2882
Sök

Byte till vinterdäck - Varför ska man markera var däcken suttit?

5 111 Inlägg
27 oktober 2013
Nej, jag skojar inte med dig, men meningen med multilinken var väl ändå att ha bättre koll på hjulvinklarna än med den gamla diagonalpendelaxeln som användes på W115 och W123, eller, gud förbjude, fenans enkelledade pendelaxel? Nog ändras ju cambern ganska duktigt på diagonalpendeln med.... Inte fasen kan det väl vara värre på multilinkarna?

Och "tung fet bil bara", jag vet inte jag, nog är väl ändå hjulvinklarna beräknade för att de skall vara optimala när axeln sitter på bilen med den vikt den har, och inte på en fullt utfjädrad bakaxel utan belastning?

2 174 Inlägg
27 oktober 2013
Volvo544special65 skrev:
Nej, jag skojar inte med dig, men meningen med multilinken var väl ändå att ha bättre koll på hjulvinklarna än med den gamla diagonalpendelaxeln som användes på W115 och W123, eller, gud förbjude, fenans enkelledade pendelaxel? Nog ändras ju cambern ganska duktigt på diagonalpendeln med.... Inte fasen kan det väl vara värre på multilinkarna?

Och "tung fet bil bara", jag vet inte jag, nog är väl ändå hjulvinklarna beräknade för att de skall vara optimala när axeln sitter på bilen med den vikt den har, och inte på en fullt utfjädrad bakaxel utan belastning?

En optimerad hjulvinkel, är vid pådrag att den har maximalt grepp eller hur? Och när du cruisar så sjunker dom ihop lite för att resa sig när du pressar bilen. Alltså pendlar du så sliter det bakdäck. Ställbar bakvagn eller chimsa upp skiten går också...saab 9-5 aero är hemska i bakvagnen orginal tex..

5 148 Inlägg
27 oktober 2013
hangman skrev:
Volvo544special65 skrev:

En optimerad hjulvinkel, är vid pådrag att den har maximalt grepp eller hur? Och när du cruisar så sjunker dom ihop lite för att resa sig när du pressar bilen. Alltså pendlar du så sliter det bakdäck. Ställbar bakvagn eller chimsa upp skiten går också...saab 9-5 aero är hemska i bakvagnen orginal tex..

Är du säker på att du hade rätt too vinkel på din bakvagn? har lika bakvagn på min å den sliter varken däck eller rycker dubbar. Då har ja dock bara 80mm sänkning och ca 3 grader camber bak smile
Aldrig sett ett ordentligt inställt chassi slita dubb oavsett multilink eller stela axlar smile
En multilink axel brukar väl snarare sätta sig (lägre, mer camber) vid gaspådrag och sedan ligga högre och med lägre camber vid normal körning smile
Senast redigerat av mb_pucken (27 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 174 Inlägg
27 oktober 2013
mb_pucken skrev:
hangman skrev:
Volvo544special65 skrev:

Är du säker på att du hade rätt too vinkel på din bakvagn? har lika bakvagn på min å den sliter varken däck eller rycker dubbar. Då har ja dock bara 80mm sänkning och ca 3 grader camber bak smile
Aldrig sett ett ordentligt inställt chassi slita dubb oavsett multilink eller stela axlar smile
En multilink axel brukar väl snarare sätta sig (lägre, mer camber) vid gaspådrag och sedan ligga högre och med lägre camber vid normal körning smile

fast du har ju inte ställbar bakvagn på typ 90% av dagens bilar men jo....du har ju en gammal merca då kanske det funkar men på tex w210 är det inte justerbart, saab 9-5 ej justerbart.

46 Inlägg
27 oktober 2013
Har alltid mina däck märkta sedan en ouppmärksam kamrat bytte däck åt mig.
Var en tidig måndagsmorgon och han var nog rätt trött. Satte bakhjulen HF och HB.
Märkte inget förrän det var dags för VB då han tyckte dimensionen såg jävligt konstig ut.

Skrattade så tårarna rann och var frestad att låta honom fortsätta och därefter ta en liten sväng med bilen.....smile

133 Inlägg
27 oktober 2013
Pierre_r skrev:
Då ljög körläraren för mig när jag tog körkortet för 5-6 år sen.

it_mutt skrev:
Pierre_r skrev:

Ja det gjorde hen. Tror inte jag hört någon som fått den rekommendationen av en körskollärare förr faktiskt.

Får hoppa in och säga samma sak här, de lärde oss
att om man monterar nya däck så ska de bättre sitta fram.

Denna trafikskola finns nu inte längre kvar, men de har troligen hunnit lära många under sina 20 verksamma år.

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

1 412 Inlägg
27 oktober 2013
KHRacing skrev:
går mot strömmen. alltid bästa fram för bästa bromsegenskaper & styrningsmöjligheter.

Jag tycker som du, under förutsättning att man är van att hantera en sladd.

En bekant släppte ratten och blundade när bilen tappade greppet, då är det ju bästa däcken bak och så många "anti"-funktioner som möjligt som gäller. tongue
Senast redigerat av OpelP1 (27 oktober 2013)

6 688 Inlägg
27 oktober 2013
JonR skrev:
Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

De/Dem

Avstängd
10 388 Inlägg
27 oktober 2013
S98 skrev:
Pierre_r skrev:

it_mutt skrev:
Pierre_r skrev:

Ja det gjorde hen. Tror inte jag hört någon som fått den rekommendationen av en körskollärare förr faktiskt.

Får hoppa in och säga samma sak här, de lärde oss
att om man monterar nya däck så ska de bättre sitta fram.

Denna trafikskola finns nu inte längre kvar, men de har troligen hunnit lära många under sina 20 verksamma år.

Ja jag säger ju givetvis inte att ni (och andra) inte fått lära er det. För egen del kan jag faktiskt inte komma ihåg vad min körskolelärare sa till mig för en halv livstid sedan (nåja)
Senast redigerat av it_mutt (27 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 148 Inlägg
27 oktober 2013
hangman skrev:
mb_pucken skrev:
hangman skrev:

fast du har ju inte ställbar bakvagn på typ 90% av dagens bilar men jo....du har ju en gammal merca då kanske det funkar men på tex w210 är det inte justerbart, saab 9-5 ej justerbart.

Är inte w210 bakvagnen justerbar? Vad ja vet så har både w202 w210 dock w124 justerbar camber och too-vinkel smile

Har aldrig sett en bil med stel bakaxel ha problem med hjulvinklar men alla med delad bakvagn har vad ja sett justerbara vinklar medans Stel Axel-ej justerbart smile
Senast redigerat av mb_pucken (27 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

133 Inlägg
27 oktober 2013
mb_pucken skrev:
hangman skrev:
mb_pucken skrev:

Är inte w210 bakvagnen justerbar? Vad ja vet så har både w202 w210 dock w124 justerbar camber och tio-vinkel smile

Har aldrig sett en bil med stel bakaxel Ha problem med hjulvinklar men alla med delad bakvagn har det smile
Stel Axel-ej justerbart smile

På min Saab 9-5 så har de gjort "toe-in" på mina bakhjul då cambervinkeln ligger på straxt över 3 grader.
Senast redigerat av S98 (27 oktober 2013)

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

10 164 Inlägg
27 oktober 2013
Bästa däcken fram släpper det fram är man chanslös oavsett körvana släpper det bak kan dom flesta som vet hur en bil fungerar klara det till en viss gräns.

Jag är inte formel 1 förare jag är en glad 19 åring som gärna sladdar på vintern och helst inte åker rakt fram i varje kurva utan gärna har baken på ställ. OCH nej jag tror inte jag är världens bästa förare.

Sen testet en länkade ger inte ett öre för sådana test dom åker in och hoppas bilens system ska klara det alldeles själv. Dom gör inte ett jota för att försöka kontrollera bilen och vist släpper man ratten och skriker så hamnar man där man hamnar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2013
Finns statistik (inte så sugen på att leta på något just nu) som visar att de flesta dödsolyckorna på vintern beror på att bilar har fått sladd. Då blir det ganska enkelt att rekommendera att bästa däcken ska sitta bak för att just mest av allt undvika sladd som ofta är orsaken till dödsolyckor vintertid. Easy peasy. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
27 oktober 2013
mb_pucken skrev:
hangman skrev:
mb_pucken skrev:

Är inte w210 bakvagnen justerbar? Vad ja vet så har både w202 w210 dock w124 justerbar camber och tio-vinkel smile

Har aldrig sett en bil med stel bakaxel Ha problem med hjulvinklar men alla med delad bakvagn har det smile

Vad är tio-vinkel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 oktober 2013
Djo skrev:
Bästa däcken fram släpper det fram är man chanslös oavsett körvana släpper det bak kan dom flesta som vet hur en bil fungerar klara det till en viss gräns.

Jag är inte formel 1 förare jag är en glad 19 åring som gärna sladdar på vintern och helst inte åker rakt fram i varje kurva utan gärna har baken på ställ. OCH nej jag tror inte jag är världens bästa förare.

Sen testet en länkade ger inte ett öre för sådana test dom åker in och hoppas bilens system ska klara det alldeles själv. Dom gör inte ett jota för att försöka kontrollera bilen och vist släpper man ratten och skriker så hamnar man där man hamnar.

Du inbillar dig det ja... (och jo, jag anser att det är att inbilla sig att "de flesta som vet hur en bil fungerar" häver en sladd)

(fortsätt läsa nedan)

- - - - - - -

steifan skrev:
Finns statistik (inte så sugen på att leta på något just nu) som visar att de flesta dödsolyckorna på vintern beror på att bilar har fått sladd. Då blir det ganska enkelt att rekommendera att bästa däcken ska sitta bak för att just mest av allt undvika sladd som ofta är orsaken till dödsolyckor vintertid. Easy peasy. smile

Mnja...det är beroende på var och över vilken tid man tittar;

"Enligt försäkringsbolaget Folksam beror nästan hälften (45 procent) av alla dödsolyckor vintertid på att bilen sladdar"

http://www.motormannen.se/common/docs/M … san_46.pdf

- - - - - - -

"Trafikverkets undersökning bygger på en analys av dödsolyckor i vinterväglag under åren 2000-2009. I två av tre dödsolyckor förekommer sladd innan krocktillfället"

http://www.mhf.se/client/files/mf/2010- … afiken.pdf

- - - - - - -

För att bara ta några

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 148 Inlägg
27 oktober 2013
Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:
hangman skrev:

Vad är tio-vinkel?

/Benny

Telefonfan skriver inte som ja vill ibland wink givetvis ska det stå too-vinkel smile

406 Inlägg
27 oktober 2013
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:

Vad är tio-vinkel?

/Benny

Telefonfan skriver inte som ja vill ibland wink givetvis ska det stå too-vinkel smile

Inte toe-vinkel då? big_smile

1 171 Inlägg
27 oktober 2013
Jo, bästa däcken bak för att bilen inte ska bli inbyggt okontrollerbar som ett JAS-plan dvs flyga som en kastad vante så fort styrningen ger upp. Den ska greppa bak före fram i alla lägen för att bilen sak räta upp sig hellre än förlora kontrollen.

Med bakhjulsdrift säger det sig självt att man lägger de minst slitna bak varje gång så däcken får dela på bördan lite. wink

Anledningen att märka däcken kan jag tänka är för att komma ihåg vilka som låg bak om det är liten skillnad i slitage mellan dem och för att ha koll på när man behöver göra en hjulinställning.

och Dupont
581 Inlägg
27 oktober 2013
Om man har balenserat hjulen, då kan det vara olika vikter på hjulen. För att vara saker på att allt stämmer så brukar man sätta dom på samma ställe varje år.

Observera att jag skrev KAN. Det betyder att det kan vara och kan inte vara. Betyder även att jag frånskriver mig allt ansvar från det också. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Team VeboTrim
322 Inlägg
27 oktober 2013
KHRacing skrev:
går mot strömmen. alltid bästa fram för bästa bromsegenskaper & styrningsmöjligheter. en sladd kan "alla" häva anser jag

+1

Att ha bästa däcken bak är bara dumt i mitt tycke. Sätter hellre bakskärmen i ett träd än att bilen understyr och man sätter fronten.

Oftast kan man häva ofrivilligt häng smile
Senast redigerat av TurboAnton (27 oktober 2013)

Team VeboTrim @ Facebook

Sök