2186
Sök

Honda civic type-r (trimm)

53 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Funderar på att köpa en civic Type-R, som jag isf vill trimma rejält.

Vad kan man göra?

Har hittat ett turbokitt till civic type-r som ska ge 200hk.
Går det på något sätt få bilen att gå igenom besiktningen å registrera den så den blir laglig på allmän väg?

Om inte detta så vad finns det anars för trimm till dom, ska ha en minst en 04..pris spelar ingen roll..vill upp i minst 300HK

mvh/johan

1 867 Inlägg
12 november 2006
Type-R har väl redan 200hk?
Om du konverterar bilen så går det INTE att få den genom besiktningen.
Enda möjligheten är att regga som ombyggt fordon, men då måste du byta hela drivlinan och bromsar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

53 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Ja det är det jag menar..så det går att regga den som ombyggt fordon då, är det något avancerat att göra det?? 

Blir försäkring å sånt mycket dyrare då??

Ja men den ska få 200hk med turbokittet utöver de 200hk som är orginal!

Vad är det nu som menas med drivlina?, bromsarna hade jag ändå tänkt byta till bättre

mvh

1 867 Inlägg
12 november 2006
Att regga om bilen som ombyggt fordon är.... jättejobbigt.
Med drivlina menas ungefär allt som gör att bilen går framåt. Tillexempel om du stoppar ner V8 och bakhjulsdrift i den stackars hondan, då kan den reggas som ombyggt fordon.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

53 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
ja men jag ska ju bara slänga på ett turbokitt...Vad är det som är så jobbigt med att regga som ombyggt fordon??

Menas drivlina : kolvar, vev, vexaxel å vevstakar mm??  vad kommer det att kosta ungefär (smidda kolva + stakar) ??

terazzi
13 november 2006
Man måste fixa iaf vad jag hört:
dämpare
koppling
bromsar
samt nåt mer tror jag det va.. vet inte säkert, kan ha fel med!

53 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
ja men dom grejerna du nämt hade jag ändå skullat bytt, behöver man inte byta kolvar å stakar när man turbokonventerar?? (vet inte om jag stavar rätt,iaf sätter i turbo i en sugmotor)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
13 november 2006
Allan_ skrev:
ja men dom grejerna du nämt hade jag ändå skullat bytt, behöver man inte byta kolvar å stakar när man turbokonventerar?? (vet inte om jag stavar rätt,iaf sätter i turbo i en sugmotor)

Ja du bör byta kolvar och stakar för att motorn ska hålla.
Drivlina= Allt mellan motor och drivhjulen dvs växellåda, fördelingslåda/bakaxel, drivaxlar mm du förstår nog vad jag menar.

Att regga ett fordon som ombyggd fordon kan bli dyrt och man borde veta vad man håller på med. Vad som behöver ändras utgår ifrån mottoreffekten. Bromsar behöver uppgraderas, väghålningen måste uppgraderas och div säkerhets åtgärder. Om du nu vill ha 400hk i din bil ska bilen kunna jämföras med en fabriks byggd bil med 400hk tex en ferrari.
Senast redigerat av _TiNcO_ (13 november 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

53 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
okok..ja fattar vad du menar nu men vem bestämmer vad som ska uppgraderas??besiktnngen eller??

53 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Om man ist hade köpt en bil med turbo då och bytt till värre kolver, stakar, turbo, spridare mm.mm måste man regga den som ombyggt fordon då me??

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
14 november 2006
Är bilen helbils godkänd så får du inte göra någonting (vilket nästan alla bilar är bara gamla bilar som inte är det). Då måste regga om den. Så länge du inte läger ur turbo å allting vid varje besiktning.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

53 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
Reggar man den som ombyggt fordon då eller reggar man bara den med det nya antalet HK??

172 Inlägg
18 november 2006
mappa med kpro o byta kammar

wroooooomprrrsssssscccchhhh

53 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
okok..hur många hästar kan man räkna med då??

vill upp i 300hk ++

172 Inlägg
21 november 2006
ska du över 300 måste du nog köra överladdat

wroooooomprrrsssssscccchhhh

53 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
men då går den ju inte genom besiktningen igen, frå bli en annan bil då?..med turbo från början

130 Inlägg
21 november 2006
Som ombyggt fordon får bilen inte ha mer än 15kw/100kg.
Om en Type R väger ungefär 1140kg så blir det 171 kW= 229 hästar

53 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
om jag  sätter i det turbo kittet jag är sugen på + avgas mm.mm ska den ha ca 400hk..så till frågan..går den genom då??som ombyggt fordon?

53 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
Glömmer planerna om turbo kittet nu..

Hur många HK kan man få i en Honda Civic Type-R utan överladd och lustgass???

mvh/johan

1 Inlägg
9 april 2007
runt 300hk

Sök