4600
Sök

Mystiskt hål i biltak på bränd bil i mordfall

4 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
I fallet med den mördade småbarnsmamman från Trollhättan brändes en bil. Denna bil har ett hål i taket som teknikerna inte kan förklara. Tänkte att detta forum om något kan avgöra vad som eventuellt kan göra ett sådant hål.

Hålet finns ovanför vänster sits i baksätet och är gjort innifrån och ut.

Bild på hålet finns på sidan 203 i förundersökningsprotokollet. Jag vill varna för att andra sidor har mindre trevliga bilder. http://minfil.org/BbS4d5b6b6/k107152.pdf

Min teori är att det är gjort med en välvd grävspade, alltså inte den rakare varianten utan en sådan med lite rundare böjning i plåten och en spetsigare variant av spade. Denna bild visar ungefär vad jag menar: http://www.jula.se/mediaarchive/6133314 … 02-jpg.jpg

Kan man göra ett hål i ett biltak med en spade som man i vredesmod kör i taket? Noteras skall att Missing People Sweden har hittat en plats där man försökt gräva samt på annan plats en dumpad ny spade. Småbarnsmamman dumpades dock till slut i en skogsdunge.

Muttley
4 januari 2014
Sidan 223 menar du.

Jag själv tycker de ser ut som skadan kommer inifrån kupen och ut.  Ser uppfläkt ut.   Tror knappats att man med armstyrka får upp en sådan bit inifrån med en spade?
Senast redigerat av tkd_rille (4 januari 2014)

4 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Sidan 223 menar du.

Jag själv tycker de ser ut som skadan kommer inifrån kupen och ut.  Ser uppfläkt ut.   Tror knappats att man med armstyrka får upp en sådan bit inifrån med en spade?

Ja, det är sidan 223 enligt Adobe Readers numrering men sidan 203 enligt dokumentets egen sidnumrering.

Om spaden är spetsig tror jag den kan fungera skärande på samma sätt som en plåtsax. Allt handlar om tryck per ytenhet. Hoppas på att någon som har en plåt gör ett litet test! smile

1 319 Inlägg
4 januari 2014
Kopierade ut bilden ur Fup och laddade upp här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108749/108749-b5b780346480ae19bb9668bebb2fc9cc.jpg

Är nog inte alla som orkar ladda ner och läsa så här får ni det serverat..

OnT: Med tanke på att taket bara en tunn plåt så så är det inte så svårt att slå igenom spett och liknande, det har jag själv prövat och det är inga svårigheter alls. En spade har jag svårare att se att man kan slå igenom, speciellt om man sitter inne i bilen. Man får ingen bra styrka att slå med, samt att spadar man köper ofta är billiga/gjorda av inte allt för hårda material. Med vanlig 50krs spade på statoil tror jag inte man kommer igenom så lätt.

Om nu någon har använt ett objekt för att slå sig igenom, är det inte möjligt att den extrema värme som utvecklats i branden har fläkt upp en större reva/eller påverkat på så vis att en liten skada blir större?

_----------'

1 758 Inlägg
4 januari 2014
Som redan påpekats är det rätt tunn plåt i ett biltak, behövs inte jättemycket för att slå igenom. Om det dessutom brinner för fullt i bilen sjunker hållfastheten avsevärt.

Något inne i bilen som exploderat under branden? Krockgardin? Pyroteknisk bältessträckare?

8 903 Inlägg
4 januari 2014
sleepyoh skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108749/108749-b5b780346480ae19bb9668bebb2fc9cc.jpg

OnT: Med tanke på att taket bara en tunn plåt så så är det inte så svårt att slå igenom spett och liknande, det har jag själv prövat och det är inga svårigheter alls. En spade har jag svårare att se att man kan slå igenom, speciellt om man sitter inne i bilen. Man får ingen bra styrka att slå med, samt att spadar man köper ofta är billiga/gjorda av inte allt för hårda material. Med vanlig 50krs spade på statoil tror jag inte man kommer igenom så lätt.

Om nu någon har använt ett objekt för att slå sig igenom, är det inte möjligt att den extrema värme som utvecklats i branden har fläkt upp en större reva/eller påverkat på så vis att en liten skada blir större?

Med tanke på upphovsrätten och varifrån du tagit bilden är det nog klokast att ta bort bilden.

Fotograf på tierpidag.se

236 Inlägg
4 januari 2014
schnauz skrev:
Som redan påpekats är det rätt tunn plåt i ett biltak, behövs inte jättemycket för att slå igenom. Om det dessutom brinner för fullt i bilen sjunker hållfastheten avsevärt.

Något inne i bilen som exploderat under branden? Krockgardin? Pyroteknisk bältessträckare?

Troligtvis krockgardinen.
Den brända bilen är en Volvo s40 -96, och de kom med krockgardiner som standard har jag för mig.

Power is measured in dB

4 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Kan en krockgardin slunga iväg något med en sådan kraft att det gör hål i plåttaket? Låter rätt farligt för passagerarna tycker jag.

4 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Hamilton skrev:
sleepyoh skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/109/108749/108749-b5b780346480ae19bb9668bebb2fc9cc.jpg

Med tanke på upphovsrätten och varifrån du tagit bilden är det nog klokast att ta bort bilden.

Bilden är knappast upphovsrättsskyddad eftersom den är del av ett dokument som är offentligt i enlighet med offentlighetsprincipen. Förundersökningsprotokoll är offentlig handling.

1 758 Inlägg
5 januari 2014
Läste lite i FUP igår och i den utbrända bilen påträffades rester av en pistol med hölje i plast, som enligt teknikerna kunde vara en soft air gun. Finns det kolsyredrivna såna? Eller kan det vara en kolsyredriven luftpistol?
Såg även att det låg bromsskivor i skuffen och det nämns i FUP att ägaren är bilintresserad och skruvar själv. Kan kanske funnits någon tryckbehållare i bilen. En sprejflaska är det knappast tillräcklig kräm i, men t.ex. en gasolbrännare eller en bilbrandsläckare?

ThordOlavsson skrev:
Kan en krockgardin slunga iväg något med en sådan kraft att det gör hål i plåttaket? Låter rätt farligt för passagerarna tycker jag.

Inte när den utlöser kontrollerat, men om den exploderar okontrollerat i en brand så kanske. Sitter man i en bil som brinner så kraftigt som den på bilderna så har man nog större problem än krockgardinen att oroa sig över.

8 903 Inlägg
5 januari 2014
ThordOlavsson skrev:
Hamilton skrev:
sleepyoh skrev:

Bilden är knappast upphovsrättsskyddad eftersom den är del av ett dokument som är offentligt i enlighet med offentlighetsprincipen. Förundersökningsprotokoll är offentlig handling.

Bilder är alltid skyddade av upphovsrätten oavsett vad du tycker, och att ett dokument är offentligt inebär inte att man får sprida den vidare.

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
5 januari 2014
Hamilton skrev:
ThordOlavsson skrev:
Hamilton skrev:

Bilder är alltid skyddade av upphovsrätten oavsett vad du tycker, och att ett dokument är offentligt inebär inte att man får sprida den vidare.

Jag försökte hitta lite om just FUP.  De är enbart etiskt fel.  Inget lagligt fel.
Så jag tycker allt är upp till en moderator om de tycker de är rätt att dela bilderna i tråden.  Dock är inte bilen något känsligt.  Hade de varit från lägenheten hade jag förstått dock.

Så länge inte personuppgifter delas i tråden är de heller inget lagbrott.   

http://lawline.se/answers/12578
Senast redigerat av tkd_rille (5 januari 2014)

8 903 Inlägg
5 januari 2014
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:
ThordOlavsson skrev:

Jag försökte hitta lite om just FUP.  De är enbart etiskt fel.  Inget lagligt fel.
Så jag tycker allt är upp till en moderator om de tycker de är rätt att dela bilderna i tråden.  Dock är inte bilen något känsligt.  Hade de varit från lägenheten hade jag förstått dock.

Återigen så är bilder alltid skyddade av upphovsrätten, jag tivlar starkt på att tillstånd är inhämtat för publicering av bilden.

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
5 januari 2014
Hamilton skrev:
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:

Återigen så är bilder alltid skyddade av upphovsrätten, jag tivlar starkt på att tillstånd är inhämtat för publicering av bilden.

Men vem äger bilden?   Den är fortfarande helt offentlig och får spridas som offentlig handling.  Jag orkar inte öppna dokumentet igen.   
Har du fakta om bilder från fup från en myndighet så upp med dem.   

Annars kan vi nog lägga ner diskussionen och låta tråden fokuseras på det den var till.

8 903 Inlägg
5 januari 2014
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:
tkd_rille skrev:

Men vem äger bilden?   Den är fortfarande helt offentlig och får spridas som offentlig handling.  Jag orkar inte öppna dokumentet igen.   
Har du fakta om bilder från fup från en myndighet så upp med dem.   

Annars kan vi nog lägga ner diskussionen och låta tråden fokuseras på det den var till.

Upphovsrättsinnehavaren äger bilden och det är upp till den som vill publicera bilden att ta reda på vem ägaren är. och förövrigt så är målsägande namnen inte borttagna i dokumentet och redan där begår man ett brott mot PUL.

Fotograf på tierpidag.se

Administratör
11 967 Inlägg
7 januari 2014
Bild raderad då det är oklart hur det ligger till med upphovsrätten i det här fallet. Länka till saker och ting ni vill visa istället, men ladda inte upp det här.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök