Ford Focus ST street/Race track car

Ford Focus ST225 MK2 som ska uppgraderas en del. Ny bil var i tankarna men planerna gick inte som planerat så nu kör vi. Häng med på resan!
  • 67 Följare
  • 68 583 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 april 2017
Peter_racingteam
6 oktober 2013 · 18 Inlägg

Riktigt trevlig tråd roligt att följa

Volvo 855 R "t-röd" (1996)
Volvo s60 (2005)
Volvo 940 "HPJMotorsport" (1995)
STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

Tack så mycket Peter_racingteam!
Får se om jag hinner ner i garaget idag för att meka bort intercolern.
Den nya anlände nämligen idag. Riktigt trevlig tjej från FedEx som ringde mig och frågade om jag var hemma under dagen. Då jag sa att jag slutar jobbet vid 16:00 så frågade hon vart jag jobbade och kom sedan till mitt arbete och levererade det.

Sånt uppskattas! big_smile

http://img690.imageshack.us/img690/230/jhol.jpg
AIRTEC

Senast redigerat av STV (7 oktober 2013)

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

http://img29.imageshack.us/img29/8449/3uli.jpg
Ganska stor skillnad big_smile
Det här blir lite av en utmaning att passa in nya.

http://img818.imageshack.us/img818/9995/nhpr.jpg
Försökte få upp intercolern från samma håll jag fick bort den gamla men det var ju bara att lägga ner och säga tack och god natt.

Aja fick påbörja ta bort hela fronten då... ialf lossa lite på den så att förhoppningsvis kunna lirka in den.
Det sitter plastdetaljer på sidorna som ska hjälpa luften att strömma till kylaren också och jag tror att jag blir tvungen att modifiera om dom lite då nya intercolern är både högre och en aningen bredare men det ska inte vara någe problem i slutändan.
Lägger ner för ikväll men är jävligt nöjd på hur långt jag kommit hittills smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
7 oktober 2013 · 74 Inlägg

Får du inte in IC underifrån?
Det vart inga problem med min iallafall smile har en universal på 600x300mm smile

Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

Nä det var jävligt trångt faktiskt. Men jag tror att det ska gå nu när jag lossat lite på fronten. Jag vet inte vad den här har för mått faktiskt men den är större än original tongue Sitter det inte luftvisare på RS?

Senast redigerat av STV (7 oktober 2013)

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
7 oktober 2013 · 74 Inlägg

Okej smile har bara sett montering på RS, går lätt underifrån smile jo om man köper en anpassad IC så är där styrningar på dem, men jag köpte en universal från do88 smile

Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

OK. Hur blev prestandan när du bytte till en större IC?
Jag ger mig inte, den ska dit imorn smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
7 oktober 2013 · 74 Inlägg

Kände ingen märkbar skillnad, dock får ju motorn svalare luft nu smile så det är bra! smile

Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
dkallman
7 oktober 2013 · 40 Inlägg

Kul projekt! lade en prem nu, ska följas! smile Gillar att du uppgraderar bilen med stil och håller den clean!

STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

Tack dkallman. Kul att du är med smile

Tänkte även passa på att fråga er som följer tråden nu angående effekt ökning i T5 motorer. Jag vet ju att Ford har gjort lite ändringar i volvos T5 motorer innan dom satte dom i Focus bilarna men vad är det man gjort och hur mycket klarar en "Ford T5" motor i effekt?

Om jag vill lägga mig runt 300-310hk kommer kolvar och stag palla detta?
Vad är riskerna och dom svaga delarna i en T5 motor som Ford nu skulle ha pillat lite med?

Har sett en Focus ST med ca 340hk men vet ej vad han har gjort för att komma upp till dom nuffrorna.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
7 oktober 2013 · 74 Inlägg

Det jag vet Ford har gjort, iallafall med RS-motorn är nya kolvar,stakar,koppling,större turbo samt ökat oljetrycket lite. På RS klarar man 420hk utan problem, det som får stryck är kopplingen. 370hk på en ST är nog inte svårt, ny turbo (rs'ens turbo) koppling,IC,rör luftfilter och mappning. Idag ligger jag runt 370hk i min, tycker det duger smile

Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

Jag hoppas det går utan att behöva byta kolvar, stag, kammar osv
Men att chansa är ju inte så bra hehe.. Men original turbon borde palla upp till 360hk om så är fallet + att om den gör det så får jag snabbare ladd från botten då den är en aningen mindre. Det kan man ju även ställa in i mappningen när man vill ha fullt laddtryck men då måste man vara säker på att motorn klarar av det.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
7 oktober 2013 · 74 Inlägg

Ja precis smile jag hade mailat autotech och frågat dem, snacka med Patrik smile

Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
STV Pedanten
7 oktober 2013 · 264 Inlägg

När jag kollar runt lite på Garaget på focus st ägarna och hittar vissa bilar som har över 300hk så står det att det som blivit gjort är IC,avgas från turbo med race katt, nytt luftfilter och sedan har dom bara satt i ett chip. Om en Focus klarar av detta med ett chip så borde den klara av 320-360hk med en ordentlig mappning. Chip är ju massproducerat trim anpassat för dom motorerna. Mappar man så gör man ju det specifikt för min motor och där av hitta lite mera hk.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
7 oktober 2013 · 74 Inlägg

Precis smile kolla gärna in min bil smile

Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
STV Pedanten
9 oktober 2013 · 264 Inlägg

Jahapp! Efter ett dygns paus från att ligga under bilen så tog jag ett ryck idag och gav mig fan på att IC:n skulle i och här är resultatet.

http://img820.imageshack.us/img820/4796/qgh4.jpg

Fick ta bort luftvisare på sidorna + signalhornen för att få plats. Sitter ett nytt fäste för signalhornen på ovansidan på IC:n men kabeln är för kort så det blir att fixa lite kabel och krympslang imorn.

Sedan fick jag en liten tankenöt med hur jag ska fästa fast den undertill då som ni ser på bilden finns tre hål på vardera sida att fästa den i men jag tänker inte sätta fast den i plastskyddet när det väl ska på plats igen så jag får ta och måtta och fixa en plåt att fästa med någonstans stabilare.

Den nöten ska jag sova på och lösa i helgen. Kom hem ganska sent idag då jag har åkt runt och plockat upp nya delar som hade anlänt.

Det som hade kommit var.. Frontspoiler, quickshift delarna till växelspaken och min wastegate.
Så nu har jag lite mer att skruva med och helgen är räddad big_smile
Trevlig kväll.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
9 oktober 2013 · 74 Inlägg

Fint! smile

Jag tror dock det ej behövs att ha den i fler fästen, sitter väl i krockbalken nu? Där kylarfästet sitter fast? smile jag har bara min IC fast i 2st m8 bultar i överkant smile

Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
STV Pedanten
9 oktober 2013 · 264 Inlägg

Nu har jag inga bilder på vart den sitter i överkant men det är som krokar man hakar fast den i så risken att den hoppar ur vid ett gupp är ganska stor. Vill gärna säkra upp detta genom att fästa den i botten också. Jag har skissat fram ett fäste nu under kvällen och ska ta måtten imorgon och på fredag tar jag 2mm rostfri plåt och tillverkar två stag. Kommer bli snyggt, funktionellt och även se professionellt ut smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
DanneMo
9 oktober 2013 · 74 Inlägg

Aha, trodde där vart extra fästen som man bultade fast i krockbalken, det monteras ICn till rs'n iallafall smile
Har du en mail, så kan jag skicka bild på mitt fäste till min IC har jag gjort smile

Ford Focus RS MK2 "Hulken" (2010)
Peugeot 205 colorline "Peggan" (1992)
STV Pedanten
10 oktober 2013 · 264 Inlägg

Det blev en kväll i garaget denna dag också. Nu har jag mallat upp hålbilden och måttat på IC:n så nu är det bara att börja bocka plåt.

Sedan tog jag mig tid att sätta dit quick shift uppgraderingen så här kommer lite före och efter bilder.

http://img834.imageshack.us/img834/504/eaa6.jpg
Före

http://img202.imageshack.us/img202/7706/i4tv.jpg
Efter

Kan säga ärligt att det blev en stor skillnad mellan lägena och känslan var ju otrolig. Satt och lekte ett bra tag och gjorde motorljud för mig själv hehe.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang