3438
Sök

Varför ringa efterlysaren istället för polisen vid efterlystannonser?

1 436 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
Vet inte om detta skall ligga under Efterlyst, Off Topic eller Allmänt men valde Off Topic eftersom det mer handlar om "hur tänkte de" än "bilar".

Jag följer en hel del sidor/grupper där man utannonserar stulna fordon och något jag inte förstår är varför man skriver "Ser ni något ring mig på 070XXXYYY". När man blir av med sin bil är det troligt att den körs rätt långt och även om man vill åka efter och i någon slags våldsromantik strypa tjuvarna med deras kroppars innanmäten är det väl ändå inte särskilt praktiskt?

För det första är väl risken stor att det är ett långt avstånd mellan efterlysaren och tjuvarna. Sedan är det få som kan släppa allt för att åka efter och jaga tjuvar. Även om man når sin bil finns ju risken att man själv råkar i trubbel när bilen skall tas tillbaka, antingen i form av juridiska efterspel eller att man får stryk. Varför vill man undvika polisen, för att Kalle har stulit fyrhjulingen som han nu efterlyser? För att man inte äger det man efterlyser utan bara vill hitta den som brukar fordonet? (Exempelvis har det ju hänt att folk sökt upp personer med skyddad identitet genom påhittade snyfthistorier på facebook.)

Så efter det utlägget, till frågan:
-Varför vill efterlysaren att man ringer denne?
-Vad ger det efterlysaren framför att man ringer polisen?

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 september 2013
Det kan vara att:
- Efterlysaren är intresserad av att veta vart fordonet befinner sig
- Det finns egentligen inget som säger att de stulna fordonen alltid, jämt och ständigt förflyttar sig långa sträckor beroende på vart det stjäls, snarare brukar de vara relativit nära stöldplatsen för att köras sönder, plundras, smugglas, användas i brott m.m.
- Efterlysaren kommer troligtvis göra något vilket polisen i regel inte kommer att göra - antingen för att de inte har "tid" eller i brist på bevis.
- Stulna fordon har ingen direkt hög prioritet hos polisen.
- Ibland (oftast?) kan det ta ett tag för polisen att kontakta ägaren, då känns det troligtvis bättre för ägaren att bli kontaktad klart mycket snabbare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

12 086 Inlägg
18 september 2013
Man kanske vill ha lite kött på benen innan man kontaktar polisen, bara för att man vill ha info om vart sin stulna bil etc är så betyder det ju inte att man per omgående ska åka dit och ta tillbaka den.
Jag gissar att väldigt många fler hellre ger ett tips till ägaren än att själv göra en anmälan till polisen?!

Förövrigt luktar det troll om den här tråden..

1 436 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
Slash skrev:
Det kan vara att:
- Efterlysaren är intresserad av att veta vart fordonet befinner sig
- Det finns egentligen inget som säger att de stulna fordonen alltid, jämt och ständigt förflyttar sig långa sträckor beroende på vart det stjäls, snarare brukar de vara relativit nära stöldplatsen för att köras sönder, plundras, smugglas, användas i brott m.m.
- Efterlysaren kommer troligtvis göra något vilket polisen i regel inte kommer att göra - antingen för att de inte har "tid" eller i brist på bevis.
- Stulna fordon har ingen direkt hög prioritet hos polisen.
- Ibland (oftast?) kan det ta ett tag för polisen att kontakta ägaren, då känns det troligtvis bättre för ägaren att bli kontaktad klart mycket snabbare.

Jo, det är några vettiga anledningar.

Germax skrev:
Förövrigt luktar det troll om den här tråden..

Jo, men visst. Reggad 2006 och med 1000+ inlägg, typiskt troll. roll

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 758 Inlägg
20 september 2013
Rent spontant skulle jag tänka mig att min stulna bil har betydligt högre prioritering för mig än vad den har för polisen. Skulle min bli bli stulen och någon ringer upp och säger "Din bil står parkerad på den här parkeringen" så skulle jag släppa allt och bege mig dit så fort som bara möjligt. Ringer man polisen och säger "det står en stulen bil här" så får man antagligen svaret "Ok, vi skickar dit en patrull om vi har möjlighet". Har man tur finns det en ledig patrull som inte har något bättre för sig, men troligtvis hamnar ärendet ganska långt ner i prioriteringslistan och kollas inte upp förrän långt senare.
Tror inte heller det är jättevanligt att folk snor bilar för att ge sig ut på långresa, oftast hamnar de nog inom några fåtal mils avstånd.
Sen ger det ju ägaren valmöjligheten att själva bedömma situationen och kontakta polisen om det verkar nödvändigt. Står bilen 20 mil bort vore det antagligen mest lämpligt att kontakta polisen på den orten, men rör det sig om några kilometer kan man ju brassa dit själv och kolla läget. Sitter det fyra gangsters i bilen kan man hålla sig på avstånd och dirigera dit polisen - och eventuellt följa efter om de ger sig iväg.

Ringer hellre ägaren än Polisen

inte för att jag har något otalt med farbror blå, men vilken byråkrati tongue
Istället för att kopplas runt till olika avdelningar, sitta i telefonkö, lämna uppgifter till någon trött och oengagerad stackars polis som måste svara i telefon hela dagarna så tycker jag det är smidigare att ringa ägaren om man t.ex. sett bilen stående någonstans smile
Skulle den däremot stå på någon biltrailer som dras av en polskreggad minibuss ut ur landet skulle jag självklart ringa polisen först, men hittar man efterlysta bilar så står dem tyvärr oftast sönderslagna i något skogsbryn

Reggad 2006 och med 1000+ inlägg, typiskt troll.

Ett riktigt seriöst troll big_smile
Senast redigerat av RightFront (25 september 2013)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök