Lite lägesuppdatering... Håller på att rengöra och slipa ner motorutrymmet och förbereda för lackering.Under all smuts finns en riktigt fräsch kaross, inte en antydan till någon rost. Så jäkla skönt att slippa en massa arbete med rost
Sen till lite roligare saker. Får hem en helt ny Volvo Original 19T TD04HL i veckan Ett 3" GLT spjäll ska dyka upp i veckan också !
Volvo gjorde ett bra jobb med rostskydd på 800 serien iallafall Det viktiga hålet till kopplingen, sitter bara en täckbricka på automatmodellerna. Köpte ett K&N filter för ett tag sen som ska användas till T-5ren.
Ser ju fint ut gutt med ny turbo har du portat ditt insug redan eller ska du göra de?
Tackar, det ska portas till 3" spjället
Behöver man bara porta där spjällhuset ska sitta eller bör man ta själv insugs kanalerna eller vad de heter också? På själv insuget då inte på toppen? Om no förstår vad jag menar? för kanalerna är ju lite större på GLT:n
Ser ju fint ut gutt med ny turbo har du portat ditt insug redan eller ska du göra de?
Tackar, det ska portas till 3" spjället
Behöver man bara porta där spjällhuset ska sitta eller bör man ta själv insugs kanalerna eller vad de heter också? På själv insuget då inte på toppen? Om no förstår vad jag menar? för kanalerna är ju lite större på GLT:n
Lite krångligt förklarat kanske
Hålet till spjället måste ju matchportas, annars kan du lika gärna skita i att byta spjäll... samma gäller ju med kanalerna, ifall de inte håller samma storlek hela vägen är ju jobbet ogjort, ännu värre ifall det blir en kant i vägen (som ifall du har större kanaler i insuget men inte i toppen)
Sedan hoppas jag du tänker att mappa GLT spjället, annars blir bilen svårkörd i låga hastigheter (som min, visser ligen v70 men jag har inte mappat något med spjället och det går därför inte ens att köra i 30 längre, antingen så ökar man hastigheten eller sänker, hålla jämnt går inte, den får ju mer luft på mindre gasvinkel än vad den är van vid... dock ingen aning alls hur känslig jetronic är på detta)
Behöver man bara porta där spjällhuset ska sitta eller bör man ta själv insugs kanalerna eller vad de heter också? På själv insuget då inte på toppen? Om no förstår vad jag menar? för kanalerna är ju lite större på GLT:n
Lite krångligt förklarat kanske
Hålet till spjället måste ju matchportas, annars kan du lika gärna skita i att byta spjäll... samma gäller ju med kanalerna, ifall de inte håller samma storlek hela vägen är ju jobbet ogjort, ännu värre ifall det blir en kant i vägen (som ifall du har större kanaler i insuget men inte i toppen)
Sedan hoppas jag du tänker att mappa GLT spjället, annars blir bilen svårkörd i låga hastigheter (som min, visser ligen v70 men jag har inte mappat något med spjället och det går därför inte ens att köra i 30 längre, antingen så ökar man hastigheten eller sänker, hålla jämnt går inte, den får ju mer luft på mindre gasvinkel än vad den är van vid... dock ingen aning alls hur känslig jetronic är på detta)
Jo men de förstod man ju men aldrig hört att de ska bli "kant" motstånd? Eller jag har aldrig hört någon som behövt porta toppen också? Och går det ens att mappa spjället på 850?
Behöver man bara porta där spjällhuset ska sitta eller bör man ta själv insugs kanalerna eller vad de heter också? På själv insuget då inte på toppen? Om no förstår vad jag menar? för kanalerna är ju lite större på GLT:n
Lite krångligt förklarat kanske
Hålet till spjället måste ju matchportas, annars kan du lika gärna skita i att byta spjäll... samma gäller ju med kanalerna, ifall de inte håller samma storlek hela vägen är ju jobbet ogjort, ännu värre ifall det blir en kant i vägen (som ifall du har större kanaler i insuget men inte i toppen)
Sedan hoppas jag du tänker att mappa GLT spjället, annars blir bilen svårkörd i låga hastigheter (som min, visser ligen v70 men jag har inte mappat något med spjället och det går därför inte ens att köra i 30 längre, antingen så ökar man hastigheten eller sänker, hålla jämnt går inte, den får ju mer luft på mindre gasvinkel än vad den är van vid... dock ingen aning alls hur känslig jetronic är på detta)
Jo men de förstod man ju men aldrig hört att de ska bli "kant" motstånd? Eller jag har aldrig hört någon som behövt porta toppen också? Och går det ens att mappa spjället på 850?
hahahaha nej det går inte att mappa spjället det han menar är att mappa hela motorn så den ska anpassa sig efter spjället, annars så kan man ju bara korta/förlänga gas wiren så den släpper in lika mycket luft som innan när man kör sakta
Hålet till spjället måste ju matchportas, annars kan du lika gärna skita i att byta spjäll... samma gäller ju med kanalerna, ifall de inte håller samma storlek hela vägen är ju jobbet ogjort, ännu värre ifall det blir en kant i vägen (som ifall du har större kanaler i insuget men inte i toppen)
Sedan hoppas jag du tänker att mappa GLT spjället, annars blir bilen svårkörd i låga hastigheter (som min, visser ligen v70 men jag har inte mappat något med spjället och det går därför inte ens att köra i 30 längre, antingen så ökar man hastigheten eller sänker, hålla jämnt går inte, den får ju mer luft på mindre gasvinkel än vad den är van vid... dock ingen aning alls hur känslig jetronic är på detta)
Jo men de förstod man ju men aldrig hört att de ska bli "kant" motstånd? Eller jag har aldrig hört någon som behövt porta toppen också? Och går det ens att mappa spjället på 850?
hahahaha nej det går inte att mappa spjället det han menar är att mappa hela motorn så den ska anpassa sig efter spjället, annars så kan man ju bara korta/förlänga gas wiren så den släpper in lika mycket luft som innan när man kör sakta
haha tänkte väl.. haha ja men ist för att korta gas wiern så kan man ju va snällare på gasen
Har äntligen fått tag i V70R stolar!, inte allt för lätta att få tag i. Trodde aldrig jag skulle få tag i några, har letat sjukt mycket. Men nu har man två stycken i nästintill nyskick! Så jävla nöjd! Stolarna hade stått ett tag så dom var ganska dammiga o allmänt smutsiga. Efter lite tvätt och insmorning av skinnet, skumtvätt på alcantaran så blev dom som nya! Stolarna har bara gått 18k mil!
Turbon skulle ha kommit igår med men posten hade felsorterat paketet:/ Så får det nog på måndag istället!