4840
Sök

Opel Manta B -1980

Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc

Smidd i rostigt stål
176 411 Visningar
Projektet avslutat 29 april 2017
62 Inlägg
22 mars 2015
#161
ok. det va så. tack.

ja det måste kännas skönt nu. själv står man och väntar på garage/mekplats där man får slipa och hålla på. har en plats, men det är inte så bra att slipa och blästra där.

starkt jobbat med bilen. ska bli kul och se när du börjar plocka ihop bilen.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#162
Manta:n är kvar hos måleriet och allt går enligt tidsplanen. Under nästa vecka på onsdag är det dags att ta den tillbaka i garaget för vidare montering. Bilen är nu helblästrad och ser ut att få ett helt nytt liv med grund, färg och rostskydd. Skall allt bli en syn med svart innertak och en ny silverfinish.

Det kommer lite delar under tiden man väntar och det är väl uppskattade delar som ramlar in. En arbetskompis ifrån Helsingborg bidrog med en kardanaxel för Getrag 240 växellådan (Tack Björn!) Sparklådeklädslarna kom i veckan, speciellt utformad för insprutningsboxen på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-77d50beb19b190db550435be57d04bbb.jpg

Stålstrut, ett måste för ”hårt” trimmade Opel’s… hehehehe… cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-01f4166d44e4077a6bd6a3ff074be6c4.jpg

Mittkonsol för Getrag 240 växellådan… kanske inte kommer till nytta men ”bra-att-ha” … wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ee65f107b55bb48063a4c108ec8ad86f.jpg

Dessa är på igång ifrån Tyskland och kommer under nästa vecka. Bilstein B6 gasstötdämpare…  lagom till Påsk man kan få bilen på sina axlar hoppas jag. cool


Som sagt jag ser framemot kommande Påsk med en hel del timmar/dagar i garaget detta året…  big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-29cbc2da8fcd9d37a53e5ba9843cfdda.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

62 Inlägg
6 april 2015
#163
fina grejer. stålstrut är alltid bra.

bara att sätta i en förstärkt axel i den sen.

blir stabilt med dämparna. vad ska du ha för fjädrar?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
#164
Läste lite på olika forum just med den förstärkta axeln. Verkar som det är lönt på när man närmar sig 170hk+
Men verkar det bra tycker du att satsa på detta? Men vad exakt är denna stålstrut men pålitlig än aluminium? Mer vridstyvt, eller?

Kom över ett par SPAX fjädrar för en tid sedan och jag tror det kommer vara som ett strykjärn på vägen senare smile

Verkar som jag skall kunna hämta min bil på fredag big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#165
Liten status uppdatering ifrån plåtslageriet/måleriet kom via Facebook.

Här kan ni se på Bilveterans Facebook på de fantastiska och proffsiga arbete de utför   https://www.facebook.com/#!/Bilveteran

Epoxygrund lagd och med lite tur kanske hemkomst till helgen…  big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-047c6a059b51fa37d519eda1d179dda3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-0259f72bdbd26efaeb53d7219e1ebbd7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-61f6257a6a9ef7068c3cd7bd85d63915.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3bda73928013db2901c9e4df962ea6b8.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

6 740 Inlägg
8 april 2015
#166
fint smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
#167
Blev ett snabbt besök idag hos måleriet med en liten kontroll innan färgen kommer på. När epoxyn kommit på så kunde man se väldigt små ojämnheter vilket killarna gjorde vid. Nu skall det vara jämnt och slätt big_smile
Bidrar lite till förseningar men det är bättre det blir bra tyckte man och det är helt rätt cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ac89d87100137606017d9d7c122d58ae.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-30d5cf160c2981f890e629d968211125.jpg

Det är nästan som det är nyproduktion av Manta B wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-826b86cf7c5b6cd0a269ce9c97859ded.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

742 Inlägg
11 april 2015
#168
Ser ju ut att bli fruktansvärt fint, kommer bli finare än när dom rullade ut ur fabriken smile vart fick du tag i Kickpanelerna för insprutningsboxen?


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#169
swebooy skrev:
Ser ju ut att bli fruktansvärt fint, kommer bli finare än när dom rullade ut ur fabriken smile vart fick du tag i Kickpanelerna för insprutningsboxen?

Har en aning den blir lite för fin att köra på bana med trots allt, men man kan testa den någon gång faktiskt bara för att se hur den beter sig efter ombyggnad...

Kickpanelerna fick jag tag på ebay i Tyskland.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

742 Inlägg
12 april 2015
#170
valle22 skrev:
swebooy skrev:
Ser ju ut att bli fruktansvärt fint, kommer bli finare än när dom rullade ut ur fabriken smile vart fick du tag i Kickpanelerna för insprutningsboxen?

Har en aning den blir lite för fin att köra på bana med trots allt, men man kan testa den någon gång faktiskt bara för att se hur den beter sig efter ombyggnad...

Kickpanelerna fick jag tag på ebay i Tyskland.

Lite fina, lagom kurviga landsvägar duger fint ibland om man inte vill ta sig ut på bana tycker jag.

Har sökt lite men hittar lite dåligt, vad kan man söka på för att få fram dom?


62 Inlägg
17 april 2015
#171
valle22 skrev:
Läste lite på olika forum just med den förstärkta axeln. Verkar som det är lönt på när man närmar sig 170hk+
Men verkar det bra tycker du att satsa på detta? Men vad exakt är denna stålstrut men pålitlig än aluminium? Mer vridstyvt, eller?

Kom över ett par SPAX fjädrar för en tid sedan och jag tror det kommer vara som ett strykjärn på vägen senare smile

Verkar som jag skall kunna hämta min bil på fredag big_smile

nä det e som du säger, förstärkt axel behövs inte om man inte ska trimma. samma med stålstrut. du kan ju ta det om du ska trimma.

blir väldigt bra med bilen. får man fråga vad du betala för blästring och grundning?

har fått min karossnurra, men har inte packat upp den än.

lycka till
Senast redigerat av malmchris (17 april 2015)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#172
malmchris skrev:
valle22 skrev:
Läste lite på olika forum just med den förstärkta axeln. Verkar som det är lönt på när man närmar sig 170hk+
Men verkar det bra tycker du att satsa på detta? Men vad exakt är denna stålstrut men pålitlig än aluminium? Mer vridstyvt, eller?

Kom över ett par SPAX fjädrar för en tid sedan och jag tror det kommer vara som ett strykjärn på vägen senare smile

Verkar som jag skall kunna hämta min bil på fredag big_smile

nä det e som du säger, förstärkt axel behövs inte om man inte ska trimma. samma med stålstrut. du kan ju ta det om du ska trimma.

blir väldigt bra med bilen. får man fråga vad du betala för blästring och grundning?

har fått min karossnurra, men har inte packat upp den än.

lycka till

Blir att skicka iväg min drivaxel för att få den förstärkt faktiskt. Bra att veta man har grejer som pallar för lite buskörning smile har jag lagt tiden och pengarna på det såhär långt känns det dumt att "snåla" smile

Kul med karossnurran, det är väl investerade pengar och underlättar något fruktansvärt. Jag ångrar inte en sekund på mitt köp. Faktum är att jag fick beställa en till måleriet/plåtverkstaden som fixar min bil sedan de fann den mycket användbar och framför allt prisvärd än vad som erbjuds här hemma.

Sedan vi känner varandra och lite tjänster&gentjänster samt att han inte har nån tidspress på sig utan tar min bil emellan sina andra jobb blev det 16000kr. Då är det blästrat, lagat, grundat samt lackat.
Min gröna Manta A hamnar där när denna är klar givetvis smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#173
Nu är det nära och det går fort framåt. Senaste som gjordes på förmiddagen hos måleriet/plåtslageriet var att man lacka underredet i silver (Volkswagen A7W Reflexsilver metallic) big_smile Det lär bli en bra kontrast med de svarta delarna mot det silverfärgade underredet, samt färgerna ifrån bussningar och andra detaljer cool

Resterande skall lackas under lördag och det svarta innertaket skall monteras under måndag… släpet är bokat för hemfärd på tisdag  smile
 

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-739223cbde813703f9c4c599db69283e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-813ef397a4d5838a2416083563d8db13.jpg

Upptäckte ett par PU-detaljer som jag glömde beställa innan och de är på ingång med att monteras under nästa vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-98b3d2339b0dd52582c1476c4ca7bf6c.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 april 2015
#174
16000 kr för att "rostlaga och blästra" underredet, byta skärmkanterna, o dessutom lacka karossen? Det är ju snudd på gratis, även om det är världens-bästa-kompis-pris. En vettig, seriös hellack (dvs kaross + lackering i dörrgångar mm) gå på minst 20-25' men då "svart", o det är inte ens i närheten så mycket jobb som gjorts på din bil. Som referens kan jag nämna att Moses skulle ha drygt 80' för att "hellacka" min E39, dvs in & utvändigt inkl att den slipas "plåtren".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
18 april 2015
#175
ok. vet du någon här i Sverige som förstärker. annars har jag bara sett på risse motorsport.

vill börja på min bil, men jag håller på och kommer tillbaka från en arbetsskada, så det går inte.

bra pris du fick på jobbet.

det blir väldigt snyggt med silver på underredet.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#176
malmchris skrev:
ok. vet du någon här i Sverige som förstärker. annars har jag bara sett på risse motorsport.

vill börja på min bil, men jag håller på och kommer tillbaka från en arbetsskada, så det går inte.

bra pris du fick på jobbet.

det blir väldigt snyggt med silver på underredet.

Vet inte någon här i Sverige som gör detta ingrepp utan hitta en på ebay.de som gör det. Verkar som han kör rally/racing och har gjort en del axlar till folk. Skickade iväg min axel idag faktiskt till honom så den bör komma hem om 2veckor. http://www.ebay.de/itm/281659309598

140€ totalt medans RISSE som jag också känner till skulle ha 190€+frakt.

Priset på min reparation är mycket bra, allt med kvitto dessutom så man kan ha det dokumenterat samt om man behöver det för försäkringsbolaget om något skulle hända.

Tråkigt att höra med din skada, men hoppas du blir återställd till 100% min vän så jag en dag kan följa ditt projekt här på garaget som du gör med mitt smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#177
dawwe skrev:
16000 kr för att "rostlaga och blästra" underredet, byta skärmkanterna, o dessutom lacka karossen? Det är ju snudd på gratis, även om det är världens-bästa-kompis-pris. En vettig, seriös hellack (dvs kaross + lackering i dörrgångar mm) gå på minst 20-25' men då "svart", o det är inte ens i närheten så mycket jobb som gjorts på din bil. Som referens kan jag nämna att Moses skulle ha drygt 80' för att "hellacka" min E39, dvs in & utvändigt inkl att den slipas "plåtren".

Fanns inget att tveka på efter det minsann. Mycket beror på vi inte satte någon som helst slutdatum utan allt skulle varvas in med jobben de har inne. Kvitto på hela arbetet så man kan ha det dokumenterat dels för min egen historik och till försäkringsbolaget om något skulle inträffa. Blir att värdera bilen så man kan ha en starkt ersättning om det otroliga skulle hända.

MOSES har jag hört de är ruskigt bra och kända när det gäller plåt/måleri. Sedan de blev aukt. VW handlare ligger de i top gällande kundnöjdhet i Sverige, men klart som du säger är det en stor summa i ditt fall hmm

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

62 Inlägg
20 april 2015
#178
valle22 skrev:
malmchris skrev:
ok. vet du någon här i Sverige som förstärker. annars har jag bara sett på risse motorsport.

vill börja på min bil, men jag håller på och kommer tillbaka från en arbetsskada, så det går inte.

bra pris du fick på jobbet.

det blir väldigt snyggt med silver på underredet.

Vet inte någon här i Sverige som gör detta ingrepp utan hitta en på ebay.de som gör det. Verkar som han kör rally/racing och har gjort en del axlar till folk. Skickade iväg min axel idag faktiskt till honom så den bör komma hem om 2veckor. http://www.ebay.de/itm/281659309598

140€ totalt medans RISSE som jag också känner till skulle ha 190€+frakt.

Priset på min reparation är mycket bra, allt med kvitto dessutom så man kan ha det dokumenterat samt om man behöver det för försäkringsbolaget om något skulle hända.

Tråkigt att höra med din skada, men hoppas du blir återställd till 100% min vän så jag en dag kan följa ditt projekt här på garaget som du gör med mitt smile

ok. det såg bra ut. ska du värdera bilen genom försäkringsbolaget sen?

ja dom säger att jag ska bli 100% jo en projekt tråd blir det. ska bara lära mig hur man lägger upp bilder.
eller så blir det på opel cluben.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#179
Ur lackboxen kom den ut imorse efter ha fått härda under nästan 2 dagar. Och en rätt bra finish blev det, redo att hämtas imorgon för vidare montering av hjulaxlar, drivlina och mycket mer... skall bli kul at fortsätta på Manta:n



https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-6f68bc497c3ee7d57be91a12b5cbc16b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b44977be2f15a815873db5645f68ad96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-512cb3569df86476ddc36b4d6af43bc3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5e2b23207a4ebe5bbf9a229d593fde62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-4b45e0f2d214982fec54b4633deed139.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#180
malmchris skrev:
valle22 skrev:
malmchris skrev:
ok. vet du någon här i Sverige som förstärker. annars har jag bara sett på risse motorsport.

vill börja på min bil, men jag håller på och kommer tillbaka från en arbetsskada, så det går inte.

bra pris du fick på jobbet.

det blir väldigt snyggt med silver på underredet.

Vet inte någon här i Sverige som gör detta ingrepp utan hitta en på ebay.de som gör det. Verkar som han kör rally/racing och har gjort en del axlar till folk. Skickade iväg min axel idag faktiskt till honom så den bör komma hem om 2veckor. http://www.ebay.de/itm/281659309598

140€ totalt medans RISSE som jag också känner till skulle ha 190€+frakt.

Priset på min reparation är mycket bra, allt med kvitto dessutom så man kan ha det dokumenterat samt om man behöver det för försäkringsbolaget om något skulle hända.

Tråkigt att höra med din skada, men hoppas du blir återställd till 100% min vän så jag en dag kan följa ditt projekt här på garaget som du gör med mitt smile

ok. det såg bra ut. ska du värdera bilen genom försäkringsbolaget sen?

ja dom säger att jag ska bli 100% jo en projekt tråd blir det. ska bara lära mig hur man lägger upp bilder.
eller så blir det på opel cluben.

Jo, det blir att kontakta FB om hur man kan försäkra den sedan man lagt rätt mycket tid och pengar på bilen. Det skall finnas entusiast försäkringar som skall kunna täcka sådana bilar/MC mm

Opel Club:en är bra tycker men tycker tyvärr det är lite synd man måste vara betalande medlem att posta projekten dessvärre. Tror det hade bidragit till klubben avsevärt mycket mer faktiskt. Sedan tror jag mycket ser medlemmarna här på garaget.org också smile

Hoppas som sagt att få se ditt projekt här och på Opel klubben och din hälsa blir bra smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök