Kompressionsprovare gör jag fel?

raLLN
29 december 2013 · 76 Inlägg

Hej, köpte idag en Kompressionsprovare på biltema den här - http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … re-151314/

när jag tar ut alla stift och tändspolar ur min BMW och håller ner komp-mätaren så händer ingenting får inga värden och i pappret står det att man ska jorda någon högspänningskabel eller liknande förstår inte riktigt när jag kollat på youtube klipp så verkar dom bara gjort som mig och det låter inte som det är något komp när jag vrider om nyckeln då låter de bara som startmotorn går. Någon som har tips vad jag gjort för fel? Det är första gången jag ger mig på det här så är inte duktig men ett komp-prov tycker jag väl att jag ska klara av, har också googlat och tittat på andra forum utan resultat så nu vänder jag mig hit.


Tack!

Mickius
29 december 2013 · 4 670 Inlägg

Ur med alla stift
Skruva ner mätaren
Ryck säkring till soppapump
Sätt dig i bilen
Ge full gas o vrid på nyckeln "ja brukar köra 8varv på startmotorn
Gå ut o läs av värdet
Upprepa på resterande

raLLN
29 december 2013 · 76 Inlägg

Har gjort allt det där du skrev utan att rycka säkringen till soppa-pumpen är det där problemet är eller`?

Rostens-garage
29 december 2013 · 545 Inlägg

raLLN skrev:
när jag tar ut alla stift och tändspolar ur min BMW och håller ner komp-mätaren så händer ingenting får
Tack!

Håller ner? Skruvar du inte fast den i tändstiftshålet så att det blir tätt?

raLLN
30 december 2013 · 76 Inlägg

Gängan som satt på själva Komp-mätaren var för stor så man inte kunde skruva i den i tändstift hålet i bilen, kunde skruva av den så satt en annan som passade tändstifthålet såg jag så nu ska jag prova och skruva ner den imorgon istället, fick med två stycken instrument, en skruvar man fast och en håller man bara ner i cylindern och kollar kompet. Men tack för all hjälp återkommer om det inte fungerar ändå.


/raLLn

Rostens-garage
30 december 2013 · 545 Inlägg

raLLN skrev:
Gängan som satt på själva Komp-mätaren var för stor så man inte kunde skruva i den i tändstift hålet i bilen, kunde skruva av den så satt en annan som passade tändstifthålet såg jag så nu ska jag prova och skruva ner den imorgon istället, fick med två stycken instrument, en skruvar man fast och en håller man bara ner i cylindern och kollar kompet. Men tack för all hjälp återkommer om det inte fungerar ändå.


/raLLn

Nackdelen med den som man håller är att man måste vara två då.
En som trycker ner den hårt och en som kör på startmotor.

Den man gängar ner kan man sköta själv. Bara gänga ner den helt och sedan köra på startmotorn.

Senast redigerat av rosten1000 (30 december 2013)

raLLN
30 december 2013 · 76 Inlägg

Tack för alla svar! ah jag tänkte igår om man bara kunde sätta ner den i cylindern den mot trycker mot så skulle det bli något men det blev det inte så såg jag att man kunde skruva av en skruv på Komp-mätaren så det passade i tändstifthålet, bra för folk att veta som ska köpa den så dom inte gör samma misstag som mig:) men tack för alla vettiga svar. Och kompet i bilen såg bra ut.

/raLLN

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang