3719
Sök

Projekt: En Helt Ok 855R

Projekt: En helt Ok 855R

289 147 Visningar
Projektet avslutat 16 november 2016
766 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#821
Ja jag fick nya damasker skickade till mig utan problem. Det som skilde dem åt var att dessa låg inplastade och kändes mjukare, men kanske inbillar mig där... Hur som helst så hade jag lite drivknutsfett på konen den här gången, i kombination med WD-40 som rekomenderas. Tror att tekniken är att man drar på den på konen, sen skjuter man den över drivknuten med ett enda drag. En jävla lättnad iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-d2a63fd386b01bc9b526518201715781.jpg

Klammrar/spännband på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-e6e35ec4d1e54c8d678bfc74ecae50ca.jpg

Nya låsmuttrar (art.nr 9200250)
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-3324fc4d02be275ccb6ad3683c76b74a.jpg

Loctite på splinesen
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-8281ffdd833784b1590e77e694c97680.jpg

Så ser det ut nu, finns ju lite överflödig damask på stora sidan som man hade kunnat skära bort, men det får sitta som ett extra skydd typ smile Tanken på att punda till det och skära fel avskräcker helt i det här läget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-a4439c893862d6dfc1ebcc6fde51ade9.jpg


766 Inlägg
29 april 2016
Trådstartare
#822
Nya länkarmarna har kommit! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-37a9faaa91f90f4b70162473ce9effa8.jpg


766 Inlägg
29 april 2016
Trådstartare
#823
Ena på plats, nästa sida imorgon!
Damasken ser ju lite "sned" ut, men nu är ju bilen upphissad så den rätar ut sig när bilen kommer ner på backen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-85e7f362ea9bf695ca458fa12242c0b3.jpg

Om det är nån som kan förklara hur den här fungerar i praktiken är jag helt klart intresserad!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000028393/


558 Inlägg
30 april 2016
#824
Så skönt att det gick vägen tillslut! smile Alltid varit skeptiskt till kona men nu vet man ju att det funkar tills nästa gång!


766 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#825
Krävdes lite kraft och värme för att få loss muttern på andra sidan...
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-8ee384724e37b135f395333a924ef5a1.jpg

Det var olika muttrar, på den här sidan så var det utan rörlig bricka (till höger)
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-9a8a81e4e8fc12ecba85aa1ea2f0dff3.jpg


Tänkte först att damasken var hel och fin, men vid granskning så var det inte alls så
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-15ebec53578cb2773619ff97439cebe7.jpg

Länkarmen hade olika bultar
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-b6873e85bab7a42a6b7faa9ed75ff5c8.jpg

Nya damsken på, gick smidigt den här gången också
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-af6ba8769f019a00d43638866f923e08.jpg

Nya muttern på plats, men den gick tungt på också, men nu sitter det! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-85f61f2155a7422eeba40bb5ff66aa08.jpg


766 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#826
mercaa skrev:
Så skönt att det gick vägen tillslut! smile Alltid varit skeptiskt till kona men nu vet man ju att det funkar tills nästa gång!

Ja helt klart gött nu när det sitter! smile
Ja när man ser konen så börjar man verkligen tvivla, men det gick lätt med WD-40 och när man smort upp hela konen med drivknutsfett smile


766 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
#827
Nya tändstift NGK BCPR7ES och körde med ett gap på 0.7
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-e22dd032201bd8e1768178b42a570be8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-7fc295fe9ad0768da556c798503a4471.jpg

Åtdragning med 25nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-4e59ab05ece058aef5c2822586f51dbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-e06b54d3e42a260d356e1b347046e2ee.jpg

Ny olja och filter
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-8f2f85ac5168f690e0523005d31c46cb.jpg

Där var hon klar för besiktning 2016...nu ska det väl fan bli blankt papper!? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-d74cc8bc15022ef8d645197cd484303f.jpg


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 maj 2016
#828
Härligt med lite service som många glömmer bort ibland smile


766 Inlägg
2 maj 2016
Trådstartare
#829
Extrazz skrev:
Härligt med lite service som många glömmer bort ibland smile

Ja absolut, det är gött!
Nu är det bara att släcka service-lampan.
Har VOL-FCR och kabel, men nån som har koll på hur man får det att funka med Win XP, tänker drivrutiner o öppnande av port osv?


766 Inlägg
2 maj 2016
Trådstartare
#830
Besiktigade henne idag...
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-c1bee6fdd792b78dd656a96f59051280.jpg

Det var samma "gubbe" som i höstas, den här gången hittade han inget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-9c137c7a1bb7b856ccfb71dcde814011.jpg

Så då var hon påställd och redo för fina dagar...helt klart härlig känsla! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-9cbc16f97915074f0ddacf95cafb8bca.jpg


11 Inlägg
2 maj 2016
#831
Har aldrig sett bromsvärden över 2,9
Kör du för belägg?


Mycket fin bil btw :-)

Påstängd
1 197 Inlägg
2 maj 2016
#832
stefanwasa skrev:
Extrazz skrev:
Härligt med lite service som många glömmer bort ibland smile

Ja absolut, det är gött!
Nu är det bara att släcka service-lampan.
Har VOL-FCR och kabel, men nån som har koll på hur man får det att funka med Win XP, tänker drivrutiner o öppnande av port osv?

Har funkat för mig att bara plugga in VOL-FCR kablen i RS232-uttaget på datorn och sen in i bilen, sen har jag kunnat kolla allt. smile
Köpte nån usb-adapter till kabeln med men den ville inte fungera..


766 Inlägg
2 maj 2016
Trådstartare
#833
kanfjall skrev:
Har aldrig sett bromsvärden över 2,9
Kör du för belägg?

Mycket fin bil btw :-)

Kör med belägg och skivor från Brembo smile

Tackar!

siiimooon skrev:
Har funkat för mig att bara plugga in VOL-FCR kablen i RS232-uttaget på datorn och sen in i bilen, sen har jag kunnat kolla allt. smile
Köpte nån usb-adapter till kabeln med men den ville inte fungera..

Ja en sån kabel har jag ju inte, men jag köpte en "KKL ver 409.1 VAG-COM", det är USB på den. Har fått det att fungera, fast då var det med Win 7, det operativsystemet hittar ju själv drivrutiner för hårdvaran...XP är ju inte lika smart liksom smile Får väl sätta mig att söka runt lite och sen testa, men sånt är ju riktigt tråkigt smile


766 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#834
Ja men visst, skulle bara dra iväg o tvätta av henne inför bilträffen på lördag och upptäcker drivknutsfett på båda fälgarna fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-4a265392769d5068da95ab9e4b29dc1e.jpg

Ser alltså likadant ut på båda sidorna?! Fattar inte vad som har gått fel, för kämmorna sitter kvar, så den måste ju ha spruckit. De var hela när jag monterat dem, för jag torkade rent utsidan med trasa så det är jag helt säker på. Så måste ju ha hänt efter jag varit ute och kört igår. De som satt där tidigare, iaf på ena sidan var ju hel så dem tidigare har ju gått fritt...teorier?
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-3d17e0194b4b3288ee25a6dca2fa13ac.jpg

Gött att allt jobb måste göras om och dessutom torka rent allt jävla fett från oken, bromssköldarna, stötdämparna osv...


23 Inlägg
5 maj 2016
#835
Nej fyfasen va drygt... sad

766 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#836
ant0ns skrev:
Nej fyfasen va drygt... sad

Ja verkligen, det här var ju inte vad man tänkte när man läste nåt om 10 års garanti...?

//

Kunde inte riktigt släppa det och gick ut och kollade, torkade rent och hittade sprickan. Kan ju bara gissa men antagligen så ser det likadant ut på andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-1fb8760d3827921b1c56950d115fe959.jpg


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 maj 2016
#837
Aj fy fan.. Det där är riktigt jobbigt att torka rent.
Drog själv en damask på en vit 850S  Hela jävla sidan utmed bilen var ju full av klet

Det känns ju som att du ska köra på vanliga damasker nu istället för den där skiten kan verkligen inte vara något höjdare om man knappt ens får på de och dessutom går sönder inom några få mil.


766 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#838
Extrazz skrev:
Aj fy fan.. Det där är riktigt jobbigt att torka rent.
Drog själv en damask på en vit 850S  Hela jävla sidan utmed bilen var ju full av klet

Det känns ju som att du ska köra på vanliga damasker nu istället för den där skiten kan verkligen inte vara något höjdare om man knappt ens får på de och dessutom går sönder inom några få mil.

Ja ser inte fram emot att göra rent det där...

Så kommer det att bli, sätter inte dit damasker i silikon en gång till. Sen måste jag ju köpa nya låsmuttrar igen. Nu funderar jag på att plocka ur axlarna och byta både inre och yttre damasker, eventuellt så byter jag de yttre drivknutarna. Har du haft ur axlarna, är det mycket jobb och är det regel att man förstör packboxarna då?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 maj 2016
#839
stefanwasa skrev:
Extrazz skrev:
Aj fy fan.. Det där är riktigt jobbigt att torka rent.
Drog själv en damask på en vit 850S  Hela jävla sidan utmed bilen var ju full av klet

Det känns ju som att du ska köra på vanliga damasker nu istället för den där skiten kan verkligen inte vara något höjdare om man knappt ens får på de och dessutom går sönder inom några få mil.

Ja ser inte fram emot att göra rent det där...

Så kommer det att bli, sätter inte dit damasker i silikon en gång till. Sen måste jag ju köpa nya låsmuttrar igen. Nu funderar jag på att plocka ur axlarna och byta både inre och yttre damasker, eventuellt så byter jag de yttre drivknutarna. Har du haft ur axlarna, är det mycket jobb och är det regel att man förstör packboxarna då?

Oftast så går det att bara "dra" ut drivaxlarna. Känn efter glapp i knutarna bara.
Du åker på att byta olja i lådan och packboxarna är lika så bra att byta om du ändå har ur de. Det håller säkert med de gamla men jag hade bytt till nya så slipper man bekymmret med att de börjar läcka om några hundra mil.

Man bör vara två när man har ur drivaxlarna spec på den långa. Brukar gå fint att bara släppa på muttern. Ge den en smäll innåt och lossa på bulten till länkarmen. Sen drar man den åt sidan och sen sätter man tillbaka länkarmen efter man har fått ur drivaxeln. Sen är det bara att dra jakt ur. bara att släppa på fästet för den långa axeln med.

Det går år ca 2L olja i lådan dessutom.  Har art nr på

11 617 45  Olja   Åtgår två st.  Alt är det detta 31 280 771  Men det ena är ersatt med det andra så vilket du säger spelar ingen roll wink
68 434 81  Drivknutstätning   Bör vara den.  åtgår 2 st.


24 Inlägg
5 maj 2016
#840
de där är fett dryg min damask har också gått sönder på ena sidan dok inte lika illa som på din då min är de bara fett på damasken och lite på skölden än så länge hmm



Sök