Elservo Citroën C3, går styrväxeln att laga? Extremt lättstyrd åt höger!

piano
9 december 2013 · 106 Inlägg

Har en Citroën C3 -03 som är VÄLDIGT lättstyrd endast åt höger, normalt lättstyrd åt vänster. Det är tydligen ett vanligt fel att nåt i styrväxel med elektrisk servo gör så att det blir så här. En ny kostar runt 10-15tusen så det är ju så klart inte aktuellt att köpa en sådan. På returbilen finns det beg för 400kr men tydligen finns det många olika, nån som vet nåt om det? Vad jag kan se är det bara en grov plus och minus in, sen är det inge mer?

Min tanke var att styrväxeln som sitter på måste ju gå att laga, nån med erfarenhet av detta?

Har läst att det finns en potentiometer som lossnar från fabriksinställningen som orsakar detta fenomen men vet ej var den sitter! Trångt o jäkligt är det också så det blir väl till att lyfta ner den antar jag..

KHRacing
9 december 2013 ·

har du kollat vart själva motrorn sitter ? på de föesta bilar med el-servo sitter den liksom på rattstången

piano
9 december 2013 · 106 Inlägg

Den sitter direkt på styrväxeln(så klart, det är ju en fransk bil smile ), hela "subframen" eller mer lik en framvagnsbalk är den, måste ner för o få bort den.. Säkert 1h intensivt skruvande för att få bort den, sjukt trångt att komma åt själva elmotorn på plats, knappt så man når den med fingrarna... Men vet om en kille som fick detta felet fixat för 1000kr på en verkstad så det ska gå att fixa hyfsat enkelt... Men jag bara inte hur!! sad

Senast redigerat av piano (9 december 2013)

Vessla69
16 augusti 2022 · 1 Inlägg

Vet att svaret är lite sent men om det kan hjälpa andra har det ju uppfyllt sitt syfte ändå. Hade exakt samma problem med min dotters C3a 2004, lättstyrd åt höger mer normal eller tyngre åt vänster. Efter lite efterforskning på nätet så har jag löst felet på dotterns bil. Tydligen är sensorn på servostyrningen känslig så en påkörning kan få den att reagera felaktigt. Och ja det finns en potentiometer som går att justera för att åtgärda problemet och den är ganska enkel att komma åt utan att demontera halva bilen. Se även bifogade bilder till texten!

Bild 1 - Lyft bilen och plocka bort vänster framhjul. Vid pilen sitter lådan med potentiometer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244038/244038-3daab3726355365aa1bf77cb16efb5b0.jpg

Bild 2 - Bara en förtydligande bild vart lådan sitter
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244038/244038-bec17d467fdcb8567b3e64d1709f1294.jpg

Bild 3 - Här sitter lådan. Skruva lös locket med Torx T20. Locket hängde på min bil kvar i en packning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244038/244038-6a2325438f511ea03a3aaf154617291f.jpg

Bild 4 - Lyft locket, vid pilen sitter potentiometern som ska justeras. Bäst är att använda en mejsel för potentiometrar men en liten rak skruvmejsel kan fungera. Om bilen styr lätt höger och tungt vänster så justeras potentiometern MOTURS. Jag kan misstänka att potentiometern justeras medurs om styrningen är lätt åt vänster och tung åt höger, har dock inte bekräftat detta. OBS! justera mycket försiktigt, max någon grad åt gången. Häng på hjulet, lyft ned bilen och provkör försiktigt. Justera lite till om det behövs. Glöm inte att montera locket på plats när jobbet är klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244038/244038-b1d1facd90895a8d7c1acbf6844cd7fc.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang