2333
Sök

Plugga till IWS

Svetsare
56 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Tjenare Forumkamrater! big_smile

Jag jobbar nu som diplomerad svetsare enligt IW (International welder), Men har funderingar kring att stega upp mot att jobba som svetsansvarig istället.. Då krävs ju en IWS (International Welding Speciallist) utbildning..

Tänka höra om det är någon som har gått en sån utbildning här.. Är nyfiken på era erfarenheter då cool

-var det värt mödan, fanns det jobb efter utbildningen etc. ? smile

MVH

PM'a för svetsjobb!

12 086 Inlägg
3 januari 2014
Jag har inte gått utbildningen men jag är hyffsat insatt i vad det innebär,
åtminstone den snabbutbildningen som vissa på mitt arbete gått, finns kanske fler varianter?

Utbildningen är 200h plus ev praktisk övning (beroende på vilka erfarenheter du har inom svetsning sedan tidigare) Man lär sig en massa teori och en del standarder, mestadels för svartstål. Utbildningen är rätt dyr, ca 60000kr. Är det något du tänkt betala själv? Om jag förstått det hela rätt måste du dessutom först bli godkänd för att få gå utbildningen öht, jag har för mig att 5 år erfarenhet som yrkesmässig svetsare eller gymnasieutbildning med inriktning svets  är ett krav.

Jag tror det finns gott om jobb i branschen.

Svetsare
56 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
Germax skrev:
Jag har inte gått utbildningen men jag är hyffsat insatt i vad det innebär,
åtminstone den snabbutbildningen som vissa på mitt arbete gått, finns kanske fler varianter?

Utbildningen är 200h plus ev praktisk övning (beroende på vilka erfarenheter du har inom svetsning sedan tidigare) Man lär sig en massa teori och en del standarder, mestadels för svartstål. Utbildningen är rätt dyr, ca 60000kr. Är det något du tänkt betala själv? Om jag förstått det hela rätt måste du dessutom först bli godkänd för att få gå utbildningen öht, jag har för mig att 5 år erfarenhet som yrkesmässig svetsare eller gymnasieutbildning med inriktning svets  är ett krav.

Jag tror det finns gott om jobb i branschen.

Tjaa smile

Jo precis, det är den "snabba varianten" jag menade tongue

Är ju rätt dyr utbildning så, om jag inte lyckas få cheferna att se värdet i en IWS på plats får jag väl ta mig i kragen och leva fattigt ett tag wink

Trevlig helg!

PM'a för svetsjobb!

Sök