Erfarenheter av bromsskivesvarv?

ZoDDy
12 oktober 2013 · 20 Inlägg

JonR skrev:
Ekonomiska biten har jag rätt bra koll på så låt mig oroa mig för den! wink men hur som helst så siktar jag på att hitta en begagnad, som nån redan förlorat pengar på. Sen kan man ha den några år o förhoppningsvis tjäna pengar på och sedan sälja för samma pengar med lite tur. Så nej jag hade inte tänkt låna pengar till en.

En "riktig" svarv har jag redan, men en sån får jag för mig inte är optimal för skivor, iaf så har jag misslyckats förut..

Nu syftar jag ju på om själva svarvningsmomentet tar 10min. Inte hela arbetet! Såklart....

Mig veterligen så blir jag ensam om en bromsskivesvarv på orten så det är ju en stor fördel!

Mvh Jon

Du har redan noterat samma sak som jag/vi, Vi har svarvat en hel hög med bromskivor på jobbet åt folk och jag kan bara säga att köra skivor i en svarv är inte helt lätt. För att dom skall bli hundra så har vi tvingats att köra väldigt långsamt och provat ut med en massa olika svarvståls typer och don. I så fall bör man ha någon typ att specialstål som svarvar skivorna på bägge sidor samtidigt. Jag har ännu inte hittat eller sett något sådant till svarv ännu,men  det finns säkert att få tag i ?  Att Svarva en skiva i gjutet material är inte samma sak som att bränna på i en vanlig stål eller aluminium bit.. det ganska annorlunda och tar massor med tid  smile

dfine BMW entusiast
13 oktober 2013 · 579 Inlägg

Är det inte onödigt mycket jobb att plocka ner fälgar, bromsok osv för att svarva skivorna på plats? Då kan man lika gärna ta av skivorna och svarva dom i en vanlig svarv smile
Tror inte att du kommer gå plus särskilt mycket om jag ska vara ärlig, speciellt med tanke på hur billiga skivor är nuförtiden.

JonR
13 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

dfine skrev:
Är det inte onödigt mycket jobb att plocka ner fälgar, bromsok osv för att svarva skivorna på plats? Då kan man lika gärna ta av skivorna och svarva dom i en vanlig svarv smile
Tror inte att du kommer gå plus särskilt mycket om jag ska vara ärlig, speciellt med tanke på hur billiga skivor är nuförtiden.

Jo det är ju det jag menar, så omständig procedur som det bara kan bli, men ang köra i vanlig svarv kan du läsa om i inlägget innan ditt! smile

Det jag egentligen är ute efter är en svarv som är till för just bromsskivor som man sätter upp skivorna i, den kör båda sidorna samtidigt (iaf den som en bekant har) men han vägrar sälja sin svarv och tyvärr bor han långt bort. I storlek med en liten balanseringsmaskin för PV däck.

Mvh Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
downlow
15 oktober 2013 · 1 Inlägg

Tjena

Jag har en sådan svarv som stått ett tag fabrikat mad tools men ser fan identisk ut.

Kan tänka mig att avyttra intressant?

Satt och googlage på nätet vad som sägs om den och hittade då denna tråd och konstaterade att det var ju ett tag sedan man var inne på garaget...

/Johan

Ford Custom "Shoebox" (1950)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang