Volvo 940 B230 2,5l marin 8v turbo (500rwhp)

Min ambition är att bygga en Volvo 940 med 500hk på driven med en 6 växlad låda. Bilen inköptes sent på hösten 08 och var då helt original och jag är andra ägaren på bilen. Har under åren rensat ur den helt från all onödig intredning och nu finns det igentligen bara två sportstolar bur och instrumentpanel kvar. Har bytit bakaxeln, uppgraderat väghållningen mm. Karossen känns i stort sett klar och nu förtjänar den bara en rejäl motor. :) Bilen SKA ut till sommaren 2014 annars säljer jag den. Önska mig lycka till! Nu kör vi!
  • 104 Följare
  • 68 302 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juni 2015
Arn87
17 september 2013 · 402 Inlägg

Har under ett par år tänkt bygga en motor på 500rwhp. Hade egentligen köpt allt till en b23 motor men ångrade mig och ville bygga på en b230 ist med 2.5l botten.
Sålde därför mitt b23 block och ska nu börja på riktigt med b230 motorn.

Arn87
17 september 2013 · 402 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-afe0287a18f081a4a9d829dff09dd65f.jpg
Den smidda marinveven är hemma. Ropade in den på ebay ganska så billigt. Den kommer från Volvos marinmotor AQ171c.

Arn87
17 september 2013 · 402 Inlägg

pur3kill55 skrev:
Härligt! Lycka till smile

tackar smile

Arn87
17 september 2013 · 402 Inlägg

Har nu beställt ståldrev till kamdrivningen och en remskiva i eloxerad aluminium.
När det kommer ska vevpartiet in på balansering hos motor-mekano i Nyköping.

Arn87
18 september 2013 · 402 Inlägg

Funderar på vilken oljepump man ska köra på. Har en högflödespump som är köpt av sten parner. Någon som har erfarenhet av hans pumpar? Mycket annat verkar vara av varierad kvalitė hos honom.

Senast redigerat av Hedlisch (18 september 2013)

Arn87
18 september 2013 · 402 Inlägg

Var i garaget idag och tagit ur motorn ur förra årets vinterbil. Ska använda blocket som ett B230FD block från 95.
Har även tagit lite bilder på grenrör mm som ska användas i bygget.

Donatorbilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-23c9d38774329384081ad67d7979361c.jpg

Blocket som gått ca 40 000 mil tongue tvättas lite kanske?
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-3a242ce4271e0a7a166d222fec539f44.jpg

blocket igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-b670d082ce92d69106738b335374e42d.jpg

Svårt o se men det är oljekylning på B230FD
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-96766f8b317a527fc76b8ccd4ad23d22.jpg

Grenröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-e16dce3faa3cf04ee9a490628f5c6684.jpg

Insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-7105e3e581bb711e8a3681b0aa896ba8.jpg

Den 6 växlade M3 lådan. Omsvetsad och klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-901c2793f10272af91340857b7884de2.jpg

En inblick i bilen. Ligger något och skräpar i passagerarstolen också wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-418f5467159e4959936af449e988e523.jpg

En till bild i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-487ee19e754151549531e48f21906cae.jpg

Väntar nu som sagt på ståldrev och remskiva sen ska det balanseras. Men har ju en del jobb framför mig med blocket som ska tvättas, honas, toppdeckas, slipas och målas mm. Hoppas på att hinna en del i helgen.

Arn87
19 september 2013 · 402 Inlägg

zappen999 skrev:
Intressant! 8v gillar vi smile

Ja jag tänkte ju att det är så många som kör 16v eller t5. Så en 8v på 2.5l blir ju kul. smile

Arn87
20 september 2013 · 402 Inlägg

TheSame skrev:
Dehär måste ju följas! Är lite små sugen på att byta planer från T5 till 8v själv men de är så jävla gott ljud i de raka femmorna tongue

Kul att du gillar det. Jo femmorna sjunger ju rätt fint men det gör nog en rödmotor också med lite krut i smile Men byta från 5an om du redan har den i ska du väl inte göra. Bara massa extra jobb och 5an är väl igentligen en bättre motor. smile

Arn87
20 september 2013 · 402 Inlägg

Noisehero skrev:
Marinvev, jävla fint det. Skönt att hitta en som passar, kan vara lite bökigt annars!

Prem lagd!

Haha ja inte det lättaste. Jag letade lite då och då i flera år innan jag hittade den här. tongue
Ska i helgen kontrollera alla mått ordenkligt innan jag beställer kolvar och stakar.

Arn87
20 september 2013 · 402 Inlägg

TheSame skrev:

Hedlisch skrev:

TheSame skrev:
Dehär måste ju följas! Är lite små sugen på att byta planer från T5 till 8v själv men de är så jävla gott ljud i de raka femmorna tongue

Kul att du gillar det. Jo femmorna sjunger ju rätt fint men det gör nog en rödmotor också med lite krut i smile Men byta från 5an om du redan har den i ska du väl inte göra. Bara massa extra jobb och 5an är väl igentligen en bättre motor. smile

Den sitter inte i än, annars hade jag aldrig bytt. Blir den klar ska den köras för evigt.
Rödblock med krut i låter underbart de också. De är just för att spara på lite jobb jag är sugen på de. Än så länge är de bara tråk jobb med underredsmassa för min del. tongue

Jag har funderat på det där med underredsmassan men det får komma senare för min del. Vill bara få klart motorn så det går att grisa nästa sommar smile

Arn87
20 september 2013 · 402 Inlägg

Vart ute i garaget idag igen och skruvade bort den mesta kringutrustning och grovtvättaade blocket. I morgon ska blocket vidare till en kompis firma för vidare demontering och riktig motortvätt. smile

En bild på hur skitigt det var innan grovtvätten (andra sidan var ännu värre)
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-e8fff17f77b26029f82882e6d71175ab.jpg

Denna sida var riktigt vidrig innan tvätten. ca 1 cm med klägg, sten, barr mm. Blev en klar förbättring och tror att han som ska tvätta blocket vidare blir glad att slippa få det i sin motortvätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-0cf959ee19e3047869a39a284940d264.jpg

Arn87
21 september 2013 · 402 Inlägg

TheSame skrev:

Hedlisch skrev:
Jag har funderat på det där med underredsmassan men det får komma senare för min del. Vill bara få klart motorn så det går att grisa nästa sommar smile

Hade gärna gjort som dig, men värmepaketet har läckt inne i bilen och fått golvet och balken under förarplatsen att rosta. Så när jag ändå måste skrapa bort skiten runt den för att byta så kan jag lika väl skrapa bort resten och lacka hela bilen och få den "snygg".
Sjukt skiten motor du lyckats hitta btw yikes

Började med kopplings byte, slutar med motor byte och hel lack roll

Blir ju nice o veta att det är gjort sen då smile Jaja det spårar lite alltså tongue

Arn87
21 september 2013 · 402 Inlägg

Idag var jag och lämnade motorn hos Hellmans motorrenovering. Men han ska iväg en vecka till Finland nu så motorbygget får vänta nästan 2 veckor sad (jag kommer skruva isär och ihop motorn själv men på hans firma. Han fixar dock toppen)

Senast redigerat av Hedlisch (21 september 2013)

Arn87
23 september 2013 · 402 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-12c605499908287d8e93cf75ca967207.jpg

Här är mitt kopplingpaket som jag köpte för över ett år sen. Nygjort stålsvänghjul med ACE tryckplattta och 3st lameller från Tilton.
Ska stå pall för 1200nm.
Men ska försöka sälja det, inge vidare att köra med den på gatan så det är bättre att någon som ska köra på strippen köper den.

Funderar på en Sachs 707 med organisk lamell ist. smile

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 230_341551

Senast redigerat av Hedlisch (23 september 2013)

Arn87
23 september 2013 · 402 Inlägg

Tiiiseen skrev:
de här ska följa 8v med mycket mos i gillas smile

Kul att höra smile Nice bil du har själv big_smile

Arn87
23 september 2013 · 402 Inlägg

Tiiiseen skrev:

Hedlisch skrev:

Tiiiseen skrev:
de här ska följa 8v med mycket mos i gillas smile

Kul att höra smile Nice bil du har själv big_smile

Tack o bock smile Köpa ? wink

Har vart sugen på en 140 bra länge men min ekonomi tillåter bara en bil att bygga på tongue

Arn87
23 september 2013 · 402 Inlägg

Tiiiseen skrev:

Hedlisch skrev:

Tiiiseen skrev:

Tack o bock smile Köpa ? wink

Har vart sugen på en 140 bra länge men min ekonomi tillåter bara en bil att bygga på tongue

hehe smile känner att jag har lite fel ändamål för den bilen vill nog ha en 240 lr 740 att åka med då det är lite mer sladdvänligt smile

Dom är ju lättare att hitta delar till iaf smile

Arn87
25 september 2013 · 402 Inlägg

Hedlisch skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-12c605499908287d8e93cf75ca967207.jpg

Här är mitt kopplingpaket som jag köpte för över ett år sen. Nygjort stålsvänghjul med ACE tryckplattta och 3st lameller från Tilton.
Ska stå pall för 1200nm.
Men ska försöka sälja det, inge vidare att köra med den på gatan så det är bättre att någon som ska köra på strippen köper den.

Funderar på en Sachs 707 med organisk lamell ist. smile

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 230_341551

Pratade bakaxel.se om kopplingen och han föreslog att jag skulle byta från de 3 tunna lamellerna till 2 tjockare sinterlameller ist för att få en mycket snällare koppling som går att köra med i stan, men som fortfarande klarar av en massa effekt.
Vill ju gärna ha en liten koppling så man får ner den roterande massan plus att det är ett riktigt stålsvänghjul. Blir att beställa dom lamellerna ist för att sälja kopplingen och det blir nog billigast. smile

Arn87
25 september 2013 · 402 Inlägg

RockSolid skrev:
Skulle kört med original oljepump!

Jo jag ska nog göra det. Blir att byta fjäder och ventilen i en orginal högflödespump ist.

Arn87
30 september 2013 · 402 Inlägg

Idag kom drevet och remskivan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85264/85264-2b299dd19a759343d795e0a661f8074d.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang