Peugeot 306 GTI Köpråd

jetta16v
26 december 2013 · 1 534 Inlägg

Oves_Bror skrev:

eki_93 skrev:
Tjena som rubriken lider tänkte skaffa mig en 306:a GTI både versioner, men tycker att den från 1999 är mycket snyggare .. har aldrig haft en fransk bil innan såå.. tänka samla in lite kunskap om denna bilen.. innan jag drar och kollar på bilen. Ni som har haft eller vet lite om denna bilen får gärna höra av sig!

Hörde att dem väldig känsliga när det gäller koppling, växellåda och lamell stämmer det?
Vad borde man tänka på innan man skaffar sig en sådan?
Är dem dyra att äga och köra? Eftersom 2.0 16v på 163 hästar är nog inte liten motor.. Vad brukar dem dra bland/land/stads?
Hörde oxå a dem brukar krångla med el? Kan det vara farligt eller ?
Och alla andra sjukdomar skulle jag vilja veta om bilen smile
ALLA ÅSIKTER OCH BÅDE FÖR OCH NACKDELAR om bilen skulle jag vilja veta smile

TACK SOM FAN ! Mvh Eki smile

NEJ NEJ köp inte en fransk bil!
Folk som inte kan  nåt om bilar ska köpa nåt annat.
Ursäkta, ska omformulera ovanstående påstående.
FOLK ska köpa nåt annat....

Sant, förutom Peugeot 406/508

IceEyes Varningar: För många..
26 december 2013 · 2 552 Inlägg

Bry dig inte om dessa "fransk-bils-hatare". Dessa människor kan noll, nada och ingenting om bilar smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
jetta16v
26 december 2013 · 1 534 Inlägg

IceEyes skrev:
Bry dig inte om dessa "fransk-bils-hatare". Dessa människor kan noll, nada och ingenting om bilar smile

Upplys oss gärna o du som hava nycklarna till porten som leder till evig upplysning om franska bilar..

Evildan
26 december 2013 ·

jetta16v skrev:

IceEyes skrev:
Bry dig inte om dessa "fransk-bils-hatare". Dessa människor kan noll, nada och ingenting om bilar smile

Upplys oss gärna o du som hava nycklarna till porten som leder till evig upplysning om franska bilar..

Jag gör ett försök till att ge er upplysning.

Läs bilprovningens statistik, vilken typ av nedslag får franska bilar som oftast?
Däck, glödlampor, torkarblad, och javisst glappa styrleder (kanska pga en rätt vårdslös kör/parkeringsstil?) och andra ägarrelaterade nedslag.
Det finns åtskilliga marknadsundersökningar som påvisar att olika typer av personligheter väljer olika biltyper, den som köper en fransk bil köper den i regel för att personen vill ha ett billigt och bekvämt transportmedel och därmed senare helt sonika skiter i bilens skötsel utöver service, det finns givetvis en skara frankofiler som har sin fransyska som ett intresse.

Som jag skrivit förut, jag har haft mer bekymmer med mina tyska vagnar än med de franska, elfel brukar många hävda är synonymt med franska bilar, visst det finns surdegar även där likväl som krånglande Passater med blötlagda databoxar eller Golfar med akvarium i säkringsdosan eller jordfel till bakljusen.
(Nej det är inget märkeskrig utan enbart jämförelse emellan för att påvisa att även andra "bra" märken har sina återkommande problem)

jetta16v
26 december 2013 · 1 534 Inlägg

Evildan skrev:
Läs bilprovningens statistik, vilken typ av nedslag får franska bilar som oftast?
Däck, glödlampor, torkarblad, och javisst glappa styrleder (kanska pga en rätt vårdslös kör/parkeringsstil?) och andra ägarrelaterade nedslag.

Då måste problemen med DSG-lådorna på nyare Passater/Golfar också vara ägarrelaterat

Evildan skrev:
Det finns åtskilliga marknadsundersökningar som påvisar att olika typer av personligheter väljer olika biltyper, den som köper en fransk bil köper den i regel för att personen vill ha ett billigt och bekvämt transportmedel och därmed senare helt sonika skiter i bilens skötsel utöver service, det finns givetvis en skara frankofiler som har sin fransyska som ett intresse.

Bara det är skäl nog att undvika en sådan bil?

Evildan skrev:
Som jag skrivit förut, jag har haft mer bekymmer med mina tyska vagnar än med de franska, elfel brukar många hävda är synonymt med franska bilar, visst det finns surdegar även där likväl som krånglande Passater med blötlagda databoxar eller Golfar med akvarium i säkringsdosan eller jordfel till bakljusen.

Det måste vara ägarrelaterade problem..

Evildan
26 december 2013 ·

jetta16v skrev:

Evildan skrev:
Läs bilprovningens statistik, vilken typ av nedslag får franska bilar som oftast?
Däck, glödlampor, torkarblad, och javisst glappa styrleder (kanska pga en rätt vårdslös kör/parkeringsstil?) och andra ägarrelaterade nedslag.

Då måste problemen med DSG-lådorna på nyare Passater/Golfar också vara ägarrelaterat

Evildan skrev:
Det finns åtskilliga marknadsundersökningar som påvisar att olika typer av personligheter väljer olika biltyper, den som köper en fransk bil köper den i regel för att personen vill ha ett billigt och bekvämt transportmedel och därmed senare helt sonika skiter i bilens skötsel utöver service, det finns givetvis en skara frankofiler som har sin fransyska som ett intresse.

Bara det är skäl nog att undvika en sådan bil?

Evildan skrev:
Som jag skrivit förut, jag har haft mer bekymmer med mina tyska vagnar än med de franska, elfel brukar många hävda är synonymt med franska bilar, visst det finns surdegar även där likväl som krånglande Passater med blötlagda databoxar eller Golfar med akvarium i säkringsdosan eller jordfel till bakljusen.

Det måste vara ägarrelaterade problem..

Nej, problemen med DSG beror på att det är rent skräp inget annat.

Givetvis skall man som köpare i vanlig ordning gå igenom bilen för att få en uppfattning om skicket.

Troligtvis är mina problem ägarrelaterade då jag försökt bruka de tyska vagnarna på det vis en bil skall brukas, men som VW skriver för att återgå till DSG, den måste köras på ett visst sätt (varför inte anordna kurser för denna förträffliga växellåda så kunderna lär sig hantera dessa ömtåliga ting)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang