2372
Sök

Toyota Prius - Miljöbilsbluffen

1 417 Inlägg
19 november 2006
_TiNcO_ skrev:
Om vi tänker till lite. Globaluppvärmning antar jag är ett bekant ord. Den globalauppvärmningen är ett problem så är fallet. De flesta länder samarbetar nu med att sänka koldoxid utsläppen och div ozon farliga ämnen. Det största poblemet är konsumeringen av fossila bränslen i samband med förbränningsmotorer.
För några år sedan upptäckte man att man kunde köra på sprit (E85) det enda man behövde göra var att ändra lite på hembränings aparaten. Jätte bra tänkte dom då, billigt att framställa och bättre än bensin ur miljösynpunkt!

Oljebolagen har alltid varit kända för att vara stora och ha ett bra inflytande, med andra ord dom har mycket att säga till om.
Om jag hade ägt ett oljebolag (dvs ett av världsmarknadens största bolag och som alla är beroenda av) skulle jag känna att etanolen skulle kunna bli ett hot mot branschen.
Återigen jag äger ett av världens största företag i en bransch där pengar betyder allt. Med ett telefon samtal så skulle jag kunna göra etanolen mindre konkurenskraftig... Ringer jag?

Etanolen blev plötsligt farlig. Farligare än bensinen? Vad hände sen? Lades forskningen ner?
Skulle inte sverige satsa på miljön? Jo dom höjde bensinskatten, varför? För att dom inte fick sänka etanolen...

Detta är ingen fakta, bara konspirations teorier från min sida.
Men lek med tanken lite vad hände? Människan har varit på månen och vänt men vi kan inte framställa ett nytt drivmedel. För att vi inte kan. Varför kan vi inte?

Bra sagt!
Jag tror också lite på att storpamparna sätter pinnar i hjulen.
Det finns väl massor med patent på fiffiga motorer och lösningar som på nått vänster blitt uppköpta, och bortglömda.
Tänk er själva, ni är en fattig student, knäcker en idé om en bra motor som är billig i drift, kan drivas på fisar om det vore så.
Någon ringer och erbjuder dig 1 miljon dollar för patentet. Klart man tar pengarna, tänk hur bra man har det med så mycket pengar.
Företaget lägger ditt patent i en låda och du är inget hot mot deras olja längre smile

Rallyförare
1 075 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Hmmm dom kan ju börja med att ta bort illigaliseringen av det, och sen göra det enkelt att med enbart regbes med avgasprov kunna registrera om bilen för E85 drift.
Men men, det lär inte hända så länge dom bara tjänar 1.40:- i skatt per liter såld E85 kontra över 9:- Litern i skatt för Bensin & Diesel....

Tyvärr men dom bryr sig knappast om miljön, mest om pengarna, har inte dömt ut alliansen helt men sossarna halade på sin statliga utredning i flera år (än idag inte färdigställd...) allt för att slippa gå miste om skatteintäckter sad
twin_cam skrev:
Min åsikt är att staten borde uppmuntra och ge bidrag till etanolkonvertering. Vad tycker ni?

Tillägg till Oljepamparna:
Yttligare en stormakt förutom staten som sprider falska rykten, både om regnskog som skövlas och annat om utsläpp osv osv...
Det finns en hel del utredningar som inte pressats från statligt eller storbolagshåll...
Alla visar att konverterade E85 bilar, dvs före detta bensinbilar är lika miljövänliga / miljövänligare än byggda flexifuelbilar och dylikt, svenska staten utsatte en utredning ifall detta stämde, utredningen skulle vara klar hösten 2005 men sköts fram till mars 2006. i mars var den fortfarande inte presenterad någonstans. Då ringde jag till vägverket och fick prata med en utredare. Denna utredare berättade för mig att han fått i uppdrag att hala på utredningen, han medgav att E85 konvertering av bensinbilar är bevisat miljövänligt enligt deras tester och att anledningen till att utredningen lagts ned i smyg berodde på skattepolitiska skäl...
Senast redigerat av carnageman (20 november 2006)

1 417 Inlägg
20 november 2006
Det är ju rent ut sagt fördjävligt att det ska vara på det sättet. Fyfan!

53 Inlägg
20 november 2006
carnageman skrev:
Prius bör dra som minst över 1liter / mil vid enbart bensindrift. Dessutom är batteriet en förbrukningsvara, lär hålla ungefär lika länge som ett vanligt bilbatteri. Om batteriet körs slut, och bilen blir stående i kallt väder så bör det frysa sönder.
Ett nytt batteri till en sådan kostar nästan 21000:-, lite skillnad från ett vanligt bilbatteri som kostar 3-400:- på biltema big_smile
Är det bara jag eller har inte priusen dessutom lite gay-stämpel? smile
Lite pride-festivalus...

Varifrån har du fått priset 21000kr

---PB-Performance--- Sponsorer 2011 Däckcity-Bestparts.se-streetperformance.se-Dekaltrim.nu-www.camflow.se-www.twsdack.se-www.spacer.se-www.aigloowdesign.com-

Byggare
202 Inlägg
20 november 2006
OPEL_GSI_RACING skrev:
carnageman skrev:
Prius bör dra som minst över 1liter / mil vid enbart bensindrift. Dessutom är batteriet en förbrukningsvara, lär hålla ungefär lika länge som ett vanligt bilbatteri. Om batteriet körs slut, och bilen blir stående i kallt väder så bör det frysa sönder.
Ett nytt batteri till en sådan kostar nästan 21000:-, lite skillnad från ett vanligt bilbatteri som kostar 3-400:- på biltema big_smile
Är det bara jag eller har inte priusen dessutom lite gay-stämpel? smile
Lite pride-festivalus...

Varifrån har du fått priset 21000kr

Från hänvisad artikel på SR1.se vad jag kan se.
Senast redigerat av rallytompa (20 november 2006)

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

Rallyförare
1 075 Inlägg
1 Inlägg
9 juli 2007
Det enda jag läst sedan första inlägget är "gnäll, gnäll, gay, farligt", kanske är det så att alla har olika uppfattningar av vad som är farligt och gay?

Jag äger själv en Toyota Prius 05, har haft den i 2 år nu och aldrig haft ett enda problem med den, den drar dessutom om dom flesta "svensson kombi bilarna" som ligger i samma pris klass/förbruknings klass. Bilen finns i många utföranden men alla har ett fullt komplett JBL system som är grymt bra ljud i.

Sen till det är med batteripriset, du vet att Toyota i Kungens kurva (Sthlm) är en egen återförsäljare? alltså så sätter dom sina egna priser jämfört med Toyota i gbg eller malmö som ägs direkt av Toyota Motor Corporation. Batteripriset är ingenting att oroa sig för dock eftersom du har både nybils garanti i 3 år, samt en elektronik garanti på 10 år. Slå den kombon.

Sen till ekonomin, jag kör som en jävla stolle med min Prius, ligger och snittar 160km/h i 16 mil om dagen till och från jobbet, jag hamnar ändå på 0.8l/mil. kanske jag som ser dåligt eller min Prius som är i särklass. Men det spelar mig ingen större roll vad den drar om jag ska vara ärlig, bara ensak som att slippa skatten första 5 åren och sen få betala 400kr om året i skatt är underbart. För att inte tala om försäkringensom kostar mindre än en Nissan Micra.

Så efter en jävla massa utnämningar och priser från båda svenska och utländska tester så är jag ganska så säker på att Priusen inte är någon tickande bomb på hjul som kör en Texas avrättning så fort man får batteri krångel, jag sätter mig hellre i en Prius än i en full strippad gatbil med en jävla massa effekt.

Du pratatde även om Konsumentverket, ta en titt på deras hemsida nu, Priusen blev utsedd till den billigaste bilen i sin storlek förbrukningsmässigt, fast det är klart, med din attityd så ljuger väl alla som inte delar dina åsikter.

Ha en riktigt skön sommar och hoppas på mer sol.

1 661 Inlägg
10 juli 2007
Ja, jag tycker också trådskaparen verkar hitta på. Använder många "bör" i sina uttalanden.
Jämför även den modernaste och mest utvecklade motorn som finns i den klassens bilar med en gammal 740!! För att påstå att den dra lika mkt? HALLÅ! Bränleförbrukning och vikt är inte samma sak. Motor och strömlinjeform har stor betydelse.

Läste även artikeln han refererar till där kan man läsa detta:
- Inga kablar i några balkar kan klippas av. Och batteriet klarar utan att vara farligt att halva bilen är under vattnet vid en olycka, säger Bengt Dahlström, informationschef vid Toyota.

Han förklarar att högspänningsbatteriet sitter skyddat oavsett varifrån en smäll kommer.
- Det finns inga problem med bilen i Sverige eller någon annanstans i världen, säger Bengt Dahlström. Japanerna är mycket för säkerhet och bygger bilar med både livrem och hängslen. Alla bilar som varit med i en krock följs upp.

blacken
10 juli 2007
Miljönissarna och dom andra trädkramarna har fått det hära miljöbilskonceptet helt om bakfoten. Den ultimata miljöbilen ska vara byggd så här, minst två tons tjänstevikt, minimum slagvolym fem liter, automatlåda,servo och AC är krav. (viss dispens på 4,5 liters slagvolym kan vid trängande behov ges).  Ett sådant fordon finns det få som kan bruka dagligen. Men man kan åka och handla med den. + att man kan använda den till en viss nöjesåkning och bruksbehov. Om Svea rikes vagnpark bestod utav enbart sådana fordon så skulle det folk inte ha möjlighet att bruka sina fordon på samma sätt som det görs idag. Utan skulle bli nödgade att begagna sig utav de kollektiva transportmedlen i större utsträckning. (Givetvis så skulle dom medborgare som bor utanför större bebyggelse som inte har ett väl fungerande kollektivt kommunikationsnät. Få ett kraftigt skatteavdrag eller bidrag för sitt nödvändiga fordonsbrukande)

Rörpulare
1 453 Inlägg
10 juli 2007
blacken skrev:
Miljönissarna och dom andra trädkramarna har fått det hära miljöbilskonceptet helt om bakfoten. Den ultimata miljöbilen ska vara byggd så här, minst två tons tjänstevikt, minimum slagvolym fem liter, automatlåda,servo och AC är krav. (viss dispens på 4,5 liters slagvolym kan vid trängande behov ges).  Ett sådant fordon finns det få som kan bruka dagligen. Men man kan åka och handla med den. + att man kan använda den till en viss nöjesåkning och bruksbehov. Om Svea rikes vagnpark bestod utav enbart sådana fordon så skulle det folk inte ha möjlighet att bruka sina fordon på samma sätt som det görs idag. Utan skulle bli nödgade att begagna sig utav de kollektiva transportmedlen i större utsträckning. (Givetvis så skulle dom medborgare som bor utanför större bebyggelse som inte har ett väl fungerande kollektivt kommunikationsnät. Få ett kraftigt skatteavdrag eller bidrag för sitt nödvändiga fordonsbrukande)

Varför automat låda? iom automat så drar bilen mer än en manuell!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 171 Inlägg
10 juli 2007
Jag skulle lätt köpa en prius om jag hade råd. Jag har kört en prius av den äldre modellen och den drog 0.51L/mil ungefär.

carnageman pratar bara strunt (angående prius iaf) om nu någon missat det.

En parallellhybrid drar lite/mil för att den utnyttjar motorn effektivare, gasar motorn mer och lagrar energin i batteriet istället för att ligga och fisa för det mesta som en vanlig bilmotor normalt gör med sugförlusterna det innebär.

blacken
10 juli 2007
zoopåse skrev:
Jag skulle lätt köpa en prius om jag hade råd. Jag har kört en prius av den äldre modellen och den drog 0.51L/mil ungefär.

carnageman pratar bara strunt (angående prius iaf) om nu någon missat det.

En parallellhybrid drar lite/mil för att den utnyttjar motorn effektivare, gasar motorn mer och lagrar energin i batteriet istället för att ligga och fisa för det mesta som en vanlig bilmotor normalt gör med sugförlusterna det innebär.

jag tar hellre en VW Lupo. helhetsmässigt så är den miljövänligare + att den är snålare på soppa. (enligt en test som grabbarna på "Top Gear" gjort)

1 171 Inlägg
10 juli 2007
Lupo 3L är ju också trevligt särskillt pga att det är diesel så man kan köra på RME och annat. Nackdelarna är väl att den är pytteliten och kanske inte har samma komfort som prius. Prius är ju en normalstor bil och den steglösa drivningen är trevligt också. Som koncept gillar jag prius bättre, det är gjort som en mångsidigt användbar bil.

Turbocharged
421 Inlägg
10 juli 2007
nissan 200sx skrev:
blacken skrev:

Varför automat låda? iom automat så drar bilen mer än en manuell!

Får jag fråga om du föddes igår?

Förövrigt tyckte jag blacken's beskrivning passar ganska bra in på... alla amerikanska bilar smile

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

1 741 Inlägg
10 juli 2007
största bluffen är ju varför vi inte får konvertera till etanol.

är inte svårt, kostar runt 1000 kr om man kör försiktigt och inte är kräsen är det gratis(tjaffsa inte emot det där har testat i flera år redan så ingen anti-nisse kan säga att jag har fel.)

MEN...
snart ska vi få konvertera våra bilar till etanol men hur?
Jo... vi måste lämna in arbetet till en verkstad som utför arbetet och priset som var rekommenderat låg runt 17k + regbesiktingen efter konverteringen. varför får man då inte 10k då man konverterar sin gamla bil till etanol då? och varför får vi inte göra det själva om det nu sitter i att vi ska vara miljövänliga...

BULLS...T! dom vill tjäna pengar med en "bra" ursäkt... varför erkänner dom bara inte. är ju så genomskinligt när dom håller på sådär.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

2 201 Inlägg
10 juli 2007
vad jag vet så får man inte konvertera till etanol. rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.
men varför egentligen inte, om dom nu vill att man ska köra miljövänligt o allt.
varför är allt det miljövänligt mycket dyrare, tex alla miljövänligabilar

1 741 Inlägg
10 juli 2007
peter_1976 skrev:
vad jag vet så får man inte konvertera till etanol. rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.
men varför egentligen inte, om dom nu vill att man ska köra miljövänligt o allt.
varför är allt det miljövänligt mycket dyrare, tex alla miljövänligabilar

du har rätt men snart ska man få men kommer kosta! och varför är pga staten.. så enkelt är det.

375 Inlägg
10 juli 2007
Det sjukaste är ändå alla etanol bilar. Visst hade vart jätte bra OM någon av dom verkligen kördes på etanol. Men nu är det ju inte så många som gör det pga av att etanolen har blivigt alldeles för dyr. Fattar inte vad regeringen tänker. Sänk priset så att det lönar sig för folk att köra etanol. Men det är ju en alldeles för enkel lösning. Dum jag var som förslog det tongue

SSS -12
3 217 Inlägg
10 juli 2007
aenfors skrev:
Det sjukaste är ändå alla etanol bilar. Visst hade vart jätte bra OM någon av dom verkligen kördes på etanol. Men nu är det ju inte så många som gör det pga av att etanolen har blivigt alldeles för dyr. Fattar inte vad regeringen tänker. Sänk priset så att det lönar sig för folk att köra etanol. Men det är ju en alldeles för enkel lösning. Dum jag var som förslog det tongue

Det är väl tänkt att man ska betala lite extra för att gynna miljön gissar jag på!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 741 Inlägg
10 juli 2007
aenfors skrev:

men då är det ju tur att dom som inte har etanolbilar kör på etanol så att det jänmnar ut sig. kör jag på etanol kostar det 1200 kr att komma till & från jobbet per månad med bensin 1900 hmm ja.. vad väljer man? etanolen går på 7.99 det är långt till bensinpriset (om man inte bor i umeå då bensin priset på under 10 kr... fuskisar)

Sök