3073
Sök

Min gamla bil + nytt ljud = paj (Utförlig felbeskrivning) HJÄLP! :(

4 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#1
Ny användare, hej!

Har för en vecka sen köpt en 13 år gammal Toyota av morsan och fick idag installerat följande:

Slutsteg: http://www.pioneer.eu/se/products/25/29 … /page.html
Basrör: http://www.pioneer.eu/eur/products/25/1 … /page.html
Huvudenhet: http://www.pioneer.eu/se/products/MVH-150UI/print.html

Det var en professionell aktör som gjorde installationen är värt att nämnas.

Felbeskrivning:
Körde en timme på motorväg i växelvis högre hastigheter (150-160, mycket för den kärran hehe) och körde på rätt bra med kräm i stereon hela vägen, var ju i extas över musikuppgraderingen. Det blev mörkt och när jag slog på hellyset slocknade all elektronik (förutom kanske strålkastarna) i några millisekunder, och startades om, inkl. instrumentpanelens belysning, stereo, färddator etc. Detta hände sedan ibland när jag slog på hellyset, kanske vart fjärde gång. Dumt nog tänkte jag inte på att sänka volymen eller stänga av musiken helt utan fortsatte lyssna. Efter en halvtimme när motorvägen övergick till lugn stadstrafik dog den mer frekvent på samma sätt, fast då till exempel av att jag växlade eller att jag bara körde, haha. Bilen startade sedan inte med startkablar + frisk bil, så jag måste bogsera den till en mekare imorgon bitti. (Tillägg, när det första felet började visa sig med hellyset kändes det också i samma veva som att styrningen/bromsningen blev lite ostabil/gungig, det kanske bara var inbillning eller så påverkades dom systemen också?)

Vad tror ni att felet är här baserat på hur bilen betedde sig? Är nybörjare så uppskattar all hjälp jag kan få, vill lära mig mer om detta! Är det generatorn på 80A som inte fixar utrustningen? Är det batteriet som gett upp? (Ser rätt risigt ut kan tilläggas, hade läckt ut nån vit sörja/skum som stelnat på 3 ställen)

Vad tycker ni att jag ska fråga/säga till firman när jag ringer dom imorgon? Brukar såna firmor inte testa strömmen efter en installation för att se så allt ser korrekt ut?

Hoppas på snabba svar, jag är väldigt tacksam i förhand! smile

PS: Har sett att slutsteg verkar dra mer ström ju lägre Ohm man har/kör? Är det något man kan se vad det är inställt på, eller går det att ändra? Eller är jag helt ute och cyklar? (Helt okej det också, tanken bara slog mig)
Senast redigerat av namaste (7 november 2013)

Forummoderator
26 479 Inlägg
7 november 2013
#2
Av döma av beskrivningen så låter det som att batteriet verkligen har gjort sitt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Av döma av beskrivningen så låter det som att batteriet verkligen har gjort sitt.

OK! Då köper jag ett nytt imorgon :-)

En generator på 80A klarar sån utrustning då?

61 Inlägg
7 november 2013
#4
Kolla att generatorn laddar ordentligt också...

<passing side - suicide>

4 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#5
Ghurra skrev:
Kolla att generatorn laddar ordentligt också...

Det ska jag be snubben att kolla också, tack så hemskt för tipset!

403 Inlägg
8 november 2013
#6
namaste skrev:
Mack skrev:
Av döma av beskrivningen så låter det som att batteriet verkligen har gjort sitt.

OK! Då köper jag ett nytt imorgon :-)

En generator på 80A klarar sån utrustning då?

Ja det ska det göra om det fungerar som den ska, men som sagt byt batteri då det troligtvis är problemet.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 november 2013
#7
Felet här först att batteriet är dåligt, sen kan det även vara generatorn som gjort sitt. Hur som så har du för lite ström i systemet, att allting slocknar nån millisekund är för att bilen stänger av sig och startar igen och under den tiden tappar du servo & abs, därav styrning & bromsar känns konstiga.

Stoppa i ett fräscht batteri & mät generatorn (om fel byt) så ska du se att det blir bättre.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 074 Inlägg
8 november 2013
#8
Slutsteget ger ut 300W till basröret som har en spole på 4ohm.
Men som alla skrivit så byt ut batteriet först om det börjat läcka.
Kanske det även är batteriet som suttit i sen bilen var ny?

4 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#9
Fick batteriet bytt till ett splitter nytt AGM-batteri och nu funkar bilen klockrent igen. Generatorn var det inga fel på. :-)

Tack för hjälpen!


Sök