5947
Sök

Opel Manta B -1980

Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc

Smidd i rostigt stål
176 426 Visningar
Projektet avslutat 29 april 2017
Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
6 juli 2015
Trådstartare
#241
I helgen hann jag med att koppla in lyset. Valde att montera de vanliga rektangulära insatserna istället sedan jag tycker de passar bättre än 400-modellerna…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-854814cd4a70fc4970a5bbab2c68409e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-300c5ccfc1d2327a51d0fee15857f8fe.jpg

… och koppla in instrumenttavlan med de extra mätarna. Blev att koppla om kablarna i den 11-poliga kontakten samt dra ett par nya kablar för varvräknare och oljetrycksmätaren. cool Tack Robin för kopplingsschemat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8ccf32570bd3d3fbf03e4ec02f5e30b1.jpg


Även GT/E ratten måste provas… och målet är nära minsann! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-87168d3a50ea92fe36c27275053d9849.jpg

Senast redigerat av valle22 (6 juli 2015)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

742 Inlägg
6 juli 2015
#242
Jasså, du kunde tyda det schemat iallafall  cool

Tyckte du gjorde rätt i att ha rektangulära istället för runda ljusen. 400-ljus passar bäst med antingen gsi-paket runtom eller 400 paket.

Bra jobbat smile


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#243
Idag hann jag med att lufta bromssystemet och dörrutor hanns sättas på plats. Luftningen av bromsarna bjöd på en del problem, 3st konor var inte bra utan läckte en del så det tog lite tid. Använde mig av Biltema’s koningsverktyg och kanske var det mest att jag var ovan ”rörmockare” roll

Rutorna på plats och en del att justera in innan det är helt rätt…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c245036cc64d98aa6d72fc755ad7a67c.jpg

Även lister runt dörrhålet kom på plats…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-118488d64cfd825f831991c1468695c9.jpg

Sista av elcentralen gjordes vid innan instrumentbräda kommer…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-bd51dae0a38ef13dbb9fa07aefba690f.jpg

Ett lager svartfärg gör susen… cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9123cefbfc7fd0240b41958e116ff66b.jpg

Nedre gummilist var inte alls bra, tidigare ägare har inte orkat lyfta på fötterna och ständigt skrapat emot. mad
Men en ny list är på väg in… wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8e352c60cf38eeef7d0f56ec3a91ebc0.jpg

Styrklacken på höger dörruta limmades så den går rätt i skenan längre upp i dörren, dock saknas till vänster rutan. Någon kan ha en sådan över och kanske sälja? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8991647e43afeaf0b0886451d200a3f9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-08b94ddd9a18c6a1830b1c3ac01a7e40.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

742 Inlägg
9 juli 2015
#244
Har några dörrar med rutor till övers, om jag hinner så kan jag kolla innan helgen om jag hittar något så kan jag ta med det ner


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 juli 2015
Trådstartare
#245
swebooy skrev:
Har några dörrar med rutor till övers, om jag hinner så kan jag kolla innan helgen om jag hittar något så kan jag ta med det ner

hade varit suveränt om du kunde ordna det. Kom på att denna är sönder på vänster dörr med om du har en på "lager"

Främre glidskena till rutan, örat till skruven är knäckt

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9123cefbfc7fd0240b41958e116ff66b.jpg
Senast redigerat av valle22 (9 juli 2015)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 juli 2015
Trådstartare
#246
Jobbade långt in på morgonen i garaget idag... och en del resultat...

Kromlister runt rutor och dropplister gjordes rena och putsades upp med Autosol...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5488d255275ded2c822cf5c5e34414a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-fb3f6c6512d28d8228e6b460b0964736.jpg

Höger dörr helt klar med rutan på plats och injusterad samt kom bilbältet på plats det med... senare idag skall golvmattan tvättas och monteras. Nu ser det bättre ut med svart innertak än vit innan, för mycket blanding av färger...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-0fdf2678f904be66e33fbd0b21143c20.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

#GoodToBeBad
856 Inlägg
14 juli 2015
#247
Snyggt, bra jobbat! smile


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 juli 2015
Trådstartare
#248
Squidspeed skrev:
Snyggt, bra jobbat! smile

tack, tycker det går väldigt fort framåt nu. Bör bli klar kanske för besiktning under hösten smile så det kan bli lite körning trots allt sent in på året big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
#249
Inget vidare kul besked att göra uppdateringen idag, det enda positiva är att mattorna är rengjorda och fått torka. Mittkonsolen på och min ombyggda växelspak lirar inte som det är tänkt. sad

Ombyggnaden är inget som funkar riktigt som jag hade tänkt, man får ta i som in i helv-te får lägga i backen och 5:e växeln lite mindre. Resultatet blev att sprinten jag har i spaken nötts ut och glappar redan efter ett 10-tal växlingar och kommer knäckas. Ett tufft och besvärligt beslut togs att skrota Getrag 240 lådan och återgå till den 4-vxl lådan istället.

Men problemen slutar inte där, själva lådan är inga problem att plocka ner, 13st skruvar och den är lös. Men(!) nu visar det sig att svänghjulskåpan tar i extraktorröret och de måste demonteras om jag skall ha ner lådan mad

Med facit i hand skulle man redan skurit ur kardantunneln och satt den korrekta plåten för original spakstället och kommit undan bekymmerna jag har nu... dock innan den målades så klart roll

Blev en sen kväll eller rättare sagt en tidig morgon

Här är dock en ljus stund på mattan och mittkonsolen i alla fall på hur det kommer se ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-1bcd423840604372a6c110f3b04df31f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a2533bffb50c94b589b846fa06b3a22e.jpg

En liten klädseldetalj som kom med posten i början av veckan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b58709a36df8d1843f7cbbc942c0d7c4.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 juli 2015
Trådstartare
#250
Andra gången jag jobbar till kl0500 för att göra det klart hmm men numera är den 4-vxl lådan på plats och extraktorröret monterat. Blev en del blessyrer på avgasbandaget i processen men det ordnades till lite snyggt.

En tid sedan innan Getrag 240:n gjorde jag vid denna lilla 4-vxl:n med ny färg på samt flytta jag lite på växelföraren så man får lite kortare slaglängd. Detta funkar i alla fall lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3499795764f22e9efd3d4504dde6c389.jpg

Men(!) just som jag trodde det skulle bli bra så såg jag när Recaro stolarna skulle provmonteras så passar inte stolsunderredena i golvet mad
Orkade inte fortsätta utan körde hem denna kväll/natt...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

62 Inlägg
20 juli 2015
#251
fan va tråkigt. men bra att du inte ger upp.

bra jobbat

Baronen
1 434 Inlägg
20 juli 2015
#252
Motgångarna stärker det mentala när dom väl är avklarade. Kommande problem blir inte lika problematiska när du har i ryggen att du löst allt annat. Det är ju lite själva grejen med den här hobbyn att lösa problem smile Lycka till! smile

Elbilar kan dra åt helvete.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#253
malmchris skrev:
fan va tråkigt. men bra att du inte ger upp.

bra jobbat

bara att ta itu med problemen direkt än att vänta, ju mer man skjuter på det är risken att man tar genvägar eller stannar. Eller än värre blir det fel och skador som följd...


vEight skrev:
Motgångarna stärker det mentala när dom väl är avklarade. Kommande problem blir inte lika problematiska när du har i ryggen att du löst allt annat. Det är ju lite själva grejen med den här hobbyn att lösa problem smile Lycka till! smile

tack, det är lite av problemlösning som gjorts under tidens gång smile men precis som ni nämner det bra problemen är ur vägen så man kan köra vidare på nästa etapp wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#254
Tidigt in på tisdags morgon jobbades det och dags att avlägga en rapport till er följare på min bilbyggar tråd nu under eftermiddagen. smile

Instrumentpanelen är på plats samt alla plaströren till friskluft/defroster. Klockan inkopplad, cigarettändaren funkar samt spelar radion musik… big_smile dock är min blinkers/torkarspak trasig och måste bytas ut sedan en plastbit till återställaren av blinkers är trasig samt är varningsblinkers knappen kärvar. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3bc8c2aa7837d5ae8e276f736d525caf.jpg


Huvlåset monterad och huven injusterad…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-22f20abab41cfd0e5f8edc1238f0c8ce.jpg

Huv pinnen målad svart och monterad…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-139af5944db116c3ff5bd32f0dbf236e.jpg

En hel spolarbehållare monterades och kablarna som var till spolning/torkning för strålkastarna togs bort…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9b0e666b0662fcb539d42e4fe9cedee1.jpg

Lite bättre utan sopkvasten som tjänstgjorde som huvpinne tidigare…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-01a7560c0d7a2932fb1cb626e895eb66.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

37 Inlägg
21 juli 2015
#255
Blir snyggt, ska bli kul att se den klar.

#GoodToBeBad
856 Inlägg
21 juli 2015
#256
Snyggt, det tar sig.. Bra jobbat som alltid! smile


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#257
Eftersom jag monterat en ENEM Y12 trimkam så visar det sig man måste göra en del åtgärder på motorns tändsystem samt visa kontrollmätningar. Allt detta med en del hjälp ifrån killarna på Opel Club Sweden och ENEM’s hjälp så fick jag all den info som behövdes. cool

Sedan denna kammen har lite andra öppning/stängningstider har den en lite snällare karaktär vilket ger motorn en ganska bra tomgång och en aning bättre effekt på högre varvtal. wink

Efter en del efterforskning och tips/råd är så kan man använda sig av denna info om man skall montera en ENEM Y12 kamaxel i sin Opel CIH motor.

1. Tändfördelaren skall EJ ha vakuumreglerad tändning, denna ansluts EJ. Samt skall reglerplattan inne i fördelaren spärras (den lilla kulan med plåtblecket).

2. Med alla märkningar genom att ställa motorn i TDC skall inloppsventilen ha öppnat 2,2mm (mäta på fjädertallriken)

3. Tändningen bör stå på 8-10 grader BTDC på tomgång, beroende på vad fördelaren reglerar på tomgång

4. Vid 3500rpm med fullt utslagna vikter i fördelaren bör tändningen ligga på 32-33 grader BTDC

5. Om möjligt ett brytarlöst tändsystem är att föredra.



https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-18074927d7a37d14b79a23096a7a8b5d.jpg



Mitt kit ifrån England kom idag så man kan montera ett litet brytarlöst tändsystem i ex en original fördelare. big_smile

Sedan jag inte vill modifiera mitt tändsystem som jag har installerat (Original 2.0E) så har jag valt att montera en Bosch fördelare som saknar vakuum reglerdosan. Denna kommer jag förse med ett brytarlöst system ifrån AccuSpark denna gång. Systemet är precis som jag monterat tidigare i min Manta A som dock är Ignitor’s men principen är den samma.

Man plockar bort brytarspetsarna och kondensatorn och man monterar en magnetring under rotorn. På samma platta som brytarspetsarna satt på monterar man mottagaren, allt ryms under fördelarlocket. Ledningarna ifrån mottagaren drar man vidare upp till tändspolen och ansluter på plats 15 samt plats 1.

Starta motorn och ställ tändningen så har du sluppit all framtida justering av kamvinkel, slitna brytare/kondensator mm

Här är på Ignitor systemet jag gjorde på min Manta A med det är identiskt med AccuSpark, givetvis så kommer ombyggnaden presenteras i byggtråden för er följare smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=37579

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#258
Ett tag sedan jag gjorde en uppdatering på mitt Manta projekt, blev rätt mycket gjort under min semester som sagt men nu inte fullt så mycket. Men en del timmar har jag kunnat vistas i garaget efter jobb och här är vad som hänt sedan sist samt idag en riktigt kul stund… wink


Jag övergav det brytarlösa systemet ifrån Accuspark sedan jag inte fick det att fungera. Dels pga att jag inte fick gnista på stiften hur jag än gjorde. Körde först med inkopplingen över  förkopplings motståndet (som det var en gång i tiden på Manta:n) och ursprungliga tändspolen men det gick sig inte alls. Provade även med direkt matning 12V med nya ledningar men ändå ingen gnista.  sad
Tog då beslutet att återmontera 2.0E’s tändsystem och bygga om fördelaren utan vakuum reglerad tändning. Fick isärtaga hela fördelaren och på hallgivar plattan spärrades plattarna med en liten skruv och brickor samt täcktes hålet för där vakuumdosan suttit. Fick även flytta hela axeln ifrån den ursprungliga fördelaren sedan den har varvtalsreglerad tändning som behövs att funka ihopa med ENEM’s Y12 kamaxel. När fördelaren väl var på plats och uppstart blev det en skillnad som märktes riktigt snabbt. Efter ca 2000rpm varva den på ruskigt bra till skillnad ifrån innan. smile

Hallgivarplattan isärtagen och spärrades underifrån med en skruv samt 2st M4 brickor mellan plattorna så de inte står snett…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-51516d99714711e2988a66c12337a69d.jpg

För att fastställa TDC skruva jag i en skruv i tändstiftshålet och vred sakta till det stoppa och sedan tillbaka igen. Centrummåttet mellen stoppen gjorde jag en märkning där jag hade absolut TDC så jag kunde utgå ifrån med att göra tändningsmärkena. RÖD/VIT har jag TDC följt av 12grader på tomgång sedan 20grader och slutligen 32grader när centrifugalvikterna är fullt utslagna vid 3500rpm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d1b4cf31357aa9df1891080c6599b227.jpg

Recaro stolarnas underreden är rengjorda och målade svarta, passar bättre än de tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-cd90ca5bdd0f4aa64a85dbe0557b4984.jpg

Förarstolen provmonterad och provsutten…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d4adbc817b14c8e20d73b173531e878c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-51ed6e6809defa555d298911bd901558.jpg

Och det som gjorde kvällen till en riktig kul stund var en testkörning på gården… big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile


*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#260
Idag hann jag med att demontera klädslarna på båda framstolarna. De kommer att skickas till en sadelmakare som skall byta de slitna ytorna på sidostöden på ryggen samt sidorna på sittdynan. Även baksätet skall göras iordning sedan ovandel på baksätets ryggstöd är väldigt solblekt.

Tanken är att få ditsatt antigen samma typ av mönster eller kanske svart mocka, de röda ytorna på sätena kommer tvättas för att åter få sin forna lyster… cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-91213b9ac31fe094dc96a8e2f5adb056.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d690802135b9c54bf84ba44d2083d997.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-328cf4c7c11fec1ed723419a56dd88a0.jpg


Tror det kan se rätt snyggt ut med svart mocka på sidorna med de röda ytorna i mitten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d6e817f7a163190221bb7cffc0757e1e.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök