Byt till etanol!

SavetheWorld
14 november 2006 · 11 Inlägg

Sushikocken skrev:
så du är från greenpeace då?????

Nej det är jag inte, jag är en vanlig kille som just nu studerar

William
14 november 2006 · 178 Inlägg

för att folk ska börja köra på etanol, måste det först bli billigare än att köra på bensin eller diesel. samt får det ju gärna bli lagligt att konvertera också. det måste bli attraktivt, Saab tycker jag håller helt rätt spår, man utnyttjar oktantalet och får mer effekt av att tanka etanolen i sina Biopower-bilar.

jag hade dock gärna sett en lösning där bilar inte släpper ut avgaser alls, tillsivdare är nog diesel en bra kortsiktig förbättring vid sidan av etanolen också.

SavetheWorld
14 november 2006 · 11 Inlägg

Postar hela sidan från www.etanol.nu om nu ingen har sett den.



DETTA BÖR DU VETA INNAN DU BYGGER OM DIN BIL
Det är enkelt att ångra sig
Ännnu har inga etanolrelaterade skador kommit till etanol.nu:s kännedom trots att många tusen bensinbilar i dag körs på ren E85. Om du konverterar din bil och sedan åter vill köra på bensin kan du återställa bilen. Hur krångligt det är att konvertera/återställa beror på vilken konverteringsmetod du väljer. De två enklaste och vanligaste (BTR och Flextec) återställs genom att skruva ut en skruv respektive trycka på en knapp.

Det är INTE olagligt att konvertera till etanoldrift
Det finns inga lagar som reglerar vad man får tanka eller hur man som brukare får bygga om sin bil. Den lagparagraf som berör detta närmast (från Lag 2001:1080) anger bara att utsläppen inte får försämras:

6 § Den som äger ett motorfordon är skyldig att underhålla och sköta fordonet på ett sådant sätt att de för fordonet gällande gränsvärdena för utsläpp inte överskrids under brukandet av fordonet.

Gör du en korrekt konvertering eller blandtankar inom bilens korrigeringsmarginaler är du alltså på den säkra sidan. Om din bil blir miljöfarligare än med bensin kan du fällas för miljöbrott, kontrollera att lambda = 1.00 även under belastning så är risken minimal.

I miljöbalken står det att vi ska välja det minst miljöskadliga alternativet så egentligen är det att tanka bensin som är olagligt!

Startproblem vid temperaturer under 10 grader
Etanol förångas inte lika lätt som bensin vilket leder till att det blir svårt att starta en kall motor. I äldre bilar och vid temperaturer under 0 grader kan det hända att det inte går utan starthjälp. Det bästa sättet som ändå rekommenderas av både miljö- och ekonomiska skäl är att använda motorvärmare vid låga temperaturer. Har man inte möjlighet att använda motorvärmare kan man tillfälligtvis använda startgas. Vi rekommenderar dock att man bygger in någon mer långsiktig kallstartslösning.
Risker för motorn/bränslesystemet
I de bilar vi hittills fått kännedom om har inte funnits något fel som uppstått pga. ombyggnationen. När man öppnat och tittat på topplock, ventiler och bränslefilter har man inte funnit några spår efter etanolen mer än att det varit mindre sot. Detta trots att många medlemmar i forumet har kört tusentals mil under många år.

Några tillfälliga problem kan dock uppstå:

Bränslepumpar (främst i japanska insprutarbilar) tål inte alltid det högre trycket (sätt dit extra pump från annan bil, finns billiga på skroten).

Hartser (avlagringar från tidigare tankad bensin) i bränslesystemet kan lösas upp av etanolen och kan sätta igen bränslefiltret. Detta löser man genom att byta filtret efter någon tank på E85 (symptom: bilen blir orkeslös på fullgas). Efter detta håller etanolen systemet rent så inga spridarrengöringar behövs.

Om man måste använda startgas får man inte överdosera. Det räcker med en sekunds sprutning för att motorn ska starta, sen går den på etanolen. Vid överdosering kan man få en baktändning vilket kan göra att insugningsrör av plast exploderar (spricker).

Sushikocken Sleeper
14 november 2006 · 3 084 Inlägg

hehe jag konverterade faktiskt en minimoto tog den till bilprovningen den släppte faktiskt ut med CO2 än vad den gjorde... (skillnaden är ju att det blir ett slutet kretslopp så att ingen behöver påpeka det) tack och hej

men det är mer värt att konvertera alla 2-takts gräsklippare ist eftersom de släpper ut 10ggr mer skit än en bil

Senast redigerat av Sushikocken (14 november 2006)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
1Snake
14 november 2006 · 286 Inlägg

SavetheWorld skrev:
NU kan vi förändra planeten, om alla tänker att "nej det händer inte mig" eller "dom överdriver nog" så behöver ni verkligen tänka om, DET är inte försent att förändra oss än iallfall, Etanolen är billigare och ingen större konst att konventera om man vet  vad man skall göra. Det är vår skyllighet att rädda vår egen hemplanet, vi som har pengar i detta land borde föregå med ett gott exempel för resten av världen som jag tror kommer vara ännu svårare att övertyga. Vi kommer att ta död på oss själva och våra barn och framför allt alla djur som faktiskt varit här längre än oss och tacken för det är att vi tar död på dem och oss själva. Vi måste leva i Symbios med naturen, Därför gör det lilla du kan och byt till etanol och rädda världen för en dag du också!!

www.etanol.nu


Det är inte försent!, vi har fördelen med vår teknik att överleva till och med mot oss själva

Jag tycker ändå han har rätt i det, sluta att hacka på honom.
Titta hur det ser ut i USA bara i vissa städer kan man se en mörk dimma över städerna och cancern har ökat 30-70%. 
Vill ni att era framtida barn ska leva i en sådan värld täckt av dimma och sista men verkligen inte minst rädda djuren!

Senast redigerat av 1Snake (14 november 2006)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
mr_Moose
25 november 2006 · 11 Inlägg

SavetheWorld skrev:
Det är vi som har skapat denna klimatförändringen det är VI! detta är ingen naturlig förändrig som naturen skapar själv, Vi har tagit för mkt av naturen, Om 30 kommer hälften av de ryggradsdjur och växter som finns vara ut döda tack vare oss det är VI som har gjorde detta det måste ni förstå!

Att säga det där som fakta är lite farligt... Jag skulle be om extremt välkända och bekräftade publiceringar av forskare inom ämnet (inte bara en kvacksalvare som ropar "utomjordingarna kommer" om du förstår vad jag menar). För hittills har jag sett ungefär lika mycket olika teorier som pekar både mot att vi orsakar stora delar av klimatförändringarna, som jag sett som visar på att vi inte har lika mycket med saken att göra. På båda sidor finns bevis framlagda för att styrka deras teori.

Min sammanfattning efter allt jag läst är att vi antagligen påverkar klimatförändringen, men inte till så stor grad som de flesta skrifter vi läser säger. Ofta när något globalt farligt når denna nivå försöker organisationer skrämma oss lite extra då man brukar räkna med "Sikta mot stjärnorna, landa på månen".

Men vad du säger om att hälften ryggradsdjur och växter kommer dö ut inom 30 (jag antar du menar år) stämmer med största sannorlikhet ej. Det är för kort tidsperiod för detta att ske, finns för många arter som ej är utrotningshotade, eller påväg mot det, och för många som försöker rädda de som är det, och se till att det inte blir fler.
Sedan sparas de flesta av dessa arters DNA i banker, vilket gör att vi kan klona fram dem för fortsatt utveckling om vi anser detta sakligt.

Dock får du tänka på att vi är en del av naturen, och genom de 4-5miljarder år som jorden funnits (om du accepterar Darwins evolutionsteori i.a.f.) Har många djur dött ut, många har utvecklats, och människan är ej större orsak till detta än alla andra faktorer genom tiderna, trots att vi blir itjatade detta s.k. "faktum".
Evolution handlar i grund och botten om att "Den som är starkas utrustad för sin miljö, överlever". Människan verkar vara detta i nuläget, självklart är inte detta hela sanningen, krokodiler, kackerlackor, delfiner (som till och med anses smartare än oss) och många andra arter har överlevt mycket längre än oss, och kommer även att finnas i framtiden, så länge som vi inte gör något drastiskt t.ex. atomvinter. En ny istid eller smälta poler kommer inte störa dem.
Jag vet att jag har flackat ut lite här, så jag ska sammanfatta lite:
- Människan är en del av naturen, allt vi gör är naturligt och en del av evolutionen
- De djur som är starkast kommer alltid att överleva, kackerlackor t.ex.
- Människan är knappast den starkaste och vi måste utveckla vår art i allmänhet och inse att vi inte är perfekta innan vi blir starkast.

Om du inte håller med mig får du gärna svara här, om du tycker att vi går bort från relevansen i tråden får du gärna skicka mig ett PM, då jag finner det intressant att disskutera meningskiljaktigheter.

Mvh Jimmy

Stefan Varberg Supraman
26 november 2006 · 2 300 Inlägg

Tillverkningsprocessen kräver mer energi än vad man får ut av etanolen.
Det innebär att om inte man använder vattenkraft, vindkraft, solenergi och kärnkraft så spyr man ut lika mkt växthusgaser som man skulle få bort genom att motsvarande antal fordon skulle köra på etanol.
Eftersom etanol är energifattigare än bensin så kräver bilen mer bränsle så måste mer tillverkas och om kraftverken är av den typen som spyr ut gaser så kommer lik förbannat utsläppen vara på samma nivå.

Man kan inte ensidigt gå på bilisterna.
man måste även gå på våra kraftbolag som insiterar på att importera "smutsig el" för att några ljushuvuden tycket att vi skulle stänga barebäck för miljöns skull.
Dom har inte ängnat en tanke åt att kolkraftverken i tyskland och östeuropa nu producerar el till sverige.
och många av dessa ägs av svenska vattenfall som får sin kol från gruvor som drivs av vattenfall också.

Nu finns det dom som säger att kärnkraft inte är direkt miljövänligt heller.
Nej det är inte optimalt med kärnkraft men dom spyr inte ut växthus gaser i af.
Avfallet finns hundra sätt att göra sig av med det är inte ett jätteproblem jämfört med vad vi har att vänta oss om vi inte drastiskt sänker våra utsläpp.
Även om vi inte skulle släppa ut något imorgon så tar det minst säkert 50 år innan vi får se effekten av dom minskade utsläppen.
Ju längre vi väntar med att minska utsläppen ju längre fram skjuter vi problemen och ju längre tid tar det innan jorden återhämtar sig.

ett litet sätt som vi bilentusiaster kan bidra med är att vi börjar med att montera katalysatorer.
Vet att många har plockat bort dom för några hästars skull, men i längden är det inte värt det.
Många säger " vad för skillnad gör det om jag gör det? det är ju bara en person, jo det gör killnad.
Det är et lilla som gör det.
Låt oss ta vårt miljömässiga ansvar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
zajja
26 november 2006 · 645 Inlägg

Lexus har ju deras hybridbilar med elmotorer, om dem kunde utveckla dem mer så det blir mer och mer eldrivet = inga avgasutsläpp, för ström får vi ju av t.ex vatten och vindkraft.
Men jag håller med om att det är dags att försöka minska utsläppen mer men om etanol är det mest effektiva vet jag inte, det kommer väl förmodligen komma något ännu bättre än etanol så småning om också.
Men att hälften av alla ryggradsdjur dör ut inom 30 år tror jag inte på.

//Marcus Saari
LazyStance SR20 Spirit
26 november 2006 · 335 Inlägg

Det många inte vet är ju att Etanolen "fräter" på aluminium ..

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
Pastorn
26 november 2006 · 141 Inlägg

Ja kör på etanol smile

Bmw 325 e36 Turbo
andreas_940
26 november 2006 · 498 Inlägg

NismoGTR skrev:
Det många inte vet är ju att Etanolen "fräter" på aluminium ..

gör den nu de så det inte är det vanliga att du blandat ihop etanol med metanol??

ivilket fall har jag inte hört något om de, men men!

Melker_elk Blyfot och motor dödare
26 november 2006 · 388 Inlägg

jag har kört många av mina bilar på 100% e85 utan komvertering min 740 gl 89a höll i ett år utan problem
sen var det rosten som tog över big_smile ska man predika om miljövänligt så är bio gasen det som är det bättre alternativet. Vad är det som säger att etanolen höjer co halten det är la ändå tvärt om, man häller ju i etanol eller K-sprit eller T-röd men är ju nästan samma sak för att fusk sänka co halten vid besiktning. å om etanolen skulle fräta på alu värför gör dom etanol motorena (samma som bensin men ändå) i alu då?
å det ÄR olagligt å ändra utan regbesiktning!!

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Runn WS7 Avstängd
26 november 2006 · 1 031 Inlägg

Kört min V8:a på 100% E85 i två år utan problem...

http://www.ls1tech.com/forums/showthread.php?t=602091 lite info ligger blandannat här.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Aerodynamik ...
26 november 2006 · 7 120 Inlägg

mr_Moose skrev:

SavetheWorld skrev:
Det är vi som har skapat denna klimatförändringen det är VI! detta är ingen naturlig förändrig som naturen skapar själv, Vi har tagit för mkt av naturen, Om 30 kommer hälften av de ryggradsdjur och växter som finns vara ut döda tack vare oss det är VI som har gjorde detta det måste ni förstå!

Att säga det där som fakta är lite farligt... Jag skulle be om extremt välkända och bekräftade publiceringar av forskare inom ämnet (inte bara en kvacksalvare som ropar "utomjordingarna kommer" om du förstår vad jag menar). För hittills har jag sett ungefär lika mycket olika teorier som pekar både mot att vi orsakar stora delar av klimatförändringarna, som jag sett som visar på att vi inte har lika mycket med saken att göra. På båda sidor finns bevis framlagda för att styrka deras teori.

Min sammanfattning efter allt jag läst är att vi antagligen påverkar klimatförändringen, men inte till så stor grad som de flesta skrifter vi läser säger. Ofta när något globalt farligt når denna nivå försöker organisationer skrämma oss lite extra då man brukar räkna med "Sikta mot stjärnorna, landa på månen".

Men vad du säger om att hälften ryggradsdjur och växter kommer dö ut inom 30 (jag antar du menar år) stämmer med största sannorlikhet ej. Det är för kort tidsperiod för detta att ske, finns för många arter som ej är utrotningshotade, eller påväg mot det, och för många som försöker rädda de som är det, och se till att det inte blir fler.
Sedan sparas de flesta av dessa arters DNA i banker, vilket gör att vi kan klona fram dem för fortsatt utveckling om vi anser detta sakligt.

Dock får du tänka på att vi är en del av naturen, och genom de 4-5miljarder år som jorden funnits (om du accepterar Darwins evolutionsteori i.a.f.) Har många djur dött ut, många har utvecklats, och människan är ej större orsak till detta än alla andra faktorer genom tiderna, trots att vi blir itjatade detta s.k. "faktum".
Evolution handlar i grund och botten om att "Den som är starkas utrustad för sin miljö, överlever". Människan verkar vara detta i nuläget, självklart är inte detta hela sanningen, krokodiler, kackerlackor, delfiner (som till och med anses smartare än oss) och många andra arter har överlevt mycket längre än oss, och kommer även att finnas i framtiden, så länge som vi inte gör något drastiskt t.ex. atomvinter. En ny istid eller smälta poler kommer inte störa dem.
Jag vet att jag har flackat ut lite här, så jag ska sammanfatta lite:
- Människan är en del av naturen, allt vi gör är naturligt och en del av evolutionen
- De djur som är starkast kommer alltid att överleva, kackerlackor t.ex.
- Människan är knappast den starkaste och vi måste utveckla vår art i allmänhet och inse att vi inte är perfekta innan vi blir starkast.

Om du inte håller med mig får du gärna svara här, om du tycker att vi går bort från relevansen i tråden får du gärna skicka mig ett PM, då jag finner det intressant att disskutera meningskiljaktigheter.

Mvh Jimmy

Helt rätt!

Loffe123
26 november 2006 · 527 Inlägg

Går det inte åt typ 7 dl fossila bränslen för att framställa en liter etanol!? :-D
Hur man än gör så kommer vi inte runt problemet.

Sätt dej på cykeln däremot så gör du garanterat ett slag för miljön! :-D

Senast redigerat av Loffe123 (26 november 2006)

RaaZer
26 november 2006 · 87 Inlägg

mr_Moose skrev:

SavetheWorld skrev:
Det är vi som har skapat denna klimatförändringen det är VI! detta är ingen naturlig förändrig som naturen skapar själv, Vi har tagit för mkt av naturen, Om 30 kommer hälften av de ryggradsdjur och växter som finns vara ut döda tack vare oss det är VI som har gjorde detta det måste ni förstå!

Att säga det där som fakta är lite farligt... Jag skulle be om extremt välkända och bekräftade publiceringar av forskare inom ämnet (inte bara en kvacksalvare som ropar "utomjordingarna kommer" om du förstår vad jag menar). För hittills har jag sett ungefär lika mycket olika teorier som pekar både mot att vi orsakar stora delar av klimatförändringarna, som jag sett som visar på att vi inte har lika mycket med saken att göra. På båda sidor finns bevis framlagda för att styrka deras teori.

Min sammanfattning efter allt jag läst är att vi antagligen påverkar klimatförändringen, men inte till så stor grad som de flesta skrifter vi läser säger. Ofta när något globalt farligt når denna nivå försöker organisationer skrämma oss lite extra då man brukar räkna med "Sikta mot stjärnorna, landa på månen".

Men vad du säger om att hälften ryggradsdjur och växter kommer dö ut inom 30 (jag antar du menar år) stämmer med största sannorlikhet ej. Det är för kort tidsperiod för detta att ske, finns för många arter som ej är utrotningshotade, eller påväg mot det, och för många som försöker rädda de som är det, och se till att det inte blir fler.
Sedan sparas de flesta av dessa arters DNA i banker, vilket gör att vi kan klona fram dem för fortsatt utveckling om vi anser detta sakligt.

Dock får du tänka på att vi är en del av naturen, och genom de 4-5miljarder år som jorden funnits (om du accepterar Darwins evolutionsteori i.a.f.) Har många djur dött ut, många har utvecklats, och människan är ej större orsak till detta än alla andra faktorer genom tiderna, trots att vi blir itjatade detta s.k. "faktum".
Evolution handlar i grund och botten om att "Den som är starkas utrustad för sin miljö, överlever". Människan verkar vara detta i nuläget, självklart är inte detta hela sanningen, krokodiler, kackerlackor, delfiner (som till och med anses smartare än oss) och många andra arter har överlevt mycket längre än oss, och kommer även att finnas i framtiden, så länge som vi inte gör något drastiskt t.ex. atomvinter. En ny istid eller smälta poler kommer inte störa dem.
Jag vet att jag har flackat ut lite här, så jag ska sammanfatta lite:
- Människan är en del av naturen, allt vi gör är naturligt och en del av evolutionen
- De djur som är starkast kommer alltid att överleva, kackerlackor t.ex.
- Människan är knappast den starkaste och vi måste utveckla vår art i allmänhet och inse att vi inte är perfekta innan vi blir starkast.

Om du inte håller med mig får du gärna svara här, om du tycker att vi går bort från relevansen i tråden får du gärna skicka mig ett PM, då jag finner det intressant att disskutera meningskiljaktigheter.

Mvh Jimmy

Det bästa jag läst på länge, savethewolrd: de är ju inte så att vi kommer att dö ut om en vecka men det ligger ngn i det du säjer.

Granholm Dude
27 november 2006 · 197 Inlägg

jävla tjat om detta helt plötlisgt... chilla ner lite vafan

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
Niss200an
27 november 2006 · 29 Inlägg

Chilla inte ner!
Tycker de är kul o läsa om folks olika teorier o förklaringar på det här.
Vi är en stor del av Evolutionen.

/ Olsson

dbjanoz
28 december 2006 · 1 785 Inlägg

Har kört min gammla gräsklippare tillverkad på mitten av 80-talet på "E85" i två år nu, för att slippa skitavgaserna från vanlig bensin.

Har även kört min 940GLT -91 på "E85" men tyvärr finns det ingen bensinmack med "E85" här så det får bli bensin. Pris skillnaden är numera borta efter höjningar av etanolen och sänkningar av bensinen.

De som har köpt etanolbilar och fått 10 000kr i stöd för att köra på etanol kör idag på Bensin! Fullt lagligt! Men det är inte lagligt för mig att köra på etanol i min 940, komiska lagar.

Kände av en piggare motor med "E85" men inte ens alla håller med om att etanol ger fler hästar än bensin. Men de räknar väl isåfall engergi innehållet per enhet.

Vad det gäller växthuseffekten så kommer det att dröja många år innan den större mängden av folk verkligen inser att det är FAKTA!

Den som sa att jorden var rund han blev ju mördad, så man får ju vara glad att det finns lite mer av yttrandefrihet idag.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
28 december 2006 · 1 098 Inlägg

personligen tror jag att det mesta som dom säger är överdrivet.. 30 år är det teoretiskt omöjligt att utrota så mycket som det sägs...

men om man tänker längre fram i tiden så kan jagg gå med på de...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang