Toyota Prius - Miljöbilsbluffen

carnageman Rallyförare
15 november 2006 · 1 075 Inlägg

http://www.sr1.se/prius.jpg
(Saxad artikel från SR1.se)
Toyota Prius är ingen riktig miljöbil. Tvärtom är Toyotas bensin-hybridbil mycket mera miljöfarlig än t.ex Citroën C3 HDi. Varför är det då på detta viset? För det första väger bilen 1.4 ton vilket gör den väldigt bensinslukande när den körs på bensin. Stadskörning på el & bensin drar den 0.5DL/mil. Landsvägskörning el & bensin drar den 4.2DL/mil. Batteriet som laddas upp vid körning är mycket miljöfarligt och hälsofarligt. Det innehåller bland annat stora mängder starkt frätande batterisyra.
Batterier är en dyr förbrukningsvara som dessutom kräver en omfattande miljöhantering när dom inte längre fungerar. Om batteriet går sönder kostar ett nytt 20860:-


Dessutom är det inget vidare smart fordonsval ifall man vill ha hjälp av räddningstjänsten vid en eventuell olycka, anledningen: att bilen är byggd så att högspänning från det miljöfarliga batteripaketet kan sprida sig via bilens karosseri.

DN-artikel om det hittar du HÄR: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … nderType=1


Exempel på bilar som däremot förtjänas att kallas för miljöbilar är:


Citroën C3 HDi 110 hk - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 4.5DL/mil, landsväg 3.8DL/mil


Citroën C3 HDi 69 hk - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 4.4DL/mil, landsväg 3.8DL/mil


Opel Meriva 1,3 CDTI - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 5.0DL/mil, landsväg 4.3DL/mil


Volvo V50 1,6D - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 5.0DL/mil, landsväg 4.3DL/mil

Flera bilmodeller på Konsumentverkets hemsida:
http://www.nybilsguiden.konsumentverket … select.asp

Det som kan tilläggas är att de flesta dieselbilar
som säljs idag går att köra på miljöbränslet RME (RapsMetylEster) utan att någon ombyggnad krävs.

Dessutom går nästan alla bensinmodeller med enkla och billiga medel att konvertera till E85 drift.

Med E85 i tanken vinner man både i plånboken och i miljön. Dessutom får man mera effekt i bilen om man ställer in tändningen korrekt.

Senast redigerat av carnageman (15 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Goli
15 november 2006 · 793 Inlägg

Och med detta vill du säga? E85 vinner man inget med, bilen drar mer än med bensin. Partikelfilter är bevisat farligare än elbilar då det orsakade partiklar man inte kunde mäta när partikelfiltret uppfanns.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Malmoe SSS -12
15 november 2006 · 3 217 Inlägg

Jag utesluter att du faktiskt menar att en miljöbil drar 5.5 liter per mil... För det är jävligt mycket! Hoppas däremot att du menar att den drar 0.55L/mil...

Nog för att jag förstår (hoppas jag) vad de har skrivit så borde man inte slarva till en text som rör ett sådant område... Jag litar inte på källan!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Aerodynamik ...
15 november 2006 · 7 120 Inlägg

Låter faktiskt lite otrovärdigt.. Tror faktiskt att ett så stort företag som toyota skulle tänka på något innan de byggde den. dessutom måste bilen gå igenom massa tester o skit..

carnageman Rallyförare
15 november 2006 · 1 075 Inlägg

Aerodynamik // Läs DN-artikeln... Tester går att mygla med, speciellt med Toyotas budget...

Ska självklart vara L/10MIL, fel av mig, sorry.
Hybridbilsprojektet har kostat Toyota massor.
Dom vet om bristerna men istället för att lägga ner och erkänna så tjatar dom bara om nått 60-meters lopp...
Med dagens bensinpris så blir det gynnsamt mot miljön & plånboken att köra på E85, dessutom får du mera effekt, vilket jag tror att de flesta i detta forum vill ha....

Senast redigerat av carnageman (15 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
dallelito med lem
15 november 2006 · 1 147 Inlägg

är det inte prius som fickparkerar själv efter några knapptryckningar?smile

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Jonni
15 november 2006 · 1 256 Inlägg

Vet någon av er hur mkt regnskog som försvinner när man tar fram E85? Kan ju knappast vara miljövänligt!

FN har ju som mål att vi ska plantera 1 miljard nya träd i världen..

Det ryktas om att oljebolagen köpte loss "vattenmotorn" som tydligen skulle lösa många miljöproblem, men vi lär nog får vänta ett par år big_smile

Aerodynamik skrev:
Låter faktiskt lite otrovärdigt.. Tror faktiskt att ett så stort företag som toyota skulle tänka på något innan de byggde den. dessutom måste bilen gå igenom massa tester o skit..

Du tror inte Toyota vill tjäna stoooora pengar? som alla andra..

Senast redigerat av Jonni (15 november 2006)

carnageman Rallyförare
16 november 2006 · 1 075 Inlägg

Jonni // Om man skulle ta vara på sveriges skogsavfall (det som blir av efter skogsbolagen - kvistar, grenar & toppar) räcker till att försörja hela 5 gånger sveriges fordonspark, inklusive alla traktorer, gräsklippare och dylikt. Tror det var lunds universitet som gjorde en studie om det...

Nån som har något negativt att säga om RME?

Senast redigerat av carnageman (16 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Thorssa
16 november 2006 ·

Angående etanol så är det ju lite bluff. Var en ledare i AMS för ett antal numemr sen som tog upp det. Saab 9-5 2,3t BioPower handlade det om. Siffrorna på vad den släppte ut var uppmätta med bensin i tanken och med etanol drar den 2,3l/mil inne i stan (runt litern med bensin kanske??). Alltså borde den släppa ut dubbelt så mycket som det var angivet i papperen när den körs på etanol, den blir ändå rabatterad eller vad man ska säga utifrån siffrorna med bensin i tanken....politikerna har lagstiftat om något de inte har koll på....mycket bra!

response Studerande
16 november 2006 · 463 Inlägg

Själva huvudorsaken till att etanolbilar är mer miljövänliga är väl att bränslet är förnyelsebart om jag inte har uppfattat det helt fel? Alltså kommer koldioxidbalansen i atmosfären inte att påverkas av förbränningen (i princip), förutom de 15 % av E85 som består av vanligt fossilt bränsle. När man odlar raps (som etanolen framställs ur) så binder ju dessa samma mängd koldioxid som frigörs när man senare eldar spriten som man framställer.

Thorssa skrev:
Angående etanol så är det ju lite bluff. Var en ledare i AMS för ett antal numemr sen som tog upp det. Saab 9-5 2,3t BioPower handlade det om. Siffrorna på vad den släppte ut var uppmätta med bensin i tanken och med etanol drar den 2,3l/mil inne i stan (runt litern med bensin kanske??). Alltså borde den släppa ut dubbelt så mycket som det var angivet i papperen när den körs på etanol, den blir ändå rabatterad eller vad man ska säga utifrån siffrorna med bensin i tanken....politikerna har lagstiftat om något de inte har koll på....mycket bra!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
E30Tompa Rörpulare
16 november 2006 · 1 453 Inlägg

Jonni skrev:
Vet någon av er hur mkt regnskog som försvinner när man tar fram E85? Kan ju knappast vara miljövänligt!

FN har ju som mål att vi ska plantera 1 miljard nya träd i världen..

Det ryktas om att oljebolagen köpte loss "vattenmotorn" som tydligen skulle lösa många miljöproblem, men vi lär nog får vänta ett par år big_smile

Aerodynamik skrev:
Låter faktiskt lite otrovärdigt.. Tror faktiskt att ett så stort företag som toyota skulle tänka på något innan de byggde den. dessutom måste bilen gå igenom massa tester o skit..

Du tror inte Toyota vill tjäna stoooora pengar? som alla andra..

Du behöver inte trä i e85, de framställs ur raps allt du behöver göra för att tillverka e85 kan du faktist köpa i en livsmedels affär dock inte maskineriet som framställer de:)

Senast redigerat av nissan 200sx (16 november 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Stefan Varberg Supraman
17 november 2006 · 2 300 Inlägg

Prius drar mer bensin än vad som är uppgett.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
THEBADGUY Gorgilus addictus
17 november 2006 · 4 737 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Prius drar mer bensin än vad som är uppgett.

Säg någon bil som drar mindre bensin är vad tillverkaren uppget :P . Dom är VÄLDIGT lätt räknade....

Senast redigerat av THEBADGUY (17 november 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
carnageman Rallyförare
17 november 2006 · 1 075 Inlägg

Prius bör dra som minst över 1liter / mil vid enbart bensindrift. Dessutom är batteriet en förbrukningsvara, lär hålla ungefär lika länge som ett vanligt bilbatteri. Om batteriet körs slut, och bilen blir stående i kallt väder så bör det frysa sönder.
Ett nytt batteri till en sådan kostar nästan 21000:-, lite skillnad från ett vanligt bilbatteri som kostar 3-400:- på biltema big_smile
Är det bara jag eller har inte priusen dessutom lite gay-stämpel? smile
Lite pride-festivalus...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
THEBADGUY Gorgilus addictus
17 november 2006 · 4 737 Inlägg

carnageman skrev:
Prius bör dra som minst över 1liter / mil vid enbart bensindrift. Dessutom är batteriet en förbrukningsvara, lär hålla ungefär lika länge som ett vanligt bilbatteri. Om batteriet körs slut, och bilen blir stående i kallt väder så bör det frysa sönder.
Ett nytt batteri till en sådan kostar nästan 21000:-, lite skillnad från ett vanligt bilbatteri som kostar 3-400:- på biltema big_smile
Är det bara jag eller har inte priusen dessutom lite gay-stämpel? smile
Lite pride-festivalus...

1 liter? Blandad körning? Mjaaaaa..jag undrar de jag....under litern kan du nog sätta den på. Är ju inte precis någon värsting motor i den precis.... tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
carnageman Rallyförare
18 november 2006 · 1 075 Inlägg

Nej knappast någon vöööörstingpuffra i den men skiten väger 1400kg, som en volvo 740 typ, haja hur långt ner du måste hålla pedalen för att den överhuvudtaget ska åka framåt big_smile

Senast redigerat av carnageman (18 november 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
brillmongo
18 november 2006 · 874 Inlägg

Många miljöklassade bilar borde inte vara det, andra som borde vara det är det inte.. Skumt.. Men jag har hört att de skall ändra bedömnings systemet.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
twin_cam Smålänning
18 november 2006 · 7 877 Inlägg

Min åsikt är att staten borde uppmuntra och ge bidrag till etanolkonvertering. Vad tycker ni?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
XanderCage
19 november 2006 · 193 Inlägg

Något som däremot är en riktigt bluff är etanolbilarna!
jag har gjort ett stort arbete om detta och de släpper ut lika mycket
koldioxid och annan skit som vilken bensindriven bil som helst.
Dessutom drar de mer bränsle.
Varför klassas då etanolbilarna som miljövänliga?
jo eftersom den skit de släpper ut inte "räknas" eftersom
det kommer från jordens yta och inte frpn jordens inre.
Det är en dubbelmoral som man ser allt för ofta i vårt land som
ska vara så bra på allt.
utöver detta är etanolen dyr att framställa och med dagens produktionssätt
är det inte ens lönt att satsa på dessa bilar.
Skulle många börja köra på e85 blir det en fråga om mat eller drivmedel.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
19 november 2006 · 365 Inlägg

Om vi tänker till lite. Globaluppvärmning antar jag är ett bekant ord. Den globalauppvärmningen är ett problem så är fallet. De flesta länder samarbetar nu med att sänka koldoxid utsläppen och div ozon farliga ämnen. Det största poblemet är konsumeringen av fossila bränslen i samband med förbränningsmotorer.
För några år sedan upptäckte man att man kunde köra på sprit (E85) det enda man behövde göra var att ändra lite på hembränings aparaten. Jätte bra tänkte dom då, billigt att framställa och bättre än bensin ur miljösynpunkt!

Oljebolagen har alltid varit kända för att vara stora och ha ett bra inflytande, med andra ord dom har mycket att säga till om.
Om jag hade ägt ett oljebolag (dvs ett av världsmarknadens största bolag och som alla är beroenda av) skulle jag känna att etanolen skulle kunna bli ett hot mot branschen.
Återigen jag äger ett av världens största företag i en bransch där pengar betyder allt. Med ett telefon samtal så skulle jag kunna göra etanolen mindre konkurenskraftig... Ringer jag?

Etanolen blev plötsligt farlig. Farligare än bensinen? Vad hände sen? Lades forskningen ner?
Skulle inte sverige satsa på miljön? Jo dom höjde bensinskatten, varför? För att dom inte fick sänka etanolen...

Detta är ingen fakta, bara konspirations teorier från min sida.
Men lek med tanken lite vad hände? Människan har varit på månen och vänt men vi kan inte framställa ett nytt drivmedel. För att vi inte kan. Varför kan vi inte?

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang