fredriq
Olika
14 oktober 2013
· 907 Inlägg
Asjohem skrev:
fredriq skrev:
Asjohem skrev:
Såg att motorn från Audi 200 finns på en del skrotar för 2500-5000 och de är väl samma som i s4 egentligen?
Ja kör gärna med MS, halva nöjet är ju kabeldragningen :-)
Är det motorer från 200 20V verkligen?
Det tillverkades inte speciellt många 200 20V, gjorde några få 1989 de flesta 1990 och ett fåtal 1991.
I grunden är det samma motor som i C4 S4/S6 men de har dubbelmassesvänghjul och separata tändspolar tex.
Ja läste de nånstans men de behöver ju inte stämma. Men antingen den från 200 eller en 10 ventilers. Annars blir nog motorn för dyr.
Ska ju bara upp i 300-400hk så borde räcka fint med en 10v :-)
Svänghjulet byter ha bara ut, borde ju gå att ta från vilken Audi femma som helst. Separata tändspolar kommer ja köra med oavsett motor och de blir spolar från VAG.
10V är absolut billigast i inköp, jag körde en massa prylar till tippen för ett tag sedan eftersom ingen ens ville ha det gratis men det är betydligt sämre utbud med trimgrejer och att plocka ut 400 hk ur en 10V kräver en del modifikationer, ett vettigt grenrör är viktigt eftersom det inte är en crossflow-topp.
20V lämnar ju strax under 300 hk med bara ny programvara...
10V har mekanisk insprutning, man får göra eller köpa hylsor för spridarna, bygga eller köpa en fuelrail, den är inte samma som till 20V tex.
Det jag försöker säga är att det garanterat blir mindre jobb med att leta reda på rätt delar för att få ihop allt om man väljer 20V från början även om den är lite dyrare i inköp.
Senast redigerat av fredriq (14 oktober 2013)
Mvh
Fredrik