Hej hej, första gången jag skapar en tråd.

Om jag gör något fel så säg gärna det så att jag vet vad jag kan göra rätt det.

Som ämnet lyder så vill jag trimma min 940. Det är en sugis, GL/SE paket från 93 med B230 FD, 116 h.
Det jag hoppas att göra är att öka populationen av hästar i den. Har väntat ett tag och matat den med hö men hästarna har inte förökat sig.

Så nu har jag tröttnat på att vänta och bestämt mig för att göra ett ingrepp.
Jag tycker att det är bäst att fråga först innan man gör någonting, kan spara många slantar då om man tänker fel då.
Hoppas kunna få tips om hur man kan göra saker och ting och om det jag planerar inte är helt galet.

Det jag har hoppas kunna göra är att få han likna en VOC bil, vanlig bil med fräs i.

Det är inget jättestor projekt men man vill ju ha en liten roligare bil.
Det jag har tänkt göra är att byta kamaxel (nästan säker på att jag har M-kam) till H-kam. Nu vet jag att det är mycket snack om vad man ska ha för kam men jag vill ha en som drar mycket från 2000 varv och uppåt, inte den traktor-kam jag har. Vet inte vad jag har för topp(hur kollar man det?) men har nästan bestämt mig för att byta till 531 topp. Hur blir det då med grenröret? Jag har tänkt att byta till ett grövre avgassystem( känns som att vattenslangen är grövre ibland

) Ska jag ha 2.5 tum hela vägen för bästa effekt? Passar original grenrör till det nya eller ska jag skaffa nytt? I sådana fall vad ska jag ha? Har läst mycket om olika metoder så jag blev helt vimsig. Kan jag använda biltemas racecat
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tor-79804/ till systemet? och sport/rally ljuddämpare?
Eller kommer avgasvärdena och bullernivån sätta stop för planerna?
Det är det jag tänkt göra, fast det brukar aldrig bli som man vill.

Jag kanske ändrar tändningen också, läste någonstans att VOCarna gör det. Om någon vet ett bra/lätt sätt att klämma ner fler hästar så tala gärna ut.

Hur blir det med besiktningen sen då? Hur ska jag göra för att få bilen laglig med allt som jag gör med den? Tror nog att de märker att den inte är original...

Om någon vänlig expert som har tid att spendera vill berätta för mig om det är en bra ide får gärna göra det.

Jag väldigt tacksam för alla svar som kan hjälpa mig.

Jag förstår att min beskrivelse är otydlig men det är bara att fråga så ska jag försöka att svara så utförligt som möjligt.

Allt kan ju inte bli rätt första gången.