2247
Sök

Volvo 855 T-5R Renovering och Ombyggnation

Helrenovering av 855 T-5R :)

128 299 Visningar
Uppdaterades senast 9 mars 2015
926 Inlägg
5 februari 2014
#161
Alexlindblad skrev:
Alexlindblad skrev:
Dynamic_Bass skrev:

tänkte efter som det kan skilja på 0.5 mm på de 129 så om det är då 128.5 så blir det väl 128.2?

nej orginal är toppen 129.0mm plus, minus 0,05 och efter planing får den vara 0,3mm lägre med andra ord 128,7 har boken framför mig så smile

Och måtten gäller alla 20v motorer med andra ord ska de inte spela någon roll om du sätter i glt kammar smile

jaha fick för mej att de va 0.5 å inte 0.05 wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

354 Inlägg
5 februari 2014
#162
Dynamic_Bass skrev:
Alexlindblad skrev:
Alexlindblad skrev:

nej orginal är toppen 129.0mm plus, minus 0,05 och efter planing får den vara 0,3mm lägre med andra ord 128,7 har boken framför mig så smile

Och måtten gäller alla 20v motorer med andra ord ska de inte spela någon roll om du sätter i glt kammar smile

jaha fick för mej att de va 0.5 å inte 0.05 wink

Man lär sig något nytt varje dag! big_smile igår trodde jag att min topp va skrot med de visade sig att den inte va så haha smile


347 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#163
Tror att mina vändkanter är på gränsen till att det går att horna ur hmm Slitagegränsen är ju 0.10mm på loppet, så det kanske blir att ska första steg ÖD kolvar och borra blocket. Men jag ska mäta lite mer exakt idag tänkte jag. Mina cylinderlopp är borrade i klass D just nu vilket är 81,01. Första ÖD är 81,21...


926 Inlägg
8 februari 2014
#164
När jag fick borra så räckte det precis med 0.5 mm å min hade gått 25 k men hoppas att det räcker med steg1 överdim, men du ska inte köra på smidda Kolvar då? När jag kollade så skulle Volvo ha ca 1000-1100 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) ca 5000-5500:-, och smidda wiseco kostar 1500 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) 7500:- kan ju va bra att ha om du ska trimma mera i framtiden smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

321 Inlägg
8 februari 2014
#165
hmm min motor har gått 29, och hade ingen lust å köpa nya kolvar hmm

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

347 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#166
Dynamic_Bass skrev:
När jag fick borra så räckte det precis med 0.5 mm å min hade gått 25 k men hoppas att det räcker med steg1 överdim, men du ska inte köra på smidda Kolvar då? När jag kollade så skulle Volvo ha ca 1000-1100 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) ca 5000-5500:-, och smidda wiseco kostar 1500 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) 7500:- kan ju va bra att ha om du ska trimma mera i framtiden smile

Min har gått runt 27k. Jag har faktiskt kollat på Wiseco kolvar, får se hur det blir wink


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 februari 2014
#167
Finns det någon nackdel med att slänga in andra kolvar. tex smidda eller med ÖD? Slitaget markant mycket större och en mer orolig motor?


926 Inlägg
8 februari 2014
#168
Extrazz skrev:
Finns det någon nackdel med att slänga in andra kolvar. tex smidda eller med ÖD? Slitaget markant mycket större och en mer orolig motor?

Det går inte att sätta in orginal för vändkanten kan ta sönder kolvringarna, så man måste borra och sätta in öd eller smidda.
Senast redigerat av Dynamic_Bass (8 februari 2014)

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 februari 2014
#169
Folk har alltid sagt till mig att man kan ta en gammal motor och alltid få den tipptopp via renovering, men jag håller inte med, inte när det gäller vitmotorn...

Min motor har nämligen fått kraftiga sprickor i ytterväggarna av ålder, så att kylvatten rinner rakt ut, min har rullat strax över 30k, jag är bara glad att jag ännu inte har hunnit med en renovering av motorn, för hur kul är det att lägga 1000lappar på blocket och sedan bara spricker det av ålder?

http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/proj/oproj/130717_0001.jpg


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 februari 2014
#170
Dynamic_Bass skrev:
Extrazz skrev:
Finns det någon nackdel med att slänga in andra kolvar. tex smidda eller med ÖD? Slitaget markant mycket större och en mer orolig motor?

Det går inte att sätta in original för vändkanten kan ta sönder kolvringarna, så man måste borra och sätta in öd eller smidda.

Det är jag med på. Men när motorn ritades så ritades den ju efter hur stora kolvar och stakar är. Ändrar man detta så måste ju vibrationer bli annorlunda? Slitaget måste bli annorlunda tex att med original grejor så funkar det i 40k mil men med "värre" så kanske man har halverat den siffran? Man tar ju bort gods men det kanske fortfarande är så pass lungt att det ändå klarar 20k mil på ett block?


926 Inlägg
8 februari 2014
#171
Extrazz skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Extrazz skrev:
Finns det någon nackdel med att slänga in andra kolvar. tex smidda eller med ÖD? Slitaget markant mycket större och en mer orolig motor?

Det går inte att sätta in original för vändkanten kan ta sönder kolvringarna, så man måste borra och sätta in öd eller smidda.

Det är jag med på. Men när motorn ritades så ritades den ju efter hur stora kolvar och stakar är. Ändrar man detta så måste ju vibrationer bli annorlunda? Slitaget måste bli annorlunda tex att med original grejor så funkar det i 40k mil men med "värre" så kanske man har halverat den siffran? Man tar ju bort gods men det kanske fortfarande är så pass lungt att det ändå klarar 20k mil på ett block?

Det är nog ingen fara så länge du håller dej inom rimliga gränser runt 300-350 hk över det så brukar man höja varvtals spärren eller ta bort den och då måste man balansera Kolvar, stakar, vev, svänghjul tillsammans så att det inte blir några vibrationer, men varvar du inte som en idiot så klarar du dej

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

347 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#172
Efter ett antal timmar av slipande och gnuggande så är insuget äntligen färdigt big_smile
Vet inte exakt hur många timmar det har tagit men skulle gissa på ca 25h -30h så ni som funderar på att göra samma sak, det tar tid wink
Men är riktigt nöjd med resultatet så det var det helt klart värt smile
Subframen är blästrad nu också.

Vann nyss en rolig sak på Tradera också!, bild på det längst ner i inlägget wink

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0107-1.jpg~original
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0109.jpg~original
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0114-1.jpg~original
Blankt cool
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0118.jpg

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/181078477_40a956e4-61b0-42d6-af41-4ca3234f7391.jpg
Vinsten på Tradera cool


Ung&Dum
430 Inlägg
9 februari 2014
#173
Fan den kolfiberkåpan har man letat efter !

In hoc signo vinces

347 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#174
CurvaN skrev:
Fan den kolfiberkåpan har man letat efter !

Haha, jag med kan jag säga wink


Ung&Dum
430 Inlägg
9 februari 2014
#175
Skolda skrev:
CurvaN skrev:
Fan den kolfiberkåpan har man letat efter !

Haha, jag med kan jag säga wink

Svin wink ! , oljelocket vore kul att få tag i fanns också orginal i kolfiber !

In hoc signo vinces

347 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#176
Idag kom 688 Japan grenröret som jag köpte för nån vecka sen. Ser ut att bli en skaplig skillnad på flöde big_smile
Röret ska blästras och lackeras svart var det tänkt smile

http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0108.jpg~original
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0110-1.jpg~original
Japan
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0111-1.jpg~original
Original
http://i1227.photobucket.com/albums/ee425/Drac_Driver/DSC_0112.jpg~original
Japan -688


926 Inlägg
10 februari 2014
#177
Fint med japan rör smile synd att du har köpt ett, ska sälja mitt å ha s60r rör + k24 ist smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

347 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#178
Dynamic_Bass skrev:
Fint med japan rör smile synd att du har köpt ett, ska sälja mitt å ha s60r rör + k24 ist smile

Fick ganska bra pris på mitt (tror jag) smile


926 Inlägg
10 februari 2014
#179
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Fint med japan rör smile synd att du har köpt ett, ska sälja mitt å ha s60r rör + k24 ist smile

Fick ganska bra pris på mitt (tror jag) smile

asså hur mycket? wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

347 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#180
Dynamic_Bass skrev:
Skolda skrev:
Dynamic_Bass skrev:
Fint med japan rör smile synd att du har köpt ett, ska sälja mitt å ha s60r rör + k24 ist smile

Fick ganska bra pris på mitt (tror jag) smile

asså hur mycket? wink

700:-



Sök