Diesel, är det värt det?

FordRSC Los geht's, Schumacher
19 december 2013 · 1 510 Inlägg

Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
-matte En Medlem
19 december 2013 · 405 Inlägg

Beror ju på, byte av partikelfiltren beror väl mycket på vilken körstil man också har men kör man korta sträckor så sätts det igen i förtid det är helt klart.
Ibland måste det gå igenom en tvångsregenerering och det drar extra bränsle också så generellt sätt skulle jag endast köra diesel om jag behövde avklara längre sträckor.

Fast ska man köra mest inne i stan så skulle ju typ plug in hybrid vara optimalt då man inte behöver göra av med en droppe bränsle. (beroende på körsträcka då)

Tobbetdi Diesel ska man ha!
19 december 2013 · 482 Inlägg

Diesel så klart!!
Jag kör 4000 mil/år.
Servar 1-2gåner/år med Longlife komceptet som VAG har.
Helt klart värt dieselmed tanke på bilens storlek och DSG.
Skatte är hyffsat låg, runt 3500 kr. Min dyraste service är den kommande på ca 4000 kr, det är med kamrem och alal dess tillbehör.
Kör man långt och skruvar själv så är disel det bästa alternativet.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
HampeB dab-master
19 december 2013 · 166 Inlägg

Men dieseln kommer skjuta i pris om ett år tongue minst en kron om inte mera

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2013 · 17 455 Inlägg

HampeB skrev:
Men dieseln kommer skjuta i pris om ett år tongue minst en kron om inte mera

Jaså? Källa på detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HampeB dab-master
19 december 2013 · 166 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

HampeB skrev:
Men dieseln kommer skjuta i pris om ett år tongue minst en kron om inte mera

Jaså? Källa på detta?

Ja är ju om SECA 2015, alla fartyg i närfart ska släppa ut mindre svavel.

http://goteborgshamn.se/Nyhetsrummet/Ny … sbranslen/

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
OpelP1
19 december 2013 · 1 412 Inlägg

Jag försöker hålla mig borta från dieselbilar privat.

Med min körning så skulle det inte bli billigare utan lika dyrt eller dyrare och jag avskyr dieselmotorer, det duger väl i traktorer och andra maskiner men i en bil vill jag inte ha en motor med den karaktären.

sandzoo
19 december 2013 · 2 071 Inlägg

diesel i alla lägen.. för min del iaf.. kör 2.000+mil /år
sen beror de oxå på vilken bil man köper samt skatten..
på min gamla merca e320cdi gick skatten på 7,200/år (bensinaren e320 ligger säkert på 3000/år)
på min nya cittra ligger den på 2,800/år
som andra säger så kan man ej jämföra en ex fiesta och en E klass..

ska man göra det för man utgå att kolla på en MB e320 vs MB e320cdi..
då går alltid diesel före (för min del iaf)

Sandzoo i da house
partyvan
19 december 2013 · 1 071 Inlägg

Jag räknade ut skillnaden på min lupo diesel och sen pappas ford mondeo vet att det inte är likvärdiga bilar och med 1800mil om året så sparar jag ganska exakt 10000:- om året om man räknar soppa och skatten

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
PlumCrazy
20 december 2013 · 881 Inlägg

HampeB skrev:

Dieselsmurfen skrev:

HampeB skrev:
Men dieseln kommer skjuta i pris om ett år tongue minst en kron om inte mera

Jaså? Källa på detta?

Ja är ju om SECA 2015, alla fartyg i närfart ska släppa ut mindre svavel.

http://goteborgshamn.se/Nyhetsrummet/Ny … sbranslen/

Men det är ju för fartyg. Tror du det kommer gälla bilmarknaden med?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
-matte En Medlem
20 december 2013 · 405 Inlägg

PlumCrazy skrev:

HampeB skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Jaså? Källa på detta?

Ja är ju om SECA 2015, alla fartyg i närfart ska släppa ut mindre svavel.

http://goteborgshamn.se/Nyhetsrummet/Ny … sbranslen/

Men det är ju för fartyg. Tror du det kommer gälla bilmarknaden med?

Grejen är väl att fartygen blir tvungna att använda samma diesel som alla andra gör, och på pga av fartygens enorma dieselförbrukning höja priset på bränslet då efterfrågan ökar utan en ökad tillgång på diesel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2013 · 17 455 Inlägg

-matte skrev:

PlumCrazy skrev:

HampeB skrev:
Ja är ju om SECA 2015, alla fartyg i närfart ska släppa ut mindre svavel.

http://goteborgshamn.se/Nyhetsrummet/Ny … sbranslen/

Men det är ju för fartyg. Tror du det kommer gälla bilmarknaden med?

Grejen är väl att fartygen blir tvungna att använda samma diesel som alla andra gör, och på pga av fartygens enorma dieselförbrukning höja priset på bränslet då efterfrågan ökar utan en ökad tillgång på diesel.

Bilar som ska betecknas som miljöbilar ska om de drivs av diesel eller bensin from 1 jan 2013 (iår) inte släppa ut mer än CO2: 95 g/km. El och hybridbilar har lite andra regler. De ska ju inte vara gratis heller... Dessa regler kommer att ändras 2015. Så vad man än köper eller har om det inte är en hybrid eller elbil så lär skatten stiga duktigt snart... Titta på trafikverkets hemsida.

Staten vill tvinga oss att köra hybrid- eller elbilar.
Som parantes kan nämnas att min hybridsläde kostar 360:- per år i skatt... Men det höjs säkert då den "laddar sig själv" och inte går att ladda hemma. Får väl köpa en nyare modell sen då :-(

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
N_W V8 de bästa som finns!
20 december 2013 · 1 092 Inlägg

Jag kör en Octavia 1,9Tdi 2001 som jobb-pendlarbil, det blir strax under 4000mil per år. Snittet är över senaste året 0,51l/mil. Innan hade jag en Mazda 626 99 och den drog 0,76L/mil vid samma typ av körning.
Det blir 1000 liter mindre förbrukning för Skodan vilket är ca 14000kr i skillnad då spelar det ingen roll att skatten är 5200kr istället för 1700kr.  Sen är ju delarna nästan gratis från Tyskland till Skodan också.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2013 · 17 455 Inlägg

N_W skrev:
Jag kör en Octavia 1,9Tdi 2001 som jobb-pendlarbil, det blir strax under 4000mil per år. Snittet är över senaste året 0,51l/mil. Innan hade jag en Mazda 626 99 och den drog 0,76L/mil vid samma typ av körning.
Det blir 1000 liter mindre förbrukning för Skodan vilket är ca 14000kr i skillnad då spelar det ingen roll att skatten är 5200kr istället för 1700kr.  Sen är ju delarna nästan gratis från Tyskland till Skodan också.

Min Prius rockar loss på 0.44 blandad. Plattan i mattan så kanske 0.52...
Skatten är som jag nämnde på 360:-
De går inte sönder.
Men visst: Saknar dieselknattret. Men billigt är det.

Dock är dessa slädar dyra i inköp vilket får vägas in.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
N_W V8 de bästa som finns!
20 december 2013 · 1 092 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

N_W skrev:
Jag kör en Octavia 1,9Tdi 2001 som jobb-pendlarbil, det blir strax under 4000mil per år. Snittet är över senaste året 0,51l/mil. Innan hade jag en Mazda 626 99 och den drog 0,76L/mil vid samma typ av körning.
Det blir 1000 liter mindre förbrukning för Skodan vilket är ca 14000kr i skillnad då spelar det ingen roll att skatten är 5200kr istället för 1700kr.  Sen är ju delarna nästan gratis från Tyskland till Skodan också.

Min Prius rockar loss på 0.44 blandad. Plattan i mattan så kanske 0.52...
Skatten är som jag nämnde på 360:-
De går inte sönder.
Men visst: Saknar dieselknattret. Men billigt är det.

Dock är dessa slädar dyra i inköp vilket får vägas in.

Skodan drar 0,42 när morsan kör samma väg fram och tillbaka med den men som sagt man vill ju komma fram någon gång också, sen har man ju ingen lust och betala 10000kr i värdeminskning per år heller.

Skodan är ju brutalt tråkig, ful, rapplig, bullrig men av någon anledning blir man ju inte mobbad av hela sin omgivning när kör den och det hade jag definitivt blivit i en Prius. Men det beror ju mer på att det är ju den bilen som det är meningen att man ska hata om man är en sann bilentusiast(enligt Jeremy Clarkson mfl) fast egentligen är det säkert ingen dålig bil att frakta folk mellan a till b.

Senast redigerat av N_W (20 december 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2013 · 17 455 Inlägg

N_W skrev:

Dieselsmurfen skrev:

N_W skrev:
Jag kör en Octavia 1,9Tdi 2001 som jobb-pendlarbil, det blir strax under 4000mil per år. Snittet är över senaste året 0,51l/mil. Innan hade jag en Mazda 626 99 och den drog 0,76L/mil vid samma typ av körning.
Det blir 1000 liter mindre förbrukning för Skodan vilket är ca 14000kr i skillnad då spelar det ingen roll att skatten är 5200kr istället för 1700kr.  Sen är ju delarna nästan gratis från Tyskland till Skodan också.

Min Prius rockar loss på 0.44 blandad. Plattan i mattan så kanske 0.52...
Skatten är som jag nämnde på 360:-
De går inte sönder.
Men visst: Saknar dieselknattret. Men billigt är det.

Dock är dessa slädar dyra i inköp vilket får vägas in.

Skodan drar 0,42 när morsan kör samma väg fram och tillbaka med den men som sagt man vill ju komma fram någon gång också, sen har man ju ingen lust och betala 10000kr i värdeminskning per år heller.

Skodan är ju brutalt tråkig, ful, rapplig, bullrig men av någon anledning blir man ju inte mobbad av hela sin omgivning när kör den och det hade jag definitivt blivit i en Prius. Men det beror ju mer på att det är ju den bilen som det är meningen att man ska hata om man är en sann bilentusiast(enligt Jeremy Clarkson mfl) fast egentligen är det säkert ingen dålig bil att frakta folk mellan a till b.

Alla är vi olika. Hade jag backat upp en Skoda hemma hade hela kvarteret mobbat mig :-) De kör tyska "premiumbilar" Men Priusen går klart efter som de inte riktigt vet vad det är. Ännu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
XRX
30 december 2015 · 10 Inlägg

Hur ser synen på detta ut två år senare i dammet av ett stort miljömöte, utskämda VW och en transportstyrelse som konstaterat att bränsledeklarationerna inte stämmer med verkligheten? Är diesel fortfarande ett självklart val om man avverkar tusentals mil om året eller har det börja gå tillbaka till bensinens favör? Eller börjar bilar som Nissan Leaf eller valfri Tesla bli ett mer givet val?

Jag har själv varit på jakt efter en nyare bil och tittat då på just diesel i och med längre sträckor till jobbet. Men ju mer jag letat desto fler nyheter/blogginlägg/foruminlägg hittar jag där folk spår en mörk framtid för just diesel men även etanolvarianterna.
Svårt att sia om framtiden men med all den miljöhysteri som bedrivs i detta land så blir åtminstone inte jag förvånad om dieseln drabbas av ytterligare ett påslag i miljöns namn. Jag har gärna fel om den saken då jag skulle tjäna på en dieselbil. =/

Muttley
30 december 2015 ·

Diesel hade funkat för mig, men enbart med skatten på runt 1500 kr.  De hade jag haft fram tills jag köper villa och har full tillgång till att ladda min framtida pendlingsbil som blir en ren EL bil. smile

FordRSC Los geht's, Schumacher
30 december 2015 · 1 510 Inlägg

tkd_rille skrev:
Diesel hade funkat för mig, men enbart med skatten på runt 1500 kr.  De hade jag haft fram tills jag köper villa och har full tillgång till att ladda min framtida pendlingsbil som blir en ren EL bil. smile

Borde vara en ny tråd om elbil, men de kostar ju normalt 100000+ kr mer, det tjänar man aldrig in, om man nu inte köper för att man är miljökämpe tongue

Senast redigerat av FordRSC (30 december 2015)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Muttley
30 december 2015 ·

FordRSC skrev:

tkd_rille skrev:
Diesel hade funkat för mig, men enbart med skatten på runt 1500 kr.  De hade jag haft fram tills jag köper villa och har full tillgång till att ladda min framtida pendlingsbil som blir en ren EL bil. smile

Borde vara en ny tråd om elbil, men de kostar ju normalt 100000+ kr mer, det tjänar man aldrig in, om man nu inte köper för att man är miljökämpe tongue

Så vad kostar en Diesel nyare än 2012 roll   Fast de kanske finns en diesel med den låga skatten runt 1500 kr per år billigare än 100 tusen ?

Jo, om du köper en diesel och en elbil för 220 tusen vilket du får en elbil för idag. HELT NY.
Så vilken tjänar du mest på med tanke på hela ekonomin på 5 år.  Räkna på den du.

2 kr milen i "bränsle" blir svårt för alla dieselbilar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang