4859
Sök

Volvo 945 Turbo "JDM / Stance stuk"

Planen är att få en låg och annorlunda svenssonskåp till första bil! Så i stort sätt ett försök till Stance, med en del inspirationer från Tyskstuk och JDM. Detta är en långtidsprojekt då min studentekonomi inte tillåter allt för... Visa mer

297 962 Visningar
Projektet avslutat 5 april 2015
486 Inlägg
4 mars 2014
R_745 skrev:
Cappy skrev:
Dags för en update nu då! är igång med coilovers bygget, få fortsätta med det nu på fredag och går allt som det ska är dem klara då smile

Här är alla delar till coilsen, valde 500lbs 7" fjädrar vilket är ganska hårt men tror det blir bra när man sänker kraftigt, även 4lbs 4" hjläpfjädrar till det wink blir nog fint! 
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-1a680cd1db71c31def49a38828495e59.jpg

Här är jag en aning inne i bygget har tyvärr inga bilder på steg innan så  få beskriva lite istället wink stötdämparen ute, skärt den fjädertalriken och slipat ner hela fjäderbenet så att det gick att tränga över gänghylsan!  jävligt rostiga fjäderben men det ska blästras och lackas sen smile 
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-d44644824339b998b87e9654ee02ea33.jpg

Här har jag svetsat gänghylsan på fjäderbenet och plockat av lagret för blästring..
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-c82972830cbd332027379bf91875fcbb.jpg

Detta blir nog MAAAD! som sagt så fortsätter jag på fredag och tror jag blir färdig då smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-a38ddd8e6a0093092f1ffd1ef6107fa3.jpg

Även fälgarna ska blästras snart och stickerbomb böcker är beställda så en hel del som ska hända nu framöver! big_smile

hjälpfjädern ska väl sitta under den vanliga fjädern?tongue gjorde de på mk2 ialf :p

jo de ska den.

257 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
R_745 skrev:
Cappy skrev:
Dags för en update nu då! är igång med coilovers bygget, få fortsätta med det nu på fredag och går allt som det ska är dem klara då smile

Här är alla delar till coilsen, valde 500lbs 7" fjädrar vilket är ganska hårt men tror det blir bra när man sänker kraftigt, även 4lbs 4" hjläpfjädrar till det wink blir nog fint! 
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-1a680cd1db71c31def49a38828495e59.jpg

Här är jag en aning inne i bygget har tyvärr inga bilder på steg innan så  få beskriva lite istället wink stötdämparen ute, skärt den fjädertalriken och slipat ner hela fjäderbenet så att det gick att tränga över gänghylsan!  jävligt rostiga fjäderben men det ska blästras och lackas sen smile 
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-d44644824339b998b87e9654ee02ea33.jpg

Här har jag svetsat gänghylsan på fjäderbenet och plockat av lagret för blästring..
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-c82972830cbd332027379bf91875fcbb.jpg

Detta blir nog MAAAD! som sagt så fortsätter jag på fredag och tror jag blir färdig då smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159280/159280-a38ddd8e6a0093092f1ffd1ef6107fa3.jpg

Även fälgarna ska blästras snart och stickerbomb böcker är beställda så en hel del som ska hända nu framöver! big_smile

hjälpfjädern ska väl sitta under den vanliga fjädern?tongue gjorde de på mk2 ialf :p

haha jag tror inte det spelar nån stor roll, den gör ändå inget mer än håller kvar fjädern när bilen är upphissad wink

486 Inlägg
4 mars 2014
jopp de gör skillnad. Lägger du den överst blir bilen mkt studsigare, och i hålor känns verkligen inte gott. Hade fjädrarna så på mina coils på t-sporten. Fick den inte tillräckligt låg annars. Med facit i hand, lägg den under som den ska va.

257 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
ElTacoNacho skrev:
jopp de gör skillnad. Lägger du den överst blir bilen mkt studsigare, och i hålor känns verkligen inte gott. Hade fjädrarna så på mina coils på t-sporten. Fick den inte tillräckligt låg annars. Med facit i hand, lägg den under som den ska va.

jag vet inte så jätte mycket om coils, dessutom är det första gången jag gör detta men denna hjälpfjädren är bara på 4lbs alltså blir den helt platt när man har bilen på backen, kan ta en bild på det imon och visa vad jag menar...
misstänker jag rätt så va hjälpfjädren på dina coils lite hårdare/grövre? kanske därför den blev studsigare om den satt  uppepå

363 Inlägg
5 mars 2014
Nu börjar det likna något! Lägg hjälpfjädrarna på hyllan, det brukar jag göra iaf! wink Haha!

1 830 Inlägg
5 mars 2014
Viinikka92 skrev:
Nu börjar det likna något! Lägg hjälpfjädrarna på hyllan, det brukar jag göra iaf! wink Haha!

de ska va stumt ! wink

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
6 mars 2014
Du får ju korta benen och åka med opel dämpare, då blir de lågt o fint!

Nä, men det ser väl bra ut.  Bättre än en fjollig sänksats, däremot lägg hjälpfjädern på hyllan, meningslöst! big_smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

257 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Viinikka92 skrev:

haha jaa det börjar sakta rulla mot stuket tongue måste dock ha kvar dom för bessen, sen blir dom helt platta när bilen står på backen med, men går alltid plocka ut efter bessen om det gör det möjligt att sänka mer wink

257 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
JM-Racing skrev:
Du får ju korta benen och åka med opel dämpare, då blir de lågt o fint!

Nä, men det ser väl bra ut.  Bättre än en fjollig sänksats, däremot lägg hjälpfjädern på hyllan, meningslöst! big_smile

- Jimmy.

jag börjar med snålvarianten och kör på standard dämpare, få se hur lågt det går komma med dessa.. blir det inte tillräckligt så blir det nog mer modifiering tongue men tack för tipset, kan komma till användning sen!

hahah jaa det börjar lika nåt smile ska ha kvar dom till bessen sen kan man plocka av dom och lägga på hyllan till nästa bess big_smile

486 Inlägg
6 mars 2014
Klart du inte behöver dom till bessen, skruva dom ringarna så att fjädern ligger i tryck mot tallrikarna bara.

257 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
ElTacoNacho skrev:
Klart du inte behöver dom till bessen, skruva dom ringarna så att fjädern ligger i tryck mot tallrikarna bara.

hissar man upp bilen så blir stötdämparn längre än fjädren, dvs hänger fjädern "löst" på benet, det sätter dom en tvåa på då, så måste ha hjälpfjädern för att förhindra det typ wink

486 Inlägg
6 mars 2014
Cappy skrev:
ElTacoNacho skrev:

hissar man upp bilen så blir stötdämparn längre än fjädren, dvs hänger fjädern "löst" på benet, det sätter dom en tvåa på då, så måste ha hjälpfjädern för att förhindra det typ wink

Mkt väl medveten om hur det funkar. Men om du skruvar upp ringarna max på gängorna så drar du med kolvstången upp med eftersom bilen blir högre, där med när du höjer den borde den fortfarande sitta kvar. Om inte 740 har enormt lång kolvstång. Gjorde så på min när jag bessa den utan hjälpfjädrar i jan.

2 712 Inlägg
6 mars 2014
Okej.. har suttit och läst här och nu sett att väldigt många klagat på detta med JDM osv osv.. samt vissa klagat om stance och tattarlösningar..

Jag säger såhär.. du gör självklart exakt som du vill..
Men SNÄLLA.. du kommer aldrig kunna få en Volvo att ha något med JDM att göra.. jag tycker inte ens om när folk slänger på JAPSdämpare på en svensk/tysk/fransk bil eller vad fan det nu är...
Det heter Japs, och ska sitta på en japanare. punkt slut om den delen.
Angående JDM som du pratat om här, det går bara inte... jag tycker du istället ska satsa på ett sjukt cleant utseende på volvon... gör det i riktigt fint skick osv, inga fula små lösningar osv osv.. hur ofta idag är det som du faktiskt ser en äkta Volvo 945 som inte är massa bulor på, som småglin kört och lekt med, osv.... det finns ej många kvar.. bättre att försöka få ett cleant utseende så kommer du sticka ut på det sättet..

Och stance fattar jag inte varför folk klagar om. .du kan göra "stance" på typ vilken bil som helst... Okej kanske inte på en gammal hederlig Velie från typ.. 1928..
Men att få däcken med camber etc går på alla bilar..
Och snälla gör inga genvägar etc... finns bara ett sätt att göra saker på.. och det är rätt.. så gör om gör rätt smile

Det var allt jag hade att säga.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

486 Inlägg
6 mars 2014
amoreex skrev:
Okej.. har suttit och läst här och nu sett att väldigt många klagat på detta med JDM osv osv.. samt vissa klagat om stance och tattarlösningar..

Men SNÄLLA.. du kommer aldrig kunna få en Volvo att ha något med JDM att göra.. jag tycker inte ens om när folk slänger på JAPSdämpare på en svensk/tysk/fransk bil eller vad fan det nu är...
Angående JDM som du pratat om här, det går bara inte... jag tycker du istället ska satsa på ett sjukt cleant utseende på volvon... gör det i riktigt fint skick osv, inga fula små lösningar osv osv.. hur ofta idag är det som du faktiskt ser en äkta Volvo 945 som inte är massa bulor på, som småglin kört och lekt med, osv.... det finns ej många kvar.. bättre att försöka få ett cleant utseende så kommer du sticka ut på det sättet..

Och stance fattar jag inte varför folk klagar om. .du kan göra "stance" på typ vilken bil som helst... Okej kanske inte på en gammal hederlig Velie från typ.. 1928..
Och snälla gör inga genvägar etc... finns bara ett sätt att göra saker på.. och det är rätt.. så gör om gör rätt smile

Well Spoken!

2 712 Inlägg
6 mars 2014
ElTacoNacho skrev:
Well Spoken!

Precis.. mena det verka vara en sjukt bra bil som utgångsbil för att göra ett clent utseende, ser inte ut att ha så jätte mycket rost i hjulhusen.. + inte massa bucklor etc.. så den ser ut att vara väl skött!

Dock har den ju gått en del... 33 000 mil. så den har ju några mil på nacken.

257 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
amoreex skrev:

JDM inspirerat fortfarande, försöker inte göra en japanskt volvo här utan tar inspirationer från jdm stukare.... smile
jag är medveten om att det inte går, men det är inte vad jag försöker göra heller och det har jag skrivit många gånger...! min 940 har en del repor bucklor osv, det är ju trots allt en bil som har används dagligen i mer än 20 år och gått 33k mil som du själv märkt så perfekt clean stuk blir det inte, ska dessutom stickerbomba ena skärmen nu, därav blir kanske lite blandat stance... smile
hahaha så du menar att jag har gjort nåt fel hittills?

2 712 Inlägg
6 mars 2014
Cappy skrev:
amoreex skrev:

JDM inspirerat fortfarande, försöker inte göra en japanskt volvo här utan tar inspirationer från jdm stukare.... smile
jag är medveten om att det inte går, men det är inte vad jag försöker göra heller och det har jag skrivit många gånger...! min 940 har en del repor bucklor osv, det är ju trots allt en bil som har används dagligen i mer än 20 år och gått 33k mil som du själv märkt så perfekt clean stuk blir det inte, ska dessutom stickerbomba ena skärmen nu, därav blir kanske lite blandat stance... smile

Jag läste inte 110% noggrant, men det var nån som skrev tattarlösning, och du svarade att du borrade något istället för att köpa ett nytt kit som är helt,.

257 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
amoreex skrev:
Cappy skrev:
amoreex skrev:

Jag läste inte 110% noggrant, men det var nån som skrev tattarlösning, och du svarade att du borrade något istället för att köpa ett nytt kit som är helt,.

okej, men nu vet du iallafall.... ja för vissa kan det vara tattarlösning, för mig är det helt awsome att man kan borra 2 nya hål i något (fjädertornet i det fallet) och genom det få camber fram, gör hellre det och sparar 3 tusen än går och köper ställbara plattor som kräver ännu mer jobb för att passa...   tycker du också det är tattarlösning och att det inte är rätt att göra så kanske du borde läsa vart jag blev tipsad om denna lösningen... ? smile

486 Inlägg
6 mars 2014
Cappy skrev:
amoreex skrev:
Cappy skrev:

okej, men nu vet du iallafall.... ja för vissa kan det vara tattarlösning, för mig är det helt awsome att man kan borra 2 nya hål i något (fjädertornet i det fallet) och genom det få camber fram, än går gör hellre det och sparar 3 tusen och köper ställbara plattor som kräver ännu mer jobb för att passa...   tycker du också det är tattarlösning och att det inte är rätt att göra så kanske du borde läsa vart jag blev tipsad om denna lösningen... ? smile

Du vet inte riktigt vad du pratar om va? Finns billigare och vad menar du med kräver ännu mer jobb för att passa? Köper du plattor till 740/940 så är dom bolt on...

sört räjsing
76 Inlägg
6 mars 2014
ElTacoNacho skrev:
Cappy skrev:
amoreex skrev:

okej, men nu vet du iallafall.... ja för vissa kan det vara tattarlösning, för mig är det helt awsome att man kan borra 2 nya hål i något (fjädertornet i det fallet) och genom det få camber fram, än går gör hellre det och sparar 3 tusen och köper ställbara plattor som kräver ännu mer jobb för att passa...   tycker du också det är tattarlösning och att det inte är rätt att göra så kanske du borde läsa vart jag blev tipsad om denna lösningen... ? smile

Du vet inte riktigt vad du pratar om va? Finns billigare och vad menar du med kräver ännu mer jobb för att passa? Köper du plattor till 740/940 så är dom bolt on...

Alltså snälla börja inte igen, ge fan i tråden istället. Skärp er hur gamla är ni egentligen? Låt grabben göra sitt och hur han vill. Vad glad att han ens lägger ner tid till att göra ordning sin volvo, inte som alla andra som kör sönder Volvos. Lägg bara ner, spyr av att följa denna tråden när skit kommentarer uppstår. Är det så viktigt för er med äkta camber plattor till 740 eller 940 så köp er egna Volvos istället för att hacka på människor. Pinsamt

745 räjsing

Sök