X-pipe, H-pipe eller inget?

Joxson Proud 350Z owner!
17 december 2013 · 540 Inlägg

Hej!
Fick hem nytt avgasrör till min 350z igår. Med ett extremt litet hål mellan rören, trots att det är ett 2" rör emellan verkar det bara vara uppborrat med typ 1 cm.
Första tankarna var då att ersätta mittljuddämparna med en X-pipe och ta bort H-pipen.
Tanke nr två var att flytta bak mittdämparna och sätta X-pipe framför och ta bort H-pipen.

Pratade med två avgaskillar idag.(från olika företag) Självfallet hade de olika åsikter.

Kille nr 1 hävdar att det bara är onödigt att bygga om röret då jag inte har allt för mycket effekt. Och sa att det är bättre att låta vara som det är tills man bygger turbo.
Samt så säger han att H-pipen inte alls behöver vara stor.

Kille nr 2 säger att den där lilla övergången i H-pipen bara är onödig och knappt hjälper. Samt säger att om det vore hans skulle han ta bort ljuddämparna, H-pipen och sätta X-pipen istället.

Kille nr 1 bygger avgasrör och hade fått modda det.
Kille nr 2 har byggt i 20 års tid men slutat med att göra det som arbete.
Så det känns lite spännande att kille nr 1 praktiskt taget tackar nej till ett jobb..

Jag vill göra det pga ljud och effekt. Men är det onödigt så är det ju ingen ide..
Och till alla som säger "men det är ju ingen märkbar skillnad" Men om jag uppgraderar lite i taget på bilen är det självklart ingen märkbar skillnad. Men den blir fortfarande piggare och har man gjort små "omärkbara" saker lite då och då och sedan kör mot en original kommer det ju märkas.

Vad är det ni rekommenderar mig att köra på? Vad skulle du ha gjort?
Här är röret
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1470021_10151895725309582_161493842_n.jpg

Joxson Proud 350Z owner!
18 december 2013 · 540 Inlägg

Ingen som kan nått? hmm

quattrofil
30 december 2013 · 54 Inlägg

Iom att röret är färdigt så hade jag satt det som det är.

Hade jag däremot byggt själv hade jag gjort ett x-rör.

Orkar inte tänka ut tändföljden på en v6 just nu utan översätter rakt av från v8 med 90 grader mellan vevtapparna. På dessa är ju x-rör givet vid seriösa byggen.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
Runn WS7 Avstängd
30 december 2013 · 1 031 Inlägg

Lämna det som det är...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
andlid
22 februari 2014 · 54 Inlägg

Var fick du det ifrån? Ser ut som en hks kopia. wink

X rör från motordyne ger bra effekt. Lilla röret som går mellan är till för att tryck utgämna så behöver nog inte vara så stort. Vad är det för diameter på dom rören? Jag har själv ett kustom byggt system på 2.5" vardera. Köp ett par race katalysatorer istället eller raka rör. Har du monterat så vill jag se en video!

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang