5039
Sök

Behöver man byta styrrulle, när man byter kamrem?

Of World
3 380 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej, ja frågan är ju om man måste byta styrrulle till kuggrem som de heter?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 oktober 2013
#2
Ja, allt annat är IDIOTI. Byt även vattenpump OM den drivs av kamremmen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Of World
3 380 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Ja, allt annat är IDIOTI. Byt även vattenpump OM den drivs av kamremmen.

Okej, ja vattenpump ska beställas ju osv men jag kör på det iallafall! tack för svar smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 156 Inlägg
15 oktober 2013
#4
Självklart ska man byta alla löphjul, spänrullar och vattenpumpen om man byter kamrem smile tror att i väldigt många fall är det något utav dom som går sönder innan remen gör det smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 oktober 2013
#5
Kan berätta en skräckhistoria som slutade som en solskenshistoria...Bytte rem på min bruxis (Passat -95), givetvis ny spännrulle. Bytesintervallet är 6 år eller 12000 mil (har jag för mig). Iaf runt dryga 9000 mil började det gnissla från motorn, kunde inte lokalisera ljudet, det lät bara på varv under 1200-1300. Hängde av aggregatremmarna men ljudet var kvar. Körde vidare med detta gnissel i över 500 mil. Till slut så tänkte jag, borde kanske kika på kamremmen hur den ser ut...Vad får jag se då? Jo en vrålskuren spännrulle som inte snurrar alls, remmen glider mot rullen, o hade så gjort i ca 500 mil. Remmen var rätt "metallglansig" men hade klarat sig bra i övrigt. Snacka om tur...Stängde av bilen med en gång o putade in den i garaget igen. Monterade ny rem+rulle. Den skurna spännrullen var tillverkad av SKF...Efter denna incident kollar jag till remmen lite då o då, o då främst spännrullen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök