Fråga angående ägarskap

ChrissDaMan
10 september 2013 · 99 Inlägg

Hejsan.

Jag har en fråga angående bilar och ägande.

Så här är det,
På min grannes åkeri står en bil..

Bilen står på privat mark utan tillstånd och har stått där i ett antal månader.

Nu är det så att jag är intresserad av bilen, jag har kontaktat ägaren men inte fått något svar.

Vad ska jag göra om jag inte får tag i ägaren? har min granne(ägare till marken) rätt att ta över bilen så

han kan ge den till mig?




Frågade Polisen Åkerberga (via facebook) samma fråga..

Svaret jag fick va "tumme upp-loggan"

Senast redigerat av ChrissDaMan (10 september 2013)

bjoele
10 september 2013 · 24 Inlägg

Nej, grannen får inte ta över bilen.  Ägaren kommer fortfarande vara den ursprungliga och din granne och du kommer ha gjort nån sorts egenmäktigt förfarande.  Det funkar alltså inte som med upphittade cyklar.

När bilar dumpas på privat mark brukar det vara jädrigt svårt att få bort dem lagligt.  I praktiken brukar det sluta med att markägaren en mörk natt drar ut bilen till kommunal mark eller en allmän väg så blir det nån annans problem.

Henrik-N
11 september 2013 · 450 Inlägg

bjoele skrev:
Nej, grannen får inte ta över bilen.  Ägaren kommer fortfarande vara den ursprungliga och din granne och du kommer ha gjort nån sorts egenmäktigt förfarande.  Det funkar alltså inte som med upphittade cyklar.

När bilar dumpas på privat mark brukar det vara jädrigt svårt att få bort dem lagligt.  I praktiken brukar det sluta med att markägaren en mörk natt drar ut bilen till kommunal mark eller en allmän väg så blir det nån annans problem.

Säger väl sig självt att du som tredje part inte kan över en annans bil hur som helst.

ChrissDaMan
11 september 2013 · 99 Inlägg

Men om en bil har stått ca 8 månader på samma plats då? jag menar de bort ju finnas nån gränns?

Pierre_r Lastbilsmekaniker
11 september 2013 · 729 Inlägg

Nej, den blir aldrig markägarens även om den står där i 15år.
Till sist brukar markägaren tröttna på skrothögen och dra ut den där den är ivägen  som Bjoele säger.
Sen är den kommunens ansvar och försvinner ganska fort, har inte kommunen fått något svar av ägaren inom en viss tid (ett par månader) så skickas bilen till skroten.

Henrik-N
12 september 2013 · 450 Inlägg

ChrissDaMan skrev:
Men om en bil har stått ca 8 månader på samma plats då? jag menar de bort ju finnas nån gränns?

finns inget lagrum för det du säger, så lägg ner.

Muttley
12 september 2013 ·

Har du fått fram ägarens adress så åk och knacka på dörren om du är så intresserad av bilen ?  Han kanske blir glad om du vill ge en peng för att ta hand om den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang