3532
Sök

Digitalkamera blir sne med Tudor Alkaline batterier?

649 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Hallå.. Tänkte gå ut och ta lite kort på bilen.. Pappa köpte en Saab för några dagar sen och det låg ett pack Tudor Alkaline AA batterier i den (Nya), så jag stoppade i dom i digitalkameran.. Men den fuckar ur totalt, först stog det att jag hade två val "Stänga av" eller "Formatera".

Tröck lite på minneskortet och öppnade/stängde batterieluckan, då fungerade det.

Gick ut - tog ett kort. Sen stängdes den av, och fick nå konstiga ränder på skärmen. Linsen åkte även in/ut konstant.

Gick in - Stoppade i ett par andra batterier av samma märke, startade. 2 sekunder efter stog det att jag hade lite batteri. Helt från ingenstans så blixtrade den(lika som när man tar en bild), sen stängdes den av och linsen åkte in/ut..

Gjorde samma sak som ovan igen, när jag startade den nu så var jag inne på menyn(?!) och ändrade datum utan att ha tryckt på en knappjävel..

Spökar den eller va äre som händer??

EDIT:
Testade ett par kinabatterin modell biltema nu, det fungerade fint?
Senast redigerat av Danne8331 (22 oktober 2013)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

21 761 Inlägg
22 oktober 2013
Kan ju vara dåliga eller urladdade batterier helt enkelt, även om de är "nya". Mät vilken vilospänning det är på varje batteri, ett helt nytt 1,5 V alkalinebatteri brukar ligga på ca 1,58-1,60 V obelastat. Jämför med vilospänningen på "kinabatterierna" som fungerade. smile

649 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Men förstår ändå inte varför den ska leva sitt eget liv? Som tex "blixtra" utan att jag rört en knapp? Och gå in en menyer och bläddra..

21 761 Inlägg
22 oktober 2013
Det verkar förstås konstigt, men elektronik kan ju få frispel ibland när strömmen sviker. smile

649 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Aja, får mäta upp det nån dag, tack för svaret! smile

Sök