Hej alla följare här kommer en liten läges rapport.
Planerna har ändrats lite, kommer till det snart.
Vi börjar från början med den gamla kabelhärvan, efter många gångers kollande och mätande så fick jag aldrig liv i tändningen.. Arbetslusten började ta slut för detta projekt efter ett tag då det aldrig gick framåt. Men nu sålde jag en av mina Mantor nyligen och fick in lite pengar så då la jag upp en köpes-tråd på ett Opel forum om att jag sökte efter en kabelhärva, eller helst ett brytarlöst system till en 2,0'a (mycket simplare utan massa boxar till tändningen) det var en som skrev rätt snabbt att han hade grejerna jag sökte efter så jag hämtade det nu i Fredags.
Sen kom jag att tänka på att bränslepumpen jag tänkte använda vart ju med såld i Mantan och det var ju inte så bra såhär i efterhand.
Men nu ser planerna ut såhär:
Byta toppen till en 2,0E topp.
Sprut och tändning ifrån 2,0E motor.
Byta sotningssats i toppen.
Varför? Jag får bättre kompression i motorn med 2,0E toppen men även mindre ventiler, är inget värsting bygge så det lär ju ändå inte göra så stor skillnad. Och jag måste ha på 2,0 toppen för att få på insprutet.
Gamla ägaren till 2,2'an trodde det satt en värre kam i den toppen så det ska undersökas när allting åker av.
Och sen har jag beställt en del grejer ifrån KL-Racing :
![https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-97692f11c04e2c68073233df30232aeb.jpg]()
Herregud! En 044 ersättningspump?! Alldeles för kraftig!
Svar - Ja. Det är absolut i värsta laget för den här motorn. Däremot så kosta en ny pump till en Volvo ungefär 500kr på biltema och Jag hittade ingen vettig universal pump. Och OM man vill få på en turbo eller något så har man redan förutsättningarna för att klara soppa trycket.
Men nu ska jag sova lite på saken om att jag har bränt rätt mycket pengar och fundera om det var värt det, imorgon väntas skruvande!