2357
Sök

Köpråd: BMW 330iT -03, är detta ett bra pris?

26 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har fått möjlighet att köpa en BMW innan den kommit ut för annonsering, och undrar om detta kan vara ett kap, och om priset är rätt?

Bilen är en BMW 330i E46 Touring 2003. Manuell 6-växlad (ganska ovanligt), 2 ägare, svensksåld, grå metallic, fullt original M-paket (exteriört), 20.000 mil, välskött och välservad, ej sönderkörd. Nybesiktigad u.a, och besiktigad u.a de senaste 4 åren. Bra sommardäck på 17" originalfälgar, helt nya dubbdäck på 17" originalfälgar också.
Den är normalt utrustad, alltså inte fullutrustad men inte heller snålutrustad. Tyvärr inget läder.

Det dåliga är att det börjar komma lite rost, och den är precis utanför rostskyddsgarantin. Inget sönderrostat, men det börjar visa sig lite överallt. Har inte fått alla bilder än så jag kan inte riktigt säga än hur det ligger till med rost.

Just gjort Inspection 2 (som är en ganska stor service), vattenpump+termostat är bytt, samt allmänt några bussningar.

Tror jag har fått med allting nu. Han hade tänkt lägga ut den för runt 60.000 men han kunde gå med på att sälja den till mig för 50.000. Vad tror ni om priset? Är det ett kap, eller bara "njaa"? Ganska svårt att hitta en fin manuell 330iT E46.

MVH

4 261 Inlägg
1 november 2013
#2
Sanningen skrev:
Hej!

Har fått möjlighet att köpa en BMW innan den kommit ut för annonsering, och undrar om detta kan vara ett kap, och om priset är rätt?

Bilen är en BMW 330i E46 Touring 2003. Manuell 6-växlad (ganska ovanligt), 2 ägare, svensksåld, grå metallic, fullt original M-paket (exteriört), 20.000 mil, välskött och välservad, ej sönderkörd. Nybesiktigad u.a, och besiktigad u.a de senaste 4 åren. Bra sommardäck på 17" originalfälgar, helt nya dubbdäck på 17" originalfälgar också.
Den är normalt utrustad, alltså inte fullutrustad men inte heller snålutrustad. Tyvärr inget läder.

Det dåliga är att det börjar komma lite rost, och den är precis utanför rostskyddsgarantin. Inget sönderrostat, men det börjar visa sig lite överallt. Har inte fått alla bilder än så jag kan inte riktigt säga än hur det ligger till med rost.

Just gjort Inspection 2 (som är en ganska stor service), vattenpump+termostat är bytt, samt allmänt några bussningar.

Tror jag har fått med allting nu. Han hade tänkt lägga ut den för runt 60.000 men han kunde gå med på att sälja den till mig för 50.000. Vad tror ni om priset? Är det ett kap, eller bara "njaa"? Ganska svårt att hitta en fin manuell 330iT E46.

MVH

tycker att den är ganska överpris..det är svåra tider nu och tror att du kan hitta en rostfri för runt 30-40 k och mindre om du inte bryr dig att den måste vara från 2003..

kolla denna..

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_e46 … amp;last=1

26 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#3
panda666 skrev:
Sanningen skrev:
Hej!

Har fått möjlighet att köpa en BMW innan den kommit ut för annonsering, och undrar om detta kan vara ett kap, och om priset är rätt?

Bilen är en BMW 330i E46 Touring 2003. Manuell 6-växlad (ganska ovanligt), 2 ägare, svensksåld, grå metallic, fullt original M-paket (exteriört), 20.000 mil, välskött och välservad, ej sönderkörd. Nybesiktigad u.a, och besiktigad u.a de senaste 4 åren. Bra sommardäck på 17" originalfälgar, helt nya dubbdäck på 17" originalfälgar också.
Den är normalt utrustad, alltså inte fullutrustad men inte heller snålutrustad. Tyvärr inget läder.

Det dåliga är att det börjar komma lite rost, och den är precis utanför rostskyddsgarantin. Inget sönderrostat, men det börjar visa sig lite överallt. Har inte fått alla bilder än så jag kan inte riktigt säga än hur det ligger till med rost.

Just gjort Inspection 2 (som är en ganska stor service), vattenpump+termostat är bytt, samt allmänt några bussningar.

Tror jag har fått med allting nu. Han hade tänkt lägga ut den för runt 60.000 men han kunde gå med på att sälja den till mig för 50.000. Vad tror ni om priset? Är det ett kap, eller bara "njaa"? Ganska svårt att hitta en fin manuell 330iT E46.

MVH

tycker att den är ganska överpris..det är svåra tider nu och tror att du kan hitta en rostfri för runt 30-40 k och mindre om du inte bryr dig att den måste vara från 2003..

kolla denna..

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_e46 … amp;last=1

Den där är ju 2 år äldre, ingen facelift, ingen Touring, gått 6000 mil längre och har haft 11 ägare.
Tycker inte riktigt att den går att jämföras med...

4 261 Inlägg
1 november 2013
#4
kanske bara jag som är snål da^^

1 948 Inlägg
1 november 2013
#5
Jag tycker att 50k är för mycket... e46 börjar bli riktigt gammal, 330 bensin är en tyvär ganska så (i mina ögon) värdelös motor, drar relativt mycket soppa utan att leverera därefter (jämför med en bil med säg en 2liters turbosnurra).

En snabbtitt på blocket visar ju även att det finns en hel del liknande bilar för 50-60k, dvs i verkligheten runt 45-50.

OM du verkligen vill ha en e46 330 kombi så köp den.
JAG hade antingen köpt en e46 diesel eller lagt till lite pengar och köpt en e9x.

144 Inlägg
1 november 2013
#6
^
Fast en 330 är relativt snål, den drar inte över litern blandat om man kör som folk och sen har den mycket trevligare karaktär än en 4-cyl turbosnurra. Jag tror att de flesta som köper en 6-cyl BMW gör det för gångkulturens skull, och är nog medvetna om att en motsvarande brötig turbosnurra drar 10% mindre. Sen är 330 det mest "ekonomiska" valet bland BMW:s vanliga sexor i E46, eftersom den drar lika mycket som de mindre syskonen men ger mer effekt.

Ger bilen ett fräscht helhetsintryck och om rosten inte är för allvarlig för att fixa med små medel så tycker jag att du ska slå till.


26 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#7
baltis skrev:
Jag tycker att 50k är för mycket... e46 börjar bli riktigt gammal, 330 bensin är en tyvär ganska så (i mina ögon) värdelös motor, drar relativt mycket soppa utan att leverera därefter (jämför med en bil med säg en 2liters turbosnurra).

En snabbtitt på blocket visar ju även att det finns en hel del liknande bilar för 50-60k, dvs i verkligheten runt 45-50.

OM du verkligen vill ha en e46 330 kombi så köp den.
JAG hade antingen köpt en e46 diesel eller lagt till lite pengar och köpt en e9x.

Förvånad att du som BMW-ägare säger detta. Ska inte hålla på och argumentera då jag gärna tar emot alla köpråd som jag kan få.
Håller med precis vad "werik" skriver. BMW:s sexor är väl kända för att vara snåla och starka. Just M54:an med 231 hk är väl en av de mest effektiva motorerna man kan få för pengarna. Den slungar iväg den tunga kombin med 0-100 på bara 6,7 sek, samtidigt som den går att köra på 0.6-0.7 om man har ett ägg under foten. Plus det att den är otroligt robust byggd, så skulle jag inte alls vilja kalla den "slö och törstig".

En diesel står inte på listan då jag inte kommer köra tillräckligt mycket för att kompensera för den dyra skatten.

Nu ska vi dock inte snacka om motorn, utan jag undrar bara om det är ett "kap" eller om det är ett normalt pris. Tror ni han kommer få den sålt om han lägger ut den för 60k?

144 Inlägg
2 november 2013
#8
Nä, det är tveksamt om han får 60k för bilen. Lite obligatoriskt blocket-prut så är den nere i 50k gissar jag på. Ingen jättemarknad för motorstarkare familjefraktarbilar.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2013
#9
Smaken är olika men jag tycker att BMW´s M5x-serie hör till de bättre motorerna som gjorts och M54B30 var lite av pricken över den seriens i, en 330i är inte snål med dagens mått mätt men den kombinerar fördelarna med en sexa i form av ljud och gångkultur utan att dricka mer bränsle än vad konkurrenternas turbofyror gjorde. Jag har hellre en rolig bil än en kvick dito men den prestanda 330i erbjuder är inte fy skam för en tio år gammal modell med rimliga driftkostnader.

Jag får däremot inte ihop det du skriver om garantin, är bilen av årsmodell 2003 gick garantin ut 2009 och är den tillverkad 2004 har den en garanti på tolv år vilket inte passerat. Har du ett chassinummer till bilen kan du få fram vilken utrustning den har så slipper vi gissa oss till vad "normalt utrustad" innebär, det blir nog enklare så!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Smaken är olika men jag tycker att BMW´s M5x-serie hör till de bättre motorerna som gjorts och M54B30 var lite av pricken över den seriens i, en 330i är inte snål med dagens mått mätt men den kombinerar fördelarna med en sexa i form av ljud och gångkultur utan att dricka mer bränsle än vad konkurrenternas turbofyror gjorde. Jag har hellre en rolig bil än en kvick dito men den prestanda 330i erbjuder är inte fy skam för en tio år gammal modell med rimliga driftkostnader.

Jag får däremot inte ihop det du skriver om garantin, är bilen av årsmodell 2003 gick garantin ut 2009 och är den tillverkad 2004 har den en garanti på tolv år vilket inte passerat. Har du ett chassinummer till bilen kan du få fram vilken utrustning den har så slipper vi gissa oss till vad "normalt utrustad" innebär, det blir nog enklare så!

Ja, jag skrev ju just det, att eftersom det är en 03:a så har rostskyddsgarantin utgått vilket är tråkigt då det tydligen börjar komma lite rost på den.



Type
Value
VIN     WBAEN51070PC21783
Type code     EN51
Type     330I (EUR)
E series     E46 (3FL)
Series     3
Type     TOUR
Steering     LL
Doors     5
Engine     M54
Displacement     3.00
Power     170
Drive     HECK
Transmission     MECH
Colour     SILBERGRAU METALLIC (A08)
Upholstery     STOFF LASER/ANTHRAZIT (G7AT)
Prod.date     2003-05-08




Code
Description (interface)
Description (EPC)
S167A     ABGASNORM EU4     EU4 exhaust emissions standard
S226A     SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG     Sports suspension settings
S249A     MULTIFUNKTION FUER LENKRAD     Multifunction f steering wheel
S302A     ALARMANLAGE     Alarm system
S320A     MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL     Deleted, model lettering
S338A     M SPORTPAKET II     M Sports package II
S386A     DACHRELING     Roof railing
S441A     RAUCHERPAKET     Smoker package
S481A     SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER     Sports seat
S494A     SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER     Seat heating driver/passenger
S502A     SCHEINWERFER-WASCHANLAGE     Headlight cleaning system
S521A     REGENSENSOR     Rain sensor
S522A     XENON-LICHT     Xenon Light
S534A     KLIMAAUTOMATIK     Automatic air conditioning
S650A     CD-LAUFWERK     CD player
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S661A     RADIO BMW BUSINESS     Radio BMW Business (C43)
S674A     HIFI-SYSTEM HARMAN/KARDON     Hi-Fi System Harman Kardon
S710A     M LEDERLENKRAD     M sports steering wheel, multifunction
S716A     M AERODYNAMIKPAKET II     Aerodynamics package
S760A     INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE     High gloss shadow line
S772A     INTERIEURLEISTE ALU BLACK CUBE     Interior moldings Alu Black Cube
S775A     INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT     Headlining anthracite
S785A     WEISSE BLINKLEUCHTEN     White direction indicator lights
S788A     M LEICHTMETALLRAEDER     BMW LA wheel, Individual
S842A     KALTLAND-AUSFUEHRUNG     Cold-climate version
S863A     SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA     Retailer Directory Europe
S885A     SCHWEDISCH / BORDLITERATUR     On-board vehicle literature Swedish
S896A     TAGFAHRLICHTSCHALTUNG     Daytime driving light switch
S925A     VERSANDSCHUTZPAKET     Transport protection package




Code
Description (interface)
Description (EPC)
S210A     DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC)     Dynamic stability control
S411A     FENSTERHEBER,ELEKTRISCH VORN/HINTEN     Window lifts,electric,front/rear
S473A     ARMAUFLAGE VORN     Armrest front
S520A     NEBELSCHEINWERFER     Fog lights
S548A     KILOMETERTACHO     Kilometer-calibrated speedometer
S550A     BORDCOMPUTER     On-board computer
S832A     BATTERIE IM KOFFERRAUM     Battery in luggage compartment
S851A     SPRACHVERSION DEUTSCH     Language version German

1 534 Inlägg
2 november 2013
#11
Hur får man fram denna info?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2013
#12
Sanningen skrev:
Rquired skrev:
Smaken är olika men jag tycker att BMW´s M5x-serie hör till de bättre motorerna som gjorts och M54B30 var lite av pricken över den seriens i, en 330i är inte snål med dagens mått mätt men den kombinerar fördelarna med en sexa i form av ljud och gångkultur utan att dricka mer bränsle än vad konkurrenternas turbofyror gjorde. Jag har hellre en rolig bil än en kvick dito men den prestanda 330i erbjuder är inte fy skam för en tio år gammal modell med rimliga driftkostnader.

Jag får däremot inte ihop det du skriver om garantin, är bilen av årsmodell 2003 gick garantin ut 2009 och är den tillverkad 2004 har den en garanti på tolv år vilket inte passerat. Har du ett chassinummer till bilen kan du få fram vilken utrustning den har så slipper vi gissa oss till vad "normalt utrustad" innebär, det blir nog enklare så!

Ja, jag skrev ju just det, att eftersom det är en 03:a så har rostskyddsgarantin utgått vilket är tråkigt då det tydligen börjar komma lite rost på den.

Ok du får ursäkta mig men jag missförstod meningen om att den var precis utanför garantin. Det är däremot en trevlig specifikation där allt BMW-spekulanter vanligtvis önskar sig finns med, en sober och populär färg samt en härlig inredning (i tyg och Alcantara, mer behagligt än läder om du frågar mig). Jag tror att den bilen kan bli enkel att sälja och gå för ett relativt högt pris jämfört med motsvarande exemplar med en mindre attraktiv specifikation, 60.000:- som utgångspris i annonsen är rimligt och får du bilen för 50.000:- är det ingen dålig affär.

E46 har tyvärr sina svaga punkter när det kommer till rostskyddet men att det dyker upp lite överallt är inte normalt, bubblor kring (neder)kanten av dörrar, bakluckans kant samt kring listen över skylten och eventuellt i bakskärmarna är däremot inte ovanligt tyvärr. Förmodligen är det där den här bilen drabbats?

Oavsett vilket hade jag prioriterat att bilen är välskött högre än att plåten är klanderfri. Det underhåll som utförts är normalt och höjer inte värdet men är en stor fördel för köparen som slipper engagera sig i bilen på ett tag, baserat på vad som skrivits i tråden låter det som ett bra pris för en ok bil.

Lycka till och fundera vidare på saken!

jetta16v: Du kan hitta den informationen här till exempel: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Sanningen skrev:
Rquired skrev:
Smaken är olika men jag tycker att BMW´s M5x-serie hör till de bättre motorerna som gjorts och M54B30 var lite av pricken över den seriens i, en 330i är inte snål med dagens mått mätt men den kombinerar fördelarna med en sexa i form av ljud och gångkultur utan att dricka mer bränsle än vad konkurrenternas turbofyror gjorde. Jag har hellre en rolig bil än en kvick dito men den prestanda 330i erbjuder är inte fy skam för en tio år gammal modell med rimliga driftkostnader.

Jag får däremot inte ihop det du skriver om garantin, är bilen av årsmodell 2003 gick garantin ut 2009 och är den tillverkad 2004 har den en garanti på tolv år vilket inte passerat. Har du ett chassinummer till bilen kan du få fram vilken utrustning den har så slipper vi gissa oss till vad "normalt utrustad" innebär, det blir nog enklare så!

Ja, jag skrev ju just det, att eftersom det är en 03:a så har rostskyddsgarantin utgått vilket är tråkigt då det tydligen börjar komma lite rost på den.

Ok du får ursäkta mig men jag missförstod meningen om att den var precis utanför garantin. Det är däremot en trevlig specifikation där allt BMW-spekulanter vanligtvis önskar sig finns med, en sober och populär färg samt en härlig inredning (i tyg och Alcantara, mer behagligt än läder om du frågar mig). Jag tror att den bilen kan bli enkel att sälja och gå för ett relativt högt pris jämfört med motsvarande exemplar med en mindre attraktiv specifikation, 60.000:- som utgångspris i annonsen är rimligt och får du bilen för 50.000:- är det ingen dålig affär.

E46 har tyvärr sina svaga punkter när det kommer till rostskyddet men att det dyker upp lite överallt är inte normalt, bubblor kring (neder)kanten av dörrar, bakluckans kant samt kring listen över skylten och eventuellt i bakskärmarna är däremot inte ovanligt tyvärr. Förmodligen är det där den här bilen drabbats?

Oavsett vilket hade jag prioriterat att bilen är välskött högre än att plåten är klanderfri. Det underhåll som utförts är normalt och höjer inte värdet men är en stor fördel för köparen som slipper engagera sig i bilen på ett tag, baserat på vad som skrivits i tråden låter det som ett bra pris för en ok bil.

Lycka till och fundera vidare på saken!

jetta16v: Du kan hitta den informationen här till exempel: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html

Tack för svaret. Jag har ägt en BMW E39 förut, så jag är inte helt vilse när det gäller denna bil smile
Precis så kommer rosten på de ställen du nämner.

Även om bilen är bra underhållen så börjar jag bli lite osäker på priset. Vet inte riktigt om 50.000 ändå är ett kap. Hittade t.ex den här på Blocket http://www.blocket.se/orebro/BMW_330i_t … 15&w=3 som legat ute för 60' men sänkt till 55'. Den är en 04:a med rostskyddsgaranti, 2000 mil färre, plus nästan helt fullutrustad om man kollar upp listan. Den skulle man kanske till och med kunna få för under 50'. Rostskyddet är ju ett stort plus som sagt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2013
#14
Sanningen skrev:
Rquired skrev:
Sanningen skrev:

Ja, jag skrev ju just det, att eftersom det är en 03:a så har rostskyddsgarantin utgått vilket är tråkigt då det tydligen börjar komma lite rost på den.

Ok du får ursäkta mig men jag missförstod meningen om att den var precis utanför garantin. Det är däremot en trevlig specifikation där allt BMW-spekulanter vanligtvis önskar sig finns med, en sober och populär färg samt en härlig inredning (i tyg och Alcantara, mer behagligt än läder om du frågar mig). Jag tror att den bilen kan bli enkel att sälja och gå för ett relativt högt pris jämfört med motsvarande exemplar med en mindre attraktiv specifikation, 60.000:- som utgångspris i annonsen är rimligt och får du bilen för 50.000:- är det ingen dålig affär.

E46 har tyvärr sina svaga punkter när det kommer till rostskyddet men att det dyker upp lite överallt är inte normalt, bubblor kring (neder)kanten av dörrar, bakluckans kant samt kring listen över skylten och eventuellt i bakskärmarna är däremot inte ovanligt tyvärr. Förmodligen är det där den här bilen drabbats?

Oavsett vilket hade jag prioriterat att bilen är välskött högre än att plåten är klanderfri. Det underhåll som utförts är normalt och höjer inte värdet men är en stor fördel för köparen som slipper engagera sig i bilen på ett tag, baserat på vad som skrivits i tråden låter det som ett bra pris för en ok bil.

Lycka till och fundera vidare på saken!

jetta16v: Du kan hitta den informationen här till exempel: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html

Tack för svaret. Jag har ägt en BMW E39 förut, så jag är inte helt vilse när det gäller denna bil smile
Precis så kommer rosten på de ställen du nämner.

Även om bilen är bra underhållen så börjar jag bli lite osäker på priset. Vet inte riktigt om 50.000 ändå är ett kap. Hittade t.ex den här på Blocket http://www.blocket.se/orebro/BMW_330i_t … 15&w=3 som legat ute för 60' men sänkt till 55'. Den är en 04:a med rostskyddsgaranti, 2000 mil färre, plus nästan helt fullutrustad om man kollar upp listan. Den skulle man kanske till och med kunna få för under 50'. Rostskyddet är ju ett stort plus som sagt.

Den mystikblå är utan tvivel en stark kandidat där den lite roligare lacken, takluckan, navigationen, svankstöd till sportstolarna och garantin varit starka fördelar i mina ögon. Frågan är vilken historik bilen har och vad reporna på bakskärmen, lacksläpp på bakluckan och det trasiga gångjärnet kräver?

Om vi antar att det kräver reparation och att bilen kräver lite service, underhåll och en uppsättning nya däck inom det kommande året precis som den grå gjort sticker priset snabbt iväg på lite längre sikt i förhållande till den grå. Å andra sidan kanske garantin väger upp det?

Jag tycker fortfarande inte att 50.000:- för den grå hade varit en dålig affär, men att köpa den blå kanske är en bättre sådan?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#15
Jo, det klart man får undersöka den lika noga som vanligt. En bil som har gått 10.000 mil kan ju vara i mycket sämre skick än en som gått 20.000 mil, det handlar ju bara om hur väl de har tagits hand om.
Rostskyddsgarantin väger ju upp mycket, då skulle man ju kunna ha den ståendes ute året om utan att behöva oroa sig särskilt mycket.
Tänker att har man tur så kanske de byter hela bakluckan på garantin, och då fixar de förmodligen gångjärnet. Dock så är det väl mer troligt att de bara lackar över rosten... Annars känns det som att gångjärnet är något som den lokala mekanikern fixar på några minuter. Inget jag oroar mig särskilt mycket för.

Den gråa 03:an som jag nämner har gått över 20.000 mil, och det ända jag vet är bytt är vattenpump+termostat, några bussningar och renoverat en broms (om jag fattat det rätt). Känns ju som att när den kommer upp i den åldern och miltalet så är det en del grejer som behövs bytas och ses över... men det gäller ju även den blåa.

Försöker få tag i honom men han har inte svarat än.

144 Inlägg
2 november 2013
#16
Om du köper en bil med rostskyddsgaranti så ska du vara noga med att bilen är fullservad på aukt. BMW-verkstad. Annars kan de bli tjuriga vid ett ev. garantiärende.


1 948 Inlägg
2 november 2013
#17
Sanningen skrev:
baltis skrev:
Jag tycker att 50k är för mycket... e46 börjar bli riktigt gammal, 330 bensin är en tyvär ganska så (i mina ögon) värdelös motor, drar relativt mycket soppa utan att leverera därefter (jämför med en bil med säg en 2liters turbosnurra).

En snabbtitt på blocket visar ju även att det finns en hel del liknande bilar för 50-60k, dvs i verkligheten runt 45-50.

OM du verkligen vill ha en e46 330 kombi så köp den.
JAG hade antingen köpt en e46 diesel eller lagt till lite pengar och köpt en e9x.

Förvånad att du som BMW-ägare säger detta. Ska inte hålla på och argumentera då jag gärna tar emot alla köpråd som jag kan få.
Håller med precis vad "werik" skriver. BMW:s sexor är väl kända för att vara snåla och starka. Just M54:an med 231 hk är väl en av de mest effektiva motorerna man kan få för pengarna. Den slungar iväg den tunga kombin med 0-100 på bara 6,7 sek, samtidigt som den går att köra på 0.6-0.7 om man har ett ägg under foten. Plus det att den är otroligt robust byggd, så skulle jag inte alls vilja kalla den "slö och törstig".

En diesel står inte på listan då jag inte kommer köra tillräckligt mycket för att kompensera för den dyra skatten.

Nu ska vi dock inte snacka om motorn, utan jag undrar bara om det är ett "kap" eller om det är ett normalt pris. Tror ni han kommer få den sålt om han lägger ut den för 60k?

Bara för man äger en bil så ska man ju inte vara blind för dess brister smile
Självklart går den att köra på 0.6-0.7, inga bekymmer att köra min m3a på 0,8-0,9 men ändå har jag aldrig kört en tank på under 1,2...
Visst har 6orna väldigt trevlig och skön gång det håller jag med om.
Vad jag menade med att du får lägre soppa förbrukning i en 2,0turbo var att du även får mer effekt...
Personligen tycker jag att diesel är trevligare att köra än bensin till vardags, och räknar man på det så är det inte såååå många mil man behöver köra för att det ska löna sig att köra diesel istället för bensin. Dieseln är även med ett chip bra mycket snabbare.

Innan du köper den så kolla så att det inte är sprucket i golvet till bakvagnsinfästningarna bara.

Jag tror inte han får den såld för 60.

26 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#18
baltis skrev:
Sanningen skrev:
baltis skrev:
Jag tycker att 50k är för mycket... e46 börjar bli riktigt gammal, 330 bensin är en tyvär ganska så (i mina ögon) värdelös motor, drar relativt mycket soppa utan att leverera därefter (jämför med en bil med säg en 2liters turbosnurra).

En snabbtitt på blocket visar ju även att det finns en hel del liknande bilar för 50-60k, dvs i verkligheten runt 45-50.

OM du verkligen vill ha en e46 330 kombi så köp den.
JAG hade antingen köpt en e46 diesel eller lagt till lite pengar och köpt en e9x.

Förvånad att du som BMW-ägare säger detta. Ska inte hålla på och argumentera då jag gärna tar emot alla köpråd som jag kan få.
Håller med precis vad "werik" skriver. BMW:s sexor är väl kända för att vara snåla och starka. Just M54:an med 231 hk är väl en av de mest effektiva motorerna man kan få för pengarna. Den slungar iväg den tunga kombin med 0-100 på bara 6,7 sek, samtidigt som den går att köra på 0.6-0.7 om man har ett ägg under foten. Plus det att den är otroligt robust byggd, så skulle jag inte alls vilja kalla den "slö och törstig".

En diesel står inte på listan då jag inte kommer köra tillräckligt mycket för att kompensera för den dyra skatten.

Nu ska vi dock inte snacka om motorn, utan jag undrar bara om det är ett "kap" eller om det är ett normalt pris. Tror ni han kommer få den sålt om han lägger ut den för 60k?

Bara för man äger en bil så ska man ju inte vara blind för dess brister smile
Självklart går den att köra på 0.6-0.7, inga bekymmer att köra min m3a på 0,8-0,9 men ändå har jag aldrig kört en tank på under 1,2...
Visst har 6orna väldigt trevlig och skön gång det håller jag med om.
Vad jag menade med att du får lägre soppa förbrukning i en 2,0turbo var att du även får mer effekt...
Personligen tycker jag att diesel är trevligare att köra än bensin till vardags, och räknar man på det så är det inte såååå många mil man behöver köra för att det ska löna sig att köra diesel istället för bensin. Dieseln är även med ett chip bra mycket snabbare.

Innan du köper den så kolla så att det inte är sprucket i golvet till bakvagnsinfästningarna bara.

Jag tror inte han får den såld för 60.

Har för mig att man behövde komma upp i typ 1500 eller 2000 mil för att det ska löna sig att köra dieseln, och jag kommer nog max upp i runt 1000 mil om året. Men jag kan tänka mig att dieseln är go att köra vid långdistanskörning smile Fan, en M550d-motor skulle inte sitta fel, där kan vi snacka om effektiv motor. 380hk och 0,5 på motorväg, det är inte dåligt det wink

I alla fall, han med den blåa 330iT -04 svarar inte på varken telefon, sms eller email. Svarar han inte imorgon så förväntar jag mig att den är antingen såld eller att han är utomlands.
Har haft ganska bra kontakt med säljaren till den gråa 330iT -03 som jag pratat om, han verkar schysst och pålitlig. Men jag funderar på vad som är ett bra pris egentligen. Kollar man Blocket så får man ju HELT olika priser överallt.

Här är exempel på några lite dyrare: (de två första har visserligen gått väldigt lite)
http://www.blocket.se/orebro/BMW_330_i_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_330_I_T … 15&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_330 … 15&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_330_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/simrishamn/Bmw_33 … 15&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 15&w=3

Som ni ser så är det lite olika. Här är en tråd på Autopower som visar en som fått 90.000kr för sin 330i -05! http://autopower.se/forum/topic.asp?id=266457 Han måste visserligen haft ganska mycket tur, plus att det var en -05:a med färre mil. Dock ganska saftigt pris.

Tror ni 50.000 är ett bra pris för den som jag pratar om? Känns taskigt att pruta mer om han nu gått med på 50' istället för 60'. Plus att det är en sprillans ny uppsättning dubbdäck som kostade 7000kr.
Bilpriser.se värderar bilen till 74.000 hos bilhandlaren, och 58-66.000 privat.

Hjälp mig Rquired, haha! Du hjälpte mig för 2 år sen vid köpet av en 528i E39 smile
Senast redigerat av Sanningen (4 november 2013)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2013
#19
Sanningen skrev:
Har för mig att man behövde komma upp i typ 1500 eller 2000 mil för att det ska löna sig att köra dieseln, och jag kommer nog max upp i runt 1000 mil om året. Men jag kan tänka mig att dieseln är go att köra vid långdistanskörning smile Fan, en M550d-motor skulle inte sitta fel, där kan vi snacka om effektiv motor. 380hk och 0,5 på motorväg, det är inte dåligt det wink

I alla fall, han med den blåa 330iT -04 svarar inte på varken telefon, sms eller email. Svarar han inte imorgon så förväntar jag mig att den är antingen såld eller att han är utomlands.
Har haft ganska bra kontakt med säljaren till den gråa 330iT -03 som jag pratat om, han verkar schysst och pålitlig. Men jag funderar på vad som är ett bra pris egentligen. Kollar man Blocket så får man ju HELT olika priser överallt.

Här är exempel på några lite dyrare: (de två första har visserligen gått väldigt lite)
http://www.blocket.se/orebro/BMW_330_i_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_330_I_T … 15&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_330 … 15&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_330_ … 15&w=3
http://www.blocket.se/simrishamn/Bmw_33 … 15&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 15&w=3

Som ni ser så är det lite olika. Här är en tråd på Autopower som visar en som fått 90.000kr för sin 330i -05! http://autopower.se/forum/topic.asp?id=266457 Han måste visserligen haft ganska mycket tur, plus att det var en -05:a med färre mil. Dock ganska saftigt pris.

Tror ni 50.000 är ett bra pris för den som jag pratar om? Känns taskigt att pruta mer om han nu gått med på 50' istället för 60'. Plus att det är en sprillans ny uppsättning dubbdäck som kostade 7000kr.
Bilpriser.se värderar bilen till 74.000 hos bilhandlaren, och 58-66.000 privat.

Hjälp mig Rquired, haha! Du hjälpte mig för 2 år sen vid köpet av en 528i E39 smile

Jag tror att jag kommer ihåg det, du köpte en blå 528i sedan som du sedan bland annat bytte lyktglas (gult till vitt) på och putsade upp lite grand?

En diesel tror jag inte lönar sig för din del men man kanske vill ha en för att man gillar karaktären? Föredrar man bensinmotorn tror jag att den blir mest ekonomisk i längden i alla fall så länge man skall pendla i högre farter för där är skillnaden i förbrukning mellan 30i och 30d inte stor, hade trådskaparen istället flängt i stan med tung gasfot blir skillnaden större. Både M54 och M57 är pålitliga motorer men man bör också tänka på att om eller när något går sönder är både priset på reservdelar och tiden som krävs för ett byte markant högre till en turbodiesel, dessutom finns det fler komponenter (både slitdelar och delar i övrigt) på en turbodiesel jämfört med en bensindriven sugmotor.

Väg besparingen i bränsle mot högre literpris på drivmedlet (dieselpriset spås stiga de kommande åren), högre skatt och det större behovet av underhåll så krävs det mer än 1000mil/år för att en 330d skall löna sig. Förmodligen mer än 1500-2000mil också för den delen, sedan kan man räkna på 320d om man vill men då bör den jämföras med motsvarande bensindrivna fyra och samma scenario upprepas.

Angående 330i så tror jag som sagt att 50' är ett bra pris för den bilen tråden startade vid, både listpriset och snittpriset på liknande exemplar till salu är högre än så. Sedan finns det tre stycken till salu som även de ligger runt 50', men där är också diverse "småfel" på åtminstone två av de billigare bilarna. Säljare skriver sällan hela sanningen i en annons och hade felen varit enkla borde de ha åtgärdats redan, vad krävs egentligen för att få den svarta som är avställd eller den blå med bl.a en trasig baklucka i fint skick igen?

Och vad kommer det att kosta? Frågetecknet är den blå från 2002 med ljus klädsel, men jämfört med bilen i början av tråden är den blå ett år äldre och saknar en växel samt ett M-paket. Frågetecknet på den ursprungliga bilen är rosten, har du fått bilder på bilen än? Är det lite bubblor på dörrar och baklucka som E46 har en tendens till tror jag att man får acceptera det, men har bilen mer rost än normalt kan du nog använda det som ett argument för att pruta ett litet steg till.

Många spekulanter förväntar sig att en gammal bil skall vara i nyskick idag och jag upplever att många är känsliga mot framför allt rost. Jag sålde min Mercedes för några år sedan och folk struntade fullständigt i att lacken i övrigt och bilen i sin helhet var fantastiskt fin, så fort de fick se eller höra talas om att där fanns rost i några skarvar svalande deras intresse kraftigt och bilen blev med facit i hand besvärlig att sälja. Jag tror att säljaren av den grå från 2003 riskerar att uppleva samma fenomen om han går vidare till Blocket, kan du övertyga honom om det kanske det finns någon tusenlapp ytterligare att hämta? Men redan 50' är ett rimligt pris och jag förstår honom om han håller vid det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#20
Tack för svaret. Ja, det stämmer, det var en blå 528i. Längtar tillbaka till BMW efter att jag var tvungen att sälja den.

Diesel har aldrig varit ett riktigt alternativ, så det var inte meningen att dra upp det ämnet smile
Den blåa 04:an som jag länkade verkar vara såld. Fick inte tag på ägaren men ringde upp hans flickvän, och hon var ganska säker på att den var såld.

Säljaren verkar vara lite upptagen, både sjuk och hemma med sjukt barn. Försöker att inte stressa honom, men jag har inte fått de riktiga bilderna än. Bara några enstaka exteriörbilder, bland annat: http://i.imgur.com/lM887UA.jpg

Det ska bli intressant att se hur mycket rost det är. Men samtidigt så vill jag ju inte pruta mer, när han gått med på 50k istället för 60k. Men det betyder ju inte att han skulle fått den sålt för 60k på en gång.
Men vem vet? Det kanske ligger någon annan där ute och väntar på att precis en sådan här bil ska komma upp och är redo att betala 60k. Då skulle jag ju sedan sitta där och ångra mig.
Eller så får han den aldrig sålt för 60k, utan är tvungen att sänka till 50k. Och då har det ju inte varit ett kap för mig längre. Hoppas ni hänger med på mitt resonemang...
Förutom rosten så behövs det inkoppling av airbagen då det funnits barnstol, det går på 1300kr. Sen är det ett spruckit dimljus, men det är ju inga stora kostnader.

Alltså, fan vad jag sitter och nojjar mig över denna bilaffär. Får ju huvudvärk... har bara en massa siffror i huvudet, och tänker på om det är en bra affär eller inte.


Sök