1880
Sök

Volvo 855 T-5R Renovering och Ombyggnation

Helrenovering av 855 T-5R :)

128 289 Visningar
Uppdaterades senast 9 mars 2015
Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2014
#101
Extrazz skrev:
Poly eller delrin.. Något spec som man väljer ännu hårdare delrin? tex En jäkla massa mos under huven?
Hur är livslängden på dessa bussningar?

platser där bussningarna inte direkt rör på sig skulle jag tro att det är livstids hållbarhet på, men tex länkarmar slits ju då det rör sig konstant. livslängd har jag ingen aning om...

bussningarna har ju inte jättemycket med motorn å göra utan det hjälper mest styrningen, länkarmarna sitter ju i subframen, lika så motorn, så att stumma upp subframe och länkarmar gör sjukt mycket på styr-responsen, sedan är det ju ingen nackdel att hänga upp motorn häller då man blir av med lite glapp osv i drivlinan... och det är nåstan ingen mening att byta några bussningar innan man byter dom i subframen, för den sitter i stora mjuka bussningar så ju hårdare du styvar upp saker runtomkring ju mer rör sig framen...


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
#102
Tack för ett utmärkt svar!

Då blir det nog att beställa komplett uppsättning med Delrin bussningar överallt så att man blir av med glappet i drivlinan. Så jäkla irriterande när man åkerfram och tillbaka när man släpper av tex.


2 788 Inlägg
26 januari 2014
#103
Extrazz skrev:
Tack för ett utmärkt svar!

Då blir det nog att beställa komplett uppsättning med Delrin bussningar överallt så att man blir av med glappet i drivlinan. Så jäkla irriterande när man åkerfram och tillbaka när man släpper av tex.

Du lär få bättre styrrespons och liknande om du byter till hårdare bussningar också i tex. framvagnen smile

Ser för övrigt grymt bra ut med projektet! smile


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2014
#104
tyvär så sitter mycket av glappet i sliten v-låda och drivknutar, och detta blir mycket värre med hårda bussningar då man tar bort det lilla mjuka spel motorn hade helt, och kan även tänka mig att man sliter sjukt mycket mer på låda och knutar också...

men jag har ännu inte provat delrin i övre och undre fäste (köra bara poly än sålänge) och inte häller kuddarna, men det kommer hoppas jag...
Senast redigerat av Xoff (26 januari 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
#105
Xoff skrev:
tyvär så sitter mycket av glappet i sliten v-låda och drivknutar, och detta blir mycket värre med hårda bussningar då man tar bort det lilla mjuka spel motorn hade helt, och kan även tänka mig att man sliter sjukt mycket mer på låda och knutar också...

men jag har ännu inte provat delrin i övre och undre fäste (köra bara poly än sålänge) och inte häller kuddarna, men det kommer hoppas jag...

Givetvis måste allt vara bra i hela ledet för att annars så flyttar man bara bekymret till den svagare länken.
Men helt nya utbytes dirvknutar tror jag att det blir av den smala modellen med bättre stål.
Ledsen om jag kapade tråden lite.


347 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#106
Har inte hänt så jättemycket sen sist, har fått hem lite polyuretanbussningar till motorn och länkarmar från Vparts. Har också fått hem sportbromssatsen jag beställde, slitsade bromsskivor med Greenstuff belägg smile
Motorn är delvis nedskruvad nu också, allting såg bra ut big_smile Nästan hela motorn är rengjord nu och en sida är lackerad, tråget och ventilkåpan ska blästras och sen lackeras tänkte jag. Nästa månad blir det att beställa H-profil stakar, packningar och lager till motorn.
Ni får gärna komma med tips om vilka H-profilstakar som är bra och vilka som är mindre bra, har kollat runt lite vad det finns att välja mellan. Har tänkt att max lägga mellan 8-9000 wink

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0081.jpg
Hyllan med alla nya delar.

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0084-1.jpg
Bussning till undre motorfäste.

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0085.jpg
Bussningar smile

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0087-2.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0086.jpg
Greenstuff belägg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0089-1.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0091-1.jpg
Ska läggas i oljebad, bara lagt dom så sålänge smile

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0089-1.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0093-1.jpg
smile


926 Inlägg
1 februari 2014
#107
Om du vill ha riktigt bra h-profil så beställ från auto-verdi kostar 2000 st annars köp från LG speed, köpte stakar, bultar, sotningssats för 6800 (en sats som dom har)

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 februari 2014
#108
Mums! Mycket roligt godis där!


347 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#109
Dynamic_Bass skrev:
Om du vill ha riktigt bra h-profil så beställ från auto-verdi kostar 2000 st annars köp från LG speed, köpte stakar, bultar, sotningssats för 6800 (en sats som dom har)

Okej, det lät ju inte så farligt smile, är det Volvo original packningar då? ARP bultar ?
Extrazz skrev:
Mums! Mycket roligt godis där!

Japp smile
Senast redigerat av Skolda (2 februari 2014)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 februari 2014
#110
vparts har ju även slitsade bakskivor, missade du dem? smile


926 Inlägg
2 februari 2014
#111
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Om du vill ha riktigt bra h-profil så beställ från auto-verdi kostar 2000 st annars köp från LG speed, köpte stakar, bultar, sotningssats för 6800 (en sats som dom har)

Okej, det lät ju inte så farligt smile, är det Volvo original packningar då? APR bultar ?

Ja det skulle jag tro och sen är det arp bultar till stakarna, du får med ventiltätningar med wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

1 804 Inlägg
2 februari 2014
#112
Atech säljer ju "renoveringskit" med h-profilare, alla packningar och ARP bultar för 10k. smile

Meguiars_sverige

926 Inlägg
2 februari 2014
#113
JimBo__ skrev:
Atech säljer ju "renoveringskit" med h-profilare, alla packningar och ARP bultar för 10k. smile

Det är ju exakt samma sats fast för 6800 ist wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

1 804 Inlägg
2 februari 2014
#114
Dynamic_Bass skrev:
JimBo__ skrev:
Atech säljer ju "renoveringskit" med h-profilare, alla packningar och ARP bultar för 10k. smile

Det är ju exakt samma sats fast för 6800 ist wink

Haha, åhfan. Där ser man! smile

Meguiars_sverige

347 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#115
Xoff skrev:
vparts har ju även slitsade bakskivor, missade du dem? smile

Beställde inte skivorna på Vparts wink

Dynamic_Bass skrev:
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Om du vill ha riktigt bra h-profil så beställ från auto-verdi kostar 2000 st annars köp från LG speed, köpte stakar, bultar, sotningssats för 6800 (en sats som dom har)

Okej, det lät ju inte så farligt smile, är det Volvo original packningar då? ARP bultar ?

Ja det skulle jag tro och sen är det arp bultar till stakarna, du får med ventiltätningar med wink

Okej smile

JimBo__ skrev:
Atech säljer ju "renoveringskit" med h-profilare, alla packningar och ARP bultar för 10k. smile

Det ska kollas upp smile


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 februari 2014
#116
Skolda skrev:
Xoff skrev:
vparts har ju även slitsade bakskivor, missade du dem? smile

Beställde inte skivorna på Vparts wink

Det kan jag förstå, men dom har ju som sagt slitsade till bak, vilket är riktigt snyggt att kompletera med, och bromsarna bak är ju inte häller viktigast så där spelar det ju inte så stor roll ifall skivorna bara kommer från v-parts...


347 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#117
Nu är andra sidan på motorn lackerad big_smile Gjorde om lite på andra sidan också, tyckte det blev bättre. Märkte också att toppen var skadad förut, lagersätet till insugskammen är sprucket sad

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0097-1.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0096-1.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0104-1.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0098-1.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0102.jpg
Sprucket sad


926 Inlägg
2 februari 2014
#118
Bara att skaffa ny topp på skroten då :p

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

347 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#119
Dynamic_Bass skrev:
Bara att skaffa ny topp på skroten då :p

Tänkte kolla på JB i Jönköping wink


926 Inlägg
2 februari 2014
#120
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Bara att skaffa ny topp på skroten då :p

Tänkte kolla på JB i Jönköping wink

jag skruvade loss en topp där själv, fick betala 600:- så det är rätt så billigt wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING


Sök