Eftersom jag monterat en ENEM Y12 trimkam så visar det sig man måste göra en del åtgärder på motorns tändsystem samt visa kontrollmätningar. Allt detta med en del hjälp ifrån killarna på Opel Club Sweden och ENEM’s hjälp så fick jag all den info som behövdes.

Sedan denna kammen har lite andra öppning/stängningstider har den en lite snällare karaktär vilket ger motorn en ganska bra tomgång och en aning bättre effekt på högre varvtal.

Efter en del efterforskning och tips/råd är så kan man använda sig av denna info om man skall montera en ENEM Y12 kamaxel i sin Opel CIH motor.
1. Tändfördelaren skall EJ ha vakuumreglerad tändning, denna ansluts EJ. Samt skall reglerplattan inne i fördelaren spärras (den lilla kulan med plåtblecket).
2. Med alla märkningar genom att ställa motorn i TDC skall inloppsventilen ha öppnat 2,2mm (mäta på fjädertallriken)
3. Tändningen bör stå på 8-10 grader BTDC på tomgång, beroende på vad fördelaren reglerar på tomgång
4. Vid 3500rpm med fullt utslagna vikter i fördelaren bör tändningen ligga på 32-33 grader BTDC
5. Om möjligt ett brytarlöst tändsystem är att föredra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-18074927d7a37d14b79a23096a7a8b5d.jpg]()
Mitt kit ifrån England kom idag så man kan montera ett litet brytarlöst tändsystem i ex en original fördelare.

Sedan jag inte vill modifiera mitt tändsystem som jag har installerat (Original 2.0E) så har jag valt att montera en Bosch fördelare som saknar vakuum reglerdosan. Denna kommer jag förse med ett brytarlöst system ifrån AccuSpark denna gång. Systemet är precis som jag monterat tidigare i min Manta A som dock är Ignitor’s men principen är den samma.
Man plockar bort brytarspetsarna och kondensatorn och man monterar en magnetring under rotorn. På samma platta som brytarspetsarna satt på monterar man mottagaren, allt ryms under fördelarlocket. Ledningarna ifrån mottagaren drar man vidare upp till tändspolen och ansluter på plats 15 samt plats 1.
Starta motorn och ställ tändningen så har du sluppit all framtida justering av kamvinkel, slitna brytare/kondensator mm
Här är på Ignitor systemet jag gjorde på min Manta A med det är identiskt med AccuSpark, givetvis så kommer ombyggnaden presenteras i byggtråden för er följare
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=37579