Byte till vinterdäck - Varför ska man markera var däcken suttit?

simlar
27 oktober 2013 · 5 526 Inlägg

Dupond skrev:
Om man har balenserat hjulen, då kan det vara olika vikter på hjulen. För att vara saker på att allt stämmer så brukar man sätta dom på samma ställe varje år.

Observera att jag skrev KAN. Det betyder att det kan vara och kan inte vara. Betyder även att jag frånskriver mig allt ansvar från det också. wink

Däcken balanseras ju löst var för sig så det ska inte spela någon roll alls vilka däck som sitter var.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
JonR
27 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

Malheus skrev:

JonR skrev:

Pierre_r skrev:
Alltid bästa däcken fram, du vill väll kunna styra även om baken släpper?

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
it_mutt Avstängd
27 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

JonR skrev:

Malheus skrev:

JonR skrev:

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

X tar körkort idag och får lära sig "häva en sladd". Om 5-6-7 år får personen sladd...och då skulle det hjälpa menar du? Ytterst tveksam till det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kollan
27 oktober 2013 · 618 Inlägg

JonR skrev:

Malheus skrev:

JonR skrev:

Alltid bästa däcken bak är riktlinjen pga att en bil är krocksäkrast i fronten. Tycker det är rätt vettigt då dom flesta bilister inte kan häva en ordentlig sladd.

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Muttley
27 oktober 2013 ·

Kollan skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Den där såkallade halkbanan vet jag inte om den gjorde någon nytta.  Man fick se hur bilen uppförde sig.  MEn de kan klart ha ändrat sig på 8-9 år.

simlar
27 oktober 2013 · 5 526 Inlägg

Kollan skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Ja men hur lång tid får man vara så själva sladdbanan? Totalt är det max 5min med överstyrning, du tror att det räcker för att folk ska lära sig häva en sladd? Speciellt när det endast är en liten cirkulationsplats som man bara åker varv på varv.
Visst man får känna lite grann hur bilen beter sig men det är inget som sätter sig i "ryggmärgen" så att säga. Skulle man däremot få spendera åtminstone en körlektion @45min+ där man får sladda på en riktig bana så lär det sitta kvar lite bättre och då kanske inte folk skulle vara så jävla oroliga att prova sladda lite med sin egna bil någon gång per vinter på en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe för att fräscha upp minnet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
JonR
27 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

it_mutt skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:

Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

X tar körkort idag och får lära sig "häva en sladd". Om 5-6-7 år får personen sladd...och då skulle det hjälpa menar du? Ytterst tveksam till det

Det är jag inte ett dugg tveksam till. Då menar jag givetvis inte att personen lär sig häva 3st sladdar, utan tränar in det ordentligt.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
27 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

Kollan skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:
Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Knappt värt att svara på, men gör det ändå.

Hur statistiken såg ut innan halkkörningen kom vet jag inte, men det vet du antar jag?

Sen att du jämför att lära sig häva en sladd med halkkörningen är ju lite lustigt. Har du gjort halkkörningen? När jag gjorde den 2001 var den ett skämt... Sjukt orealistiskt och inget mer än 10min "prova på" och mig veterligen har det inte ändrats speciellt mycket.

Senast redigerat av JonR (27 oktober 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Kollan
27 oktober 2013 · 618 Inlägg

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:
Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Den där såkallade halkbanan vet jag inte om den gjorde någon nytta.  Man fick se hur bilen uppförde sig.  MEn de kan klart ha ändrat sig på 8-9 år.

simlar skrev:

Kollan skrev:

JonR skrev:

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...

Psst, halkbana

Ja men hur lång tid får man vara så själva sladdbanan? Totalt är det max 5min med överstyrning, du tror att det räcker för att folk ska lära sig häva en sladd? Speciellt när det endast är en liten cirkulationsplats som man bara åker varv på varv.
Visst man får känna lite grann hur bilen beter sig men det är inget som sätter sig i "ryggmärgen" så att säga. Skulle man däremot få spendera åtminstone en körlektion @45min+ där man får sladda på en riktig bana så lär det sitta kvar lite bättre och då kanske inte folk skulle vara så jävla oroliga att prova sladda lite med sin egna bil någon gång per vinter på en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe för att fräscha upp minnet.

Ta mitt inlägg med en nypa salt wink

Jsg körde iallafall 1 timme på en ordentlig bana med 4 svängar åt olika håll samt två längre rakstäckor med en sväng mellan.

På raksträckan ut mot den långa svängen skrek läraren "gasa gasa o håll till vänster!!".. Tills jag snurrade och höll på att glida in i ett staket. Efter sa hon att man knte ska lyssna på andra i bilen:)

Samt fick prova att höja bilen bak/fram för att se hur bilen är med dåliga däck fram/bak.

Evildan
27 oktober 2013 ·

Då jag inte är Gud (har kommit till insikt ang det nyligen) och råder över de kända fysikaliska lagarna definierade av bla Galilei, Descartes och Newton sätter jag alltid de bästa däcken bak.


Undrar hur många av dessa förare som påstår sig vara skickliga förare och dessutom hade de sämsta däcken bak i denna tråd? big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3857756

OpelP1
27 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Den där såkallade halkbanan vet jag inte om den gjorde någon nytta.  Man fick se hur bilen uppförde sig.  MEn de kan klart ha ändrat sig på 8-9 år.

simlar skrev:

Kollan skrev:
Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...

Psst, halkbana

Ja men hur lång tid får man vara så själva sladdbanan? Totalt är det max 5min med överstyrning, du tror att det räcker för att folk ska lära sig häva en sladd? Speciellt när det endast är en liten cirkulationsplats som man bara åker varv på varv.
Visst man får känna lite grann hur bilen beter sig men det är inget som sätter sig i "ryggmärgen" så att säga. Skulle man däremot få spendera åtminstone en körlektion @45min+ där man får sladda på en riktig bana så lär det sitta kvar lite bättre och då kanske inte folk skulle vara så jävla oroliga att prova sladda lite med sin egna bil någon gång per vinter på en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe för att fräscha upp minnet.

Ta mitt inlägg med en nypa salt wink

Jsg körde iallafall 1 timme på en ordentlig bana med 4 svängar åt olika håll samt två längre rakstäckor med en sväng mellan.

På raksträckan ut mot den långa svängen skrek läraren "gasa gasa o håll till vänster!!".. Tills jag snurrade och höll på att glida in i ett staket. Efter sa hon att man knte ska lyssna på andra i bilen:)

Samt fick prova att höja bilen bak/fram för att se hur bilen är med dåliga däck fram/bak.

När jag gjorde halkkörningen 2007 så var det ett bromstest och en typ av undanmanöverbana.

Inte särskilt lärorikt, men jag hade ju som vanligt svårt att vara seriös så jag provocerade bilen till en lagom bredsladd.
Läraren tyckte det var kul tydligen för han hojtade "snyyyyyggt" i walkietalkien.  tongue

Senast redigerat av OpelP1 (27 oktober 2013)

simlar
27 oktober 2013 · 5 526 Inlägg

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:
Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Den där såkallade halkbanan vet jag inte om den gjorde någon nytta.  Man fick se hur bilen uppförde sig.  MEn de kan klart ha ändrat sig på 8-9 år.

simlar skrev:

Kollan skrev:

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...

Psst, halkbana

Ja men hur lång tid får man vara så själva sladdbanan? Totalt är det max 5min med överstyrning, du tror att det räcker för att folk ska lära sig häva en sladd? Speciellt när det endast är en liten cirkulationsplats som man bara åker varv på varv.
Visst man får känna lite grann hur bilen beter sig men det är inget som sätter sig i "ryggmärgen" så att säga. Skulle man däremot få spendera åtminstone en körlektion @45min+ där man får sladda på en riktig bana så lär det sitta kvar lite bättre och då kanske inte folk skulle vara så jävla oroliga att prova sladda lite med sin egna bil någon gång per vinter på en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe för att fräscha upp minnet.

Ta mitt inlägg med en nypa salt wink

Jsg körde iallafall 1 timme på en ordentlig bana med 4 svängar åt olika håll samt två längre rakstäckor med en sväng mellan.

På raksträckan ut mot den långa svängen skrek läraren "gasa gasa o håll till vänster!!".. Tills jag snurrade och höll på att glida in i ett staket. Efter sa hon att man knte ska lyssna på andra i bilen:)

Samt fick prova att höja bilen bak/fram för att se hur bilen är med dåliga däck fram/bak.

Ja då hade du väldigt bra halkbane utbildning. Får man fråga hur länge sedan du tog körkort (tänkte om halkbaneutbildningen ändrats sedan jag tog det 2011 eller om det är beroende på var man bor hur pass bra halkbaneutbildningen är).
Min halkbaneutbildning var:
4 pers plus handledare i en ful jävla Renault Espace

Vi fick turas om att köra, först fick vi åka med handledaren som visade hur man ska köra och förklarade lite. Sedan var det bromsprov, med och utan ABS, med bra däck och med dåliga däck (var sån här höj-sänk-anordning på bilen).
Efter det var det undamanöver i 50-60 och 70km/h där vi fick prova med ABS och utan ABS.
Till sist var det halkbanedelen, först körde handledaren några varv i cirkulationsplatsen som var byggd för endast det ändamålet och visade hur bilen beter sig och förklarade lite och sedan fick vi köra.
Först max 5min med understyrning och sedan max 5min överstyrning (har inte koll på exakta tiden man fick köra, men det var löjligt kort tid då det var typ 5-6varv man fick köra).

Totalt 4pers uppdelade på totalt ca 45min allt som allt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
siiimooon Påstängd
27 oktober 2013 · 1 194 Inlägg

OpelP1 skrev:
När jag gjorde halkkörningen 2007 så var det ett bromstest och en typ av undanmanöverbana.

Inte särskilt lärorikt, men jag hade ju som vanligt svårt att vara seriös så jag provocerade bilen till en lagom bredsladd.
Läraren tyckte det var kul tydligen för han hojtade "snyyyyyggt" i walkietalkien.  tongue

Precis lika för mig för 2 år sen, man kan väl i princip krascha bilen och ändå bli godkänd på halkkörningnen, för man gör det väl bara för att lära sig riskerna.. smile

it_mutt Avstängd
27 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

JonR skrev:

it_mutt skrev:

JonR skrev:

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

X tar körkort idag och får lära sig "häva en sladd". Om 5-6-7 år får personen sladd...och då skulle det hjälpa menar du? Ytterst tveksam till det

Det är jag inte ett dugg tveksam till. Då menar jag givetvis inte att personen lär sig häva 3st sladdar, utan tränar in det ordentligt.

De flesta jag vet har fått träna fickparkering till dö'dagar. Men, då de flesta "här" inte fickparkerar, eller gör det någon gång om året, så är de också helt värdelösa på det. Så nej, jag tror inte det skulle sitta den dagen det hade behövts - 5-6-7 år senare.

Sen är det ju inte samma sak "hur" du gör beroende på var drivningen "sitter" heller. Så, nope, jag står fast vid att jag är tveksam.

(Säger ju inte att du har fel, bara att jag inte håller med. Hur det skulle vara, lär vi ju antagligen aldrig få veta)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
27 oktober 2013 · 5 526 Inlägg

Evildan skrev:
Då jag inte är Gud (har kommit till insikt ang det nyligen) och råder över de kända fysikaliska lagarna definierade av bla Galilei, Descartes och Newton sätter jag alltid de bästa däcken bak.


Undrar hur många av dessa förare som påstår sig vara skickliga förare och dessutom hade de sämsta däcken bak i denna tråd? big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p3857756

Hehe, det är nog många i den tråden som kallar sig för bra förare.

Själv har jag endast varit i diket en gång sedan Augusti 2011, och den gången var ca 4dar efter jag tog kortet.
Kan säga så här, om du upptäcker ett stort jävla potthål bara några meter framför bilen väj inte för det om du bombar i 90km/h efter en grusväg lol En gammal Kadett E 1,6 Automat, tog några returer och gled till slut ner i diket i ca 30km/h.
Jävlar alltså, den bilen var förvånansvärt överstyrd för att vara en framhjulsdriven. Inga problem att gunga upp den på ställ på grusvägar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Kollan
27 oktober 2013 · 618 Inlägg

simlar skrev:

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

JonR skrev:

Malheus skrev:
Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.

Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.

Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...


Psst, halkbana

Den där såkallade halkbanan vet jag inte om den gjorde någon nytta.  Man fick se hur bilen uppförde sig.  MEn de kan klart ha ändrat sig på 8-9 år.

simlar skrev:

Ja men hur lång tid får man vara så själva sladdbanan? Totalt är det max 5min med överstyrning, du tror att det räcker för att folk ska lära sig häva en sladd? Speciellt när det endast är en liten cirkulationsplats som man bara åker varv på varv.
Visst man får känna lite grann hur bilen beter sig men det är inget som sätter sig i "ryggmärgen" så att säga. Skulle man däremot få spendera åtminstone en körlektion @45min+ där man får sladda på en riktig bana så lär det sitta kvar lite bättre och då kanske inte folk skulle vara så jävla oroliga att prova sladda lite med sin egna bil någon gång per vinter på en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe för att fräscha upp minnet.

Ta mitt inlägg med en nypa salt wink

Jsg körde iallafall 1 timme på en ordentlig bana med 4 svängar åt olika håll samt två längre rakstäckor med en sväng mellan.

På raksträckan ut mot den långa svängen skrek läraren "gasa gasa o håll till vänster!!".. Tills jag snurrade och höll på att glida in i ett staket. Efter sa hon att man knte ska lyssna på andra i bilen:)

Samt fick prova att höja bilen bak/fram för att se hur bilen är med dåliga däck fram/bak.

Ja då hade du väldigt bra halkbane utbildning. Får man fråga hur länge sedan du tog körkort (tänkte om halkbaneutbildningen ändrats sedan jag tog det 2011 eller om det är beroende på var man bor hur pass bra halkbaneutbildningen är).
Min halkbaneutbildning var:
4 pers plus handledare i en ful jävla Renault Espace

Vi fick turas om att köra, först fick vi åka med handledaren som visade hur man ska köra och förklarade lite. Sedan var det bromsprov, med och utan ABS, med bra däck och med dåliga däck (var sån här höj-sänk-anordning på bilen).
Efter det var det undamanöver i 50-60 och 70km/h där vi fick prova med ABS och utan ABS.
Till sist var det halkbanedelen, först körde handledaren några varv i cirkulationsplatsen som var byggd för endast det ändamålet och visade hur bilen beter sig och förklarade lite och sedan fick vi köra.
Först max 5min med understyrning och sedan max 5min överstyrning (har inte koll på exakta tiden man fick köra, men det var löjligt kort tid då det var typ 5-6varv man fick köra).

Totalt 4pers uppdelade på totalt ca 45min allt som allt.

Körde halkbana 2010 vid anläggningen intill Västerås landningsbana. Billigt var det också då det inte var någon körskola som anordnade utan man bokar själv.

Borde väl vara nån mer som haft sin halka i Västerås och haft tanten som lärare? Alla mina kompisar som körde med den läraren där var skitnöjda.

KHRacing
27 oktober 2013 ·

Dupond skrev:
Om man har balenserat hjulen, då kan det vara olika vikter på hjulen. För att vara saker på att allt stämmer så brukar man sätta dom på samma ställe varje år.

Observera att jag skrev KAN. Det betyder att det kan vara och kan inte vara. Betyder även att jag frånskriver mig allt ansvar från det också. wink

Haft körkort i över 25år, o har bytt tonvis med däck på olika verkstäder o har aldrig någonsin hört detta resonemanget tyvärr.

Xoff Volvo tönt... =)
28 oktober 2013 · 2 344 Inlägg

Man kunde en gång i tiden balansera däcken på bilen, då fick man med obalanser från lager mm också, då va det viktigt att samma däck hittade tillbaka, och även att däcket satt på samma plats på navet (därför volvo (kanske fler) har en pinne på bromsskivan, och ett passande hål i fälgen, så man inte kunde montera hjulet fel)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

it_mutt skrev:

steifan skrev:
Finns statistik (inte så sugen på att leta på något just nu) som visar att de flesta dödsolyckorna på vintern beror på att bilar har fått sladd. Då blir det ganska enkelt att rekommendera att bästa däcken ska sitta bak för att just mest av allt undvika sladd som ofta är orsaken till dödsolyckor vintertid. Easy peasy. smile

Mnja...det är beroende på var och över vilken tid man tittar;

"Enligt försäkringsbolaget Folksam beror nästan hälften (45 procent) av alla dödsolyckor vintertid på att bilen sladdar"

http://www.motormannen.se/common/docs/M … san_46.pdf

- - - - - - -

"Trafikverkets undersökning bygger på en analys av dödsolyckor i vinterväglag under åren 2000-2009. I två av tre dödsolyckor förekommer sladd innan krocktillfället"

http://www.mhf.se/client/files/mf/2010- … afiken.pdf

- - - - - - -


För att bara ta några

mnja? "Trafikverkets undersökning bygger på en analys av dödsolyckor i vinterväglag under åren 2000-2009. I två av tre dödsolyckor förekommer sladd innan krocktillfälle" låter väl ganska övertydligt?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 oktober 2013 · 2 972 Inlägg

"Jag kan häva en sladd" - ja det är möjligt. Men kan du häva ALLA sladdar?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang