VW Passat drar lite för mycket?

Ghostduster
3 oktober 2013 ·

Tjena! Jag har nyinförskaffat en WV Passat 1.8T  årsmodell: 2003 som jag tankat för första gången..

Jag tankade ca 57L i tanken för någon vecka sedan. Har legat och landsvägskört mycket och jag har bara tagit mig 58(59)mil.. Tycker att det är liite för dåligt. Jag har landsvägskört 60% av "tanken".. då ska inte bilen ligga närmare litern per mil yikes Eller? Enligt transoprtstyrelsen så drar denna bilen på: Landsväg: 0,67L/Mil Blandad: 0,85L/Mil

Kan det vara oljan som ska bytas? Den är lite svart när jag kollat men kan oljan göra så mycket med bränsleförbrukningen???

Hade en Saab 9-3 2.0T förut och den tog jag mig längre med. (är det någon som vet hur stor tank det är i en 9-3a årsmodell 2000 så dela gärna med er smile 

Något annat som man kan kolla upp?

Den är fräsch för övrigt, nybesiktigad, servad enligt bok!

Tacksam för svar! smile

Ghostduster
3 oktober 2013 ·

mer info:

Är int egrym på bilar. men när jag startar bilen så ligger varvet på ca 1100varv.. men efter ca 30sek så lugnar den ner sig och går ner till under 1000.. Är detta något som kan ställa till det??

IROC-Z4EVER
3 oktober 2013 · 72 Inlägg

Om bilen är servad enl. bok så vet du när den skall in nästa gång med tanke på svart olja, kör du mycket motorväg och resten inne i städer - kan ju påverka en hel del, korta körsträckor så att motorn inte hinner bli varm, listan kan ju göras rätt lång när man inte riktigt vet allt...

Knugcab
3 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Ghostduster skrev:
Tjena! Jag har nyinförskaffat en WV Passat 1.8T  årsmodell: 2003 som jag tankat för första gången..

Jag tankade ca 57L i tanken för någon vecka sedan. Har legat och landsvägskört mycket och jag har bara tagit mig 58(59)mil.. Tycker att det är liite för dåligt. Jag har landsvägskört 60% av "tanken".. då ska inte bilen ligga närmare litern per mil yikes Eller? Enligt transoprtstyrelsen så drar denna bilen på: Landsväg: 0,67L/Mil Blandad: 0,85L/Mil

Tankade du i 57 liter i en helt tom tank, körde i dryga 58 mil och fick soppatorsk, eller?

Senast redigerat av Volvo544special65 (3 oktober 2013)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Ghostduster
3 oktober 2013 ·

tankade när det varnade (inte soppatorsk) tror tanken rymmer 3 liter eller något sånt.. Jag tankade fullt och är tillbaka (på tankmätaren) dr jag var när jag tankade.. så på så vis så tankade jag i 57liter och har kommit 58Mil.. (ställt trippmätare)

Ghostduster
3 oktober 2013 ·

tanken rymmer 63liter**

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2013 · 14 077 Inlägg

Ghostduster skrev:
tankade när det varnade (inte soppatorsk) tror tanken rymmer 3 liter eller något sånt.. Jag tankade fullt och är tillbaka (på tankmätaren) dr jag var när jag tankade.. så på så vis så tankade jag i 57liter och har kommit 58Mil.. (ställt trippmätare)

Du tankade alltså 57 liter i en tank som rymmer 3 liter?? lol

Tanka fullt och kör 25 mil och tanka fullt igen så ser du exakt hur mycket den drar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ghostduster
3 oktober 2013 ·

Haha felskrivning big_smile

Jag får ta och kolla detta.. Men den ska väl ändå inte dra nästan litern när jag ligger mycket i landsvägskörning?? Det kan väl aldrig vara möjligt...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2013 · 14 077 Inlägg

Ghostduster skrev:
Haha felskrivning big_smile

Jag får ta och kolla detta.. Men den ska väl ändå inte dra nästan litern när jag ligger mycket i landsvägskörning?? Det kan väl aldrig vara möjligt...

Du har två alternativ: Antingen så drar den så mycket eller så är det något fel.

Jag vet inte så mycket om Saab men förutsätter att det är en bensinare och då kan det ju vara fel på Lambdan eller luftmassemätaren om du har någon. Det kan ju vara nån eller några injektorer som är slitna så den får för mycket soppa.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (3 oktober 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ghostduster
3 oktober 2013 ·

Det är nog kanske så... Men borde inte det synts på besiktningen om lambdan är trasig? trasig->mer utsläpp -> gnäll på Co2värden?? eller har jag fel?

Bilen besiktigades för 2 månader sedan utan anmärkning

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2013 · 14 077 Inlägg

Ghostduster skrev:
Det är nog kanske så... Men borde inte det synts på besiktningen om lambdan är trasig? trasig->mer utsläpp -> gnäll på Co2värden?? eller har jag fel?

Bilen besiktigades för 2 månader sedan utan anmärkning

Var det du som ägde bilen vid besiktningstillfället?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Ghostduster
3 oktober 2013 ·

Nej det var det inte.. Så du menar kanske att föregående ägare kan ha fått en "det är ingen tvåa men du vet att" på besiktningen? men det brukar väl stå i besiktningspapperna?

Knugcab
3 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Du kan inte gå efter hur tankmätaren står, det är absolut inget precisionsinstrument. Tanka fullt, kör, se hur mycket du får i den igen när du tankar nästa gång och jämför med hur långt du kört. Först då kan du se tillräckligt exakt hur förbrukningen är.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Ghostduster
3 oktober 2013 ·

Får kolla det först. Tack för svaren iallafall! smile

torpis Forummoderator
3 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Pumpa däcken, 3kg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
valle22 Smidd i rostigt stål
3 oktober 2013 · 933 Inlägg

Är det AWT motorn vilket jag tror det är är jag inte förvånad på förbrukningen

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
RannerKing www.LynxTalk.se
3 oktober 2013 · 420 Inlägg

Min gamla Passat byttes ut mot Octavian mycket på grund av att Passaten var framhjulsdriven men drog bensin som en fyrhjuldriven. (Trodde jag men Octavian går betydligt billigare än Passaten)

Vid 50/50 landsväg/stadskörning bör du inte klara dig under litern. Vid landsväg och Eco-driving bör du ta dig mot 0.7 någonstans.

Men om du tycker den drar mycket nu, så kroka på en husvagn eller tungt släp och kör runt i ett par veckor. Kroka sedan av den, och plötsligt kommer du tycka att den inte drar någon bränsle alls.

Oljan och filter byter du med 1000mil intervall i dessa. Inte dumt att ta ner tråget och rengöra filtret om det ej är gjort tidigare.

Senast redigerat av RannerKing (3 oktober 2013)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Ghostduster
14 oktober 2013 ·

Ok! Ja oljan är lite "missfärgad/svart" eller vad man ska säga. Tror det är lika bra att byta olja i den "bara för att".. sen köpte jag den av en och han sa att det byttes för inte så längesen men sådant ska man ju aldrig lita på! Men vilken olja tycker ni är bäst anpassad för denna bilen? och finns det olika filter? vad är bäst? vanligt oljefilter? har läst om att det finns större filter att köpa? Sant eller falskt?

Ghostduster
14 oktober 2013 ·

Ser nu att jag har skrivit fel på 2.0T.. jag har en 1.8T

marven
14 oktober 2013 · 551 Inlägg

Har en chippad 1.8T AWT. Den dricker 0.9-1.1 blandad, svårt o komma ner under 0.8 kvittar hur man kör.

You can't B serious, oh K
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang