3114
Sök

Bmw E46 |LowMotion| - The beginning

Ny bil och snart nytt år vilket betyder nya planer och projekt! Planen kommer även denna gången vara att köra lågt (stance/hellaflush), dock så ska denna bilen finslipas för att få ett perfekt resultat och en råare bil! Mer om... Visa mer

Member of LowMotion
210 075 Visningar
Projektet avslutat 31 juli 2016
2 140 Inlägg
11 juni 2014
#461
Min är bara sänkt och jag har 2.5 grader Camber bak och 0.08 grader toe in. 1.5 grader Camber fram och toe in på 0.07. Sliter inte däck något nämnvärt, inte alls spårig efter vägen. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#462
AntrE skrev:
Min är bara sänkt och jag har 2.5 grader Camber bak och 0.08 grader toe in. 1.5 grader Camber fram och toe in på 0.07. Sliter inte däck något nämnvärt, inte alls spårig efter vägen. smile

Låter bra! Jag har rätt mycket camber bak (har inte mätt)
Men här får man lite uppfattning iaf.
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/12/10325345880979601928264915150923487747024n.jpg
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/12/103712571020188837711975467330058o.jpg
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/12/1037660010201873108738054102604788o.jpg

Fram är det ingen nämnvärd camber, men lite mer än 0 är det ju såklart smile

Hade velat ha rätt mycket mer än såhär så det följer karossens linjer bättre smile
Senast redigerat av figge_stunter (12 juni 2014)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#463
Ang cambervinklar osv så har jag suttit och klurat som en dåre och letat efter diverse kalkulatorer osv för att få reda på ett svar, men ingen vidare framgång så jag tänkte att jag ställer frågan här och hoppas på att det finns något camber-geni!

Med nuvarande fälgar (16x7 et47) så tuckar fälgarna ungefär 4,5cm fram och 5cm bak (har inte valsat skärmarna)
Då har jag ungefär 2.7 grader camber bak.

De fälgarna jag funderar på kommer antingen bli 18x9.5 et13 ELLER 18x10 et20 runt om (på ett ungefär)
Med båda dessa setuper kommer det pokea ungefär 1,5-2cm, alltså behöver jag ha in fälgens överkant 1,5-2cm för att få det fitment jag vill.
Men frågan är hur många graders camber det genererar?

Blir helt knäpp när det är så många olika faktorer som påverkar det hela tongue

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

301 Inlägg
14 juni 2014
#464
Du borde kunna börja med att testa hur mycket 2.7 graders camber ger genom att sätta exempelvis ett vattenpass (så du vet att du får en rät vinkel) precis emot den nedre delen på däcket bak, och mäta skillnaden på överdelen av däcket om du förstår hur jag menar? Lite konstigt förklarat kanske... tongue

Men om det är en skillnad på 4 cm i överkant mellan däcket och vattenpasset så borde man väl kunna få fram att har du hälften så mycket camber så får du 2 cm skillnad, och har du dubbelt så mycket camber får du 8 cm skillnad...
Senast redigerat av Bumblebi (14 juni 2014)

If there's a will there's a way :)

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#465
Bumblebi skrev:
Du borde kunna börja med att testa hur mycket 2.7 graders camber ger genom att sätta exempelvis ett vattenpass (så du vet att du får en rät vinkel) precis emot den nedre delen på däcket bak, och mäta skillnaden på överdelen av däcket om du förstår hur jag menar? Lite konstigt förklarat kanske... tongue

Men om det är en skillnad på 4 cm i överkant mellan däcket och vattenpasset så borde man väl kunna få fram att har du hälften så mycket camber så får du 2 cm skillnad, och har du dubbelt så mycket camber får du 8 cm skillnad...

Tack för tipsen! smile

Jag snackade med "Cgee" här på garaget och några andra kompisar som äger/ägt e46 och fick rätt bra tips om vilka mått på fälgar som blir lagom.. men lagom är ju ganska tråkigt, så vi får väl se vad det blir för mått på fälgar! wink (menar absolut inte att de andras bilar är tråkiga!)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

25 Inlägg
16 juni 2014
#466
figge_stunter skrev:
Bumblebi skrev:
Du borde kunna börja med att testa hur mycket 2.7 graders camber ger genom att sätta exempelvis ett vattenpass (så du vet att du får en rät vinkel) precis emot den nedre delen på däcket bak, och mäta skillnaden på överdelen av däcket om du förstår hur jag menar? Lite konstigt förklarat kanske... tongue

Men om det är en skillnad på 4 cm i överkant mellan däcket och vattenpasset så borde man väl kunna få fram att har du hälften så mycket camber så får du 2 cm skillnad, och har du dubbelt så mycket camber får du 8 cm skillnad...

Tack för tipsen! smile

Jag snackade med "Cgee" här på garaget och några andra kompisar som äger/ägt e46 och fick rätt bra tips om vilka mått på fälgar som blir lagom.. men lagom är ju ganska tråkigt, så vi får väl se vad det blir för mått på fälgar! wink (menar absolut inte att de andras bilar är tråkiga!)

Om det nu intresserar dig så åker jag 18x9 et 25 215/40 nankang ns2 och 18x10 et 20 med Achilles 225/40 bak..
läppen bortkapad I bakskärmarna och valsad och pullad, fälgkanterna tar i större gupp men vet inte riktigt hur mkt camber jag har bak men det är för mkt iaf, 300km kommer jag på nya däck sen är trådarna framme, inne på 4e uppsättningen nu sen april sad


Member of LowMotion
1 705 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#467
inzlike skrev:
figge_stunter skrev:
Bumblebi skrev:
Du borde kunna börja med att testa hur mycket 2.7 graders camber ger genom att sätta exempelvis ett vattenpass (så du vet att du får en rät vinkel) precis emot den nedre delen på däcket bak, och mäta skillnaden på överdelen av däcket om du förstår hur jag menar? Lite konstigt förklarat kanske... tongue

Men om det är en skillnad på 4 cm i överkant mellan däcket och vattenpasset så borde man väl kunna få fram att har du hälften så mycket camber så får du 2 cm skillnad, och har du dubbelt så mycket camber får du 8 cm skillnad...

Tack för tipsen! smile

Jag snackade med "Cgee" här på garaget och några andra kompisar som äger/ägt e46 och fick rätt bra tips om vilka mått på fälgar som blir lagom.. men lagom är ju ganska tråkigt, så vi får väl se vad det blir för mått på fälgar! wink (menar absolut inte att de andras bilar är tråkiga!)

Om det nu intresserar dig så åker jag 18x9 et 25 215/40 nankang ns2 och 18x10 et 20 med Achilles 225/40 bak..
läppen bortkapad I bakskärmarna och valsad och pullad, fälgkanterna tar i större gupp men vet inte riktigt hur mkt camber jag har bak men det är för mkt iaf, 300km kommer jag på nya däck sen är trådarna framme, inne på 4e uppsättningen nu sen april sad

Ja absolut intresserar det! smile Tack för dina tips ang fälgmåtten! smile
Om det sliter så mycket så lär du ha sjukt mycket toe-in? Camber i sig sliter inte speciellt mycket på däcket, det är däremot toe-in/out som gör så det sliter väldigt mycket! Och har du både "felaktiga" cambervinklar och toe-in så slits det väldigt mycket på en liten yta av däcket (insidan).
Så om jag hade varit du så hade jag försökt göra en hjulinställning så du fick mer normala toevinklar smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

25 Inlägg
18 juni 2014
#468
figge_stunter skrev:
inzlike skrev:
figge_stunter skrev:

Tack för tipsen! smile

Jag snackade med "Cgee" här på garaget och några andra kompisar som äger/ägt e46 och fick rätt bra tips om vilka mått på fälgar som blir lagom.. men lagom är ju ganska tråkigt, så vi får väl se vad det blir för mått på fälgar! wink (menar absolut inte att de andras bilar är tråkiga!)

Om det nu intresserar dig så åker jag 18x9 et 25 215/40 nankang ns2 och 18x10 et 20 med Achilles 225/40 bak..
läppen bortkapad I bakskärmarna och valsad och pullad, fälgkanterna tar i större gupp men vet inte riktigt hur mkt camber jag har bak men det är för mkt iaf, 300km kommer jag på nya däck sen är trådarna framme, inne på 4e uppsättningen nu sen april sad

Ja absolut intresserar det! smile Tack för dina tips ang fälgmåtten! smile
Om det sliter så mycket så lär du ha sjukt mycket toe-in? Camber i sig sliter inte speciellt mycket på däcket, det är däremot toe-in/out som gör så det sliter väldigt mycket! Och har du både "felaktiga" cambervinklar och toe-in så slits det väldigt mycket på en liten yta av däcket (insidan).
Så om jag hade varit du så hade jag försökt göra en hjulinställning så du fick mer normala toevinklar smile

Japp medveten om att större delen av slitaget beror på toe in, "tralling armen" som den kallas bärarm är ju annars ett annat ord för det är max utdragen så för att få mera "toe ut" skulle jag nog måste gå lös med dremeln i karossen för att göra glidspåren längre och kunna dra ut bärarmarna mera, och varför jag inte har gjort hjulinställning är för att jag har pendlat åland-uppsala några gånger nu och måste höjja/sänka bilen för att komma ombord på färj helvet*tsmile, Dock är jag ganska säker att min smala anläggningsyta mot asfalten pga camber bidrar med ganska mkt värme i däcken också, e39an fick sig en hjulinställning för 2 veckor sen dock big_smile


Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#469
Nu kan äntligen projektet sätta igång (dock fortfarande med små steg) Men bättre något litet än inget alls! smile

Har lagt en beställning på coilovers + lite andra smågrjer från Schmiedmann.se som jag hoppas ska komma hem innan deras semester!
Dessa kommer att användas fram tills att luften är beställd och vid besiktning.
(känns nästan synd att inte använda dom då jag hört att dom ska vara riktigt bra för priset)
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/image66563big.jpg

Förra veckan lackade jag fronten på bilen när jag ändå hade den nere för reparation av ena dimljuset.
Såhär blev det... Bra eller anus?

Just det ja... ska ju ha under domkraften -.-
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/104019709191218447807062864874653808484120n.jpg
Jag sket i att höja upp den eftersom bilen inte startar och därför inte kan köra upp bilen på plankor tongue
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/104304619191218047807107508221877810463643n.jpg http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/1546099919121821447375403688441897138542n.jpg
Maskerat och lagt några lager färg smile
http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/104447379191217914473787451970947308794561n.jpg http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/104466459191217647807144585518260114533250n.jpg

Utan lister, men det va den bästa jag hade just nu eftersom den sista bilden med lister är "instagramifierad"http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/15041169191217247807189032099960104121339n.jpg http://oijoij-hd.com/images/2014/06/27/104819239191216881140553187142799260802928n.jpg

Ska försöka läsa av felkoder på bilen någon dag och se vad som kan vara fel på den tongue
Hoppas på att det bara är något lätt fel så jag kan beställa mer delar till bilen big_smile
Senast redigerat av figge_stunter (27 juni 2014)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
27 juni 2014
#470
skönt o få köra med lite mer comfort iaf tongue

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#471
FelixNevhage skrev:
skönt o få köra med lite mer comfort iaf tongue

Ja verkligen! Är dock glad att bmw'n inte startar nu då jag fick ryggskott igår... hade inte varit kul att köra den från jobbet med dålig rygg! (jobbar i gamlestan = värdelösa vägar)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
27 juni 2014
#472
figge_stunter skrev:
FelixNevhage skrev:
skönt o få köra med lite mer comfort iaf tongue

Ja verkligen! Är dock glad att bmw'n inte startar nu då jag fick ryggskott igår... hade inte varit kul att köra den från jobbet med dålig rygg! (jobbar i gamlestan = värdelösa vägar)

ah där ser man tongue tur i otur då tongue hoppas de inte är något allvarligt med bilen iaf! smile

det blev riktigt snyggt med fronten med! wink
Senast redigerat av FelixNevhage (27 juni 2014)

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#473
FelixNevhage skrev:
figge_stunter skrev:
FelixNevhage skrev:
skönt o få köra med lite mer comfort iaf tongue

Ja verkligen! Är dock glad att bmw'n inte startar nu då jag fick ryggskott igår... hade inte varit kul att köra den från jobbet med dålig rygg! (jobbar i gamlestan = värdelösa vägar)

ah där ser man tongue tur i otur då tongue hoppas de inte är något allvarligt med bilen iaf! smile

Ja precis smile Hoppas bara att coilsen sänker mer än vad bilen är utan fjädrar! Men det brukar väl vara rätt mycket kortare dämpare på coilovers än org?

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
27 juni 2014
#474
figge_stunter skrev:
FelixNevhage skrev:
figge_stunter skrev:

Ja verkligen! Är dock glad att bmw'n inte startar nu då jag fick ryggskott igår... hade inte varit kul att köra den från jobbet med dålig rygg! (jobbar i gamlestan = värdelösa vägar)

ah där ser man tongue tur i otur då tongue hoppas de inte är något allvarligt med bilen iaf! smile

Ja precis smile Hoppas bara att coilsen sänker mer än vad bilen är utan fjädrar! Men det brukar väl vara rätt mycket kortare dämpare på coilovers än org?

de kan nog hända vet dock inte säkert så vågar inte svara på det.

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

14 Inlägg
27 juni 2014
#475
Hade dom coilsen på min e46a, fram var dom okej men på tok för mjuka bak så det fjädrade väldigt mycket.


Member of LowMotion
1 705 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#476
psoon skrev:
Hade dom coilsen på min e46a, fram var dom okej men på tok för mjuka bak så det fjädrade väldigt mycket.

Ååfan, blir nog bättre än utan fjädrar iaf! smile
Fram är nästan viktigast eftersom det är dom svängande hjulen så det är störst risk att paja skärmarna där smile
Jag kommer köpa polyuretanbussningar som sätter stopp så det inte tar i fälgarna smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

3 627 Inlägg
28 juni 2014
#477
Jag har ju den satsen på min bil och jag tycker inte att fjädringen är för mjuk bak, däremot så är la inte kvallen på ställskruvarna den bäste. Mitt råd till dig är att aldrig montera ställskiten bak, helt jävla omöjlig att få bort sen roll

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
#478
ToXtreme skrev:
Jag har ju den satsen på min bil och jag tycker inte att fjädringen är för mjuk bak, däremot så är la inte kvallen på ställskruvarna den bäste. Mitt råd till dig är att aldrig montera ställskiten bak, helt jävla omöjlig att få bort sen roll

Jo det kommer jag ihåg att du hade problem med att få bort skiten bak! Så det blir bara att montera dämparen och fjädern utan ställanordningen! smile
Men vi får hoppas att jag får lika hårda dämpare som dig! smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

111 Inlägg
25 september 2014
#479
så har det hänt något? jag vill se en update smile


Glad amatör fotograf
729 Inlägg
27 oktober 2014
#480
Figge_stunter HÄnder här inget? smile man saknar lite updates! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto


Sök