Nu är vintern här igen och försöket med att sälja Forden i år för ny roligare bil gick inte enligt planerna. Så nu har jag bestämt mig för att uppgradera en hel del för att i sommar när jag ställer på bilen igen (och får tillbaka mitt körkort )få köra lite på bana.
Det kommer att hända en hel del så häng på om intresset lockar. Ska försöka vara flitig med att uppdatera med bilder och text så mycket jag kan och hinner samt svara på frågor.
Kunde inte låta bli att förbereda för coilovers installationen. Fick ta bort vindrutetorkarna, plast kåpan som sitter upp mot framrutan och sedan plast kåpan under den för att kunna komma åt den tredje skruven. Nu när det är borta så ser man även wastegaten som skall bytas och en del av turbon men jag tror nog det går lättare att komma åt underifrån.
Imorn blir det att riva i baken för att komma åt fjäderbensfästena.
Har även setat och kollat runt efter tänkvärda luftfiltersystem ikväll och tror jag har hittat vad jag söker GGR Induction System ST225 - Ford Focus ST225 / XR5 Turbo
Jag ska leta lite till men tror faktiskt att det blir detta.
Ja man får hoppas på det Det blev ett sånt där filter nu. Hittade ett all black. Jag vill inte att det ska vara massa färgade slangar hit och dit. det ska vara rent och snyggt samt proffsigt gjort.
PLAST I ALL ÄRA!!! Idag slet jag bort plastkåporna över huvlåsplåten och har gjort rent allt. Får man någe pluspoäng för den oranga vattenslangen
Nu ser man intercolern som ska bytas ut Sedan har jag fnulat på hur man ska göra med styrboxen (den med röd kontakt) Hela burken ska ju bort nu för att få plats med luftfiltret men jag har för mig att jag såg nått man kunde köpa på ebay så att man fäster den framför batteriet. Ska leta lite på nätet annars får man komma på nån egen smart och snygg lösning
Ja jävlar va ska man säga. Volvo's motordesigners måste ha setat och flabbat ihjäl sig bakom deras skrivbord när dom kom fram till hur saker och ting ska sitta. Om det är någon som har en T5 2.5L Volvo motor och har mekat med den så fattar dom va jag pratar om
Idag åkte bilen upp med alla fyra i luften efter att budgubben väckt upp mig från (uppgradering av Focus ST's dröm land)
Slitit bort mer plast skydd under bilen men "focus"erat mer på luftboxen under kvällen. Nu är det klart för nya luftburken när den nu kommer.
Fick även veta att coiloversen som jag beställt från USA inte kommer att komma :S Slut på lager. Hittade dock samma coilovers här i Sverige så nu är jag på ruta ett igen.
Mycket delar som är bortplockade nu och för lite uppgradering på, så imorn ska jag kolla närmare på avgas och motorfästet och se om jag inte kan få dit nått av det.
Kul projekt Jag tycker att grejerna på fordarna sitter bra till faktiskt det ända som jag tycker är bökigt är dumpventilen, dock gick det bra att byta när man ändån hade framvagnen nere kommer följa ditt projekt!
DanneMo hehe ja det mesta sitter faktiskt ganska lättåtkomligt men luftburken var en tuff jävel Vad har du satt dit för dump? Jag letar efter en för jag vill ha lite pffffffiirrrr i min bil med hehe
Tur att man inte har en kvinna i hushållet för då hade helvetet brutit lös när jag snodde köksmattan Man vill ju inte bli allt för skitig när man krälar under bilen hehe
Jag har satt dit en forge dump i min, och tagit bort symphose slangen som går till kupén, riktigt skrot om jag ska vara ärlig finns dump där man kan justera om den ska vara tyst eller högljud, men eftersom turbon sitter där den gör så vill jag inte ha hål i dumpen ( där luften går ut ) ifall smuts osv kan komma in