3431
Sök

Behöver hjälp med min nya Nitro bil

4 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Nyss köpt en nitro bil 3.5cc,som ska köras in och skruvas på olika skruvar.
Men jag får det inte att fungera alls,varvar upp rejält när man startar den o nu
strtar den inte alls...Har nog med inställningar att göra..
Jag undrar om det finn någon hjälpsam person här i Stockholm som
skulle kunna hjälpa mig,så jag inte förstör något..Vill ha igång den snart
Även kul med någon som har lust att
sticka ut o köra ibland
Bor i Hägersten

12 086 Inlägg
15 september 2013
Finns väl drösvis med RC-butiker i fjollträsk som kan hjälpa dig.

På din förgasare har du 3 skruvar, huvudnål, tomgångsnål och tomgångsjustering.
Rusar motorn på tomgång är det för att den går för snålt. Vrid upp huvudnålen tills den går hyffsat.
Sen fortsätter du skruva på huvudnålen tills bilen går bra på fullgas. När den går bra på fullgas justerar du tomgångsnålen och tomgångsjusteringen tills du har en bra tomgång.

Det finns kanske olika varianter, men troligen har du tomgångsnålen i linje med trotteln. Tomgångsjusteringen justerar trottelstoppet och huvudnålen är den som finns kvar.

Ska du köra in bilen ska du låta den gå på tomgång ganska fett en tank innan du börjar gasa fullt.

4 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Tack för ditt svar!Men är för rörigt med nål inställningar,står hur tomgångsnålen ska skruvas ,öppnas 2 varav från stängd ,men går man sen in o läser om motorn,så står det 5 varav
När ja fick den och startade den gick den på jätte höga varv o hjulen snurrade på bra
Rädd att den pajar...Skruvade på huvudnålen,men hände inget,även vart och skruvat på tomgångsnålen..
Skruvat för mycket,så nu vet jag inte hur många varv jag ska skruva upp dom,så jag kan köra in bilen
Ska kontakta någon rc butik som får fixa det...

349 Inlägg
16 september 2013
Ligger en bra RC-butik i Segeltorp, Huddinge.

12 086 Inlägg
16 september 2013
Jag är osäker på lämplig grundinställning. Jag hade nog testat 1 varv öppet på båda nålarna och ställt trotteln på 1mm öppet. Startar den då men rusar vrider du upp huvudnålen (eventuellt även tomgångsnålen) så den går så fett som möjligt utan att den dör på lågt varv, låt den gå så en tank. Efter det gör du som jag beskrev i första inlägget, vrider på huvudnålen tills den går bra på fullgas osv.

Jag är ingen expert på RC-bilar men det är så jag gjort när jag hostat igång min buggy (som jag förövrigt ska rota fram i gömmorna smile )
Senast redigerat av Germax (16 september 2013)

4 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
Hade en polare här igår och vi försökte med nålarna o ställa in,men gick inget vidare..
Men så tittade vi på fjärren o där satt en ratt för tomgång,vara bara att skruva ner den..
Trodde alldrig det kunde vara nått sånt,för allt ska vara klart från start.
Så nu funkar bilen
Tack för dina hjälpsamma svar,för kommer behöva skruva på nålarna tills
den går bra...

Sök