3580
Sök

Projekt: En Helt Ok 855R

Projekt: En helt Ok 855R

289 145 Visningar
Projektet avslutat 16 november 2016
766 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#841
Extrazz skrev:
Oftast så går det att bara "dra" ut drivaxlarna. Känn efter glapp i knutarna bara.
Du åker på att byta olja i lådan och packboxarna är lika så bra att byta om du ändå har ur de. Det håller säkert med de gamla men jag hade bytt till nya så slipper man bekymmret med att de börjar läcka om några hundra mil.

Man bör vara två när man har ur drivaxlarna spec på den långa. Brukar gå fint att bara släppa på muttern. Ge den en smäll innåt och lossa på bulten till länkarmen. Sen drar man den åt sidan och sen sätter man tillbaka länkarmen efter man har fått ur drivaxeln. Sen är det bara att dra jakt ur. bara att släppa på fästet för den långa axeln med.

Det går år ca 2L olja i lådan dessutom.  Har art nr på

11 617 45  Olja   Åtgår två st.  Alt är det detta 31 280 771  Men det ena är ersatt med det andra så vilket du säger spelar ingen roll wink
68 434 81  Drivknutstätning   Bör vara den.  åtgår 2 st.

Tack så mycket för info! smile

ckb1338 skrev:
de där är fett dryg min damask har också gått sönder på ena sidan dok inte lika illa som på din då min är de bara fett på damasken och lite på skölden än så länge hmm

Körde du också på silikondamaskerna från Drivknuten?


11 Inlägg
5 maj 2016
#843
Synd med damaskerna. sad

Jag hade med kört på orginal ist. smile

766 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#844
PajalaJr skrev:
Fy fan vad tråkigt sad

kanfjall skrev:
Synd med damaskerna. sad

Jag hade med kört på orginal ist. smile

Ja det var helt klart segt, tack för sympatin! smile

//

Nu har jag beställt nya drivknutar komplett med damasker, muttrar osv, från Tyskland. Har även beställt nya yttre styrleder. Då är det väl bara den lilla detaljen att försöka få bort drivknutarna utan att ta ur axlarna...skam den som ger sig, som man brukar säga...


24 Inlägg
6 maj 2016
#845
stefanwasa skrev:
Extrazz skrev:
Oftast så går det att bara "dra" ut drivaxlarna. Känn efter glapp i knutarna bara.
Du åker på att byta olja i lådan och packboxarna är lika så bra att byta om du ändå har ur de. Det håller säkert med de gamla men jag hade bytt till nya så slipper man bekymmret med att de börjar läcka om några hundra mil.

Man bör vara två när man har ur drivaxlarna spec på den långa. Brukar gå fint att bara släppa på muttern. Ge den en smäll innåt och lossa på bulten till länkarmen. Sen drar man den åt sidan och sen sätter man tillbaka länkarmen efter man har fått ur drivaxeln. Sen är det bara att dra jakt ur. bara att släppa på fästet för den långa axeln med.

Det går år ca 2L olja i lådan dessutom.  Har art nr på

11 617 45  Olja   Åtgår två st.  Alt är det detta 31 280 771  Men det ena är ersatt med det andra så vilket du säger spelar ingen roll wink
68 434 81  Drivknutstätning   Bör vara den.  åtgår 2 st.

Tack så mycket för info! smile

ckb1338 skrev:
de där är fett dryg min damask har också gått sönder på ena sidan dok inte lika illa som på din då min är de bara fett på damasken och lite på skölden än så länge hmm

Körde du också på silikondamaskerna från Drivknuten?

nopp har original men har kollat på damasker där ifrån men när man ser detta så villa man ju inte köpa såna där ifrån


558 Inlägg
6 maj 2016
#846
Fyfan va drygt... hmm Kanske inte är så bra kvalitet som dom lovar, nu kommer jag ständigt vara orolig över min silikon damask som sitter på  lol


766 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#847
mercaa skrev:
Fyfan va drygt... hmm Kanske inte är så bra kvalitet som dom lovar, nu kommer jag ständigt vara orolig över min silikon damask som sitter på  lol

Ja jag vet ju inte om jag haft otur eller vad som har hänt, de sa att dem skulle skicka damaskerna till fabriken för "analys"...jag har ju krävt pengarna tillbaka, men är det så att det är jag som har gjort fel vid monteringen så är det ju inget att jiddra om smile

//

Köpte en R-mapp dagen innan jag upptäckte att damaskerna var trasiga, för att fira att hon var klar nu...ironi liksom smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-677f72bbb7753924a6d42744e0c74625.jpg

Var lite trasig i en söm på insidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-ef9a8d3bda9c132d80f4ce3553d4a94e.jpg

Så fick ju dra fram lite andra verktyg den här gången
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-1bd3d2ad2708316168379739c44bde1c.jpg

Fixat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-a4f5ec14835cb23d0d7befe1bb155ac5.jpg

Rengjorde skinnet också och torkade av mockan med microfiberduk, blev helt ok!
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-a9b12a0465a0fede6d65896ab9abc1ae.jpg


766 Inlägg
11 maj 2016
Trådstartare
#848
Har varit ute och skurit bort damaskerna som jag ska skicka tillbaka till Drivknuten.
Sprickan i den andra damasken satt på ett helt annat ställe, i mitten och var lodrät
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-296e1e8a43ac9da92f5312b85c66c223.jpg

Känns så jävla nerjobbat att behöva göra rent det här...vilket merjobb liksom!
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-afa14df650244aa478264ab353552481.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-b136d49bb752de2f9ccfc6f433851821.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-f669098739f81cf89c7057d846acf4f2.jpg


766 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#849
Fick bort drivknuten till slut, men det var lite jobb smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-ea718a0fe1a32ca3edf9cb7674bc47b3.jpg

Det ser ju galet ut vid nederdelen av splinesen...det var denna drivknuten som gick så jävla segt i gängorna också. Ska bli gött med nytt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-40592b477a42b12296937c314d7774bc.jpg


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
14 maj 2016
#850
Den där drivknuten borde inte ens ha lämnat fabriken...


1 958 Inlägg
15 maj 2016
#851
stefanwasa skrev:
Fick bort drivknuten till slut, men det var lite jobb smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-ea718a0fe1a32ca3edf9cb7674bc47b3.jpg

Det ser ju galet ut vid nederdelen av splinesen...det var denna drivknuten som gick så jävla segt i gängorna också. Ska bli gött med nytt!
http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-40592b477a42b12296937c314d7774bc.jpg

Extrazz skrev:
Den där drivknuten borde inte ens ha lämnat fabriken...

Ser ju ut som någon har applicerat någon loctite produkt på splinsen. Bara skrapa rent med en kniv och gör rent. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

766 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#852
Mr_Lööf skrev:
Ser ju ut som någon har applicerat någon loctite produkt på splinsen. Bara skrapa rent med en kniv och gör rent. smile

Jaha det ser ut så då alltså, men den där drivknuten åker inte tillbaka för det! smile Tack för info!


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
19 maj 2016
#853
Fyfan vilket onödigt extrajobb, inte det roligaste jobbet heller. neutral

Nöjeskör närproducerat

766 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#854
_Blue_Speed_ skrev:
Fyfan vilket onödigt extrajobb, inte det roligaste jobbet heller. neutral

Hehe, nej hade gärna sluppit lägga tid på det där...men i jämförelse att få bort drivknutarna så städar jag gärna drivknutsfett smile

//

Nya delarna...tyvärr fick jag inte drivknutarna jag hade beställt, utan fick dessa som ersättning, får återkomma om kvaliten på dem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-fb6b00e2b3c766bf6487626a00435094.jpg


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 maj 2016
#855
stefanwasa skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Fyfan vilket onödigt extrajobb, inte det roligaste jobbet heller. neutral

Hehe, nej hade gärna sluppit lägga tid på det där...men i jämförelse att få bort drivknutarna så städar jag gärna drivknutsfett smile

Ja. tongue Har du fått "analysen" från fabriken? Vore intressant att veta vad de säger om sprickorna. smile

Nöjeskör närproducerat

766 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#856
_Blue_Speed_ skrev:
Ja. tongue Har du fått "analysen" från fabriken? Vore intressant att veta vad de säger om sprickorna. smile

Nej jag har inte hört nåt från Drivknuten, jag har fått tillbaka pengarna för damaskerna och konen, men inte för låsmuttrarna. Det skulle jag få om fabriken konstaterade att det var fabrikationsfel om jag fattade saken rätt. Får maila dem nästa vecka, om jag inte hört nåt tidigare...återkommer! smile


766 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#857
Fick bort yttre styrleden till slut, men jävlar vad den satt. Fick värma med gasol och en hel del WD40 och lite hammare smile Smort upp med aluminiumpasta så det inte blir så igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-eed9bbd31be11e932cfc8bf9d4577026.jpg

Nya yttre styrleden på plats. Skönhetsgrej var ju att det var olika färger på dem, den andra var svart...störande smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-5dd1434b6d57baed68983cd1f989fe1b.jpg

Sen så passade inte drivknutarna, jag köpte dessa mot regnummer på min gamla GLT. Det sitter ju en M56H-låda i henne. Men drivaxlarna var bredare än det ingående hålet på drivknuten. Vad jag kan få fram så sitter det fetare grejer original till dessa, så antar att jag får köpa drivknutar med ingående mått på 28mm. Men tyckte det var större när jag mätte den gamla drivknuten som satt där, typ 30-31mm. Där ligger även den gamla styrleden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-0416c81dab07f60019eb1711db4f9e81.jpg


558 Inlägg
23 maj 2016
#858
Det var då inte lite motgångar du skulle få med hela drivknuts historien.. . :p
Men bra jobbat! smile


766 Inlägg
30 maj 2016
Trådstartare
#859
mercaa skrev:
Det var då inte lite motgångar du skulle få med hela drivknuts historien.. . :p
Men bra jobbat! smile

Ja det tar inte slut på motgångarna heller smile Tack!

//

Nya drivknuten med ingångshål på 28mm, som satt original på 850R. Som jag fattar det så måste de inre drivknutarna vara samma på axlarna för M56- och M59-lådan, för att de fetare yttre axlarna ska kunna sitta på min.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-ff03ff14e044af6896c65bc1d7a54894.jpg

Ungefär så här långt kom jag, sen var det stopp igen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-60486859589545fe44737dfbd86d3548.jpg

Det är så jävla tight att få på nya drivknuten, nu ligger den på jobbet med ca 1mm kvar för att låsringen ska hamna i spåret. Nya tag imorgon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-367e29280bd7e62d4249b2f5231b27f7.jpg


766 Inlägg
31 maj 2016
Trådstartare
#860
Yes, drivknut 1 på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-d3073e407103fbc293a779218ce7493c.jpg



Sök