Jag har haft problem med bakbromsarna när dem blir varma, det är när man ska gå ner från typ 30 till 0. Då kom det en vibration och oljud från bakvagnen, kunde inte förstå vad det berodde på...var till en känd Volvo-mek, han provkörde men hade inte tid för nån noggrannare felsökning. Så han bad mig åka till bilprovning där man kan göra ett bromstest för att se om skivorna är skeva, det gjorde jag och skivorna var inte i närheten av skeva (hade visat sig genom att "broms-klockan" hade pulserat). Stötte på legenden turboroger här på garaget, när jag var på skroten och han hade lösningen direkt
Man kapar helt enkelt bort halva skrikplattan, den övre delen ska bort
Informationen kommer från denna tråden. Där verkar det som att Volvo sålde skrikplattor som var formade så från början. Har inte haft det här problemet innan jag bytte bromsar till nya ATE och inte heller på min tidigare GLT. Där hade jag iofs gnissel, men det här var nåt helt annat:
Här är ena original baklyktan som jag hittade på skroten...var bara ett problem, kolla uppe i hörnet
En jävla fluga som letat sig in och naturligtvis dött. Gick inte att rubba, så började kolla runt om man kunde öppna baklyktan, men dem är ju gjutna typ. Så lösningen på det här problemet heter ju turboroger, han föreslog att fylla lyktan med vatten
Mycket riktigt, det löste problemet, stort tack för det tipset! Hade aldrig kommit på det själv och säkert förstört lyktan på kuppen
Har rengjort baksidorna och kört cleaner på utsidan
Riktigt bra tips för att få ut skit ur lyktan! Jag hade nog gjort samma som dig annars, förstört halva elr hela lyktan på kuppen!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Parantes är att man kommer åt skruvarna genom att ta bort övre och nedre luckan, samt högtalaren. Man behöver inte riva mer än så, men det krävs lite förlängare och gärna en sån led man kan vinkla