Tror att mina vändkanter är på gränsen till att det går att horna ur Slitagegränsen är ju 0.10mm på loppet, så det kanske blir att ska första steg ÖD kolvar och borra blocket. Men jag ska mäta lite mer exakt idag tänkte jag. Mina cylinderlopp är borrade i klass D just nu vilket är 81,01. Första ÖD är 81,21...
När jag fick borra så räckte det precis med 0.5 mm å min hade gått 25 k men hoppas att det räcker med steg1 överdim, men du ska inte köra på smidda Kolvar då? När jag kollade så skulle Volvo ha ca 1000-1100 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) ca 5000-5500:-, och smidda wiseco kostar 1500 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) 7500:- kan ju va bra att ha om du ska trimma mera i framtiden
När jag fick borra så räckte det precis med 0.5 mm å min hade gått 25 k men hoppas att det räcker med steg1 överdim, men du ska inte köra på smidda Kolvar då? När jag kollade så skulle Volvo ha ca 1000-1100 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) ca 5000-5500:-, och smidda wiseco kostar 1500 per kolv (inklusive kolvbult och ringar) 7500:- kan ju va bra att ha om du ska trimma mera i framtiden
Min har gått runt 27k. Jag har faktiskt kollat på Wiseco kolvar, får se hur det blir
Folk har alltid sagt till mig att man kan ta en gammal motor och alltid få den tipptopp via renovering, men jag håller inte med, inte när det gäller vitmotorn...
Min motor har nämligen fått kraftiga sprickor i ytterväggarna av ålder, så att kylvatten rinner rakt ut, min har rullat strax över 30k, jag är bara glad att jag ännu inte har hunnit med en renovering av motorn, för hur kul är det att lägga 1000lappar på blocket och sedan bara spricker det av ålder?
Finns det någon nackdel med att slänga in andra kolvar. tex smidda eller med ÖD? Slitaget markant mycket större och en mer orolig motor?
Det går inte att sätta in original för vändkanten kan ta sönder kolvringarna, så man måste borra och sätta in öd eller smidda.
Det är jag med på. Men när motorn ritades så ritades den ju efter hur stora kolvar och stakar är. Ändrar man detta så måste ju vibrationer bli annorlunda? Slitaget måste bli annorlunda tex att med original grejor så funkar det i 40k mil men med "värre" så kanske man har halverat den siffran? Man tar ju bort gods men det kanske fortfarande är så pass lungt att det ändå klarar 20k mil på ett block?
Finns det någon nackdel med att slänga in andra kolvar. tex smidda eller med ÖD? Slitaget markant mycket större och en mer orolig motor?
Det går inte att sätta in original för vändkanten kan ta sönder kolvringarna, så man måste borra och sätta in öd eller smidda.
Det är jag med på. Men när motorn ritades så ritades den ju efter hur stora kolvar och stakar är. Ändrar man detta så måste ju vibrationer bli annorlunda? Slitaget måste bli annorlunda tex att med original grejor så funkar det i 40k mil men med "värre" så kanske man har halverat den siffran? Man tar ju bort gods men det kanske fortfarande är så pass lungt att det ändå klarar 20k mil på ett block?
Det är nog ingen fara så länge du håller dej inom rimliga gränser runt 300-350 hk över det så brukar man höja varvtals spärren eller ta bort den och då måste man balansera Kolvar, stakar, vev, svänghjul tillsammans så att det inte blir några vibrationer, men varvar du inte som en idiot så klarar du dej
Efter ett antal timmar av slipande och gnuggande så är insuget äntligen färdigt Vet inte exakt hur många timmar det har tagit men skulle gissa på ca 25h -30h så ni som funderar på att göra samma sak, det tar tid Men är riktigt nöjd med resultatet så det var det helt klart värt Subframen är blästrad nu också.
Vann nyss en rolig sak på Tradera också!, bild på det längst ner i inlägget
Idag kom 688 Japan grenröret som jag köpte för nån vecka sen. Ser ut att bli en skaplig skillnad på flöde Röret ska blästras och lackeras svart var det tänkt