Frågor om Saab 9-3 T1.8

fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Tjena, ny här på Garaget!

Har fått köpa min farmors Saab 9-3 T1.8 -05.
Fick körkortet för ett par dagar sen big_smile

Så jag har kört hela dagarna med Saab;en. Tycker allmänt det är en bra bil. Synd att det är en automatare hmm
Men det jag har förståt är att T1.8 står för hur stor turbo den har. Dvs att T2.0 är större turbo. Rätt? Skulle man inte då bara kunna köpa en större turbo och mappa alternativ chippa om den?

Har läst lite trådar där folk beskriver chippning osv...
Men jag fundera på att köpa en chippnings sats från exemple viss BSR - http://en.bsr.se/products/t1/?

Vad bör jag mera tänka på? Tips till en nybörjare?
Har flera frågor till den som orkar wink

Senast redigerat av fridasbabe (19 september 2013)

Kör farmors racing bil...
kwansa Hmm, vet inte?
19 september 2013 · 1 775 Inlägg

1.8 betyder att motorn är på 1.8 liters slagvolym och inte storleken på turbon smile

Saab snålade in på just denna motor och båda 1.8L och 2.0L är precis samma motor med olika styrboxar.

Om du har automat så blir det kanon med steg 1 chip...om man hade haft manuell så ger sig oftast kopplingen på dessa motorer.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

kwansa skrev:
1.8 betyder att motorn är på 1.8 liters slagvolym och inte storleken på turbon smile

Saab snålade in på just denna motor och båda 1.8L och 2.0L är precis samma motor med olika styrboxar.

Om du har automat så blir det kanon med steg 1 chip...om man hade haft manuell så ger sig oftast kopplingen på dessa motorer.

Är du säker på det? sad
Annars ska jag först och främst fixa ett aux utag, så man kan glida runt med lite bra musik big_smile

EDIT: 1.8t inte T1.8

Senast redigerat av fridasbabe (19 september 2013)

Kör farmors racing bil...
kwansa Hmm, vet inte?
19 september 2013 · 1 775 Inlägg

fridasbabe skrev:

kwansa skrev:
1.8 betyder att motorn är på 1.8 liters slagvolym och inte storleken på turbon smile

Saab snålade in på just denna motor och båda 1.8L och 2.0L är precis samma motor med olika styrboxar.

Om du har automat så blir det kanon med steg 1 chip...om man hade haft manuell så ger sig oftast kopplingen på dessa motorer.

Är du säker på det? sad
Annars ska jag först och främst fixa ett aux utag, så man kan glida runt med lite bra musik big_smile

EDIT: 1.8t inte T1.8

Helt säker!
Aeron har däremot lite större turbo!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

kwansa skrev:

fridasbabe skrev:

kwansa skrev:
1.8 betyder att motorn är på 1.8 liters slagvolym och inte storleken på turbon smile

Saab snålade in på just denna motor och båda 1.8L och 2.0L är precis samma motor med olika styrboxar.

Om du har automat så blir det kanon med steg 1 chip...om man hade haft manuell så ger sig oftast kopplingen på dessa motorer.

Är du säker på det? sad
Annars ska jag först och främst fixa ett aux utag, så man kan glida runt med lite bra musik big_smile

EDIT: 1.8t inte T1.8

Helt säker!
Aeron har däremot lite större turbo!

Jaha ja, verkade inte så på andra hemsidor på snabb google sökning. Men du är proffset här wink

Kör farmors racing bil...
Glesmark
19 september 2013 · 1 938 Inlägg

fridasbabe skrev:

kwansa skrev:

fridasbabe skrev:
Är du säker på det? sad
Annars ska jag först och främst fixa ett aux utag, så man kan glida runt med lite bra musik big_smile

EDIT: 1.8t inte T1.8

Helt säker!
Aeron har däremot lite större turbo!

Jaha ja, verkade inte så på andra hemsidor på snabb google sökning. Men du är proffset här wink

Den första googleträffen jag fick var wikipedia.
Citerar wikipedia:
" Noteras bör även 1.8t som har en 2-liters motor och där 1.8 skall indikera att det är en lättrycksturbo inte att det är en mindre cylindervolym. Vidare fick 2007 års modell en uppdaterad instrumentpanel, med nya mätare och reglage för stereo, luftkonditionering med mera.".


1,8t     4-cyl rak motor 16 ventiler     1998 cm³     Ja     110 kW/150 hk     9,5 s (aut: 10,7 s)     Bensin
1,8t BioPower     4-cyl rak motor 16 ventiler     1998 cm³     Ja     129 kW/175 hk     8,4 s (aut: 9,4 s)     E85/Bensin


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

Mvh

Senast redigerat av Glesmark (19 september 2013)

NIzmO Ollikkala Racing
19 september 2013 · 1 724 Inlägg

Samma turbo på 1,8t och 2,0t men med olika programvaror, så vill du ha lite mer klipp är det bara att åka till en bra tuner som ger dig märkbar skillnad på några minuter.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Glesmark skrev:

fridasbabe skrev:

kwansa skrev:

Helt säker!
Aeron har däremot lite större turbo!

Jaha ja, verkade inte så på andra hemsidor på snabb google sökning. Men du är proffset här wink

Den första googleträffen jag fick var wikipedia.
Citerar wikipedia:
" Noteras bör även 1.8t som har en 2-liters motor och där 1.8 skall indikera att det är en lättrycksturbo inte att det är en mindre cylindervolym. Vidare fick 2007 års modell en uppdaterad instrumentpanel, med nya mätare och reglage för stereo, luftkonditionering med mera.".


1,8t     4-cyl rak motor 16 ventiler     1998 cm³     Ja     110 kW/150 hk     9,5 s (aut: 10,7 s)     Bensin
1,8t BioPower     4-cyl rak motor 16 ventiler     1998 cm³     Ja     129 kW/175 hk     8,4 s (aut: 9,4 s)     E85/Bensin


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

Mvh

NIzmO skrev:
Samma turbo på 1,8t och 2,0t men med olika programvaror, så vill du ha lite mer klipp är det bara att åka till en bra tuner som ger dig märkbar skillnad på några minuter.

Då hade jag läst rätt, tack för det.

NIzmO - Kan jag tex bara köpa ett chip från BSR som jag länkade ovanför?
I så fall. Är det bara att plugga in den i OBD porten på bilen?

Kör farmors racing bil...
NIzmO Ollikkala Racing
19 september 2013 · 1 724 Inlägg

Ja om den tuner du väljer har OBD trim så går det ju, BSR har ju sitt så kallade PPC men den verkade kosta extra men annars är det ju bara att åka till den som verkar vettigast inom vettigt avstånd så laddar dom in programvaran åt dig på plats.

- Time Attack -
fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

NIzmO skrev:
Ja om den tuner du väljer har OBD trim så går det ju, BSR har ju sitt så kallade PPC men den verkade kosta extra men annars är det ju bara att åka till den som verkar vettigast inom vettigt avstånd så laddar dom in programvaran åt dig på plats.

Okej okej, då blev jag mindre intresserad av BSR. Men alltså, PPC går ändå in i ett OBD kontakt? Eller hur gör dem?

Har en vanlig bil verkstad chiptrimning? Tex dem som gör service på Saab;ar? Hur ligger det till?

EDIT: Hade inte 1.8T mindre bensin tank? Vilka kan tänka sig ha en Tech II grej? Dem är inte billiga yikes

Senast redigerat av fridasbabe (19 september 2013)

Kör farmors racing bil...
Norman88
19 september 2013 · 55 Inlägg

Bara programskillnad på 1,8t och 2,0t. Aeron har dock lite större turbo mm, td04l-14t istället för en 11t som du har i din.
Dock klarar du dej bra med en box bara. Stor skillnad för liten peng.

fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Norman88 skrev:
Bara programskillnad på 1,8t och 2,0t. Aeron har dock lite större turbo mm, td04l-14t istället för en 11t som du har i din.
Dock klarar du dej bra med en box bara. Stor skillnad för liten peng.

Uppskattar svar, men någon var snabbare big_smile
Dock kan du gärna svara på dem andra frågorna som jag ställde wink

Kör farmors racing bil...
Norman88
19 september 2013 · 55 Inlägg

Tankstorlek kan du nog kika i boken du har i handsfacket. Och hurvida en vanlig firma har trim är helt olika. Dock kan du nog kila in hos Saab nånstans och beställa hirschtrim. Men blir nog billigare att kolla in nån annan Saabinriktad firma, Maptun, Speedparts eller nån sån. Även BSR som nämndes funkar. Ganska smidigt när du kan lägga in och ta bort trimmet när det passar.

EDIT: (du kan även kika under bilen. Går avgassystemet i en stor böj vid tanken har du stora. Går den i en mindre böj har du lilla, skiljer 10-15 cm på var röret går. Så skillnad finns att se)

Senast redigerat av Norman88 (19 september 2013)

fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Norman88 skrev:
Tankstorlek kan du nog kika i boken du har i handsfacket. Och hurvida en vanlig firma har trim är helt olika. Dock kan du nog kila in hos Saab nånstans och beställa hirschtrim. Men blir nog billigare att kolla in nån annan Saabinriktad firma, Maptun, Speedparts eller nån sån. Även BSR som nämndes funkar. Ganska smidigt när du kan lägga in och ta bort trimmet när det passar.

EDIT: (du kan även kika under bilen. Går avgassystemet i en stor böj vid tanken har du stora. Går den i en mindre böj har du lilla, skiljer 10-15 cm på var röret går. Så skillnad finns att se)

Okej, men hur fungerar installationen av tex BSR trim eller liknande?

Skall kolla tanken wink
Tror du dem tar någon större slant för att fixa aux på steron med Tech II grejern?

Kör farmors racing bil...
NIzmO Ollikkala Racing
19 september 2013 · 1 724 Inlägg

PPC är en OBD läsare bara att BSR har döpt den till sitt eget namn, du kanske kan köpa trim på SAAB men då är det oftast lite mindre effekt än trimfirmorna erbjuder (var så förr iaf) men bäst är att ringa och kolla vad man kan få och vad det kostar.

Tech II har nog bara dom som jobbar mycket med Saab och tycker det är värt investeringen, inte säkert att alla dom har trim dom kan lägga in utan kanske bara auktoriserad återförsäljare som har den möjligheten, inte säker dock.

Ang. bensintank har jag ingen aning tyvärr.

Edit: såg att du hann få lite svar innan jag hunnit skriva klart wink

Senast redigerat av NIzmO (19 september 2013)

- Time Attack -
Norman88
19 september 2013 · 55 Inlägg

Kan inte svara helt 100 på det, men har för mej stora tanken gällde 03 och en bit in på 04, samt biopowerbilar. Så du borde väl ha lilla om du har en 05:a. Men som sagt, kolla hur röret går. Stora svängar på det (mer likt ett s) så har du stora, mindre svängar så har du lilla.

Och med boxen följer instruktioner. Rör sej om några få steg. Du kopplar in boxen på samma ställe som en techII:a. Dvs under ratten. Vem som helst klarar en sån operation. Så inget att oroa sig för. Värre är det med att behålla körkortet big_smile

fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

NIzmO skrev:
PPC är en OBD läsare bara att BSR har döpt den till sitt eget namn, du kanske kan köpa trim på SAAB men då är det oftast lite mindre effekt än trimfirmorna erbjuder (var så förr iaf) men bäst är att ringa och kolla vad man kan få och vad det kostar.

Tech II har nog bara dom som jobbar mycket med Saab och tycker det är värt investeringen, inte säkert att alla dom har trim dom kan lägga in utan kanske bara auktoriserad återförsäljare som har den möjligheten, inte säker dock.

Ang. bensintank har jag ingen aning tyvärr.

Edit: såg att du hann få lite svar innan jag hunnit skriva klart wink

Norman88 skrev:
Kan inte svara helt 100 på det, men har för mej stora tanken gällde 03 och en bit in på 04, samt biopowerbilar. Så du borde väl ha lilla om du har en 05:a. Men som sagt, kolla hur röret går. Stora svängar på det (mer likt ett s) så har du stora, mindre svängar så har du lilla.

Och med boxen följer instruktioner. Rör sej om några få steg. Du kopplar in boxen på samma ställe som en techII:a. Dvs under ratten. Vem som helst klarar en sån operation. Så inget att oroa sig för. Värre är det med att behålla körkortet big_smile

NIzmO - Verkar helt klart värt att lägga pengar på BSR trimmet istället för något Saab har. (Säkert dyrt som f*n) Tror ändå flera bil återförsäljare har en sån grej, fungerar tydligen till lite flera märken än bara saab. Även massor av andra modeller.

Norman88 - Bensin tanken är inte så viktigt, den dra inte allt för mycket big_smile big_smile
Då behöver jag inte oroa mig för något, dock idiotiskt att ha en lite box inkopplad hela tiden. I så fall måste man dra ut den ifall man tex ska felsöka hmm

EDIT: Går bilen snabbare med ett "sport" rör? Eller är det mera för kvaliténs och ljudet?

Det finns även små OBD felsökare i mängder och billigt, är det OBDII man ska ha. Kan vara värt att köpa en billig sådan. Kanske med bluetooth big_smile

Senast redigerat av fridasbabe (19 september 2013)

Kör farmors racing bil...
Norman88
19 september 2013 · 55 Inlägg

Du har ju bara boxen i medans du slänger in programmet, sen åker den upp i hyllan eller nåt. tongue var kanske inte tydlig med det.

fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Norman88 skrev:
Du har ju bara boxen i medans du slänger in programmet, sen åker den upp i hyllan eller nåt. tongue var kanske inte tydlig med det.

Okej, låter vettigt neutral

Kolla Transport Styrelsen på regnummret

Är en SAAB 9-3 LINEARPLUS05 SP

Står massor av bra info där big_smile

Kör farmors racing bil...
fridasbabe
19 september 2013 · 104 Inlägg

Norman88 skrev:
Du har ju bara boxen i medans du slänger in programmet, sen åker den upp i hyllan eller nåt. tongue var kanske inte tydlig med det.

Vad är det för skillnad på Saab 9-3 SS eller SC?

Kör farmors racing bil...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang