4400
Sök

XC90 T6 -05 går ojämt efter tryckrörsbyte

4 693 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Bytte laddluftröret efter det spruckit.
Efter det så går bilen lite ojämt (ibland) på jämn gas.

Så länge man accelererar går det bra och ibland på jämn gas.
Men annars så tappar den orken och varvet går ner rätt mycket.

Ligger på kanske 2000rpm i 80 km/h normalt och sen när den går ner i det dåliga läget så ligger den på kanske 1300-1500 rpm, men håller samma fart. hmm
Varvtalen kan också hoppa 50-100 rpm fram och tillbaka när den går dåligt

Bytte också magnetventil i samma veva då jag trodde det var den som var felet när laddluftröret var sprucket.

För övrigt så är bilen lika pigg som vanligt och går som den ska.

Felkoder finns det inga för dom nollades efter laddluftröret var bytt.

Booyakasha!

4 693 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
Kanske skulle tillägga att jag undrar vad det är för fel?

Booyakasha!

4 693 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
Hittade felet, den läckte soppa

Booyakasha!

3 860 Inlägg
4 oktober 2013
Var läckte den soppa?
Något som orsakats vid tryckrörsbytet eller?

Tänkte att det kan vara intressant för andra med samma typ av bil/motor då det inte är jätte många trådar med dessa som dyker upp!

Skönt att det löste sig!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 693 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Nej det hade inte alls med det att göra, en grej under bilen, ser ut som en stor ballerina kaka ungefär, som en nippel hade ärgat av på. Den går lite bättre märkte jag idag, men inte helt bra än.

Vet inte om stiftena har gett upp då motorn fick för mycket luft när tryckröret va trasigt och antagligen för lite soppa när den har läckt

Booyakasha!

2 763 Inlägg
4 oktober 2013
Softis skrev:
Nej det hade inte alls med det att göra, en grej under bilen, ser ut som en stor ballerina kaka ungefär, som en nippel hade ärgat av på. Den går lite bättre märkte jag idag, men inte helt bra än.

Vet inte om stiftena har gett upp då motorn fick för mycket luft när tryckröret va trasigt och antagligen för lite soppa när den har läckt

tvärt om menar du va? Den lär ha fått för mycket bensin först. Hål i tryckrör gör ju så att du får dåligt övertryck i rören.

Volvo - For Life

4 693 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Enligt en felsökning så stod det "För högt luftflöde"
Enligt en kille på Mekonomenverkstaden som felsökte bilen så kan det bli som en jet-effekt.
Dvs, att luften i röret drar med sig luften utanför och på så vis blir det för mycket luft

Booyakasha!

Sök