Opel Manta B CC 1980 Turbokonvertering

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Ska försöka få ett GSi stuk. 1 av 68 Manta B CC kvar i registret i Sverige. Är tänkt att ha som "åka och köpa glass"- Bil på somrarna och åka på lite träffar. Tanken från början var att bara köra den som småttrimmad sugis men sen så vart suget efter mer effekt för stort. Vi får se hur länge gamla CIH motorn hänger med.

CCRobin

  • 95 Följare
  • 126 195 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 augusti
Pappa_Glenn
2 januari 2014 · 55 Inlägg
#41

en fråga ?? motor och låda kommer väl från en rekord va ??

då kan jag säga att de spelar ingen roll vilken mittkonsol du tar.. den kommer inte att passa för rekordens spak sitter längre bak.. för att få dit manta gsi mittkonsolen som är för den 5-växlade lådan så måste du korta av spakstället och så.. tror de var typ 5-7 cm kommer inte riktigt ihåg.. jag gjorde de bara på plats utan att mäta.. dum nog man va.. men gör de ordentligt då du gör de big_smile

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731
CCRobin
2 januari 2014 · 553 Inlägg
#42

Pappa_Glenn skrev:
en fråga ?? motor och låda kommer väl från en rekord va ??

då kan jag säga att de spelar ingen roll vilken mittkonsol du tar.. den kommer inte att passa för rekordens spak sitter längre bak.. för att få dit manta gsi mittkonsolen som är för den 5-växlade lådan så måste du korta av spakstället och så.. tror de var typ 5-7 cm kommer inte riktigt ihåg.. jag gjorde de bara på plats utan att mäta.. dum nog man va.. men gör de ordentligt då du gör de big_smile

Ajdå, då var det inte lika kul längre hmm

opela VD Hammar
2 januari 2014 · 613 Inlägg
#43

om du hittar en mittkonsol från 1,2 från ascona så bör den passa, dock inte hundra smile

MVH Johan
Pappa_Glenn
3 januari 2014 · 55 Inlägg
#44

ähh de går fort att bygga om de där då du nu har svets och så.. var inga problem för mig iaf .. tog väl max 2-3 timmar.. och då var de upp och ner med lådan big_smile som bara stog upp pallad på några däck :S

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731
CCRobin
15 februari 2014 · 553 Inlägg
#45

Hej alla följare här kommer en liten läges rapport.

Planerna har ändrats lite, kommer till det snart.

Vi börjar från början med den gamla kabelhärvan, efter många gångers kollande och mätande så fick jag aldrig liv i tändningen.. Arbetslusten började ta slut för detta projekt efter ett tag då det aldrig gick framåt. Men nu sålde jag en av mina Mantor nyligen och fick in lite pengar så då la jag upp en köpes-tråd på ett Opel forum om att jag sökte efter en kabelhärva, eller helst ett brytarlöst system till en 2,0'a (mycket simplare utan massa boxar till tändningen) det var en som skrev rätt snabbt att han hade grejerna jag sökte efter så jag hämtade det nu i Fredags.

Sen kom jag att tänka på att bränslepumpen jag tänkte använda vart ju med såld i Mantan och det var ju inte så bra såhär i efterhand.

Men nu ser planerna ut såhär:
Byta toppen till en 2,0E topp.
Sprut och tändning ifrån 2,0E motor.
Byta sotningssats i toppen.

Varför? Jag får bättre kompression i motorn med 2,0E toppen men även mindre ventiler, är inget värsting bygge så det lär ju ändå inte göra så stor skillnad. Och jag måste ha på 2,0 toppen för att få på insprutet.

Gamla ägaren till 2,2'an trodde det satt en värre kam i den toppen så det ska undersökas när allting åker av.

Och sen har jag beställt en del grejer ifrån KL-Racing :
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-97692f11c04e2c68073233df30232aeb.jpg

Herregud! En 044 ersättningspump?! Alldeles för kraftig!
Svar - Ja. Det är absolut i värsta laget för den här motorn. Däremot så kosta en ny pump till en Volvo ungefär 500kr på biltema och Jag hittade ingen vettig universal pump. Och OM man vill få på en turbo eller något så har man redan förutsättningarna för att klara soppa trycket.

Men nu ska jag sova lite på saken om att jag har bränt rätt mycket pengar och fundera om det var värt det, imorgon väntas skruvande! smile

Senast redigerat av swebooy (15 februari 2014)

Mickeidiket
15 februari 2014 · 200 Inlägg
#46

Fint du! smile

CCRobin
15 februari 2014 · 553 Inlägg
#47

Mickeidiket skrev:
Fint du! smile

Tack wink


Här kommer lite om vad som har hunnits under förmiddagen!

Rensade ur gamla kabelhärvan och in med det nya!

Hur det ser ut med gamla härvan/tändsystemet
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-93b958cc75c83f38456e1e6a03e7fa96.jpg

Bort med den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-678f47701a30832d260b2ad3ebe42807.jpg

2st bilder för att jämföra mellan systemen. Här är 2,0 härvan med brytarlöst system, det finns en box till insprutningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4e420ee2cd787d6dad8b4fe112a9b396.jpg

Och här är 2,2'ans härva, då använder man dessutom 2st boxar till tändningen och en box till sprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-788ae7533bfa3c26975509d20407d10b.jpg

Tändspolen har letat sig in på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-43b93165b6de5d663a3ab62b55de00e9.jpg

Och här är tändsystemet komplett
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-dfad0eeb23ca9ce6d2c2084f2be0fa98.jpg

Och nu har boxen hittat sin rätta plats med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-35e893ed02adcabbf91f76e06b53ecfb.jpg

Nu funkar det! Fick gnista på första försöket! big_smile

Nu så ska det toppen bort och en ny ska hitta in på plats smile

Senast redigerat av swebooy (15 februari 2014)

CCRobin
16 februari 2014 · 553 Inlägg
#48

Nu har det hänt lite igen, hade balträningen nu på söndag morgon kl. 9.00, passa bra efter att ha varit fyllechaffis till klockan 3 på natten hmm

Men nog med klagandet. Jag har fått bort toppen nu iallafall! smile

Fick bort ventilkåpan och drog loss bultarna, vissa satt värre än andra så givetvis 2st rundade skallar, inget som inte går att lösa! smile Knacka på en 12-kants hylsa istället så gick det att få bort smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e4f97bcd0b236877b2d3217bb86fdda3.jpg

Toppen lös, Till salu om någon vill ha den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a0fab06e2e85704cb22ab439cf4781ca.jpg

Och här var det botten så att säga! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3317e18f89950994bf91a974761fc1e2.jpg

Nästa steg är att skruva bort 2,0E toppen ifrån den motorn och vänta på min sotningssats, sen är det bara att få ihop allt och hoppas på att den startar! smile

CCRobin
19 februari 2014 · 553 Inlägg
#49

Nu ligger jag lite efter i uppdateringen, till viss del för att det är roligare att få ihop lite mer när man uppdaterar istället för att skvätta lite då och då smile Blir inte så mycket nu heller men alltid något för den som följer tongue

Jag har skruvat bort toppen ifrån 2,0 motorn och fått hem paket iallafall smile

Här är motorn jag tar toppen ifrån smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-243dddacdb5460537cf4a17e8ded3d73.jpg

Toppen borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-bb764aa8a5e40d90f74a5b32a55e2f2d.jpg

Tvättade av toppen lite lätt, Sprutet fick sig en liten tvätt med men blev inget kort på det wink Skulle vilja blästrat hela motorn och målat, men nu är första prioritering att få den att gå för egen maskin smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-945ac1cf9b2e99d13ae6a028a06c6174.jpg[/]

Paketet som jag hämtade igår smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3e575f5030675932094d5f6d42826100.jpg

Pumpen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-32decfe211862e5fed67a1ec3d41edc8.jpg

Och sotningssatsen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6f195beb107d942b7b73aacea0bb908e.jpg


Imorgon har jag tänkt att plocka dit 2,2 toppen på 2,0 motorn (som jag tog toppen ifrån då) så inte den står öppen och börjar rosta eller något annat skit hamnar där i, man vet ju aldrig om man behöver den senare! smile samt börja modifiera grenröret så det passar. Samt få dit pumpen, på söndag blir nog motorn komplett då några polare skulle titta förbi och hjälpa till smile

Senast redigerat av swebooy (20 februari 2014)

Opel_Martin
20 februari 2014 · 22 Inlägg
#50

Vilken fart det är på dig! Var köpte du packningssatsen och vad fick du ge för den? Du har inte ett 2.0 insug med spjällhus på över?? Gillar bygget. Viktigt att kompsänka på dessa om man ska överladda. Jag har erfarenhet av kolvringar som väljer att ge upp. Men 2.2 toppen ger ju lite lägre komp iallafall.

Opel - meningen med livet
CCRobin
20 februari 2014 · 553 Inlägg
#51

Opel_Martin skrev:
Vilken fart det är på dig! Var köpte du packningssatsen och vad fick du ge för den? Du har inte ett 2.0 insug med spjällhus på över?? Gillar bygget. Viktigt att kompsänka på dessa om man ska överladda. Jag har erfarenhet av kolvringar som väljer att ge upp. Men 2.2 toppen ger ju lite lägre komp iallafall.

Tack! Gör mitt bästa wink Köpte sotningssatsen på KL-Racing (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sot … -20l-.html) Jag har nog ett komplett 2,0 insug om du är sugen på det! Detta bygge ska ju inte överladdas, blir ju en 2,2 botten med 2,0E topp/kam för att snåltrimma lite och få högre komp smile

Opel_Martin
20 februari 2014 · 22 Inlägg
#52

swebooy skrev:

Opel_Martin skrev:
Vilken fart det är på dig! Var köpte du packningssatsen och vad fick du ge för den? Du har inte ett 2.0 insug med spjällhus på över?? Gillar bygget. Viktigt att kompsänka på dessa om man ska överladda. Jag har erfarenhet av kolvringar som väljer att ge upp. Men 2.2 toppen ger ju lite lägre komp iallafall.

Tack! Gör mitt bästa wink Köpte sotningssatsen på KL-Racing (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sot … -20l-.html) Jag har nog ett komplett 2,0 insug om du är sugen på det! Detta bygge ska ju inte överladdas, blir ju en 2,2 botten med 2,0E topp/kam för att snåltrimma lite och få högre komp smile

Då är jag med smile Missförstod lite. Jag behöver egentligen bara 2.0:ans spjällhus eftersom det är lite kortare men beror också på hur mycket jag får betala?

Opel - meningen med livet
CCRobin
20 februari 2014 · 553 Inlägg
#53

Opel_Martin skrev:

swebooy skrev:

Opel_Martin skrev:
Vilken fart det är på dig! Var köpte du packningssatsen och vad fick du ge för den? Du har inte ett 2.0 insug med spjällhus på över?? Gillar bygget. Viktigt att kompsänka på dessa om man ska överladda. Jag har erfarenhet av kolvringar som väljer att ge upp. Men 2.2 toppen ger ju lite lägre komp iallafall.

Tack! Gör mitt bästa wink Köpte sotningssatsen på KL-Racing (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sot … -20l-.html) Jag har nog ett komplett 2,0 insug om du är sugen på det! Detta bygge ska ju inte överladdas, blir ju en 2,2 botten med 2,0E topp/kam för att snåltrimma lite och få högre komp smile

Då är jag med smile Missförstod lite. Jag behöver egentligen bara 2.0:ans spjällhus eftersom det är lite kortare men beror också på hur mycket jag får betala?

Det enda som lär skilja i pris är ju frakten wink Men om du inte behöver ett komplett så ska jag kolla om spjällhuset sitter kvar på ett som jag redan har plockat spridare och lite sånt ifrån smile

CCRobin
20 februari 2014 · 553 Inlägg
#54

Japp då var det dags igen, har det hänt så mycket? Nae inte så värst.. Men iallafall så har jag skruvat dit 2,2'ans topp på 2,0motorn och kedjan hoppa på plats direkt, det betyder ju att båda motorerna stod exakt likadant när jag pocka av topparna och det är ju kanon! Jag nollade givetvis båda men har varit med om konstigheter förut så att säga.. hmm

Jag har fått in pumpen i motorutrymmet nu, Vill ha pumpen under bilen egentligen men det får bli ett senare projekt. Måste kunna flytta på den nu för har lite bilar som ska rulla igenom besiktningshallarna snart..

Här är pumpen då, först var ledningen dragen genom det stora hålet men då blev det alldeles för kraftig böj på slangen så fick borra nytt hål för den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1a8b886a9b9337b7c86262e1d04ff635.jpg

Och såhär vart det tillslut men både sug och trycksida kopplade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-efd0d0d9eda7fe53b7116684c93f1701.jpg

Och sen gav jag mig på grenröret också, det tog i lite i framvagnen och växellådan så jag fick modifiera lite med hammare och gasolbrännaren samt böja till det så det lutar mer neråt, annars tog det i underredet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-622c8f2ff666de341c0339433caffb76.jpg

Imorgon tänkte jag koppla pumpen och prova grenröret emot en motor jag har ståendes för att se så det passar smile

CCRobin
21 februari 2014 · 553 Inlägg
#55

Idag har det mest blivit mekande med bränslesystemet men nu har jag även passat in grenröret mot en topp jag hade så nu borde det passa på bilen med smile

Dagen började med att jag kopplade pumpen så den funkade, jo lät gjorde den men det kom inget bränsle.. Skit i systemet tänkte ja direkt! (den har ju stått rätt länge så det lät ju logiskt) Så jag blåste igenom men det lät inget i tanken, blåste från andra hållet och det kom inget då heller.. Gick under bilen för att blåsa igenom silen i tanken men då fick jag syn på bränsleröret vid tanken hmm

"Ser lite dåligt ut här" Tänkte jag för mig själv, gick av så fort jag tog i det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-df3ff18b27727cb4036441366591e77f.jpg

Sen så trodde jag att denna klämma skulle sitta stenhårt, men ja.. den var ju ungefär i samma skick lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cbbb23779379cd9a4899cad3055add58.jpg

Borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f37652d049af0d41a91b702ae1c5f1ae.jpg

Röret gick av på ett till ställe när jag plocka bort det roll tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fc528ff16768d474a26ceb703b4ef092.jpg

Ny slang, glömde ju givetvis att räkna med fästet för slangen innan jag klippte roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9733188f76f9a48ae7beb949663f6c25.jpg

Ser lite bättre ut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-25e23fdbeddd3aa9464d9de5b384245f.jpg

Drog först med en 10mm slang eftersom jag inte hitta min 8mm och det sluta med att det inte vart tätt runt tankanslutningen så det är därför det syns att det är lite blött där smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7ca41b946d658cf35a830512d3bb4513.jpg

Tankmätaren visa inget, kan ha att göra med att kabelskon till jorden såg ut såhär smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-77ee4eb5fc58dff4cd898540bae1d8e0.jpg

Ny kabelsko där! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d71076200e8a9f17ca1f5cdac596edac.jpg

Sen hitta jag ett till hål som fick tattarlagas sålänge, ska byta hela när jag får hem mer slang tänkte jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e97e23a45c2c63de2fdf7ec10bbd034d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2afac9a6e5d223a551acb66601a8e7b1.jpg

Sen började jag förbereda för returslangen som ska dras, tog en slang emellan tankröret och tanken och satte på en T-delning som jag hitta på en gammal fuelrail jag hade liggandes smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-98c9f6646e7a38d79d1222a52e24499b.jpg

Sen vart det såhär smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2ee66bbcf3ef6b27f31a2f99a933a20a.jpg

Och lite buntband som håller det på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d2a73b2171f8c66dd9031f06b813db96.jpg

Imorgon har syrran bröllop så då hinns det inte med något tyvärr.. Men på söndag blir det ett varv till biltema för att köpa slang till returen och sen blir det på med topp och allt runtikring och provstart! big_smile

CCRobin
23 februari 2014 · 553 Inlägg
#56

Har fixat lite nu igen, allt vart inte kopplat då tiden inte riktigt fanns till idag men imorgon blir det provstart förhoppningsvis smile

Toppen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9a3e67126526d3e9fe0ab5a8de2f4872.jpg

Sprut + grenrör på plats, grenröret vart ju bra med mina modifikationer smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3130951806b266898a470bec40dbc6f3.jpg

Har även dragit returslangen till tanken nu med  men inga bilder, kommer imorgon! smile

CCRobin
24 februari 2014 · 553 Inlägg
#57

Japp då har det hänt lite! smile

Började att skruva runt 15.00, nästan allt var komplett, fixade till det sista och sen skulle det väl bara vara att vrida på nyckeln och starta tänkte jag.. Nja, så lätt får det ju inte vara! Lite efter 19.00 starta den tillslut, efter mycket klurande och utbyte av delar..

Tar det ifrån början smile

Här är lite bilder på hur returledningen blev dragen
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6076f432dd3f19185444757241d5e748.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-86f0c9f91e92aaccac785d6518970004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-741d07942c7cd479320625125ef8714e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2a42f066c4bde30d378e8dea39fcc873.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b006ca79ba4700320d207860afcd5480.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b016f40032ded45f9471486da673aec8.jpg

Här är motorn med första insprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-247cd4a63d16b75b5049e1df0fe23063.jpg

Sen så kom det ingen soppa, provade lite olika saker till vi kom fram till att det nog var bäst att byta hela sprutet då jag ändå hade ett liggandes som jag visste skulle funka. Sagt och gjort, vi byte sprut utan någon förbättring, började kolla över alla kablar och sådant och sen bytte vi styrbox.

Samma resultat med det.. Dålig jord? Tog en startkabel och jorda extra, fortfarande inget..

Tog min andra kabelhärva till sprutet och testa, dubbelkolla allting och sen hoppa den igång! Lagom skönt! smile

Vad var felet? Vet inte riktigt, något som löste sig efter att vi hade bytt allt till sprutet var det ju iallafall smile

Video ifrån starten smile
http://www.garaget.org/video/143158

Vad är kvar då? Montera kylare, fixa gasvajer sen är motorvägen klar iallafall smile

855gl
26 februari 2014 · 59 Inlägg
#58

Bra jobbat.  Står det 20 B på toppen du tog bort orginal? (står över 2ans stift har jag för mig)

CCRobin
26 februari 2014 · 553 Inlägg
#59

855gl skrev:
Bra jobbat.  Står det 20 B på toppen du tog bort orginal? (står över 2ans stift har jag för mig)

Tack!

Toppen jag satte dit nu är märkt E, toppen som var ifrån början stod det S på smile

Senast redigerat av swebooy (26 februari 2014)

CCRobin
27 februari 2014 · 553 Inlägg
#60

Japp då var det dags igen! Vad har hänt sen sist då? Om jag ska vara ärlig så har det inte hänt sådär jätte mycket som man tar kort på men det har hänt en del iallafall.

Jag har fått dit kylare + kylarslangar och fixat gasvajer så nu är motorn helt komplett. Men när vi starta den så lät det som det knacka ifrån en kolv, undersökte ljudet lite mer idag och konstatera efter mycket tänkande att det som tur var inte var en kolv eller ventil (gjorde en grundinställning på ventilerna med, avgasventilen på 4'an behövdes som tur va ställas in) utan det var skyddsplåten till svänghjulet som hade hamnat fel och på så sätt framkallade ett knackande ljud.

Det är ju inte helt lätt att sätta fingret på vart det kommer ifrån när man enbart har grenröret på wink

Lite bilder!

Kylare + slangar
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-de26e33f45780b595ac40dbfc3cef1a1.jpg

Påbörjat wire dragning
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cffecb50b6e96b49019b9b58f633ea94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2e32f4d20854dd32c1d21e07869c288c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-be5890b019c0901f64b6ca78232de1d3.jpg

Köpte vajern på biltema till MC samt höljet, spände upp han lite sen så han inte var så slapp och nu funkar det fint! Ska däremot fixa någon snyggare lösning till fästet än en slang, men det duger just nu om man ska flytta runt den lite smile

Senast redigerat av swebooy (28 februari 2014)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang