kitqeb skrev:
skitsnyggt! hade lätt kört på det. vet dock inte om det är mer cleant utan stickerbomb men samtidigt är det ju kul med något som sticker ut..

Tackar

Nä cleant blir det inte med stickerbomb och gultoning, blir som du säger mer en look som sticker ut lite
Update!Nu så är alla "akuta" problem fixade, med andra ord så är det (förhoppningsvis) bara roliga saker kvar

Så vad är fixat då? Jo att byta bromsbackarna hjälpte inte klonk problemet någonting.
Båda jag och farsan började undra vad det kunde vara när det inte var oket som kärva, eller felmonterade klossar. Fast de gamla var det, men nu så är det som sagt korrekt och nytt.
En natt så låg pappa och sömnlös och tänkte på vad det kunde vara, så fick han en snilleblixt.
För han fråga mig nästa morgon, " Isak, tror du inte att det har nått att göra med abs:n?"
Sökte upp det på google och fick fram att abs-kransarna fram på 9-5 brukar ofta få en spricka i sig och därefter få exakt de symptomer jag hade.
Sprang ner till bilen och försökte få ett foto på den ena
![https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-152d805618966016055ba4f294890baa.jpg]()
och där ser man, rostig och äckligt. Ganska säkert en spricka i den!

(kolla längst upp på bilden)
Åkte till biltema och köpte två nya, när det gäller bromsar så ska man ju alltid byta på båda sidor tänkte jag!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-5dcbfd3f836e64d57ad2e874ea4c3da2.jpg]()
Men det visade sig att förra (tattar)ägaren hade redan bytt på vänster sida, för den var splitter ny

har massa andra exempel som också är halvdant fixat

Men i alla fall så byttes den inte, onödigt jobb bara!
På högersidan så fanns dock boven i dramat

![https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193936/193936-f7eb4e4815acf99db38f895225f860cc.jpg]()
Riktigt liten spricka, fick dra isär det för att det skulle synas på bild!

Så nu bromsar bilen som den ska! Inga ljud eller klonk

Har även fixat ac:n! Mitt problem var att defrostern inte funkade, vilket inte skulle bådat bra inför vintern

Har gjort massa olika saker och rivit sönder halva instrumentpanelen och var på vippen att ta bort det helt för att hitta problemet.
Men i alla fall så var det inte det normala problemet att axeln på luftfördelningsmotorn hade hoppat ur led.
För när jag tog bort hela "paketet" och kände på spjället så var det väldigt trögt, nog tack vare att spjällen och allt inuti luftfördelnings boxen expanderat under denna värmen vi har nu. Så när den har varit på "toppläget" och sedan kalibrerats så har den nog trott att den nått sitt stopp, fastän det kanske bara är halvvägs runt axeln.
Men efter jag rört på spjället flera gånger, försökt smörja det och lät motorn kalibrera från bottenläget istället så funkar allting felfritt nu!

Sorry för ett långt och tråkigt inlägg, men tänkte att det kunde hjälpa andra som har haft samma problem som mig

Over and out!