1965
Sök

Volvo 855 T-5R Renovering och Ombyggnation

Helrenovering av 855 T-5R :)

128 296 Visningar
Uppdaterades senast 9 mars 2015
347 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Nu är ventilkåpan blästrad och lackerad, likaså bromsoken fram. Den runda plåtbiten som sitter mittemot oljelocket ska högglanspoleras hade jag tänkt wink
Bromsoken hade jag tänkt att köra med till en början iallafall, hade självklart velat haft några andra ok som tex R-oken eller några andra 4-kolvs ok men man måste prioritera vissa saker. Men det är ju inga problem att montera värre bromsar efteråt smile Bromsoken blev riktigt bra iallafall, det var svårt att få en bra bild på dom tyvärr hmm

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0100.jpg~original
Blästrat
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0117.jpg~original
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0114.jpg~original
Lackerat:)

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0099.jpg
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0102-1.jpg

926 Inlägg
4 februari 2014
Ser bra ut smile men en tanke bara, ska du ha den ventilkåpan med en annan topp än den ventilkåpan sätt på? För kammöverfallet sitter i kåpan och är borrat tillsammans med toppen så dom passar bara varandra, annars kan det glappa eller nypa om du har otur.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
347 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Dynamic_Bass skrev:
Ser bra ut smile men en tanke bara, ska du ha den ventilkåpan med en annan topp än den ventilkåpan sätt på? För kammöverfallet sitter i kåpan och är borrat tillsammans med toppen så dom passar bara varandra, annars kan det glappa eller nypa om du har otur.

Är det alltså så små marginaler från topp till topp ? Isånnafall kanske man får göra samma skönhetsbehandling på kåpan till nya toppen sen...

Extrazz skrev:
Läckert!

Tack så mycket !

926 Inlägg
4 februari 2014
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:

Är det alltså så små marginaler från topp till topp ? Isånnafall kanske man får göra samma skönhetsbehandling på kåpan till nya toppen sen...

Extrazz skrev:
Läckert!

Tack så mycket !

Ja efter som dom är borrade tillsammans så kan det skilja nån liten hundradel, samma som med överfall till vevstakar osv.

347 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Dynamic_Bass skrev:
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Läckert!

Tack så mycket !

Ja efter som dom är borrade tillsammans så kan det skilja nån liten hundradel, samma som med överfall till vevstakar osv.

Då får det bli att göra som du säger, inte värt att chansa hmm

192 Inlägg
4 februari 2014
Kul att du gör mycket själv! 👍

926 Inlägg
4 februari 2014
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Skolda skrev:

Tack så mycket !

Ja det är bättre att ligga på den säkra sidan smile
Senast redigerat av Dynamic_Bass (4 februari 2014)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 februari 2014
att polera pluggen är ganska meningslöst, då den börjar rosta... men sätt ett andra oljelock istället, både snyggt och mer racing...

347 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Dynamic_Bass skrev:
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:

Kom o tänka på en sak, tar man inte samma risker om man byter till ex GLT-kammar ?

347 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Xoff skrev:
att polera pluggen är ganska meningslöst, då den börjar rosta... men sätt ett andra oljelock istället, både snyggt och mer racing...

Fick en ide nyss, man kanske skulle göra en plugg i kolfiber. Skulle nog va lite eget smile

926 Inlägg
5 februari 2014
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Skolda skrev:

Kom o tänka på en sak, tar man inte samma risker om man byter till ex GLT-kammar ?

nej det tror jag inte, har aldrig hört om att iaf, annars hade dom ju inte sålt te.x trimkammar på atech.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 februari 2014
Glt'ns kammar öppnar la bara längre tidsmässigt och inte djupare?

926 Inlägg
5 februari 2014
Extrazz skrev:

inte riktigt de vi menade.. men ja det stämmer smile

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 februari 2014
Dynamic_Bass skrev:
Extrazz skrev:

inte riktigt de vi menade.. men ja det stämmer smile

Men har man en kam som öppnar ventilerna längre så finns det ju risk att en planad topp och vass kam kan trycka ner ventilen så pass så att det tar emot.

926 Inlägg
5 februari 2014
det ska väl inte va någon fara så länge man håller sig inom de måtten dom ha satt ut, så om toppen är 128.2 efter planing så ska det inte va nån fara tongue

354 Inlägg
5 februari 2014
Dynamic_Bass skrev:
det ska väl inte va någon fara så länge man håller sig inom de måtten dom ha satt ut, så om toppen är 128.2 efter planing så ska det inte va nån fara tongue

Är toppen 128,2 borde de bara en fara då de är betydligt mycket mer planat än 0.3 som är max smile annars är väl GLT motorerna och t5 motorerna ganska lika? smile

926 Inlägg
5 februari 2014
Alexlindblad skrev:
Dynamic_Bass skrev:

Är toppen 128,2 borde de bara en fara då de är betydligt mycket mer planat än 0.3 som är max smile annars är väl GLT motorerna och t5 motorerna ganska lika? smile

tänkte efter som det kan skilja på 0.5 mm på de 129 så om det är då 128.5 så blir det väl 128.2?

354 Inlägg
5 februari 2014
Dynamic_Bass skrev:
Alexlindblad skrev:
Dynamic_Bass skrev:

tänkte efter som det kan skilja på 0.5 mm på de 129 så om det är då 128.5 så blir det väl 128.2?

nej orginal är toppen 129.0mm plus, minus 0,05 och efter planing får den vara 0,3mm lägre med andra ord 128,7 har boken framför mig så smile

354 Inlägg
5 februari 2014
Alexlindblad skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Alexlindblad skrev:

nej orginal är toppen 129.0mm plus, minus 0,05 och efter planing får den vara 0,3mm lägre med andra ord 128,7 har boken framför mig så smile

Och måtten gäller alla 20v motorer med andra ord ska de inte spela någon roll om du sätter i glt kammar smile

Sök