Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc
tja. kollade lite snabbt i boken men man ser så dåligt på bilderna i den. men den inringade delen ser ut att kunna gå till något som heter auxiliary air valve, snabbt översatt extra luftventil. som kopplas ihop med en sekundär luftventil.
svårt att förklara. kan skicka bild på telefon om du behöver
tja. kollade lite snabbt i boken men man ser så dåligt på bilderna i den. men den inringade delen ser ut att kunna gå till något som heter auxiliary air valve, snabbt översatt extra luftventil. som kopplas ihop med en sekundär luftventil.
svårt att förklara. kan skicka bild på telefon om du behöver
hoppas det va till någon hjälp
det stämmer, de är kopplad ihopa med tillsatsluftsliden som är fäst i termosthuset. Hittade det efter många om och men. Dock är det inte många som har detta, varför den är där vet jag ej kanske för jämnare tomgång? Hitta heller inget i mina böcker på det men nätet hjälpte till
malmchris skrev:
Eller är det bränsleregulatorn? Retur till tanken kanske?
Hur som, bra jobbat me bilen, den blir riktigt fin.
Regulatorn sitter längre ner mellan insugen, var inget med bränslet att göra. Mest troliga är någon form av tomgångs reglering/stabilisering !?!? Jag tackar för hjälpen och tiden du tog dig att kolla
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Midsommar helgen är över och en liten uppdatering till på vad som skedde idag söndag. Delar som jag saknat fick jag beställa och bör vara hemma i slutet av nästa vecka mao 3st kylslangar. En annan detalj som jag saknar är nämligen luftbälgen mellan luftmängdmätaren och spjällhuset, visade sig den jag har är alltför lång och passar ej. Ingen av er som kanske har en över?
Luftfilter boxen rengjord och monterad. Inne i ligger ett nytt frisk luftfilter. Saknar dock en luftbälg till denna om någon har?
Kylare nymålad och SPAL elfläkten monterad, längst nere till vänster sitter termokontakten…
Bland det tråkigaste jag vet är att dra bromsrör, men nu är de klara…
Kardanaxel monterad med ny packning till utgående axel…
Provmontera avgassystemet. Inget fastspänt än sedan det tar i mellanaxeln så det blir lite trixande med längder och vinkling innan man drar dit det…
63mm akterriktad kanon…
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Tja. Såg att det inte va regulatorn när jag tittade på alla dina bilder, ibland går det fort, och man missar, men men. Svårt att förklara text ifrån haynes, men bra att det ordna sig.
Med luftbälg menar du slangen som ska till insuget? Tror jag har en från en 2,2.
Tja. Såg att det inte va regulatorn när jag tittade på alla dina bilder, ibland går det fort, och man missar, men men. Svårt att förklara text ifrån haynes, men bra att det ordna sig.
Med luftbälg menar du slangen som ska till insuget? Tror jag har en från en 2,2.
inga problem
Letade också bland alla mina böcker innan och fann inte vad jag sökte, men en stunds letande på nätet och råd/tips här och där får man det förklarat
Det är den slangen som du nämner, dock har jag den ifrån 2.2 och den är för stor. 80€+frakt får man en ny men sett lite man kan trixa till det med plåtbitar och flytta den en liten aning så det skall passa. Vi får se hur jag löser det men absolut smidigast är en luftslang ifrån 2.0 helt klart men de är svåra att hitta ser det ut som...
Blev ett par timmar i garaget denna fredagkväll och detta hann jag med. Hämtade även kylarslangarna ifrån posten idag och en uppstart av motorn är i sikte i helgen minsann…
Luftmassemätaren provosoriskt upphängd sedan slangen inte passar. Har beställt en som passar som är på G och bör komma i slutet av nästa vecka…
Den tillfälliga fläktremmen av nylonstruma sedan jag inte har en generator på plats… har alltid viljat prova detta
Nedre kylarinfästningens gummi limmades med 2-komp konstruktions lim ifrån 3M (3M Scotch-Weld EPX Epoxy Adhesive DP490)
Bränslepumpsledning dragen i plastslang…
Anslutningarna på och skyddshöljena… en AUDI/VW del(!)
Mycket av ledningarna i motorutrymmet är dragna i plastslang och ny filttejp mm
Samt är bränsle tillopp & retur är nu anslutna…
Sedan jag inte har en generator på plats för uppstarten bidrog frugan med en uppsättning nylonstrumpor som vi gjorde en fläkt/vattenumpsrem med funkar väldigt bra minsann, något jag viljat prova länge (remmen alltså och inte mig själv i dem)
Senast redigerat av valle22 (28 juni 2015)
Helgen avslutades precis som jag hade hoppats med en uppstartad motor det ryker rätt bra ifrån avgasbandaget men det var helt klart kul. Uppstarten var en aning problematisk sedan jag inte sysslat eller demonterat ett sådant system.
Råkade vända på tillopp&retur på bränslet för det första och det andra var jag råkat ställa fördelaren 180grader fel. Men när allt var rätt snurra den igång ett stort hinder är numera passerat och mållinjen är närmare än vad man tror
Mycket tack till er grabbar på OpelSportClub för tips och råd som hjälpte denna dagen att bli helt perfekt
Då har åter turen kommit till själva elsystemet att kopplas tillbaka. Tidigare ägare har fått kopplat in automatiskt halvljus genom att skarva in strömtjuvar vilket gjort samtliga anslutningar ärgade, samma sak var det med extraljusen som en gång fanns Så denna kväll ägnades åt att rätt till de skadade kablarna.
Kabelstammen utdragen till motorutrymmet… samt måste jag dra en ny kabel ifrån tändningslåset till tändspolen sedan jag har byggt om den till 2.0E motorns tändsystem.
Inte mycket till elcentral/säkringsdosa, 8 säkringar totalt och inget jämfört med bilar idag Hade en massa blästerdamm kvar som satt sig i släpringen och torkar/blinker-spak så det blev en omgång med Brakecleaner och åter infettning därav oljebaljan på golvet…
Rent och prydligt tills jag upptäcker att den var dålig redan innan kan jag minnas… den lilla vita spärrklacken till höger är brusten
Motorutrymmet börjar bli helt klart numera. 99% av alla kablar är dragna i svart flexrör samt generator fick ta sin plats.
Ventilkåpa i plåt som Swebooy här på garaget.org sålde fick en omgång färg och det är lite andra detaljer som är på väg ifrån Tyskland bl.a gaswire och en kopplingswire ifrån NorraKustGaraget. Med de sakerna på plats skulle man kunna kanske ta en tur på gården…
Elfläkten lirar perfekt och lite läckor med nya slangar och packningar sker numera. Nedre kylarslangen rättades till och ventilkåpan behövdes dras åt ytterliggare…
Givetvis måste man ha ett original batteri när man ändå är igång…