Mercedes 240D start inte vid 0gradigt

oppe_tallbarr
3 oktober 2013 · 435 Inlägg

har en mercedes w123 manuell med 240D startar hur bra som helst efter lite glöggning(trycknapp utan relä) med 45ah batteri men nu när det har blivit 0 gradigt så vägrar den. har bytt batteri till ett dieselbatteri på 90ah men vägrar hoppa igång(beter sej som en bensinbil som fått fukt i fördelaren typ hostar)men fick den att hoppa igång engång med fullgas och köra på starten bra länge.

kan glödstiften vara dåliga?

vad ska motorn ha för ventilspel?

ska man ha snabbglödstift eller vanliga?

mb_pucken
3 oktober 2013 · 5 089 Inlägg

Ja de kan bero på dåliga glödstift. Ohm mät stiften och se så dom har jämna värden smile
Har du tillgång till en amperetång så kolla hur mycket ström glögningen tar och då ser du om den funkar ungefär som den ska. Du bör ha en ganska hög förbrukning.
Låter på din beskrivning som de. Inte glöder alls. Glöder den på några cylindrar brukar den starta på dom och sakta hoppa igång på alla cylindrar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
oppe_tallbarr
3 oktober 2013 · 435 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ja de kan bero på dåliga glödstift. Ohm mät stiften och se så dom har jämna värden smile
Har du tillgång till en amperetång så kolla hur mycket ström glögningen tar och då ser du om den funkar ungefär som den ska. Du bör ha en ganska hög förbrukning.
Låter på din beskrivning som de. Inte glöder alls. Glöder den på några cylindrar brukar den starta på dom och sakta hoppa igång på alla cylindrar smile

glöggning funkar då den vägrar starta om man inte glöggar och hoppar igång direkt men inte när den stått över natten nu när det blivit kallare. funkade hur bra somhälst när det inte va frost på bilen. men kan ju va dåliga glödstift endå. kan man inte bara plocka ur dom och lägga på + - och se hur varma dom blir?

Kanelbullen
3 oktober 2013 · 1 722 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:

mb_pucken skrev:
Ja de kan bero på dåliga glödstift. Ohm mät stiften och se så dom har jämna värden smile
Har du tillgång till en amperetång så kolla hur mycket ström glögningen tar och då ser du om den funkar ungefär som den ska. Du bör ha en ganska hög förbrukning.
Låter på din beskrivning som de. Inte glöder alls. Glöder den på några cylindrar brukar den starta på dom och sakta hoppa igång på alla cylindrar smile

glöggning funkar då den vägrar starta om man inte glöggar och hoppar igång direkt men inte när den stått över natten nu när det blivit kallare. funkade hur bra somhälst när det inte va frost på bilen. men kan ju va dåliga glödstift endå. kan man inte bara plocka ur dom och lägga på + - och se hur varma dom blir?

glöggning??? heter det inte glödning big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
oppe_tallbarr
3 oktober 2013 · 435 Inlägg

Kanelbullen skrev:

oppe_tallbarr skrev:

mb_pucken skrev:
Ja de kan bero på dåliga glödstift. Ohm mät stiften och se så dom har jämna värden smile
Har du tillgång till en amperetång så kolla hur mycket ström glögningen tar och då ser du om den funkar ungefär som den ska. Du bör ha en ganska hög förbrukning.
Låter på din beskrivning som de. Inte glöder alls. Glöder den på några cylindrar brukar den starta på dom och sakta hoppa igång på alla cylindrar smile

glöggning funkar då den vägrar starta om man inte glöggar och hoppar igång direkt men inte när den stått över natten nu när det blivit kallare. funkade hur bra somhälst när det inte va frost på bilen. men kan ju va dåliga glödstift endå. kan man inte bara plocka ur dom och lägga på + - och se hur varma dom blir?

glöggning??? heter det inte glödning big_smile

det gör de säkert :-)

oppe_tallbarr
4 oktober 2013 · 435 Inlägg

upptäckte en dieselläcka på en av slangarna som går mellan spridarna så böt den och nu  starta den när det va kallt så kan ha fått in luft i systemet?

mb_pucken
4 oktober 2013 · 5 089 Inlägg

Ja de kan vara orsaken. Material kan ändras med temperaturen osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
oppe_tallbarr
8 oktober 2013 · 435 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ja de kan vara orsaken. Material kan ändras med temperaturen osv smile

ok men ska det gå 12v ut till glödstiften? då kabeln ut till glödstiften blir jättevarm så har tryckknappen fått stryk så har 12in med ca 8v till glödstiften.
nån som vet hur man ska koppla glödningen via relä?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang