Har någon av er som tycker att moderna USA-bilar är plastiga någonsin åkt en äldre? Dom har varit plastiga sedan sena 60-talet...
Med det sagt så bygger USA världens bästa bilar. Väl utrustade i förhållande till pris och byggda för att åkas i, inte köras. Bilvärlden är på tok för fixerad med vägkänsla och liknande bogus, allt bilarna blir är stötiga och bullriga. Visst är dom billigare innuti, men allvarligt talat fattar jag inte varför folk lider av det. In my mind är det viktigt att man åker bekvämt, sen om det är plast istället för aluminium eller äkta trä så gör väl inte det någon skillnad. Många gånger lite sämre ihopsatta och med lite enklare lösningar, men då kostar dom inte lika mycket som vissa européer eller japaner på hemmamarknaden.
Tyska bilar gillar jag inte. Dyra i förhållande till vad man får, generellt obekväma och känns inte så gedigna som alla säger (speciellt Audi och VW), varken nya eller begagnade. Byts in en och annan "tysk premiumprodukt" på jobbet och efter fem år och typ 10K mil känns dom inte som att dom sitter ihop bättre än valfri medelbil från Europa typ Ford eller Volvo. Sedan tycker jag att de tre tyska stora (BMW, Benz & Audi) har förstört sitt varumärke med skräp som 316i (sjukt överprissatt f.ö., instegspris 286.000kr varpå man får typ en cykel), C180, A & B-klass och A3. Riktiga middle-of-the-road bilar som känns riktigt dyra med tanke på att man inte får någonting speciellt.
Våra Svenska bilar är inte särskilt roliga heller, varken Volvo eller SAAB. Car and Driver summerade Volvo så väl 1977 och det stämmer så bra fortfarande.
Car & Driver, Decembernummret 1977 skrev:
In recent years the Volvo has become a rolling symbol of the Swedish national dilemma - safe, prudent, right thinking, good-intentioned and rather boring. The country seems inordinately fascinated with its own navel, elaborately concerned lest it stumble, suffering a kind of socialist mid-life crisis. Recent Volvos have reflected all this. Stodgy cars that took no chances, claiming safety and long life as their most important attributes, they found instant success with a handful of jaded pipe-smokers and aging ban-the-bomb people, but these were not enough to sustain a full-court press in the American market.
Och precis som Tyska bilar känns Volvo rätt överprissatta ställt emot vad man får idag.
Jag skulle kunna tänka mig en Japan. En Lexus eller någon schysst Acura. Dock finns det hundratals roliga USA-bilar jag hade köpt innan dom.
--
marcus0510 skrev:
Alltid lika roligt att läsa recensioner från amerikanska motortidningar. Där vinner deras inhemska märken ofta över Tyska kvalitétsbilar...
Vilka amerikanska motortidningar brukar du läsa? Både Car & Driver, Motor Trend och Road & Track är rätt duktiga på att uppskatta tyska vagnar.
Senast redigerat av Tynnerstroem (7 oktober 2013)