3269
Sök

Köpa vinterbil, men vilken?

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#81
Det får bli en volvo v70 2.5T då polare jobbar på Bilia (även ja själv kommer börja på bilia inom kort som lackerare) , så händer det något under vintern så kommer han hjälpa till att fixa ev fel smile
Senast redigerat av Consan (25 september 2013)


10 164 Inlägg
25 september 2013
#82
Consan skrev:
Det får bli en volvo v70 2.5T då polare jobbar på Bilia (även ja själv kommer börja på bilia inom kort som lackerare) , så händer det något under vintern så kommer han hjälpa till att fixa ev fel smile

Vilken generation v70 ? låter ju som ett vettigt val annars faktiskt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#83
Djo skrev:
Consan skrev:
Det får bli en volvo v70 2.5T då polare jobbar på Bilia (även ja själv kommer börja på bilia inom kort som lackerare) , så händer det något under vintern så kommer han hjälpa till att fixa ev fel smile

Vilken generation v70 ? låter ju som ett vettigt val annars faktiskt smile

det blir 98 -00 modellerna . Men det måste vara en 2.5t sa min kompis eftersom de inte är en sugis och då drar dom mindre soppa.
Senast redigerat av Consan (25 september 2013)


881 Inlägg
25 september 2013
#84
Consan skrev:
Djo skrev:
Consan skrev:
Det får bli en volvo v70 2.5T då polare jobbar på Bilia (även ja själv kommer börja på bilia inom kort som lackerare) , så händer det något under vintern så kommer han hjälpa till att fixa ev fel smile

Vilken generation v70 ? låter ju som ett vettigt val annars faktiskt smile

det blir 98 -00 modellerna . Men det måste vara en 2.5t sa min kompis eftersom de inte är en sugis och då drar dom mindre soppa.

Fast ingen gammal V70 drar 0.8 smile

Anzahl     Kraftstoff     min                Ø             max
4             Benzin     10,86     11,53     13,40

Denna tabell är baserad på verkligheten, och är angedd i l/100 km.

Källa: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2


Forummoderator
18 235 Inlägg
25 september 2013
#85
PlumCrazy skrev:
Consan skrev:
Djo skrev:
Vilken generation v70 ? låter ju som ett vettigt val annars faktiskt smile

det blir 98 -00 modellerna . Men det måste vara en 2.5t sa min kompis eftersom de inte är en sugis och då drar dom mindre soppa.

Fast ingen gammal V70 drar 0.8 smile

Anzahl     Kraftstoff     min                Ø             max
4             Benzin     10,86     11,53     13,40

Denna tabell är baserad på verkligheten, och är angedd i l/100 km.

Källa: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Ja. 2.5t är förvisso turbo men som plumcrazy säger: De är duktigt törstiga... Tror han annat börjar jag undra hur mycket han vet... Att en Volvo med 2.5-liters turbofemma skulle dra under 1.1 är skrattretande.

Tänk över ditt val.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#86
Dieselsmurfen skrev:
PlumCrazy skrev:
Consan skrev:

det blir 98 -00 modellerna . Men det måste vara en 2.5t sa min kompis eftersom de inte är en sugis och då drar dom mindre soppa.

Fast ingen gammal V70 drar 0.8 smile

Anzahl     Kraftstoff     min                Ø             max
4             Benzin     10,86     11,53     13,40

Denna tabell är baserad på verkligheten, och är angedd i l/100 km.

Källa: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Ja. 2.5t är förvisso turbo men som plumcrazy säger: De är duktigt törstiga... Tror han annat börjar jag undra hur mycket han vet... Att en Volvo med 2.5-liters turbofemma skulle dra under 1.1 är skrattretande.

Tänk över ditt val.

oh fan, enligt ägaren drar den 0.8 och runt 1.2 när man kör med tung fot. Min vän påstår att en GLT sugmotor drar mer än 2.5T? vet ej om detta stämmer. Det finns bara 3st 2.5T i sthlm på blocket men en hel drös med "vanliga 144hk motorerna , men han är bestämt säker på att dom är både slöa och dricker mer. Någon som kan bekräfta?


881 Inlägg
25 september 2013
#87
Min 850 GLT 170hk drar runt 1,2 l milen blandat, med drygt 40 tusen mil på mätarn. Samma motor som sitter i S/V70 GLT, ej turbo. Enligt färddatorn drar den 9.8 blandat, 1,1 vid tung högerfot. Alltså mer i verkligheten.

Jag skulle vilja säga att den drar lika ungefär lika mycket.

126 hk (2.0L 10 ventilsmotor)144 hk (2.5L 10 ventilsmotor), 170 hk (2.5L 20 ventilsmotor) och 193 hk (2.5L lågtrycksturbo) drar "i princip" alla samma mängd, bara kraft och en turbo som skiljer.

144an tillverkades i huvudsak åt de marknader som har fokus på Euroklasser och utsläpp.

Jag har för övrigt provkört en -98 V70 2.5t AWD (193hk) och den var relativt slö med 3 personer i. Personligen skulle jag ta 170hk alla dagar i veckan för att den har tillräckligt med kraft och ingen turbo som kan gå sönder. smile

Bensinförbrukningen är såklart en annan historia.


Power of changes
270 Inlägg
25 september 2013
#88
Min gamla s80 (-01) med 2,5T drack en liten bit över 1.1 L ( normal körning)
Om det är samma motor som sitter i V70:n ?!

Power 0f You

10 164 Inlägg
25 september 2013
#89
Har kört en s60 2,5 T automat och slö var den då rakt inte.  Hur det är med bränsleförbrukningen vet jag ej men så illa kan den ej vara ändå tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

881 Inlägg
25 september 2013
#90
Om man vill dra allt över en kam så drar varenda (Bensin) Volvo runt litern, om inte lite mer. Har forskat wink Men å andra sidan så behöver man inte vara orolig att dom går magert = motorskador.
Senast redigerat av PlumCrazy (25 september 2013)


Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#91
Okej så om jag förstått det rätt så är GLT motorn i stort sätt lika duglig som 2.5t? drar samma mängd men enbart att 2.5 är lite "roligare" att köra eftersom det är turbo.  en GLT S/v70 får man ju för knappa 12tusen medan 2.5t ligger på 15-19 lappar.
Senast redigerat av Consan (25 september 2013)


881 Inlägg
25 september 2013
#92
Consan skrev:
Okej så om jag förstått det rätt så är GLT motorn i stort sätt lika duglig som 2.5t? drar samma mängd men enbart att 2.5 är lite "roligare" att köra eftersom det är turbo.  en GLT S/v70 får man ju för knappa 12tusen medan 2.5t ligger på 15-19 lappar.

Jag anser att det är så i alla fall. smile


Påstängd
1 197 Inlägg
25 september 2013
#93
V70in ligger strax över 1.1 blandad, 2.4T (193hk), automat och ganska lugn körning.
Fast tror inte den går under litern landsväg hur man än gör, men den kan gott ligga på 1.1 då man åker så jävla bra i den!


Evildan
25 september 2013
#94
Volvos egna uppgivna siffror enligt dåtidens körcykel.

V70 2.5t
Urban consumption: 15,5 l/100km
Extra-urban consumption: 8,2 l/100km
Average consumption: 10,9 l/100km



V70 2.5 170hk
Urban consumption: 15,0 l/100km
Extra-urban consumption: 7,8 l/100km
Average consumption: 10,5 l/100km


Jag skulle låta bli en "gammal" turbobil om jag ska ha den som pålitlig bruksvagn som inte får strula, dyrare att äga på alla de vis och fler felkällor.

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#95
okej. hmm vad yrar polaren om då att en 2.5t manuell drar mindre än GLT motor:P då kanske ja ska börja kika på en 170 eller 144 istället då och spara en slant
Senast redigerat av Consan (25 september 2013)


Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#96
Vad är att föredra ? S70 eller V70. Är rätt sugen på S70 mer än V70. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 11&w=1 Denna ser välvårdad ut


10 164 Inlägg
25 september 2013
#97
Consan skrev:
Vad är att föredra ? S70 eller V70. Är rätt sugen på S70 mer än V70. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 11&w=1 Denna ser välvårdad ut

Är nog mer smaksak än något annat och behov ska du ha en ponny i skuffen är en v70 betydligt smidigare men tycker du s70in är snygare och inte är i behov av ponny förflyttning välj en s70.

Sen motor gör som du vill så länge du är nöjd så. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
25 september 2013
#98
Vem köpte en S70 som ny/beg? en pensionär eller någon som inte behöver packa grejor.
Vem köpte en V70 som ny/beg? småbarnsföräldrar, tjänstebilsåkare, någon som behövde en packåsna.

Oftast är S70 oftast i bättre skick och har rullat kortare av dessa anledningar.
Behöver du inte containern köp gubbilen utan sparkade stolsryggar och chokladfläckar i baksätet, dock kan viss unken doft av gammal urin kanske upplevas big_smile

Forummoderator
18 235 Inlägg
25 september 2013
#99
Consan skrev:
Vad är att föredra ? S70 eller V70. Är rätt sugen på S70 mer än V70. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 11&w=1 Denna ser välvårdad ut

Hade valt 170Hk. Effektivare än 140-kusaren pga 4-ventilstopp och drar mindre än turbon. Går bra. Turbon är som Evildan påpekar ytterligare en komponent som kan strula. Men ska du åka billigt och pålitligt hade jag inte valt s/v70 alls...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#100
Djo skrev:
Consan skrev:
Vad är att föredra ? S70 eller V70. Är rätt sugen på S70 mer än V70. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 11&w=1 Denna ser välvårdad ut

Är nog mer smaksak än något annat och behov ska du ha en ponny i skuffen är en v70 betydligt smidigare men tycker du s70in är snygare och inte är i behov av ponny förflyttning välj en s70.

Sen motor gör som du vill så länge du är nöjd så. smile

hahah nä är ju inte behov av någon kombi överhuvudtaget så S70 är ju mer tilltalande i både design och utrymme.

Det skulle ju förstås vara kul med en turbo MEN vad jag förstått kanske en större "risk" med tanke på att det just är turbo och dyra kostnader.

Prata precis med ägaren till bilen jag länka till och han sa att bilens kamrem var bytt vid 20 tusen nånstans och att det inte fanns någon dok på det men han garantera det och att bilen rullar minst 3 tusen mil till innan det är dags för bytet. Dock är det ju alltid en risk att köpa en bil när man inte vet om det faktiskt stämmer eller inte.Hur hade ni gjort?



Sök