Körteknik sportbil?

jetta16v
22 september 2013 · 1 534 Inlägg

Evildan skrev:
Självklart, saknar självhävdelsebehov, lallar runt med ett drygt överlägset smil på läpparna när jag ser de andra trafikanterna klafsa runt i sina bränsleslukande hedenhöskonstruktioner mot bättre vetande svänga bittert in för ännu ett kostsamt påfyllningsstopp och matar statsmakten med skattepengar.

Körde en Prius för några år sedan när jag körde taxi, kan säga att maken till överskattad bil har jag inte varit med om.

Den drar inte mindre än en Starlet -89, inte heller skönare att åka i än nämnda exempel.
Plastigt, bullrigt, stötigt och litet utrymme, får plats med väldigt lite bagage dessutom.

Praktisk?
Näe inte så värst mycket.

Ekonomisk?

Njae, låg skatt kanske(pga miöjöbilsklassning, hur mycket miljövänligare man nu kan påstå att bilen är jämfört med andra bilar i samma klass och årsmodeller)

Däremot hjälper elmotorn till att sänka förbrukningen i stadstrafik(vid lägre fart), hur mycket det nu sänker har jag inte mätt men kan inte vara så stor skillnad att den drar mindre än en valfri polo/lupo diesel till exempel..

I landsvägsfart går knappt elmotorn igång då den knappast orkar driva bilen i de hastigheterna...


Så lägg ner allt snack om ekonomi och miljö, de e bara BS, rakt igenom..
En riktig plastbil.


Däremot håller jag med om det du skrev om den stereotypa 740-föraren, det där är bara så patetiskt, men men...

Sorry för offtopic men var bara tvungen att svara på inläggen i tråden..

Evildan
22 september 2013 ·

jetta16v skrev:

Evildan skrev:
Självklart, saknar självhävdelsebehov, lallar runt med ett drygt överlägset smil på läpparna när jag ser de andra trafikanterna klafsa runt i sina bränsleslukande hedenhöskonstruktioner mot bättre vetande svänga bittert in för ännu ett kostsamt påfyllningsstopp och matar statsmakten med skattepengar.

Körde en Prius för några år sedan när jag körde taxi, kan säga att maken till överskattad bil har jag inte varit med om.

Den drar inte mindre än en Starlet -89, inte heller skönare att åka i än nämnda exempel.
Plastigt, bullrigt, stötigt och litet utrymme, får plats med väldigt lite bagage dessutom.

Praktisk?
Näe inte så värst mycket.

Ekonomisk?

Njae, låg skatt kanske(pga miöjöbilsklassning, hur mycket miljövänligare man nu kan påstå att bilen är jämfört med andra bilar i samma klass och årsmodeller)

Däremot hjälper elmotorn till att sänka förbrukningen i stadstrafik(vid lägre fart), hur mycket det nu sänker har jag inte mätt men kan inte vara så stor skillnad att den drar mindre än en valfri polo/lupo diesel till exempel..

I landsvägsfart går knappt elmotorn igång då den knappast orkar driva bilen i de hastigheterna...


Så lägg ner allt snack om ekonomi och miljö, de e bara BS, rakt igenom..
En riktig plastbil.


Däremot håller jag med om det du skrev om den stereotypa 740-föraren, det där är bara så patetiskt, men men...

Sorry för offtopic men var bara tvungen att svara på inläggen i tråden..

Du är givetvis fri att ha din subjektiva åsikt angående komforten.
Att den däremot drar likvärdigt med bränsle med en Starlet -89 är rent BS för att använda dina egna ord, en Starlet -89 1.3dx vill ha enligt Toyota själva ha 0.65 och en 1.0 3cyl 0.6 givetvis blandad körning, om du kör en Prius på ett dylikt vis så förstår jag vad folk på detta forum gnäller om gällande taxiförare för då har du en väldigt tung högerfot och kör oplanerat.

Utrymmesmässigt är bilen inte trång, den är rymligare än många större vanligt förekommande taxibilar, även i baksätet sådant har våra biljournalister ordnat mätningar på, dock är takhöjden lite låg det medges.

Bagaget är inte mindre än andra halvkombibilar i samma klass, sådant finns även det uppmätta mätningar på.

Självklart ska det oproportionerligt jämföras med bilar som inte är i närheten av storleksklassen, men givetvis kan vi titta på småbilars siffror som jämförelse, Polo 1.4 TDI 70hk -06 vill enligt samma körcykel förbruka stadskörning 0.58
landsvägskörning 0.38
blandad körning 0.45
1100kg, 391lång samt ett bagage om 270liter.
i samma cykel drar en Prius -06/-09
stadskörning 0.5
landsvägskörning 0.42
blandad körning 0.43
1400kg, 445lång samt ett bagage om 408liter.
Priusen är två storleksklasser större än Polo, har automatlåda, och ändå drar den mindre bränsle.


Stöttar knappt i landsvägsfart? Så fort det kommer en uppförsbacke eller föraren gör en fartökning stöttar elmotorn och även vid andra tillfällen för att spara bränsle.
Att det är mycket plast är en självklarhet i en modern bil, det sparar vikt och är lätt att återvinna, det är bra för miljön som du vet.

Senast redigerat av Evildan (22 september 2013)

JohanW
22 september 2013 · 212 Inlägg

Kommer alltid att tänka på detta klippet när man pratar om Prius och förbrukning
http://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w&t=4m15s

Ja testet är inte helt rättvist, men roligt.

Mini JCW (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang