_TiNcO_ skrev:
Om vi tänker till lite. Globaluppvärmning antar jag är ett bekant ord. Den globalauppvärmningen är ett problem så är fallet. De flesta länder samarbetar nu med att sänka koldoxid utsläppen och div ozon farliga ämnen. Det största poblemet är konsumeringen av fossila bränslen i samband med förbränningsmotorer.
För några år sedan upptäckte man att man kunde köra på sprit (E85) det enda man behövde göra var att ändra lite på hembränings aparaten. Jätte bra tänkte dom då, billigt att framställa och bättre än bensin ur miljösynpunkt!
Oljebolagen har alltid varit kända för att vara stora och ha ett bra inflytande, med andra ord dom har mycket att säga till om.
Om jag hade ägt ett oljebolag (dvs ett av världsmarknadens största bolag och som alla är beroenda av) skulle jag känna att etanolen skulle kunna bli ett hot mot branschen.
Återigen jag äger ett av världens största företag i en bransch där pengar betyder allt. Med ett telefon samtal så skulle jag kunna göra etanolen mindre konkurenskraftig... Ringer jag?
Etanolen blev plötsligt farlig. Farligare än bensinen? Vad hände sen? Lades forskningen ner?
Skulle inte sverige satsa på miljön? Jo dom höjde bensinskatten, varför? För att dom inte fick sänka etanolen...
Detta är ingen fakta, bara konspirations teorier från min sida.
Men lek med tanken lite vad hände? Människan har varit på månen och vänt men vi kan inte framställa ett nytt drivmedel. För att vi inte kan. Varför kan vi inte?