Volvo 740 Hastighetsmätare Glappar.

Fredrushen Det Spinner På Driven
29 december 2013 · 250 Inlägg

Tjenare! Har setat här och kollat igenom en hel del trådar om hastighetsmätare på volvo 7/900 serien, har inte riktigt kommit fram till vad som kan vara felet på min så tänkte testa och göra en egen tråd å se om någon kanske vet vad felet kan vara.

När jag köpte bilen(Volvo 740 -90) så fungerade inte hastighetsmätare, men såg genast att det var kablarna som nötts av vid bakaxeln. Så jag skarvade ihop kablarna samt bytte givarn då den såg lite sliten ut. Fungerade fortfarande inte. Påväg ner till besiktningen så drämde jag till lite lätt ovanför mätarhuset och vipps så började hastighetsmätaren fungera en stund. Påväg hem från besiktningen var det samma sak, mätaren var död. Sen emellanåt när man kör kan hastighetsmätaren hoppa igång igen, och fungera i någon mil sen lägger den av igen. Nån som har en aning om vad det kan vara? Har iallafall en aning om att det måste vara mätarhuset det är fel på då den började fungera när jag slog till ovanpå, men har även testat ett annat mätarhus och det är fortfarande samma fel. Kan det vara så att jag har sån otur att det är fel på båda mätarhusen? Eller kan det vara glappt någonstans i kabalget? Hoppas på svar.

Mvh Fredde

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
sterge
29 december 2013 · 484 Inlägg

Kanske någon undermålig lödning som är orsaken till glappet.

Föddes till att älska Volvo.
Aronson
29 december 2013 · 914 Inlägg

På VDO mätare 740 88b till 1990 är lödningar ett väldigt vanligt problem.Det är på hastighetsmätarns kretskort som de dåliga lödningarna är.Ta isär hastighetsmätarn och löd om dem.Alltså det lilla kretskortet som sitter inne i mätarn,inte den blåa plasfolien på baksidan.

Fredrushen Det Spinner På Driven
29 december 2013 · 250 Inlägg

sterge skrev:
Kanske någon undermålig lödning som är orsaken till glappet.

Aronson skrev:
På VDO mätare 740 88b till 1990 är lödningar ett väldigt vanligt problem.Det är på hastighetsmätarns kretskort som de dåliga lödningarna är.Ta isär hastighetsmätarn och löd om dem.Alltså det lilla kretskortet som sitter inne i mätarn,inte den blåa plasfolien på baksidan.

Okej, får ta och kika på det, är det alltså och skruva ur själva mätarna ur huset? Ska man då kunna se lödningarna på baksidan av själva hastighetsmätaren?

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Aronson
29 december 2013 · 914 Inlägg

Du måste plocka isär mätarn för att komma åt kretskortet.bort med nålen(lämpligen med 2 gafflar)ta bort mätartavlan där under 3 skruvar för att ta bort vita plasthuset sedan kommer du åt de 2 skruvarna som håller kretskortet var observant på hur dreven ligger innanför kretskortet när du lossar det.löd om lödningarna och var observant på några ställen där det är tätt mellan lödningarna(dvs tiita noga innan så du ser var det ska vara tenn och inte vara tenn).Sen som det stog i äldre renault handböcker Montering sker i omvänd ordning.När du slutligen trycker tillbaka nålen så ställ ett glas eller stor hylsa under mätarn när du trycker annars( är det risk att de ej blir som man tänkt sig)dvs har du otur trycker du isär räkneverket.LYCKA TILL

Fredrushen Det Spinner På Driven
29 december 2013 · 250 Inlägg

Aronson skrev:
Du måste plocka isär mätarn för att komma åt kretskortet.bort med nålen(lämpligen med 2 gafflar)ta bort mätartavlan där under 3 skruvar för att ta bort vita plasthuset sedan kommer du åt de 2 skruvarna som håller kretskortet var observant på hur dreven ligger innanför kretskortet när du lossar det.löd om lödningarna och var observant på några ställen där det är tätt mellan lödningarna(dvs tiita noga innan så du ser var det ska vara tenn och inte vara tenn).Sen som det stog i äldre renault handböcker Montering sker i omvänd ordning.När du slutligen trycker tillbaka nålen så ställ ett glas eller stor hylsa under mätarn när du trycker annars( är det risk att de ej blir som man tänkt sig)dvs har du otur trycker du isär räkneverket.LYCKA TILL

Tack för en bra förklarning! Får se om jag känner mig modig under morgondagen och ge mig på detta! Skulle ju vara riktigt fint med en fungerande hastighetsmätare faktiskt.. Särskilt tripräknare då man inte har någon tankmätare heller haha smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Fredrushen Det Spinner På Driven
29 december 2013 · 250 Inlägg

Hej igen! Har varit ut en sväng och grejjat, fick låna polarens mätarhus och testa, fungerar utmärkt i hans bil men det är fortfarande samma fel när det sitter i min bil.... Vi kom fram till att det kan inte vara lödningarna i hastighetsmätaren som är dåliga, då polaren menar på att om lödningen är dålig så ska fortfarande trippmätarn samt vägmätarn fungera, men hastighetsmätarn, trippmätarn samt vägmätarn sluta/börjar fungera samtidigt hela tiden. Inte kan det väll vara för att själva vita plastklipset man trycker över kontakten är borta? Tycker det endå borde ha kontakt... Får ta o kolla imorn så att kablarna är hela från givarn, vet inte vad annars felet skulle kunna vara... Och sen är det ju det att ibland funkar det genom att slå ovanpå mätarn, men det är sällan, mestadels fungerar det till och från under körningen.

Tacksam för svar! Mvh Fredde

Senast redigerat av Fredrushen (29 december 2013)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Fredrushen Det Spinner På Driven
5 januari 2014 · 250 Inlägg

Bumpar upp tråden utifall att någon har någon lösning på problemet smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Henkix
5 januari 2014 · 6 737 Inlägg

om allt i hastighetsmätaren börjar fungera samtidigt så lär du ha fel på givaren i bakaxeln eller så är det kabelbrott påvägen till mätaren wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Fredrushen Det Spinner På Driven
5 januari 2014 · 250 Inlägg

Henkix skrev:
om allt i hastighetsmätaren börjar fungera samtidigt så lär du ha fel på givaren i bakaxeln eller så är det kabelbrott påvägen till mätaren wink

Okej, hur kan man kolla om givaren är hel? Eller det kanske den bör vara då den visar rätt och allt när det väl fungerar? Så kanske är kabelbrott? El är inte min starka sida haha smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo Knugen The one and only
5 januari 2014 · 1 091 Inlägg

Ohm mät givaren. Ska ligga runt 1000 Ohm har jag för mig.
Men jag tror ändå att det är i själva instrumenthuset/kablarna som problemet ligger, såvida du inte är hulken o slår så hårt i brädan så att bakaxeln påverkas wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
SLG
5 januari 2014 · 498 Inlägg

Hur ser stiften ut i kontakten? Sitter inte löst eller något annat skumt? Har du följt kabeln en bit så den inte är skavt någon stans?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Fredrushen Det Spinner På Driven
6 januari 2014 · 250 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Ohm mät givaren. Ska ligga runt 1000 Ohm har jag för mig.
Men jag tror ändå att det är i själva instrumenthuset/kablarna som problemet ligger, såvida du inte är hulken o slår så hårt i brädan så att bakaxeln påverkas wink

Haha inte omöjligt! wink Kan jag ohmmäta utan att behöva köra bilen? Kan vara som så att det är nånting med kontakten på baksidan av instrumenthuset, sitter ju inget såntdär vitt clips som trycker på kontakten på stiftet, annars vet jag inte vad felet är då jag har testat med ett annat mätarhus som vi vet fungerar tongue

SLG skrev:
Hur ser stiften ut i kontakten? Sitter inte löst eller något annat skumt? Har du följt kabeln en bit så den inte är skavt någon stans?

Jodå dem ser bra ut, kabeln var av där innan så har bytt ut kabeln en bit, får ta o kika mer imorn om min lödning kanske blev lite taskig eller om kabeln är av på något mer ställe, så att säga så märktes det att kablarna var lite gamla, kunde ju nästintill bryta av dem wink

Senast redigerat av Fredrushen (6 januari 2014)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
jaka54
6 januari 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Funkar din kompis mätarhus i din bil?

Fredrushen Det Spinner På Driven
6 januari 2014 · 250 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Funkar din kompis mätarhus i din bil?

Hejsan! Dessvärre inte, fortfarande samma strul när jag testade med det. Därav att jag kunnat konstatera att det kan inte vara något fel på själva mätarhuset. Tråkigt med ett sådant här fel när man inte har någon fungerande hastighetsmätare+trippmätare, och det blir ju inte bättre av att man inte har någon tankmätare heller haha wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
SLG
6 januari 2014 · 498 Inlägg

Fredrushen skrev:

Volvo Knugen skrev:
Ohm mät givaren. Ska ligga runt 1000 Ohm har jag för mig.
Men jag tror ändå att det är i själva instrumenthuset/kablarna som problemet ligger, såvida du inte är hulken o slår så hårt i brädan så att bakaxeln påverkas wink

Haha inte omöjligt! wink Kan jag ohmmäta utan att behöva köra bilen? Kan vara som så att det är nånting med kontakten på baksidan av instrumenthuset, sitter ju inget såntdär vitt clips som trycker på kontakten på stiftet, annars vet jag inte vad felet är då jag har testat med ett annat mätarhus som vi vet fungerar tongue

SLG skrev:
Hur ser stiften ut i kontakten? Sitter inte löst eller något annat skumt? Har du följt kabeln en bit så den inte är skavt någon stans?

Jodå dem ser bra ut, kabeln var av där innan så har bytt ut kabeln en bit, får ta o kika mer imorn om min lödning kanske blev lite taskig eller om kabeln är av på något mer ställe, så att säga så märktes det att kablarna var lite gamla, kunde ju nästintill bryta av dem wink

Kolla så det inte är grönt i kontakten till givaren på bakaxeln. Dra lite i kabeln och känn lite så den inte lossar vid sitiften. Du har ingen möjlighet att göra dig en egen kabel, en provisoriskt lösning och testa med kan du ju utesluta kabeln. Bara dra den inne i bilen och sedan ner vid tankarmaturen..

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Fredrushen Det Spinner På Driven
6 januari 2014 · 250 Inlägg

SLG skrev:

Fredrushen skrev:

Volvo Knugen skrev:
Ohm mät givaren. Ska ligga runt 1000 Ohm har jag för mig.
Men jag tror ändå att det är i själva instrumenthuset/kablarna som problemet ligger, såvida du inte är hulken o slår så hårt i brädan så att bakaxeln påverkas wink

Haha inte omöjligt! wink Kan jag ohmmäta utan att behöva köra bilen? Kan vara som så att det är nånting med kontakten på baksidan av instrumenthuset, sitter ju inget såntdär vitt clips som trycker på kontakten på stiftet, annars vet jag inte vad felet är då jag har testat med ett annat mätarhus som vi vet fungerar tongue

SLG skrev:
Hur ser stiften ut i kontakten? Sitter inte löst eller något annat skumt? Har du följt kabeln en bit så den inte är skavt någon stans?

Jodå dem ser bra ut, kabeln var av där innan så har bytt ut kabeln en bit, får ta o kika mer imorn om min lödning kanske blev lite taskig eller om kabeln är av på något mer ställe, så att säga så märktes det att kablarna var lite gamla, kunde ju nästintill bryta av dem wink

Kolla så det inte är grönt i kontakten till givaren på bakaxeln. Dra lite i kabeln och känn lite så den inte lossar vid sitiften. Du har ingen möjlighet att göra dig en egen kabel, en provisoriskt lösning och testa med kan du ju utesluta kabeln. Bara dra den inne i bilen och sedan ner vid tankarmaturen..

Okej får ta o kika på det, så skulle man ju kunna göra, igentligen bara o dra en högtalarkabel från givarn in till hastighetsmätarn och testa? Är ju 3 kablar bakom hastighetsmätarn men bara 2 från givarn, vad är den 3 kabeln om du har någon aning?

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo Knugen The one and only
6 januari 2014 · 1 091 Inlägg

Fredrushen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Funkar din kompis mätarhus i din bil?

Hejsan! Dessvärre inte, fortfarande samma strul när jag testade med det. Därav att jag kunnat konstatera att det kan inte vara något fel på själva mätarhuset. Tråkigt med ett sådant här fel när man inte har någon fungerande hastighetsmätare+trippmätare, och det blir ju inte bättre av att man inte har någon tankmätare heller haha wink

Säker på att det inte är flera fel i din bil då? Till exempel kabelbrott OCH fel i mätarhuset. Du har inte provat ditt instrument i en bil som har fungerande mätare?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Fredrushen Det Spinner På Driven
6 januari 2014 · 250 Inlägg

Volvo Knugen skrev:

Fredrushen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Funkar din kompis mätarhus i din bil?

Hejsan! Dessvärre inte, fortfarande samma strul när jag testade med det. Därav att jag kunnat konstatera att det kan inte vara något fel på själva mätarhuset. Tråkigt med ett sådant här fel när man inte har någon fungerande hastighetsmätare+trippmätare, och det blir ju inte bättre av att man inte har någon tankmätare heller haha wink

Säker på att det inte är flera fel i din bil då? Till exempel kabelbrott OCH fel i mätarhuset. Du har inte provat ditt instrument i en bil som har fungerande mätare?

Inga fler fel vad jag känner till, annars funkar allting som det ska.. Mätarhus ska det inte vara något fel på, dom säger att om lödningarna är dåliga så är det bara hastighetsmätarn som slutar och fungera, men för mig slutar ju allt på en och samma gång, dvs hastighetsmätare, trippmätare och km räknare. Det har jag inte gjort, kan ju vara värt och prova om det funkar i polarens bil, skulle ju vara underbart om det var något simpelt fel så man kunde få en fungerande hastighetsmätare wink

Senast redigerat av Fredrushen (6 januari 2014)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Aronson
7 januari 2014 · 914 Inlägg

Lödningarna kan påverka både hastighetsmätare och vägmätare,beroende på vilken/vilka lödningar som djävlas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang