3862
Sök

Öppet luftfilter från t5 till t7?

30 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
Hej! Har införskaffat ett luftfilter med avskärmning från en Saab 9-3 med t5 motor. Det jag undrar är om det funkar att sätta på det på min 9-3 aero 02 med t7? Är det någon skillnad mellan motorerna som gör att det inte är lämpligt? smile

Motormontör
437 Inlägg
19 oktober 2013
Du har LMM så var försiktig med inoljning av filtret.
Trionic 5 har mapsensor.
Sen så för övrigt vad jag vet så är det väl ingen jättesklinnad på luftburkarna mellan T5 och T7.
Kan skilja små detaljer men inget som inte kan ordnas.
Bäst hade det givetvis varit att skaffa en som är för T7 vilket jag tror att både Speedparts och maptun har.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

3 295 Inlägg
19 oktober 2013
Eftersom t5 saknar lmm så finns det inget uttag i värmeplåten för den på din nya 9-3:a därmed så passar tyvärr inte plåten utan ganska mycket modifikationer. Sälj t5 kitet och köp ett för t7

30 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
Okej tack för svar! Fick tag till t5 på skroten därför undrade jag om det funkade smile Men får väl köpa till t7 iallafall :p går det förresten att komma åt pysljudet på annat sätt utan att byta dump?

668 Inlägg
20 oktober 2013
Det du kan göra för att få fram ljudet från dumpen(som jag kan lova dig att man tröttnar på ganska fort) är antingen öppet filter eller öppen dump dock rekommenderar nog ingen dig att sätta dit något av det på t7:an.
Öppet filter går väl ann bara man köper ett med lite kvalitet som du oljar in enligt rekommendationen av tillverkaren

30 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
Okej inga andra sätt? Öppen dump blir det inte! Men öppet luftfilter ska jag testa smile

3 295 Inlägg
20 oktober 2013
Rekommenderar att du, eftersom du har lmm, köper ett luftfilterkit till din bil från te. Speedparts.se . Om du sen vill ha lite mer distinkt dumpljud så köper du en återcirkulerande forge avlastningsventil 25 mm

30 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
Okej tackar för svaren smile

Sök