Audi A4 1.8T/163hk motorlampa, oljetrycklampa med fler...

Grn_e34
6 januari 2014 · 220 Inlägg

Hej, min Audi började varna med oljenivå (sensor) och nu senare tid så varnar den för oljetryck, men inget fel på oljetrycket då jag körde bilen en längre sträcka, står den på 800rpm lyser den inte men varvar jag 1500rpm eller ibland 3000rpm börjar den lysa.. Sen idag tändes motor/MIL-lampan . Någon som har haft samma problem?

Volkswagen Beach Buggy "The Red BitchBuggy" (1968)
Tesla Model S "Iceman" (2016)
Mack Forum- och sitemoderator
6 januari 2014 · 26 167 Inlägg

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … -Audi-1-8T

Hittade detta när jag sökte på ditt problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
zovix Maskinbefäl
8 januari 2014 · 1 038 Inlägg

Typiskt för igensatt oljesil med sliten kjedjesträckare. Det som händer är att insugskammens timing faller ur (kam positions sensorn sitter på den kammen) p.g.a kjedjan ej blir tillräckligt sträckt. Du borde höra ett rassel omkring 2000rpm.

Du bör omgående göra något åt detta då 1,8t motorerna är känsliga på oljan, ofta skär kammarna vid oljeproblem.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Grn_e34
9 januari 2014 · 220 Inlägg

zovix skrev:
Typiskt för igensatt oljesil med sliten kjedjesträckare. Det som händer är att insugskammens timing faller ur (kam positions sensorn sitter på den kammen) p.g.a kjedjan ej blir tillräckligt sträckt. Du borde höra ett rassel omkring 2000rpm.

Du bör omgående göra något åt detta då 1,8t motorerna är känsliga på oljan, ofta skär kammarna vid oljeproblem.

Tack för svar:) den rasslar ingenting alls!smile

Volkswagen Beach Buggy "The Red BitchBuggy" (1968)
Tesla Model S "Iceman" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang